גסטריטיס • דלקת בקיבה • טיפול טבעי



גסטריטיס [Gastritis] זוהי דלקת ברירית רפידת הקיבה. מיקום הדלקת יכול להשתנות בדרך כלל וכן סוגי הדלקת עצמה: החל מדלקת קלה ומקומית וכלה בדלקת כרונית או דלקת חריפה.

דלקת בקיבה היא אחת מבעיות דרכי העיכול השכיחות ביותר בעולם המערבי כאשר אחד הגורמים הנפוצים להופעתה הוא חיידק הליקובקטר פילורי.

העובדה המעניינת היא שהליקובקטר הוא חיידק הנמצא ברמה נמוכה בקיבה, אצל רוב בני האדם מעל גיל 40. אולם לא אצל כולם מתפתח החיידק וגורם לדלקת ולשאר תסמינים.

יש עדויות קליניות כי לרוב החיידק משגשג על רקע החלשות מערכות ההגנה הטבעיות של הגוף וזאת בעיקר עקב תזונה לקויה, עודף מתח וסטרס, החלשות מערכת החיסון, שינויים ברמה וכמות החומציות בקיבה ועוד.


טיפול טבעי לגסטריטיס כולל התייחסות לכל היבט העשוי להשפיע על תפקוד הקיבה

קראו עוד בהרחבה על הטיפול


ניווט מהיר:
• גורמים נפוצים לגסטריטיס
• אבחון דלקת בקיבה
תסמינים נפוצים
• טיפול טבעי לגסטריטיס
תפקידה של תזונה נכונה
שאלות ותשובות
מחקרים רפואיים


גורמים נפוצים


ישנם מספר גורמים עיקריים מוכרים להופעת דלקת בדופן הקיבה. העיקרי שבהם הוא חיידק הליקובקטר פילורי, אולם כיום הסברה היא שגם החיידק עצמו הוא תולדה של חולשה של מערכת העיכול לצד חולשה חיסונית - הנחה זו מבוססת על העובדה כי מעל גיל 40 החיידק נמצא בקיבה אצל רוב האנשים.

זו הסיבה שעיקר הטיפול הנטורופתי אינו מתרכז רק במיגור החיידק אלא משלב התייחסות רחבה גם לאיזון וחיזוק מערכת העיכול והחיסון במטרה לספק מענה יסודי ולשורש הבעיה.

ניתן למנות מספר גורמים מרכזיים לגסטריטיס:


• חיידק הליקובקטר פילורי

• תזונה לקויה

• סטרס גבוה או מתמשך

• ריפלוקס של מיצי מרה

• שימוש בתרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידליות

• מחלות אוטואימוניות

• צריכה גבוהה של אלכוהול

• סיגריות

• זיהום פטרייתי/פרזיטי

• זיהום ויראלי


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


כיצד מתבצע אבחון לדלקת בקיבה?


תהליך האבחנה המדויק ביותר מבוצע על ידי אנדוסקופיה או גסטרוסקופיה. בבדיקה זו מוחדר סיב אופטי לקיבה דרך הפה.

הרופא הבודק יכול לבחון את מצב הדלקת בריריות, מיקומה ועוד. בזמן בדיקת הגסטרוסקופיה נוטלים בד"כ ביופסיה - על מנת לבצע בדיקה תחת מיקרוסקופ לקבלת אבחנה מדויקת יותר ולאתר המצאות חיידקית.


 תסמינים נפוצים:


כאבים בבטן עליונה

אחד התסמינים הנפוצים ביותר. הכאבים בבטן העליונה מופיעים בד"כ באזור מיקום הקיבה [ראה תרשים] כאבים אלו עלולים להופיע בעוצמות שונות - החל מדקירות באזור הקיבה, דרך כאבים עמומים, כאבי בטן עזים ואף כאב מוקרן לגב.

• אי נוחות בבטן העליונה

בדומה לכאבים בבטן העליונה גם אי נוחות עשויה להופיע אצל אנשים בזמן דלקת. אי הנוחות מופיעה לרוב באזור הקיבה עצמה ואף מעליה אזור בית החזה והוושט.

