צרבות • טיפול טבעי לצרבת



מהי צרבת?

צרבת נחשבת לאחד התסמינים הנפוצים ביותר בעולם המערבי. צרבות הינם סימפטומים הכוללים הרגשת בעירה בוושט, לרוב עקב עלייה של מיצי קיבה לוושט.

במקרים מועטים אחרים נגרמת הצרבת עקב עווית של הוושט. תחושת הצרבת עלולה להיות ולהופיע בצורות שונות, החל מתחושת אי נוחות באזור הגרון, בחילות, דקירות, תחושת שריפה ברמות שונות בבית החזה, כאבים העלולים להקרין לגב, להקרין לצוואר, גרון, לסת ואף עד לאוזניים.

מקרים רבים של צרבת יכולים להתפרש כמשהו הקשור למצבי התקף לב - לכן בכל חשד יש לגשת לבירור רפואי מידי. בכל מקרה יש לברר לגופו של עניין את  מקור הצרבת על מנת לספק לה את הטיפול היסודי ביותר.

שורה תחתונה: צרבת היא תסמין נפוץ ביותר •  צרבות כרוניות הן לרוב קשורות למצבי של מערכת העיכול על רקע ריפלוקס או דלקת בקיבה • צרבות עלולות להיות מורגשות בצורות שונות


כיצד צרבת נגרמת?


בעקבות תהליך של ריפלוקס -  מיצי וכן תוכן הקיבה החומציים עולים לכיוון הוושט ועוברים את השוער [זהו שריר טבעתי חד כיווני  -הוא נפתח לאפשר כניסת מזון ונסגר על מנת למנוע עליית מזון ומיצי עיכול]. 

מיצי העיכול החומציים באים במגע עם ריריות הוושט העדינות ובעקבות כך נוצר גירוי גבוה והתוצאה היא הגברת הסיכון לצרבת ותחושת צרבות ברמות שונות.

מרבית מקרי הצרבות הם בשל אורח חיים ובעיקר תזונה לקויה. זו גם הסיבה שמרבית מקרי הצרבות, אפילו הכרוניות, ניתנות לטיפול וריפוי פשוטים.


ההבדל בין צרבת וריפלוקס

צרבת נחשבת לאחד התסמינים הנפוצים ביותר בעולם המערבי. צרבות הינם סימפטומים הכוללים הרגשת בעירה בוושט, לרוב עקב עלייה של מיצי קיבה לוושט.

במקרים מועטים אחרים נגרמת ריפלוקס [GERD] הוא למעשה מצב בריאותי אשר לרוב מלווה בצרבות כתסמין משני. במילים אחרות צרבת היא פועל יוצא של ריפלוקס ברמה כזו או אחרת. אמנם צרבות יכולות להופיע ללא ריפלוקס וריפלוקס יכול להופיע ללא צרבות - אבל לרוב ריפלוקס וצרבות הולכים ביחד.

שורה תחתונה: צרבת היא תסמין של ריפלוקס •  ריפלוקס [GERD] בא לידי ביטוי בעליית תוכן קיבה עם מיצי הקיבה החזקים אל עבר הוושט ובין השאר תחושת צרבת


דרכים מהירות להקלה על צרבת


במידה וצרבות הינן קלות ומופיעות מידי פעם ניתן להקל עליהן באמצעים טבעיים פשוטים - חשוב לזכור כי צרבת היא ברוב המקרים תסמין למצב בריאותי אחר כגון גסטריטיס [דלקת ברירית הקיבה-לחצו למידע מפורט] ריפלוקס וכו' - לכן בכל מקרה של צרבת בתדירות גבוהה או חזקה יש לפנות לייעוץ מקצועי.



כמה טיפים מהירים להקלה על צרבת:

שתיית מים קרים מאוד בלגימות קטנות
• לפזר את האכילה לארוחות קטנות לאורך היום - להימנע מכמויות גבוהות של מזון
• להגביה את הראש בזמן השינה
• לאכול שקדים קלופים טבעיים - לא קלויים או ממולחים
• מיץ כרוב - מומלץ סחוט במסחטת מיצים קשה
• לעיסה של מקל ליקוריץ
• זרעי פשתן - להשרות כף זרעי פשתן במים רותחים - לקרר, לסנן ולשתות


טיפול טבעי להחלמה מצרבות


במקרים בהם יש צורך להתייחס בצורה יותר יסודית לעניין בצרבות או כאשר הן מופיעות בתדירויות גבוהות ובעוצמה גבוהה הכיוון הוא טיפול טבעי מקיף ויסודי יותר על מנת לספק מענה לשורש הבעיה ולכל מצב ברקע, אם קיים.

