תחושת שובע ומלאות • כיצד לטפל ולהקל



רק התחלת לאכול, מספר ביסים קטנים וההרגשה היא שאי אפשר לאכול יותר. שובע ומלאות מופיעים אחרי כמות קטנה מאוד של אוכל. מה זה יכול להיות?

תחושת מלאות ושובע מוקדם עלולים להיות תוצר של מספר גורמים הקשורים בצורה כזו או אחרת לקיבה עצמה. לעיתים תחושת מלאות ושובע יכולים להגיע עקב מחלה ויראלית מקומית, אולם במקרים בהם המצב מתמשך הקשר לקיבה עולה.


גורמים עיקריים לתחושת שובע או מלאות מהירה


תחושת שובע מוקדמת או מלאות גבוהה המגיעה מהר ואחרי אכילה מועטה קשורים בד"כ בצורה כזו או אחרת למערכת העיכול ולמצבים כגון:

ריפלוקס [החזר וושטי]
גסטריטיס [דלקת בקיבה]
אולקוס [כיב קיבה]


חשוב לזכור: שובע מהיר או מוקדם עלול להוביל לתת תזונה וכן הוא עלול להיות מלווה בירידה במשקל - ולכן יש לבצע בירור מלא ולפעול על מנת לטפל בבעיה.


ריפלוקס ותחושת שובע מוקדמת


החזר וושטי [GERD] הוא מצב בו מיצי העיכול החומציים עולים מהקיבה לכיוון רירית הוושט וגורמים לצריבה ופגיעה ברקמת הרירית. כתוצאה מכך עוללה להתפתח דלקת ברירית [אזופגיטיס] ובמקרים מתקדמים אף כיבים [פצעים].

ריפלוקס מאופיין בתסמינים כגון:

צרבות
• בחילות
• תחושת מלאות
תחושת גוש תקוע בגרון

גירוי קבוע של ריריות הוושט המלווה בתסמינים לעיל עלול לכשעצמו להוביל לתחושת מלאות או שובע אחרי אכילה של כמות קטנה מאוד, זאת בעיקר עקב המצוקה הצצה סביב הגירוי הגבוה באזור הוושט.


כדאי לזכור: גם מתח וסטרס הנלווים לתסמינים אלו יכולים, מטבע הדברים, להשפיע ולהפחית את רמת התיאבון.


איך מאבחנים ריפלוקס?


הדרך המהימנה לאבחון ריפלוקס מבוססת על איתור תסמינים ובמקביל בדיקת אנדוסקופיה [גסטרוסקופיה] בה ניתן לבחון את הוושט והקיבה ולבצע בדיקות נוספות אשר יכולות ללמד על מצב הריריות והאם ישנו זיהום חיידקי של הליקובקטר.


טיפול טבעי בריפלוקס


עיקר הטיפול הטבעי נטורופתי במצבים של ריפלוקס מתמקד באיזון ושיקום פעילות הקיבה תוך איזון חומציות הקיבה. במסגרת תהליך ההחלמה מריפלוקס אנו משלבים התייחסות לכל היבט אשר קשור ומשפיע על הקיבה בפרט ועל מערכת העיכול בכלל.


תזונה נכונה וחשיבותה בריפוי ריפלוקס


האוכל אותו אנו אוכלים משפיע בצורה ישירה ומקומית על תפקודי הקיבה, רמת החומציות בקיבה, רמת גירויי הריריות, העומס על שריר הוושט, צורת הפירוק של המזון ועוד.

מסיבה זו לתזונה נכונה יש משקל מרכזי בתהליך ההחלמה מריפלוקס ולמעשה, בכל מחלה הקשורה בצורה ישירה או בעקיפין לקיבה.

התכנית התזונתית כוללת תפריט יומי ושבועי, רשימת מזונות מותרים ואסורים, מתכונים והנחיות להכנת האוכל - והכל בהתאמה לצרכי המטופל על מנת להגיע לאיזון אופטימלי אישי אשר משמעו ריפוי בצד הבריאותי וסדר יום קל ופשוט ליישום במקביל.


מזונות טובים לריפלוקס


ממה כדאי להימנע כשיש ריפלוקס?


דפוסי תגובה לאוכל והרגלי אכילה בכלל שונים מאדם לאדם. יש כאלו אשר יכולים להגיב עם תסמינים חריפים לסוגי מזונות אשר אחרים לא מרגישים כלל. מסיבה זו חשוב לבחון ברמה האישית את התאמת התזונה ובכך לייצר את המסגרת הכי רלוונטית להחלמה עבור המטופל.