• כאבים ברום הבטן

כאבים ברום הבטן  או בבטן עליונה

• תחושה של אוכל תקוע בגרון

תחושת מלאות גבוהה עם תחושה של גוש בגרון, כמו כן כבדות בעיקר אחרי האוכל

• כאבים בקיבה

בגלל התהליך הדלקתי עלולים להופיע כאבים בקיבה בעוצמה שונה ובזמנים שונים -  אופייני יותר כאשר הקיבה ריקה

• גזים

גזים ברמה גבוהה נפוצים במצבי גסטריטיס - הגזים יכולים לבוא לידי ביטוי בגרפסים מרובים במהלך היום.

•  בחילות והקאות

מאחר ובקיבה מתחוללים תהליכים דלקתיים המלווים בעליית מיצי עיכול כלפי הוושט -יתכנו גם בחילות ברמה שונה ואף הקאות

• צרבות

לרוב עקב ריפלוקס או חומציות גבוהה. הצרבות יכולות להיות בעוצמות שונות במהלך היום ולהתגבר אחרי אכילה

• שיהוקים וגרפסים

כתוצאה מעליית מיצי עיכול אל הוושט ופעילות לא סדירה של חומציות הקיבה נוצרים גזים מרובים אשר משתחררים בצורה של שיהוקים או גרפסים 

• התקף כאבים

בעיקר עקב עומס גבוה על הקיבה ועלייה משמעותית בחומציות

• עייפות

לרוב מופיעה אחרי אכילה - לעיתים עייפות גבוהה מאוד עד למצב של הירדמות

• היפוכלורידריה - תת חומציות [ חומציות נמוכה ]

תסמין נדיר יחסית, נגרם עקב תהליך של הפרשה מועטה למיצי עיכול - ניתן לקרוא עוד בקישור כאן

תסמינים נוספים:

• איבוד תאבון
• חום
• כאבי גב


האם יש סוגי דלקת קיבה שונים?


סוגי הדלקת והאבחנה היא לרוב על פי חומרה, מיקום בקיבה, תרסריון, אנטרום, שטח הרירית המודלקת ועוד:

• גסטריטיס קלה
• גסטריטיס כרונית
• גסטריטיס אטרופית
• גסטריטיס מתונה
• גסטריטיס אוטואימוני


מה זה התקף גסטריטיס?


בד"כ התקף בא לידי ביטוי בתהליך דלקתי אשר מלווה בתסמינים מתונים ולא חריפים כגון כאבים בקיבה בצורה מתונה, תחושת מלאות, כאבי בטן, גרפסים וכו'. אולם ישנם מקרים בהם עלול להופיע התקף אשר הביטוי המרכזי שלו הוא בחריפות ועוצמת התסמינים [פירוט מלא וכיצד לטפל] במצב של התקף מופיעים התסמינים בעוצמות גבוהות ובצורה אקוטית.

לרוב התקף שכזה נובע משינויים ברמה הדלקתית על רירית הקיבה, הגברת ייצור בכמות גבוהה של חומצה חזקה עקב סיבות שונות אשר מייצרות גירוי גבוה של הריריות.


אפשר לרפא דלקת בקיבה
לילך נהרי ND, נטורופתית מוסמכת
20 שנות ניסיון קליני - מומחיות במחלות דרכי עיכול
התקשרו למידע וייעוץ - 1-700-700-329


מה מוגדרת גסטריטיס כרונית?


מצב כרוני של דלקת בדופן ריריות הקיבה - מוגדר גסטריטיס כרוני - מצב לא אקוטי עם תסמינים ברמה נמוכה [בעיקר כאבי בטן שונים] ואשר מתמשך זמן רב. לרוב ברקע לא נמצא נוכחות של חיידק הליקובקטר פילורי.

