דלקת כרונית בקיבה - גסטריטיס כרוני וכיצד לטפל


 מה זה גסטריטיס כרוני? [chronic gastritis]

גסטריטיס כרוני זו דלקת בקיבה הנמשכת לאורך זמן


גסטריטיס כרונית [chronic gastritis] נחשבת לאחת מבעיות העיכול הנפוצות ביותר, בעיקר בעולם המערבי. זו היא למעשה דלקת ברירית דופן הקיבה.

הדלקת יכולה להופיע ברמות שונות של חומרה ובמקומות שונים על דופן רירית הקיבה ובתריסריון. ריריות הקיבה מצופות בחומר המגן עליהן ממיצי העיכול החומציים. במצב של דלקת בקיבה יש פגיעה ברירית ונוצר בה תהליך דלקתי.

חשוב לזכור: גסטריטיס כרוני מתאר מצב בו הדלקת ברירית מתמשכת לאורך זמן אך גם היא ברת טיפול


ניווט מהיר
סימפטומים של גסטריטיס כרוני
טיפול טבעי לגסטריטיס כרוני
סיבות לגסטריטיס כרוני
חשיבות תזונה לטיפול בגסטריטיס כרוני


מהם הסימפטומים של גסטריטיס כרונית?


אמנם התסמינים בגסטריטיס כרונית דומים במהותם לתסמינים של סוגי דלקת אחרים [ אנטרלית, אטרופית, קלה, חריפה וכו'] אולם ניתן למנות מספר סימפטומים נפוצים המופיעים בצורה כזו או אחרת במצב של גסטריטיס כרוני:

כאבים באזור הקיבה
תחושת מלאות וכבדות – גם אחרי ארוחה קטנה
• גזים, גרעפסים מרובים ואי נוחות בבטן
• בחילות והקאות – במידה וקיים ריפלוקס במקביל לגסטריטיס
• תחושת מועקה בבליעה ובגרון


סימפטומים לדלקת כרונית בקיבה יכולים להשתנות מאדם לאדם הן מבחינת היקף הופעתם והן מבחינת עוצמתם. לרוב, גסטריטיס כרוני מלווה גם בבעיות נוספות במערכת העיכול העליונה כגון ריפלוקס, בקע סרעפתי, דלקת בוושט וכו'.


איך מאבחנים גסטריטיס כרוני?


הדרך הנפוצה והמקובלת ביותר לאבחון היא בביצוע גסטרוסקופיה - בהליך זה מחדירים סיב אופטי לתוך הקיבה וניתן לצפות דרכה במצב הרירית - כמו כן ניתן ליטול דגימות מהרירית לביצוע ביופסיה על מנת להבין לעומק היבטים שונים ולהגיע לאבחנה יסודית יותר.

גסטרוסקופיה הוא הליך בטוח ומספק יכולת אבחנה טובה מאוד למצבי בריאות שונים של הקיבה ובהם גסטריטיס כרוני וכן ניתן לאבחן במידה וקיימת דלקת בוושט (אזופגיטיס) כיבים בקיבה (אולקוס) ועוד.


טיפול טבעי לחיידק הליקובקטר

השפעת הליקובקטר על גסטריטיס

קטע וידאו קצר על הקשר בין הופעת חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה ובין גסטריטיס כרוני. מדוע חיידק הליקובקטר הוא לא הבעיה בפני עצמה והוא למעשה תסמין של חוסר איזון מערכת העיכול וחולשה חיסונית.. כיצד ניתן בדרך טבעית לשקם את מערכת העיכול ולהחזיר את יכולת ההגנה הטבעית של הגוף.


טיפול טבעי לגסטריטיס כרוני


הטיפול הנטורופתי לגסטריטיס כרוני מתמקד בהבנה של הסיבות אשר גרמו לדלקת תוך גיוס כל משאב טבעי המשפיע על רמת הגירוי של רירית הקיבה ויכול כמובן לסייע בהחלמה ושיקום הרירית והקיבה. תכנית הטיפול מקיפה מספר תחומים ומספקת מענה יסודי להחלמה ושיקום של מערכת העיכול תוך סילוק הגורמים המרכזיים אשר היו ברקע להופעת הגסטריטיס הכרוני.

הטיפול המשולב כולל 3 תחומים עיקריים ובהם תזונה נכונה, צמחי מרפא והפחתת סטרס. מטרת השילוב בין שלושת תחומים אלו הוא לכסות כל סיבה אפשרית להיווצרות הדלקת בקיבה ובכך כאמור להגביר את סיכויי ההחלמה והריפוי. הטיפול מתייחס הן לשורש הבעיה והן לתסמינים –זו דרך המגבירה את סיכוי ההחלמה בזמן קצר ושמירה על מניעת חזרת הדלקת לטווח ארוך.


מה הסיבות להופעת גסטריטיס כרוני?