גישת טיפול נטורופתית מומלצת לצרבת כרונית כולל בראש ובראשונה התייחסות מקיפה לכל היבט העשוי להשפיע על תפקוד הקיבה בפרט ומערכת העיכול בכלל וכן לכל גורם העלול לשנות את רמת החומציות בקיבה ולערור תהליכי ריפלוקס. 


טיפול נטורופתי לצרבותלילך נהרי - טיפול טבעי לצרבות


מה משפיע על רמת החומציות בקיבה?


מספר גורמים משפיעים על רמת החומציות בקיבה  ברמה כזו או אחרת - האבחנה הברורה מה הגורם הדומיננטי יותר יכולה להתקבל במסגרת טיפול מקצועי. אולם ניתן להבחין באופן כללי על מספר מקורות נפוצים לצרבת:

• תזונה לקויה

מזונות רבים עלולים לגרום לגירוי גבוה של ריריות הקיבה ולהגביר את רמת החומציות בקיבה עצמה. לא רק סוג המזון משפיע על חומציות הקיבה אלא גם כמות ואופן הכנת המזון משפיעים על רמת החומציות בקיבה.


נהוג אמנם לייחס צרבת למזון כמו מזון שומני, עתיר קלוריות או מזון מעובד - אך האמת היא שגם סוגי מזון שונים הנחשבים בריאים [מזונות חומציים כמו עגבניות, חצילים] עלולים לעורר גירוי וצרבות במיוחד כאשר קיימת רגישות עוד קודם לכן.


• סטרס

מתח לכשעצמו עלול להוות לעיתים גורם בלעדי להופעת צרבת. המנגנונים אשר גורמים לנו להיכנס למצב של סטרס משפיעים בצורה ישירה על תפקוד הקיבה. אלו תגובות חיוניות במצב של חירום אך כאשר מצב זה הופך לחלק מהשגרה שלנו הקיבה מתחילה להתנהג שונה ולאורך זמן אחד הביטויים לכך היא צרבת.

התסכול הגדול עבור מי שסובל מצרבות מסוג זה הוא אכן לייחס את הצרבת לסטרס - כי לעיתים זהו הביטוי היחידי למתח וקשה לחבר בין השניים. אבל זה קורה.


• צריכת אלכוהול

צריכת אלכוהול נחשבת לאחד מגורמי הסיכון המרכזיים להופעת צרבות. אלכוהול הוא חומר חזק הגורם לגירויי גבוה של ריריות הקיבה ולעליית החומציות בצורה חדה.

שילוב זה עלול לגרור הופעת ריפלוקס אשר אחד מהתסמינים הנפוצים שלו הוא צרבות ברמות שונות - החל מצרבת קלה ועד לצרבת כרונית.


• עישון

העשן מכיל עשרות חומרים כימיקליים רעילים אשר עלולים לגרום לרמת גירוי גבוהה לקיבה ולעליית חומציות.

כמו האלכוהול גם עישון נמצא כגורם מרכזי לבעיות עיכול עליון רבות כגון גסטריטיס, אולקוס וריפלוקס. צרבות הן מהתסמינים הנפוצים לבעיות אלו.


צרבת זו לא בהכרח עודף חומציות


אחת הסיבות המעניינות לצרבות היא דווקא תת חומציות בקיבה [לחצו לקרוא עוד] ולא עודף חומציות כפי שנהוג לחשוב.

תת חומציות עלולה להיגרם כתוצאה מנטילה ארוכת טווח של תרופות מצד אחד ומצד שני ככול שאנו מתבגרים, פוחתת יכולת הקיבה להפריש מיצי עיכול בכמות הנדרשת לה אנו זקוקים.

מצב זה עלול לגרום לעיכול ממושך מאוד של המזון עקב חוסר במיצי עיכול ולתחושת כבדות, נפיחות ומלאות. יתרה מזאת, המזון שוהה בקיבה זמן ממושך, מותסס ויוצר גזים הגורמים לגיהוקים הדוחפים מיצי עיכול לכיוון הוושט והתוצאה: צרבת.


טיפול נטורופתי לצרבותלילך נהרי - טיפול טבעי לצרבות


סימפטומים נפוצים של צרבת

עליית חומצות הקיבה החזקות לכיוון ריריות הוושט העדינות גוררת שורה של סימפטומים שונים. הסימפטומים של צרבות נעים בין תחושת אי נעימות באזור הגרון ועד לכאבים חזקים. בנוסף, צרבות מאופיינות בסימפטומים נוספים הכוללים בין השאר:

• גיהוקים

• הקאות

• צרידות

• קשיי בליעה

• לחץ באזור החזה

• דקירות באזור החזה

• תחושת חנק עקב עליית תוכן הקיבה החומצי עד לבית הבליעה בזמן שינה..