טיפול בדלקת כרונית לא שונה במאומה מטיפול בכל סוג של דלקת רירית הקיבה או מחלות קיבה נוספות כגון ריפלוקס GERD, צרבות, אולקוס וכו'. הגדרת השם לא משנה בצורה משמעותית את הצפי למהלך ההחלמה. ברמה עקרונית אין שוני מהותי בין הדלקתיות הקיימת במצב כרוני לאלו האחרות.


גסטריטיס טיפול טבעי


תכנית טיפול טבעי לדלקת מבוססת על התייחסות מקיפה לכל גורם באורח החיים היכול להשפיע על הקיבה ועל פעילות תקינה שלה בין השאר תהליכי ייצור ואיזון חומציות אשר במצבי דלקת רירית הקיבה יש חומצה חזקה בכמות גבוהה. גישה זו, מאפשרת הבנה יסודית לגורמי הדלקת ולפתרון שורש הבעיה.

ריפוי שכזה, מסייע בנוסף לחיזוק מערכות שונות הקשורות למערכת העיכול כגון מערכת החיסון, מערכת העצבים וכן שיפור תהליכים שונים במערכת העיכול כולה.

תהליך החלמה משולב
בבסיס תכנית ההחלמה משולבים 3 נושאים עיקריים להם השפעה משמעותית על תהליכי שיקום וריפוי ריריות הקיבה ותהליכים הקשורים לתקינות פעילותה של הקיבה ומערכת העיכול כולה. שלושת הנושאים [פירוט מלא על כל אחד מהם בהמשך] הם:

• תזונה שיקומית
• צמחי מרפא
• הרגעה/הפחתת מתח


תפקידה של תזונה בריפוי והחלמה


תכנית התזונה בטיפול כוללת העשרת התפריט היומי ברכיבים אנטי דלקתיים חזקים, לצד הפחתת רמת הגירוי על הריריות, הפחתת רמת החומציות, שיפור תהליכי פירוק וספיגה וברקע תמיכה וחיזוק מערכות נוספות חשובות כגון מערכת החיסון והעצבים.

התאמה אישית

תכנית התזונה כמו כל תכנית הטיפול בדלקת קיבה מותאמת באופן אישי לאורח חייו של המטופל במטרה לאפשר שגרת חיים מוכרת ככל האפשר לצד תהליכי החלמה מהדלקת. הטיפול כולל ליווי שוטף המאפשר יכולת גמישות רבה תוך מעקב רצוף אחר התקדמות הטיפול, ההטבה בתסמינים והבנת המגמות וההקשרים השונים המשפיעים על ריפוי שלם ומהיר יותר.

שיטת טיפול זו משלבת יכולת הבחנה לכל היבט היכול לתרום לתהליך ההחלמה או לכאלו העלולים להפריע ובהתאם לבצע את השינויים הנדרשים על מנת לקדם את תהליך הטיפול כולו בצורה יסודית.


טיפול טבעי גסטריטיס


איזה צמחי מרפא טובים לגסטריטיס?


כחלק מתהליך הטיפול הטבעי אנו משלבים לרוב 2 סוגי פורמולות צמחי מרפא המרוכבות ומותאמות אישית עבור המטופל ונרקחות על פי מרשם בבית מרקחת מקצועי המתמחה בהכנת צמחי מרפא. בית המרקחת פועל בפיקוח רוקחי מסודר של משרד הבריאות.

שילוב פורמולות צמחי המרפא נועדו בעיקרן לזרז ולהעמיק את תהליך ההחלמה לצד מענה מהיר והקלה על תסמינים כגון כאבים בקיבה, כאבים ברום הבטן ועוד. לצמחים בפורמולות פעילות אנטי דלקתית חזקה, יכולת לסייע בהפחתת מתח והרגעה כללית, במידת הצורך, לסייע בהגנה של ריריות, איזון רמת החומציות בקיבה, תמיכה במערכת החיסון וכן יכולת אנטי חיידקית במידה וברקע לדלקת נמצא חיידק הליקובקטר פילורי.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


האם סטרס משפיע על תהליך הטיפול?