עם זאת, אנו יודעים כי קבוצות מזון מסוימות בעלות פוטנציאל גבוה יותר לגרום להגברת החומציות בקיבה וליצירת רפיון של שריר הוושט - שילוב המוביל לתהליך ריפלוקס [GERD]. סוגי מזון אלו עלולים לכלול:

• מזון עתיר בשומן רווי
• מזונות עשירים מאוד בפחמימות ריקות
• מזונות מתובלים או חריפים
• קפאין ואלכוהול
• מזונות חומציים
• מזון מטוגן או מעושן


תזונה נכונה לריפוי ריפלוקס


צריכת סוגי מזון מותאמים למצב הבריאותי האישי חשובים כדי לייצר סביבה המעודדת החלמה של רירית הוושט ואשר מסייעים הן לאיזון רמות החומצה בקיבה והן להגנה על רירית הוושט עצמה. סוגי מזון אלו כוללים:

• מזונות קלים לעיכול
• מזון בעל פוטנציאל אנטי דלקתי
• מזונות עשירים במוצילגים
• מזון עשיר בנוגדי חימצון

סוגי מזון טובים לריפלוקס לדוגמא:

• בטטה מבושלת
• זרעי צ'יה
• גזר מבושל
• שקדים
• מיץ כרוב
• שיבולת שועל


גסטריטיס ותחושת שובע מוקדמת


בדומה להשפעות הריפלוקס - גם גסטריטיס עלול להוביל לתסמינים שונים ובהם תחושת שובע מהירה או מלאות גבוהה - גם אחרי אכילת מעט מזון.

גסטריטיס היא למעשה דלקת ברירית הקיבה. דלקת זו יוצרת גירוי ורגישות גבוהים בריריות דופן הקיבה. כאשר אנו אוכלים, הקיבה מייצרת מיצי עיכול על מנת לסייע בפירוק המזון.

מיצי העיכול באים במגע עם הריריות הרגישות וגורמים לכאבים ותסמינים שונים. אחד התסמינים היא תחושת מלאות גבוהה או תחושת שובע מהירה והסברה היא שרגישות רירית הקיבה אחראית לכך.


איך יודעים אם יש דלקת בקיבה?


הדרך המהימנה ביותר היא לבצע בדיקת אנדוסקופיה ולבצע ביופסיה לרירית הקיבה. בדיקה זו תספק מענה מדויק האם ישנה דלקת ברירית. לרוב גם בודקים האם הרקע לדלקת הוא זיהום חיידק הליקובקטר.


טיפול טבעי לגסטריטיס


ניתן לטפל בצורה יעילה ולרפא את הדלקת בקיבה ובכך להפטר מתסמיני המלאות ותחושת השובע המוקדמים. טיפול טבעי לגסטריטיס כולל, בדומה לטיפול בריפלוקס, התאמה אישית בעיקר של תזונה נכונה, צמחי מרפא וכן ניהול סטרס במידה וקיים.


תרומה של תזונה נכונה לריפוי גסטריטיס

בכל מצב או פתולוגיה הקשורה למערכת עיכול בכלל ומערכת העיכול העליונה בפרט - לתזונה משקל משמעותי בתהליך ההחלמה. בדומה לריפלוקס גם במצבי גסטריטיס יש לתכנן את התזונה כך שלא תייצר עודף גירוי מצד אחד וכן תסייע בהרגעה מצד שני.

מזונות קלים לעיכול, עשירים בנוגדי חימצון ורכיבים אנטי דלקתיים אחרים - חשובים במיוחד כחלק מתכנית התזונה לטיפול טבעי בגסטריטיס.

במסגרת תכנון התזונה חשובה הימנעות מסוגי מזון שונים אשר מעוררים ייצור מוגבר של מיצי עיכול ומעלים את חומציות הקיבה - מזונות אלו יכולים לכלול: בשר מעובד, מזונות קשים לעיכול, מזונות חריפים, מעושנים, מטוגנים וכן חומציים.


אולקוס ותחושת מלאות מהירה


אולקוס הוא למעשה מצב מתקדם יותר של גסטריטיס - זהו למעשה מצב בו מתפתח כיב [פצע] ברירית הקיבה. הכיב יכול להתפתח בקיבה עצמה או בתריסריון.

תסמיני אולקוס דומים במהותם לתסמינים של גסטריטיס אולם יתכן ויופיעו בעוצמות גבוהות יותר. מאחר וכמו בשאר הפתולוגיות הקשורות למערכת העיכול העליונה - גם אולקוס מוביל לתסמינים שונים ובהם תחושת מלאות או שובע מהירים.

דרכי הטיפול באולקוס דומים במהותם לטיפול הטבעי בריפלוקס וגסטריטיס. תכנית הטיפול מבוססת על הבנת הגורמים הישירים באורח החיים המשפיעים על תפקודי הקיבה על מנת להביא לאיזון וריפוי בתחומים אלו.

לרוב תכנית טיפול טבעית לאולקוס כוללת התאמת תפריט תזונה עם התאמת ארוחות, מתכונים וכן הנחיות לגבי צורות בישול מומלצות של כל סוג מזון.

הטיפול באולקוס כולל בנוסף שילוב והתאמת פורמולות צמחי מרפא על מנת לסייע בזירוז החלמת הרירית ובהקלה מהירה על התסמינים השונים בהם תחושת שובע מוקדמת ומלאות מהירה.


מחקרים ומקורות


כיצד תזונה ואורח חיים קשורים לריפלוקס
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33883899/

הקשר בין תזונה להחלמה מריפלוקס
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35047433/


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..