צרבת מתמשכת עלולה להפוך לכרונית ולגרום לשיעול כרוני עקב הגירוי המתמשך של ריריות הוושט.

הסיבוך העיקרי עקב צרבות כרוניות הינו דלקת של הוושט - אזופגיטיס.


איך לאכול נכון כדי למנוע צרבות?


ראשית מזון בסיסי וקל לעיכול. המטרה היא לצמצם את פוטנציאל גירוי הריריות למינימום האפשרי - בדרך זו לצמצם ככל שניתן את רמת החומציות בקיבה, תהליכי ריפלוקס ומכאן שילוב היכולת לטיפול בצרבת והקלה על צרבות. כמובן שמידת השינויים התזונתיים אמורה להיות מותאמת אליך ואל מכלול ההעדפות התזונתיות והאילוצים הקיימים.

פיזור ארוחות לאורך היום

כניסת מזון אל הקיבה גורמת ליצור מיצי עיכול על מנת לאפשר פירוק של המזון והמשך העברתו למעי - ככל שכמויות המזון יהיו קטנות יותר כך כמות החומציות תפתח ותתאפשר הפחתה של תהליכי ריפלוקס וצרבות.

הימנעות מאכילה לפני השינה

כשאוכל נמצא בקיבה היא הופכת לחומצית וכמות מיצי העיכול עולה - שכיבה גורמת ביתר קלות למיצי העיכול לנוע אל עבר הוושט דרך שריר השוער [שריר הוושט] לכן יש להימנע כמה שיותר מאכילה של לפחות כ-2-3 שעות לפני השינה - במצב בו הצרבת עדיין מציקה חשוב להקפיד על הגבהת הראש.

לעיסה איטית וכמויות מזון קטנות

בזמן הלעיסה כמות הרוק בפה גודל - ברוק ישנם אנזמי עיכול המסייעים לקיבה לפרק את המזון בצורה טובה יותר. לעיסה איטית מאפשרת שחרור מותאם של רוק ואנזמי עיכול ובכך מקלה על כל תהליך העיכול עצמו ועל כמות החומציות בקיבה.


כיצד נגרמת צרבת


גורמים עיקריים לצרבת כחלק מבעיה אחרת:


צרבות כאמור עלולות להופיע כתסמין משני של בעיה אחרת במערכת העיכול - למעשה ברוב המקרים צרבת נלווית למצב בריאותי כזה או אחר בקיבה:

• ריפלוקס

עלייה בלתי נשלטת של מיצי עיכול חומציים אל כיוון הוושט - חשיפת ריריות הוושט למיצי העיכול החומציים גורמת להופעת הצרבת. כמו כן בקע סרעפתי עלול להתלוות למצבים אלו.• דלקת בוושט [אזופגיטיס]

דלקת בריריות הוושט - לרוב נגרמת כתוצאה מריפלוקס - התסמין הכי בולט של דלקת בוושט הוא תחושת הצרבת - אשר למעשה מבטאות את הפתולוגיה של הדלקת עצמה - פגיעה של ריריות הקיבה על ידי מיצי עיכול חומציים העולים מעלה כתוצאה מתהליך של ריפלוקס.

• דלקת בקיבה [גסטריטיס]

דלקת ברירית דופן הקיבה - לרוב על רקע חיידק הליקובקטר פילורי. גסטריטיס עלולה להופיע ברמות חומרה שונות ואחד התסמינים הנפוצים שלה הם צרבות [ קראו עוד על גסטריטיס, אבחון ודרכי טיפול טבעיים]

• כיבים פפטיים [אולקוס]

כיבים ברירית הקיבה הם שלב מתקדם של גסטריטיס וצרבות הן אחד מהתסמינים האופייניים לאולקוס.


הקשר בין אורח חיים לצרבת

כיום ידוע כי לאורח חיים יש קשר הדוק ומשמעותי לצרבות. תזונה לקויה, עלולה לגרום להחלשה של שריר הוושט ולעליית מיצי עיכול הגורמים לצרבות.

מעבר לתזונה גם הרגלי חיים לקויים כגון עישון וצריכת אלכוהול מופרזת קשורים גם הם להופעת צרבת. עודף משקל, בעיקר השמנה בטנית עלול להוביל לצרבת על ידי הלחץ הנוצר על הקיבה. זו אחת הסיבות מדוע צרבות שכיחות אצל נשים בהריון.


טיפול נטורופתי טבעי לצרבות

טיפול טבעי בצרבת מתמקד בשני היבטים מרכזיים: הקלה סימפטומטית וריפוי יסודי של מקור הבעיה.