הליקובקטר פילורי
חיידק הליקובקטר הוא אחד הגורמים המרכזיים להיווצרות גסטריטיס כרוני. זהו חיידק נפוץ הנמצא בגילאים מתקדמים אצל רוב האנשים בקיבה. החיידק משגשג על רירית הקיבה תוך שהוא מפרק חומרים כגון אמוניה על מנת לייצר לעצמו סביבה בסיסית אשר מגנה עליו בתוך מיצי העיכול החומציים. עם שגשוג החיידק והתרבותו על דופן הקיבה - נוצר תהליך דלקתי ברירית ורמת הרגישות שלה גוברת מאוד. במצבים מסוימים הופכת הדלקת לקבועה עקב גירוי מתמשך של הרירית.

תזונה לקויה
תזונה לקויה היא אחד הגורמים המרכזיים הקשורים לאורח חיים ולהיווצרות גסטריטיס כרוני, תזונה נכונה היא גם הכלי המרכזי באמצעותו ניתן להחלים מגסטריטיס כרוני. דלקת כרונית בקיבה נפוצה מאוד במדינות העולם המערבי המאופיינות בתזונה מתועשת ומעובדת – תזונה עשירה בשומנים רווים, פחמימות ריקות, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

רוב המזון אותו אנו צורכים עבר תהליך עיבוד כזה או אחר. בנוסף, גם כמויות האוכל וצורת האכילה האופייניים לנו מהווים גורם להיווצרות גסטריטיס כרוני. אכילה מרובה ועומס מתמשך על מערכת העיכול ועל הקיבה יוצרים מצב של חומציות גבוהה לאורך זמן. בנוסף, אנו צורכים מזונות רבים (גם כאלו הנחשבים לבריאים) אשר מטבעם קשים לעיכול ובעלי פוטנציאל להעלות את רמת החומציות ואת רמת הגירוי לרירית הקיבה - שילוב זה עלול במשך הזמן לפגוע ברירית ולייצר דלקת אשר יכולה להפוך לגסטריטיס כרוני בעיקר כאשר מקור הגירוי והעומס על הקיבה אינו פוסק או משתנה.

תרופות, אלכוהול, עישון וחשיפה לרעלנים
סיבות נוספות להיווצרות גסטריטיס כרוני הם עישון וצריכת אלכוהול. עישון מכיל רכיבים מזיקים והשפעתו הקשה על הבריאות כבר ידועה. כמו עישון גם האלכוהול מעלה את גירוי הרירית בצורה גבוהה מאוד ועלול לגרור פגיעה ויצירת דלקת אשר עם הזמן יכולה להפוך לגסטריטיס כרוני. בנוסף לעישון ואלכוהול גם חשיפה לרעלים שונים עלולה לייצר פגיעה דלקתית ברירית הקיבה.


טיפול תרופתי לגסטריטיס כרוני


הטיפול הקונבנציונאלי בגסטריטיס כרוני מבוסס בעיקרו על תרופות ממשפחת האומפרזול (PPI) כגון אומפרדקס, נקסיום, לוסק ועוד. עיקר הפעולה של תרופות אלו הוא בצמצום כמויות מיצי העיכול אותם מייצרת הקיבה – בפעולה זו למעשה רוצים להימנע מהגדלת הגירוי של מיצי העיכול החזקים על ריריות הקיבה המודלקות – מצב בו הן רגישות ביותר לכל גירוי. השימוש בתרופות אלו הוא בד"כ לתקופות ארוכות יחסית.


התאמת תכנית תזונתית להחלמה מגסטריטיס משלבת התייחסות מקיפה להיבטים שונים על מנת לאפשר יעילות גבוהה ככל האפשר בתהליך ההחלמה. אין שחור ולבן ואין צורך להוריד בצורה חד צדדית כל מזון הנחשב לבעייתי. הרעיון הטיפולי מצריך הסתכלות לטווח הארוך והמגמה המרכזית היא שהתזונה תהפוך להרגל נוח וקל לביצוע - כדי להשיג זאת אנו מתייחסים לכל פרט אפשרי בתזונה כדי להגיע למסגרת קלה ליישום וביצוע ולאפשר צריכה רחבה ומגוונת ככל האפשר של סוגי מזון.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


חשיבות תזונה לטיפול בגסטריטיס כרוני


במצבי גסטריטיס כרוני, רירית הקיבה, כאמור, מודלקת ובעלת רגישות גבוהה. במצב זה הרעיון הוא להפחית כמה שניתן את הגירוי על הרירית ולאפשר לה להחלים.

מקורות לגירוי גבוה יכולים להיות מצריכת מזונות קשים לעיכול או כאלו המכילים רכיבים חזקים העלולים להגביר את רמת הגירוי לרירית המודלקת.

