אולקוס • כיב קיבה • תסמינים ואבחון - טיפול וריפוי טבעי



מה זה אולקוס


אולקוס בעברית כיב פפטי או כיב קיבה הינו למעשה פצע ברקמה של רירית הקיבה או בתריסריון (החלק העליון של המעי היוצא מהקיבה). אולקוס מופיע לרוב אחרי גסטריטיס או במקביל אליה.

ישנם ביטויים שונים של אולקוס אשר לרוב מוגדרים לפי צורת הכיב ומיקומו. אולקוס יכול לדמם, הכיבים יכולים להופיע ברירית הקיבה עצמה וכן בתריסריון, אולקוס חריף עלול להוביל לתסמינים מורגשים יותר וכו'. חשוב לזכור כי דרכי הטיפול לכל צורות הכיבים דומים.


אולקוס תסמינים נפוצים


מספר תסמינים מאפיינים התפתחות של אולקוס. תסמינים אלו יכולים להופיע גם במצבים של גסטריטיס. הטיפול בשני מצבי אלו דומה. בין התסמינים השכיחים לאולקוס ניתן למנות:

תחושת שריפה בחזה
• כאב בוער עם עוויתות בקיבה
• מיחושים או צרבות לפני אכילה
• כאבים כאשר הקיבה ריקה -במיוחד בלילה
• תחושת אי נוחות בבטן העליונה
• איבוד תיאבון
• כאב ואי נוחות בגב ובחזה


במקרים מסויימים אולקוס עלול להוביל לתסמינים קשים יותר [יש לפנות לבירור רפואי עם הופעתם] כגון:

• בחילות והקאות [ יתכנו הקאות עם דם]
• צואה שחורה או דמית
• קשיים נשימה ותחושת עלפון


כדאי לדעת: לחלק מהסובלים מאולקוס יש תיאבון מוגבר מכיוון שהכאב פוחת על ידי אכילה. כמו כן הכאב פוחת על ידי תרופות סותרות חומצה או על ידי הקאה. רמות סטרס ומתח מתמשכים עלולים להחמיר את הסימפטומים האופייניים לאולקוס.


אולקוס גורמים נפוצים


מאחר ואולקוס הוא מצב מתקדם יותר של גסטריטיס הרי שמרבית הגורמים המובילים לדלקת בקיבה אחראים להופעת הכיבים. הגורמים השכיחים ביותר הם:

זיהום חיידקי [הליקובקטר פילורי]
• תזונה לקויה
• שימוש בתרופות שונות [בעיקר NSAIDs - תרופת לכאבים נוגדות דלקת]
• עישון ואלכוהול
• סטרס [כגורם משני]


כדאי לדעת: מקרים רבים של אולקוס הם שילוב בין מספר גורמים המחזקים את ההשפעה השלילית של כל אחד על רירית הקיבה. לדוגמא תזונה לקויה עם סטרס מתמשך, נטילת משככי כאבים במקביל לשגשוג הליקובקטר וכו' 


אולקוס • כיב קיבה • טיפול טבעי


טיפול נטורופתי לכיב פפטי מציע תועלת בריאותית בעלת ערך מוסף ולא משנה אם נוטלים תרופות או לא. מדוע? מאחר והטיפול הטבעי מתמקד בראש ובראשונה בסילוק הגורמים העיקריים אשר הובילו להתפתחות הכיב.


מדוע חשוב להתייחס לשורש הבעיה ולא רק לתסמינים?

מענה מקומי רק לתסמינים [של כל בעיה] מייצר תלות מתמשכת עם התרופה. גם במקרים בהם הכיב החלים - הוא עלול לשוב במידה ולא לא היתה התייחסות לסיבות אשר הובילו לבעיה.


שיקום כולל של הקיבה ומערכת העיכול

מטרת הטיפול הנטורופתי הוא לרפא את האולקוס מהיסוד על ידי שיקום ריריות הקיבה והפסקת התהליכים הדלקתיים ברקמה, אם קיימים. תהליך הריפוי מתמקד כאמור בסיבות היסודיות אשר גרמו להיווצרות הפצע במקביל לשיקום ריריות הקיבה הפגועות.