הטיפול בסימפטומים מתמקד בהפחתה מקומית מהירה של הצרבות והוא מושג בעיקר על ידי שימוש בפורמולות צמחי מרפא תקניות ותזונה שיקומית אנטי דלקתית. במקביל מתמקדים בתהליך הטיפול  בריפוי בריפוי הסיבות היסודיות הגורמות לצרבת.


חשיבות האבחנה והתאמת הטיפול

אבחנה ברורה ומקצועית של מקור הצרבות חשובה לקביעת אופי והיקפי הטיפול להשגת יעילות מרבית במיקוד וקיצור תהליך הריפוי.

אנו יודעים מניסיון קליני כי התאמה אישית נכונה של טיפול בצרבת תוך התייחסות לסדר יום ואורח חייו של המטופל - מובילים לריפוי מוצלח ומהיר יותר.


טיפול נטורופתי לצרבותלילך נהרי - טיפול טבעי לצרבות


תרומתה של תזונה נכונה לטיפול בצרבות

לתזונה תפקיד חשוב בריפוי צרבת. תכנית טיפול בצרבת הכוללת התאמה של תפריטי תזונה בעלי פעילות אנטי דלקתית לשיקום ריריות הוושט מצד אחד ולאיזון רמות חומציות הקיבה מצד שני.

בתהליך הריפוי יש חשיבות למעקב שוטף כיצד מתקדמים עם ההטבה בצרבות על מנת להתאים כל העת את התפריט התזונתי.


תפקידם של צמחי מרפא לטיפול בצרבות

לצמחי מרפא תפקיד מרכזי בריפוי צרבות. טיפול בצמחי מרפא מוכרים ביכולתם כמאזני חומציות ומחזקי מערכת עיכול ומערכת החיסון. בנוסף, לצמחי מרפא פעילות אנטי דלקתית העוזרת בריפוי הריריות המגורות בוושט.

במסגרת טיפול טבעי בצרבת - הטיפול הנטורופתי, כמו בגישת הרפואה הסינית מותאמים צמחי מרפא ספציפיים הן לתהליכי ריפוי יסודי של מקור הצרבות והן להקלה על התסמינים. צמח המרפא כגון הפיליפנדולה (Filipendula ulmaria) בעל פעילות מאזנת

חומציות ואנטי דלקתית. צמח זה מונע דלקת ויצירת כיבים בוושט ובקיבה וכן מונע את תחושת הבעירה. ברפואה הסינית מוכר צמח נוסף יעיל עקב תכולה של חומרים בשם מוצילגים שמרפדים ומרפאים את ריריות הקיבה הינו האולמוס (Ulmus Rubra).


איזה תרופות יש לצרבת?


צרבות הם מבעיות העיכול הנפוצות ביותר ואין כמעט אדם אשר לא חווה צרבת ברמה כזו או אחרת לפחות פעם אחת בחייו.

מאגר התרופות לצרבת הוא גדול ומגוון והוא כולל בין השאר: אומפרדקס, נקסיום, לנטון, קונטרלוק, זנטק, לוסק, מאלוקס, גביקסון, פרמין ועוד.


מה ההבדלים בין התרופות השונות לצרבת?


• תרופות סותרות חומצה, כמו רני וטאמס ותרחיפים כגון מאלוקס

תרופות סותרות חומצה מכילות בדרך כלל חומר מבסס כגון סידן, לרוב הם תרופות למציצה שמטרתן לבסס את החומציות העולה מהקיבה לוושט ולספק מענה מקומי, נקודתי, לתחושת הצרבת.

תרופות סותרות חומצה מסייעות להפחית את תחושת אי הנוחות או הכאב אך לא את הסיבה של הצרבת.

• תרופות מפחיתות חומציות בקיבה כגון אומפרדקס, נקסיום, לנטון, קונטרלוק, זנטק, לוסק ועוד.

תרופות מפחיתות חומצה [PPI] פועלות על מנגנונים בקיבה, כגון חסימת תעלות מימן, הגורמים להפרשה של חומצות קיבה. על ידי חסימת תעלות אלו מיוצרות פחות חומצות בקיבה וכתוצאה מכך פחות חומצה עולה מהקיבה לוושט וגורמת לתחושת הצרבת. תרופות אלו שנויות במחלוקת לגבי בטיחות השימוש בהם.


טיפול נטורופתי לצרבותלילך נהרי - טיפול טבעי לצרבות


מחקרים רפואיים אודות הטיפול הטבעי בצרבות

מקבץ מחקרים העוסקים בקשר בין צרבות לתזונה, אורח חיים, ודרכים טבעיות לטפל בהם:

צרבת ותזונה

הקשר בין תזונה, אורח חיים, השמנה וצרבות

השמנת יתר וצרבת

השמנה כגורם סיכון בפני עצמו לצרבות


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..