במסגרת הטיפול נבנית תכנית תזונה הכוללת תפריטים המכילים מאות סוגי מזון קלים לעיכול ובעלי תכונות אנטי דלקתיות – התפריט נבנה בהתאמה אישית על מנת לאפשר זירוז תהליכי ההחלמה כאשר המטרה היא להפחית ככל האפשר את המשך גירוי רירית הקיבה, מצד אחד והגברת התהליכים האנטי דלקתיים מצד שני.

מעבר לשיקולים מה לאכול וממה להימנע, ישנה התייחסות מקיפה לכל היבט תזונתי אשר יכול להשפיע על רמת הגירוי של רירית הקיבה ועל הפחתת הדלקתיות כגון: כמויות האוכל אותו אנו צורכים, צורות הכנה, שילובי מזון, זמני אכילה ועוד.

התייחסות לכל פרט היכול לסייע בהחלמה מגסטריטיס כרוני רק מסייעת לזירוז הריפוי ומאפשרת במקביל יכולת להמשיך וליהנות מאוכל – משימה אשר בפני עצמה חשובה לשמירה על מסגרת לאורך זמן ההחלמה ולכן מוקדש לנושא זמן ותשומת לב.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


צמחי מרפא והשפעתם על גסטריטיס כרוני


רפואת צמחי מרפא מתבססת כיום יותר ויותר על מחקרים עדכניים משמעותיים המחזקים את הידיעה כי צמחי מרפא שונים יכולים לסייע בתהליכי ריפוי גסטריטיס כרוני ב צורות ובדרכים שונות.

צמחי מרפא הספציפיים לגסטריטיס כדוגמת: אולמוס, גליצרייזה, פילפנדולה, קינמון ועוד - מכילים בד"כ רכיבים פעילים אנטי דלקתיים, רכיבים היכולים לסייע בהרגעה של מערכת העיכול, לסייע בהגנה על ריריות הקיבה ובאיזון רמת החומציות.

מעבר לכך, ניתן להתאים צמחי מרפא באופן ספציפי גם לאיזון מערכת העצבים, הפחתת סטרס, שיפור מצב רוח ועוד. צמחי המרפא פועלים בצורה עדינה על מערכת העיכול ובכלל והם מעודדים אותה לתפקוד תקין.

התאמת פורמולת צמחי המרפא נעשית בצורה אישית תוך התייחסות לנושאים שונים אודות המטופל כגון גיל, רקע רפואי, רגישות ועוד.

את צמחי המרפא רוקחים בבית מרקחת המתמחה בהכנת צמחי מרפא ובעל רישיון מסודר ממשרד הבריאות . יש חשיבות לאיכות בית המרקחת ולצורת הכנת צמחי המרפא.


הקשר בין דלקת כרונית בקיבה למתח


מתח ברמה מסוימת הוא מצב טבעי לכל בני האדם, אולם כאשר המתח עולה, הן בעוצמה והן בתדירות שלו, הוא גורר אחריו שרשרת של תהליכים פיזיולוגיים אשר משפיעים על מערכות שונות בגוף וביניהם מערכת העיכול.

כאשר אנו במתח גבוה – מערכת העיכול מאיטה את פעילותה בצורה מורגשת, הפרשות מיצי העיכול משתנות וכל תהליך פירוק ועיכול המזון משתנה. תפקוד נמוך ולא מותאם של מערכת העיכול, לאורך זמן, מוביל לעומס יתר על הקיבה ועל המערכת החיסונית ולשיבושים בהפרשות מיצי עיכול תקינות.

עומס זה יכול לשבש גם את ההגנה הטבעית של רירית הקיבה, להעלות, כאמור, את חומציות קיבה ולהוביל להיווצרות גסטריטיס כרוני. מחקרים עדכניים רבים מחזקים את הקשר בין הופעת סטרס לבעיות עיכול שונות.

טיפול להפחתת סטרס הוא פשוט, ממקוד ונותן תוצאות מהירות יחסית. הטיפול משלב כלים מתקדמים כדוגמת ביופידבק (Biofeedback), צמחי מרפא מרוכזים להרגעה של מערכת העצבים ולחיזוק עמידות הגוף בפני לחץ (חיזוק בלוטת האדרנל) בנוסף גם לתזונה יש תרומה גבוהה באיזון מערכת העצים ובהרגעה כללית.


למה חשוב להפחית את הסטרס במצבי גסטריטיס כרוני?


כאשר ישנו גסטריטיס כרוני ומתח מתמשך ברקע, התפקוד של הקיבה ימשיך להיות לקוי ולא מאוזן ויפריע להחלמה. כמו תזונה לקויה, גם מתח מתמשך מהווה גורם ישיר לבעיה וחוסר הטיפול בו ימנע החלמה שלמה מגסטריטיס כרוני.