כחלק בלתי נפרד מהטיפול אנו מקדישים, בהתאמה לצרכי המטופל, חלק ממוקד במסגרת הטיפול במטרה לחזק את יכולת ההרגעה והשליטה במתח. מאחר ומערכת העצבים שלנו היא אלסטית במהותה - דבר המאפשר יכולת שינויים והטמעה של הרגלים חיוביים - על ידי תרגול מסודר וקבוע של טכניקות הרפייה.

תרגול נשימתי סרעפתי ופעילות שונה להזרמת דם ושחרור הורמוני מתח מהגוף, אנו מאפשרים הגברת היכולת האישית לשליטה טובה יותר ברמות המתח תוך לימוד פשוט ומהיר כיצד לנהל את המתח והסטרס כך שלא יפגמו באיכות החיים בכלל ובתהליך ההחלמה בפרט. מרכזו של הטיפול בהפחתת סטרס מתבצע באמצעות מערכת ביופידבק בשילוב כלים טיפוליים שונים נוספים.


גסטריטיס כאבי גב - כיצד לטפל ולהקל?


במקרים מסויימים, כאבי דלקת בקיבה יכולים להקרין גם לגב לאיזור הצד השמאלי. במקרים אלו הכאב המוקרן לגב הוא לרוב בתדירות משתנה.

כאבי גב הם תסמין שכיח במצבים של דלקת בקיבה ולכן הטיפול בעניין הוא בהחלמה ושיקום ריריות הקיבה והפסקת הדלקת עצמה.


חשוב לזכור: כאבי גב בזמן גסטריטיס יכולים לנבוע מגורם אחר - יש חשיבות לשלול  גורמים אחרים לכאבי הגב


גסטריטיס בהריון


גסטריטיס בהריון אינו שונה במהותו מכל דלקת בקיבה אצל אלו שאינם בהריון. אולם ישנם מספר היבטים העלולים להשפיע על על הטיפול עצמו וכן על התסמינים האופיינים.

תסמינים לא קשורים
בזמן הריון יתכנו מספר תסמינים של מערכת העיכול העליונה אשר אינם קשורים ישירות לשאלה האם יש גסטריטיס או אין. מאחר ולרוב לא מבצעים גסטרוסקופיה בזמן הריון, אין דרך לדעת האם התסמין המורגש קשור להריון עצמו או לא.

מצד שני הטיפול מספק מענה לכלל התסמינים בין אם הם על רקע גסטריטיס או לא. לכן אין ממש חשיבות למקור התסמין במקרים אלו.

החמרה בתסמינים בזמן הריון
בשבועות מתקדמים הלחץ מכיוון הבטן עלול להחריף תסמינים של הדלקת וכן ליצור עלייה מוגברת של חומציות לוושט, ריפלוקס וצרבות.

שימוש בצמחי מרפא בזמן הריון
בזמן הריון נמנעים משילוב של צמחי מרפא בתהליך הטיפול וההתמקדות היא על תזונה ואורח חיים בלבד. המנעות מהשימוש בצמחים אינו משפיע על איכות הטיפול אלא על משכו.


טיפול טבעי לחיידק הליקובקטר

מהו חיידק הליקובקטר פילורי?


בשנות ה-80 גילה חוקר בשם בארי מרשל את המצאות חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה וכן נמצא כי הוא הגורם הראשי למחלות קיבה שונות כגון דלקות קיבה וכיבי קיבה (אולקוס). קהילת הרפואה בזמנו לא התייחסה ברצינות למחקר מאחר ואף אחד לא האמין כי חיידק כלשהוא יכול לשרוד במיצי הקיבה החזקים. מחקרים נוספים בנושא, בניהם מחקר בו הדביק מרשל את עצמו בחיידק ועל ידי כך גרם לעצמו כיב קיבה, הוכיחו את הקשר בין דלקתיות בקיבה לבין חיידק הליקובקטר פילורי.