דגש חשוב: תכנית הטיפול כוללת התייחסות לכל סיבה, גורם ומערכת גופנית היכולה לתרום לריפוי אפקטיבי של האולקוס.


טיפול טבעי לאולקוסטיפול נטורופתי לאולקוס


אולקוס תזונה נכונה

לתזונה חלק משמעותי ביותר לטיפול באולקוס וכיבי קיבה. מזונות מסוימים עלולים לגרות את ריריות הקיבה, להגביר את חומציות הקיבה ובכך לייצר גירויי מתמשך לריריות הפצועות - פעולה אשר מונעת מהם תהליך החלמה וריפוי מסודר.

מנגד, ישנם רכיבים תזונתיים חשובים בעלי פעילות אנטי דלקתית בקיבה ובתריסריון. בנוסף, רכיבי מזון העשירים בסיבים מסיסים פועלים להגנה על תאי דופן הקיבה ומקדמים בכך ריפוי מואץ של הפצע האופייני לכיבים בקיבה.

כמו כן, גם אלרגניות למרכיבי מזון מסוימים עלולים לתרום להיווצרות אולקוס ולכן חשוב לבחון, לזהות ולבודד את אותם מרכיבים תזונתיים בעייתיים - ועל ידי החלפתם לסייע להאצת תהליך ההחלמה של הכיב.


תרופות סבתא לטיפול באולקוס


אמנם המושג "תרופות סבתא" מפחית מערך התרומה האמיתית של סוגי מזון רבים לתהליכי החלמה וריפוי כיבים פפטיים. עם זאת ישנם מספר סוגי מזון מוכרים וידועים ביכולתם להשפיע לטובה על ריפוי ריריות.

לחצו כאן לקריאה נרחבת על תרופות סבתא נפצות לטיפול באולקוס

השימוש בתרופות סבתא מצריך [גם הוא] התייחסות מקצועית לתמונה הטיפולית כולה. לא כל מזון המסווג כבריא או טוב לבעיות עיכול אכן מתאים לכל אחד הסובל מאולקוס.


אולקוס תרופות קונבנציונליות


הטיפול הקונבנציונלי באולקוס הוא בעיקרו על ידי מתן תרופות כימיות שונות [ ממשפחת PPI] שמטרתם העיקרית היא הפחתת רמות החומצה בקיבה.

תרופות חדשניות מסוג מעכבי משאבת מימן מונעות ייצור של חומצה הידרוכלורית - חומצת הקיבה. תרופות אילו נמכרות בשמות שונים, בין השאר אומפרדקס, נקסיום, לוסק, לנטון, קונטרלוק ועוד.


חשוב לזכור: מעכבי משאבות מיימן פועלות להפחתת כמות החומציות בקיבה - יש לעקוב אחר נטילת התרופה באופן קבוע כי לחומציות הקיבה תפקידים חשובים מלכתחילה.


האם אולקוס יכול לחזור?


שאלה:
לפני כחמש שנים אובחנתי בבדיקת נשיפה שיש לי חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה. הדבר התבטא בכאבים חזקים ברום הבטן. אבחנו לי בגסטרוסקופיה כיב בקיבה - אולקוס.

קבלתי טיפול המורכב משלוש סוגי תרופות ביניהן שתי סוגי אנטיביוטיקה ונראה שהעניין נפתר בשעתו. עכשיו אני מרגישה לפי הסימפטומים שהאולקוס חזר. יכול להיות?

תשובה:
אולקוס יכול לחזור. כמו כל זיהום או דלקת אחרת בגוף. אין חיסון לכיב בקיבה. הדבר היחיד שצריך לעשות הוא לשמור על מסגרת בריאה בחיים - לא צריך להיות קיצוני. להיות מאוזן.

לשאלתך, יתכן והתסמינים נובעים לאוו דווקא מהתפתחות כיב ברירית הקיבה. מה שאת מרגישה יכול להיות גם גסטריטיס [דלקת בקיבה]. הדבר הנכון הוא לבדוק קודם -אח"כ הטיפול יכול להיות לפי הצרכים שלך.


טיפול טבעי לאולקוסטיפול נטורופתי לאולקוס


אולקוס - מה לאכול כדי להקל על כאבים


שאלה:
יש לי כיב בקיבה שאובחן לפני מספר חודשים. אני מטופל עם נקסיום 20 מ"ג פעמיים ביום אבל עדיין מרגיש כאבים באיזור הקיבה מצד שמאל.

