תרופות סבתא לאולקוס



אולקוס [בעברית כיב פפטי או כיב קיבה] הוא למעשה פצע ברירית דופן הקיבה. הפצע [כיב] יכול להופיע במקומות שונים ובדרגות חומרה שונות.

אולקוס הוא לרוב התפתחות של דלקת בקיבה [גסטריטיס] וכן הוא קשור לשגשוג חיידק הליקובקטר פילורי.

כדאי לזכור: אולקוס יכול להופיע גם ללא המצאות חיידק הליקובקטר


ניווט מהיר:
אולקוס ואורח חיים
השפעת תזונה על הקיבה
תרופות סבתא למצבי אולקוס
תקצירי מחקרים


אולקוס ואורח חיים


למרות הסברה כי אולקוס הוא תוצר ישיר ובלעדי של דלקת בריריות הקיבה - הנגרמת על ידי הליקובקטר פילורי - ידוע כיום כי להיבטים שונים באורח החיים שלנו ישנה השפעה על תפקוד הקיבה ושמירה על שלמות ותקינות הריריות.

תזונה לקויה, צריכת תרופות, אלכוהול, עישון, רמות סטרס גבוהות - כל היבט לחוד ו/או ביחד משפיעים על תהליכי היווצרות כיב פפטי וכן על תהליכי ההחלמה והריפוי של ריריות הקיבה.

חשוב לזכור: לאורח חיים יש השפעה מוכרת כל היווצרות כיב פפטי וכן על תהליכי ההחלמה והריפוי של רירית הקיבה.


אולקוס תרופות סבתא


השפעת תזונה על תפקוד הקיבה


תאי הקיבה מפרישים מיצי עיכול חומציים על מנת לפרק את האוכל אותו אנו אוכלים. כל סוג מזון דורש רמת חומציות שונה – במצבים כמו בכיב פפטי או גסטריטיס –רגישות הריריות גבוהה. מסיבה זו מטרת הטיפול היא לנסות ולהפחית את גירוי הריריות ככל האפשר.

תרופות קונבנציונליות כגון נקסיום, אומפרדקס, לנטון וכו' - פועלות על תאי הקיבה ומפחיתות את כמות מיצי העיכול ואת הרמה החומצית בקיבה.

טיפול טבעי לאולקוס כולל התאמת תזונה נכונה המסייעת להשיג את הפחתת חומציות הקיבה ללא שימוש בכימיקלים. הפחתת חומציות זו, כאמור, חשובה ובעלת תרומה לתהליכי ההחלמה של הכיב.

יתרה מזאת, תכנית תזונתית מושכלת משלבת מזונות בעלי יכולת אנטי דלקתית אשר תורמים בצורה אקטיבית לתהליכי איחוי ושיקום ריריות הקיבה המודלקות.


טיפול טבעי לאולקוסטיפול נטורופתי לאולקוס


תרופות סבתא לאולקוס


המושג תרופות סבתא מתייחס ליכולת הטיפולית של סוגי מזונות וצמחים שונים למצבי בריאות שונים.

להלן מספר סוגי מזון וצמחים מוכרים כחלק מטיפול תזונתי באולקוס:


חשוב לזכור כי לא כל סוג מזון משפיע באותה צורה על כל אחד. לכן חשוב לבחון את מידת ההשפעה באופן אישי.


מיץ כרוב:

אחד מסוגי המזון המוכרים כחלק מטיפול תזונתי לאולקוס. הכרוב עצמו מכיל תרכובת גופרית [נחשבת כוויטמין U] והוא עשיר בוויטמין C, A, סידן וברזל.

הפוטנציאל הטיפולי המשמעותי של הכרוב הוא בתכולה גבוהה של חומצה גלוטמית - זוהי חומצה אמינית העשויה לתמוך בתהליכי שיקום וריפוי ריריות הקיבה.

חשוב לדעת: האפקט המיטיב של מיץ כרוב הוא רק בצריכת המיץ עצמו ללא הסיבים. לכן חשוב לצרוך מיץ אשר נסחט במכונת מיצים קשה אשר מסלקת את כל הסיבים ומותירה רק מיץ נקי.


זרעי פשתן:

זרעי פשתן מכילים מגוון של ויטמינים ומינרלים וכן חומצות שומן חיוניות. על מנת ליהנות מרכיבים אלו יש לצרוך את זרעי הפשתן טחונים בלבד. זרעים שלמים אינם מתעכלים.

התרומה המשמעותית של זרעי פשתן למערכת העיכול נמצאת בתכולת המוצילגים הגבוהה שלהם – אלו חומרים שמנוניים אשר עשויים לסייע להגנה ושיקום ריריות הקיבה.

כדאי לדעת: כדי להפיק את המוצילגים מזרעי הפשתן יש להשרות אותם במים רותחים למשך מספר שעות – המוצלגים מופרשים מהזרעים אל המים.


דבש/סירופ חרובים:

החרוב הוא פרי ארץ ישראלי קדום המוזכר עוד בתקופת התנ"ך. החרוב הוא צמח מרפא נפוץ והשימוש בו למצבי עיכול שונים נרחב.

החרוב בשלמותו אינו מומלץ במצבי אולקוס בגלל הקושי לעכל אותו חי. אולם סירופ המופק מחרובים מכיל רכיבים אנטי דלקתיים המסייעים בטיפול בכיבי קיבה.

חשוב לזכור: יש לצרוך סירופ חרובים טהור בלבד ללא חומרים משמרים או תוספות של סוכר.


שיבולת שועל:

שיבולת שועל היא מאכל נפוץ בעיקר להכנת דייסה, עוגיות ותבשילים. שיבולת שועל מכילה ריכוז גבוה של ויטמיני B ומינרלים נוספים. ויטמיני B מוכרים ביכולתם לסייע להרגעה כללית.

שיבולת שועל מכילה סיבים מסיסים אשר עשויים לסייע בריפוי ריריות הקיבה. בנוסף, סיבים אלו בעלי פעילות אנטי דלקתית.

כדאי לדעת: יש לצרוך שיבולת שועל דקה מהירת הכנה - מומלץ להכין דייסה.


מחקרים רפואיים על אולקוס, תזונה ואורח חיים


אורח חיים והשפעתו על אולקוס
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29745325/

דיאטה ותזונה במצבי אולקוס
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2072799

השפעת מיץ כרוב על זירוז תהליכי החלמה של כיב פפטי
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1643665/

תרומת ויטמין U לטיפול בכיב פפטי [אולקוס]
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1521464/



אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..