יתרה מזאת, במידה וקיים סטרס בזמן שימוש בתרופות PPI (כגון נקסיום, אומפרדקס וכו') היעילות התרופתית תאלץ לעיתים ובמקרים שונים הגדלת מינונים ונטילת ארוכת טווח.

בשורה התחתונה סטרס משפיע על הקיבה בצורה ישירה ובעקבות כך מפריע לכל תהליך שיקום הקיבה.


שאלות ותשובות


שאלה:
אני בת 47 – סבלתי כמה חודשים מתסמינים כמו שריפה בקיבה, כאבים בחזה, בחילות , גזים ועוד. עשיתי תבחין נשיפה לבדוק אם יש חיידק הליקובקטר אבל יצא שלילי – הרופא שלח אותי לגסטרו והוא המליץ לי לעשות גסטרוסקופיה – שם עלה שיש לי דלקת בקיבה – גסטריטיס כרוני כך אמר לי הרופא.

שאלתי מה זאת אומרת – לא הרחיב יותר מידי, רק אמר לי להתחיל לקחת נקסיום פעמיים ביום. הבעיה היא שנקסיום עושה לי רע, החלפתי לקונטרול וגם לא ממש שיפר את המצב. התחלתי להקפיד יותר על תזונה - ממה שאני קוראת באינטרנט וזה הדבר היחיד שאני מרגישה שמקל עליי. לכן אני רוצה לשאול האם יש משהו נוסף, טבעי ספציפי לטיפול בגסטריטיס כרוני?

תשובה:
גסטריטיס כרוני אכן ניתן לאבחן בהליך של גסטרוסקופיה, לרוב גם הטיפול לדלקת הוא באמצעות תרופות כגון נקסיום וכו' – אם הרגשת הטבה אחרי שינויים תזונתיים את יכולה להיות אופטימית כי כנראה התזונה שלך משפיעה על חומרת הגסטריטיס ואת בהחלט יכולה לעשות עוד צעד קדימה ולהעמיק את הטיפול התזונתי.

מעבר להיבטי תזונה, במידה ואת נמצאת בסטרס כלשהוא מכל סיבה, אז חשוב גם להתייחס לעניין כי מתח משפיע ישירות על פעילות הקיבה וכאשר יש גסטריטיס כרוני –הסטרס רק מקשה על תהליך ההחלמה ויש צורך להפחית כמה שניתן. בטיפול משולב לגסטריטיס כרוני אנו עושים שימוש בצמחי מרפא – המסייעים מאוד לזירוז תהליך ההחלמה, על ידי הפחתת דלקתיות ושמירה על ריריות הקיבה.

שאלה:
מה ההבדל בין אופן הטיפול באמצעות תרופות PPI כגון אומפרדקס, נקסיום, לנטול, קונטרול וכו' לעומת טיפול אחר? טבעי, תזונה, צמחי מרפא? האם יש אפשרות למי שלקוח מזה 5 שנים נקסיום להוריד את התרופה? האם יש תחליפים טבעיים לתרופות האלו?

תשובה:
תרופות ממשפחת PPI (אומפרזול) כגון: נקסיום, אומפרדקס וכו' – עיקר פעילותן הוא בהפחתה של כמויות מיצי העיכול בקיבה – על ידי הפחתה של מיצי העיכול הכוונה למעשה להקטין את הגירוי על רירית הקיבה. בגסטריטיס כרוני ישנה דלקת ברירית הקיבה ומגע של חומציות הקיבה על רירית מודלקת יוצר גירוי גבוה ומשמר את התהליך הדלקתי. ולכן הרעיון בגסטריטיס כרוני הוא להימנע ככל האפשר מגירוי יתר של הרירית.

לעומת התרופות כגון נקסיום, אומפרדקס, קונטרלוק וכו', טיפול טבעי לגסטריטיס כרוני מתייחס יותר לשורש הבעיה ולגורמים באורח החיים אשר יוצרים סביבה חומצית גבוהה בקיבה ומונעים את החלמת הריריות. הכוונה היא בעיקר לתזונה ולמצבי מתח וסטרס – ההשפעה של תזונה נכונה על ריפוי גסטריטיס כרוני היא גדולה ביותר – הן על ידי הפחתת כמות החומציות בדרך טבעית, דרך הגנה על רירית הקיבה, מניעת גירוי, עד איזון מערכת החיסון ומערכת העיכול כולה.

תזונה נכונה היא הכלי הטיפולי הנחקר והמשמעותי ביותר בריפוי גסטריטיס כרוני. בנוסף לתזונה יש חשיבות להפחית מקורות סטרס, במידה וקיימים – סטרס מוביל לפעילות עיכול לא תקינה ועלול להפריע ולעכב תהליכי החלמה מגסטריטיס כרוני. הפחת סטרס נעשית לפי צרכי המטופל ובהתאמה לתכנית הטיפול כולה.


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..