הכאבים מתחזקים לאורך היום ויורדים אם אני אוכל משהו. רציתי לשאול מה כדאי לאכול כדי שיעזור לי להקל על הכאבים?

תשובה:
התופעה של כאבים אשר נרגעים מעט עם אוכל מוכרת. השאלה מה לאכול כדי להפחית את הכאבים היא שאלת מפתח בטיפול טבעי כולו.

התזונה שלך היא הדבר החשוב והמשמעותי ביותר כדי לאפשר החלמה של הפצע בקיבה. תכנון כזה לוקח בחשובן הסרת מזונות בעייתיים והעשרת התפריט בסוגי מזון חשובים המקדמים תהליכים אנטי דלקתיים, עוזרים להפחתת גירויי ריריות הקיבה ועוד.

הנה רשימה של כמה דברים שתוכל לאכול כדי להקל על כאבים:

• מיץ כרוב - סחוט במסחטת מיצים קשה -רק המיץ!
• דייסת שיבולת שועל
• בטטה/גזר/קישוא מבושלים
• מחית שקדים טבעית
• סירופ חרובים


אולקוס - מה לאכול כדי להקל על כאבים


האם אולקוס מדבק?


שאלה:
יש לי אולקוס שאובחן בבדיקת גסטרוסקופיה. אני מטופל בצורה טבעית ומרגיש התקדמות טובה מבחינת התסמינים וההרגשה בכלל. השאלה שלי האם אולקוס יכול להיות מדבק? כי בת הזוג שלי התחילה לסבול מתסמינים דומים לפני כמה ימים.

תשובה:
אולקוס לא מדבק. מה שאולי יכול להיות מדבק זה הגורם לאולקוס - חיידק הליקובקטר פילורי. עקרונית כיב בקיבה זה התפתחות של תהליך דלקתי אשר נגרם לרוב על ידי זיהום חיידקי של הליקובקטר [חשוב לזכור לא תמיד].


מה מרגיע התקף אולקוס?


שאלה:
אני סובלת מזה שנים מאולוקס אשר מתפרץ כל כמה חודשים במין התקף חזק המלווה בכאבים. אני מטופלת באומפרדקס ובסה"כ שומרת על יציבות. רציתי לשאול מה יכול להרגיע התקף אולקוס שכזה?

תשובה:
הדבר הכי טוב הוא לוודא שהריריות שלך החלימו. לחיות עם פצע ברירית לאוך זמן לא מומלץ. אם בכל זאת את מחפשת משהו להרגיע התקף כאבים שכזה מומלץ לך לשתות מיץ כרוב או מיץ אלוורה [איכותי ביותר].

אבל שוב אלו פתרונות מקומיים וזמניים - הדבר המשמעותי ביותר הוא לטפל בעניין בצורה יסודית אחת ולתמיד.


טיפול טבעי לאולקוסטיפול נטורופתי לאולקוס


איך אולקוס קשור ללחץ נפשי /סטרס


שאלה:
אובחנתי עם כיב פפטי קטן ברירית הקיבה. לא נמצא חיידק הליקובקטר פילורי. הרופא אמר לי שיתכן מאוד שהאולקוס נוצר עקב לחץ נפשי שאני מצוי בו מאוד לאחרונה. האם זה ידוע שיש קשר בין לחץ נפשי ומתח להופעת כיב קיבה?

תשובה:
בהחלט יש קשר בין לחץ נפשי לאולקוס. לפני גילוי חיידק הליקובקטר מרבית מקרי האולקוס היו על רקע מתח. גם היום, רק שהיום יש גורם שאפשר להתמקד בו.

סטרס משפיע על הקיבה בצורה ישירה - רמות החומציות משתנות ותהליכי עיכול משתנים. כאשר אנחנו נמצאים במתח הגוף שלנו עובד אחרת. שינויים אלו לאורך זמן עלולים להוביל לתפקוד לא תקין ולתהליכים דלקתיים אשר מהם קצרה הדרך להיווצרות פצע.