טיפול טבעי לדלקת בקיבה
לילך נהרי ND, נטורופתית מוסמכת
20 שנות ניסיון קליני - מומחיות במחלות דרכי עיכול
התקשרו למידע וייעוץ - 1-700-700-329


גסטריטיס ללא חיידק


ישנם מספר מקרים לא מבוטל של דלקות בקיבה אשר מופיעות ללא חיידק הליקובקטר פילורי ברקע. למעשה מאז גילויי החיידק כמעט כל ההתייחסות הרפואית לטיפול מתמקדת במיגור המזהם ופחות בניסון להבין מה המקורות היסודייים יותר אשר הובילו לדלקת ברירית דופן הקיבה.

גסטריטיס ללא חיידק בעלת מאפיינים דומים כמו לכל סוגי הדלקות האחרות בקיבה וכך גם הטיפול עצמו, אשר מלכתחילה מטרתו שיקום כולל של מערכת העיכול ותהיה הסיבה לדלקת אשר תהיה.


איזה תרופות קונבנציונליות יש לטיפול בדלקת בקיבה


קבוצת התרופות המרכזית לטיפול קונבנציונלי דלקת רירית הקיבה כוללת משפחה של תרופות אשר פעולתן המרכזית היא הקטנת כמות החומצה הגסטרית המופרשת בדופן הקיבה. אופן פעולתן של תרופות אלו מבוסס על עיכוב משאבות מימן או פרוטונים (PPI-Proton pump inhibitors). בין התרופות המוכרות בקבוצה זו: אומפרזול הנמכרת תחת שמות מסחריים שונים כמו נקסיום, אומפרדקס וכן תרופות כגון לוסק, קונטרלוק ועוד. מקורות שונים ברשת מפרסמים מחקרים בהם עולה כי השימוש בתרופות ממשפחת ה-PPI לטווח ארוך עלולה להיות מזיקה וכי יתכנו תופעות לוואי שונות בשימוש קצר מועד או ממושך.


שאלות ותשובות אודות הטיפול הטבעי בגסטריטיס


האמת מותר לאכול דבש כשיש גסטריטיס כרונית?

אני סובל מדלקת כרונית קלה. אני נמצא בדיאטה מסודרת ואני מצליח לשמור על איזון עם נטילת נקסיום מידי פעם. אני קורא שיש כל מיני גישות תזונה  למרות שברוב המקרים אומרים די אותו דבר.

לא נתקלתי בשום מקום התייחסות לגבי דבש. אני מדבר על דבש איכותי

לא מומלץ, יש להימנע מדבש בזמן גסטריטיס

מומלץ להימנע מדבש מאחר והוא מייצר חומציות בקיבה - במצב של דלקת אנחנו רוצים להפחית את הגירוי של הריריות המודלקות ככל האפשר - זו הסיבה שהמטרה היא לאפשר חומציות רק במידה הנדרשת - אתה לוקח נקסיום שעושה בדיוק את זה - מוריד חומציות.

אז אם אתה רוצה לאפשר תהליך החלמה יסודי המנע כרגע מדבש [למרות שיתכן ד"ר גוגל יאמר אחרת] ולא משנה עד כמה הוא איכותי.


האם יש לחיידק בקיבה תופעות לוואי?

עשיתי בדיקת נשיפה ומצאו אצלי חיידק בקיבה. התחלתי לקחת אנטיביוטיקה טיפול משולש - אבל לצערי אחרי יומיים הרגשתי ממש רע. הרופא אמר לי להפסיק.

אני חוששת מתופעות לוואי שיכולות להיות לחיידק. והשאלה שלי אם כן מה אפשרי לעשות בדרך אחרת?

כן, יתכנו תופעות לוואי לחיידק בקיבה

בגדול חיידק בקיבה נמצא אצל הרבה מאוד אנשים - לא ברור מה הכוונה תופעות לוואי? תסמינים אולי? יש להליקובקטר מספר תסמינים אופייניים כגון בחילות, תחושת מלאות, נפיחות וגזים, צרבות, גרפסים וכו'.