הקשר בין אולקוס, סטרס, מתח ולחצים שונים הוא קשר ידוע ונחקר. כשאנו נמצאים במתח או לחץ, ישנה הפרשה מוגברת של הורמון הנקרא גסטרין אשר גורם להעלאת רמת החומציות בקיבה. מתח קבוע גורם לרמות חומציות גבוהות בקיבה אשר לאורך זמן עלולות לגרום להיווצרות פצע/כיב בדופן הקיבה.


תרומתם של צמחי מרפא בריפוי אולקוס


לצמחי מרפא תפקיד חשוב בריפוי אולקוס. בהתאם לאבחנה הנטורופתית המתקבלת נבנית פורמולת צמחי מרפא המורכבת מצמחים תקניים המסייעים בשיקום ריריות הקיבה, מאזנים את רמת החומציות וכן פועלים כנוגדי דלקת חזקים.

צמח מרפא כגון ליקוריץ (Glycyrrhiza Glabra) מוכר כבעל פעילות אנטי דלקתית ומשקמת ריריות והוא נחשב כצמח מרפא משמעותי בתהליך הטיפול. צמחים נוספים חשובים בגלל פעילותם משקמת הריריות ומאזנת חומציות הינם האולמוס (Ulmus Fulva) ופיליפנדולה (Filipendula Ulmaria).

התאמה מדוייקת ונכונה של צמחי מרפא לפי מקרה המטופל יכול לתרום רבות לריפוי האולקוס.


תקצירי מחקרים אודות הטיפול הנטורופתי באולקוס


ליקוריץ עשוי לעכב צמיחת הליקובקטר פילורי בקיבה
במחקר שנערך עולה כי לליקוריץ חומרים פעילים אשר היכולים לעכב צמיחת חיידק ההליקובקטר בקיבה, החומרים הפעילים של ליקוריץ – גלברידין, גלברן, ליקוקלקון, ליקוריצין וליקוסופלבון, הראו פעילות מונעת גדילה של חיידק ההליקובקטר פילורי בקיבה, גם נגד הזנים העמידים. ניתן יהיה לעשות שימוש בחומרים אלו למצבים הקשורים לחיידק הליקובקטר כגון כיב פפטי.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024320502018647

צמחי מרפא כנגד פעילות אנזים אוראז
אנזים אוראז (Urease enzyme) מאפשר לחיידק הליקובקטר פילורי לייצר אמוניה המבססת את הסביבה החומצית של הקיבה ועוזרת לו לשרוד במיצי הקיבה. חיידק זה נמצא קשור כעלול לגרום מחלות של דרכי עיכול עליונות כגון: גסטריטיס, דלקת בתריסריון, אולקוס ועוד. צמחי מרפא משמשים שנים רבות כמקור טבעי של חומרים בעלי תכונות ריפוי עם רעילות נמוכה יותר ותופעות לוואי פחותות בזמן שימוש לטיפול אפשרי במגוון מצבי בריאות.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26330884

ליקוריץ ודלקת בקיבה
הקבוצה שקבלה חומצה גליצריטינית הראתה שיפור משמעותי במדדים- נצפה שיפור בריריות הקיבה והדלקת פחתה לעומת הקבוצה עם החיידק ללא הטיפול האנטיביוטי. מול הקבוצה אשר נטלה טיפול אנטיביוטי נצפו תוצאות דומות מה שמרמז כי לצמח הליקוריץ יש פוטנציאל פיתוח עתידי כמענה לדלקת בקיבה גסטריטיס על רקע חיידק הליקובקטר פילורי.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27006947

צמחי מרפא ועיכוב גדילת חיידק הליקובקטר פילורי
נלקחו עשרים ואחד סוגי צמחי מרפא וכן ארבע סוגי שמנים אתריים לבדיקה מעבדתית למציאת גובה הפעילות האנטי בקטריאלית שלהם אל מול חיידק ההליקובקטר פילורי וחיידק קמפילובקטר ג'ג'וני. מתוצאות הבדיקה עולה כי הצמחים להלן הראו את התוצאות הטובות ביותר בעיכוב גדילת חיידק ההליקובקטר פילורי: פיליפנדולה (Filipendula ulmaria) אבגר (Agrimonia eupatoria) חותם הזהב (Hydrastis canadensis) ומרווה רפואית (Salvia officinalis).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gastritis+filipendula


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..