מצד שני הוא עלול לגרום לדלקת ברירית הקיבה ובמצב יותר מתקדם אף לכיב בקיבה [אולוקס] יש טיפול טבעי די יעיל לחיידק מעבר לאנטיביוטיקה - שילוב של תזונה נכונה וצמחי מרפא. הטיפול הוא בהתאמה אישית לפי מצבך הבריאותי רפואי.


מה עושים להקלה על כאבים בקיבה אחרי אוכל

אובחנתי עם דלקת קלה באנטרום [גסטריטיס אנטרלית] אבל זה לא מרגיש לי ממש קל - אני סובל בעיקר מכאבים עזים בקיבה במיוחד אחרי האוכל. אני מטופל עם נקסיום 20 מ"ג פעמיים ביום. אבל מרגיש הקלה קלה בלבד. מחפש דרך נוספת לטפל בכאבים.

להפחית את רמת החומציות ככל האפשר

במצב של גסטריטיס באנטרום - הכניסה מהוושט אל הקיבה עצמה - כל מגע עם חומציות עלול לגרור כאבים חזקים. אחרי ארוחות רמת החומציות עולה כדי לעכל את האוכל וכנראה המגע של מיצי העיכול החזקים על הרירית המודלקת באנטרום גורמת לך לכאבים האלו. פשוט צריך לשקם ולרפא את הדלקת -אין ממש דרך רק להקל כל הזמן.

יש צורך לאפשר למספר שבועות הקלה משמעותית ברמת החומציות על מנת שהרירית תוכל להחלים. במילים אחרות תזונה קלה מאוד לעיכול על מנת להוריד חומציות גבוהה, מזונות אנטי דלקתיים עשירים בנוגדי חימצון לאפשר תהליך החלמה מהיר.


רירית היפרמית בקיבה - מה זה?

עברתי בדיקת גסטרוסקופיה והורפא ציין שיש רירית היפרמית בקיבה  - הוא רשם לי נקסיום 20 מ"ג ואמר לי להיות במעקב. מה זה אומר רירית היפרמית?

היפרמיה בגדול מתארת אדמומיות ברירית

הפרמיה הינה מונח כללי המתאר זרימת דם מוגברת לאזור מסוים שמתבטא באדמומיות. כשנמצאת רירית היפרמית בקיבה בבדיקת גסטרוסקופיה המשמעות היא שיש אדמומיות המצביעה על דלקת בקיבה.

זו הסיבה שהרופא רשם לך נקסיום -תרופה נפוצה ממשפחת PPI -תרופות מעכבות ייצור של חומציות ואשר נהוג לתת אותן כטיפול לדלקת בקיבה.


מחקרים רפואיים אודות הטיפול הנטורופתי בדלקת בקיבה


ליקוריץ עשוי לעכב צמיחת הליקובקטר פילורי בקיבה
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024320502018647


צמחי מרפא כנגד פעילות אנזים אוראז
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26330884


ליקוריץ ודלקת בקיבה
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27006947


צמחי מרפא ועיכוב גדילת חיידק הליקובקטר פילורי
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gastritis+filipendula


תזונה ללא גלוטן והשפעתה על גסטריטיס קולגני אצל ילדים.
https://wmjonline.org/wp-content/uploads/2015/114/6/271.pdf


מידת ההשפעה האנטי דלקתית של קפסין ופפרין ביחס להליקובקטר פילורי עם דלקת בקיבה.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/hel.12243


אינטראקציות של צריכה בשר ודלקת קיבה עם הליקובקטר פילורי.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1541-4337.12248


יחסי הגומלין בין מסת גוף [BMI] וריפלוקס.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2036.2004.02156.x


תזונה בסיסית כחלק מטיפול לאזופגיטיס אאוזונופילי בילדים ובמבוגרים.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002927003000546


פעילות צמחי מרפא במחלות הקשורות להליקובקטר פילורי
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25132753/


צמחי מרפא והשפעתם ב-98 חולים
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15510804/