הליקובקטר פילורי • טיפול וריפוי טבעי



חיידק הליקובקוטר פילורי [Helicobacter pylori] הוא החיידק המוכר היחיד המסוגל לחיות ולשגשג על רירית דופן הקיבה החומצית.

חיידק זה התגלה בסוף המאה הקודמת [שנות ה-80] ומאז הוא נקשר למספר מחלות דרכי עיכול בהם גסטריטיס [דלקת בקיבה] אולקוס, כיבים בקיבה, דלקת בוושט ועוד.

הליקובקטר פילורי הוא מזהם שכיח מאוד [נמצא אצל כ 50% מאוכלוסיית העולם] מעל גיל 40 הוא מצוי אצל רוב האנשים. ישנם במצב שגשוג של הליקובקטר פילורי תסמינים אופייניים.


ניווט מהיר:

תסמינים נפוצים
דרכי אבחון
טיפול טבעי להליקובקטר
תרופות בשימוש
שאלות ותשובות נפוצות
תקצירי מחקרים



טיפול טבעי בהליקובקטר פילורי, בשורש הבעיה - ללא אנטיביוטיקה

הטיפול בחיידק הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori) משלב התמקדות במיגור החיידק מצד אחד והתייחסות לשורש הבעיה ולסיבות שגרמו לשגשוג החיידק מצד שני.

הטיפול ממוקד ומספק מענה מקיף לתסמינים נלווים כגון כאבים ואי נוחות בקיבה, צרבות או תחושת בעירה, שיהוקים, תחושה של אוכל תקוע בגרון, תחושת מלאות ועוד.

שיטת הטיפול משלבת כאמור שלושה נושאים עיקריים: תזונה שיקומית, צמחי מרפא והפחתת סטרס, במידת הצורך. שילוב זה מוביל להשגת 2 מטרות עיקריות והם מיגור החיידק ומניעה ארוכת טווח.


מהם הסימפטומים האופייניים להליקובקטר?



במקרים בהם חייד בקיבה משגשג הוא עלול לגרום כאמור למספר תסמינים היכולים להופיע בעוצמות שונות ובצורה שונה מאדם אחד לשני. הליקובקטר סימפטומים נפוצים:

• כאבים באיזור הקיבה
• כאבים ברום הבטן
• תחושת בעירה באיזור החזה
• כאבי בטן [מתגברים בין ארוחות]
• תחושת גוש תקוע בגרון
• גרפסים מרובים
• גזים ונפיחות
• ירידה במשקל לא מכוונת
• כבדות אחרי ארוחות
• תיאבון ירוד
• בחילות והקאות


טיפול טבעי להליקובקטרטיפול נטורופתי להליקובקטר


כיצד מתבצע אבחון לגילוי חיידק בקיבה?


כיום נהוגות מספר שיטות אבחון לאיתור נוכחות של חיידק הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori) בקיבה, כל שיטת אבחון מתבצעת עם כלים שונים אך ההחלטה איזה בדיקה לבצע קשורה גם לשיקולים נוספים מאדם לאדם כגון מצב בריאות המטופל, גיל, קבוצת סיכון ועוד..


תבחין נשיפה:
הבדיקה הפופולרית והנפוצה ביותר - זוהי בדיקה מהירה ובעלת מהימנות טובה. ניתן לאבחן באמצעותה רמות שגשוג של החיידק. טרם התבחין שותים כוס מיץ -לרוב תפוזים להם מוסיפים חומרים שונים אשר החיידק מפרק בפעילות בקיבה - במידה ויש נוכחות גבוהה - מתרחש פירוק של אוריאה לאמוניה וכן לדו תחמוצת הפחמן. הנבדק נושף למכשיר מדידה לחומרים אלו ועל פי התוצאה ניתן לקבוע את רמת השגשוג של החיידק בקיבה.

בדיקת צואה:
נחשבת לבדיקה פחות נפוצה. מצריכה תהליך מעט יותר מורכב וזמן המתנה ארוך יותר לקבל תוצאות, עם זאת נעשה בה שימוש בעת הצורך כי רמת האמינות שלה נחשבת גבוהה יותר מתבחין נשיפה. בדיקת צואה לאיתור חיידק בקיבה נעשית גם לאלו שלא יכולים לבצע את תבחין הנשיפה מסיבות כאלו או אחרות. בבדיקת צואה יש להשאיר דגימה במעבדה מורשית של משרד הבריאות.

גסטרוסקופיה וביופסיה:
שיטה נוספת לאיתור נוכחות של חיידק הליקובקטר בדופן הקיבה היא ביצוע הליך הנקרא גסטרוסקופיה - בהליך זה מוחדר סיב אופטי מהפה לקיבה. לרוב מתבצע בדיקה זו על מנת לבחון נושאים שונים במערכת העיכול כגון דלקתיות בוושט ובקיבה, פגיעה בתאים ועוד. במסגרת הבדיקה נוטלים דוגמית לבדיקת ביופסיה הנערכת במעבדה. גם תוצאות הביופסיה לאיתור הליקובקטר לוקחות מספר ימים.


טיפול טבעי לחיידק בקיבה


הטיפול הטבעי לחיידק הליקובקטר משלב התייחסות רחבה לכל גורם המשפיע על תפקוד הקיבה ומערכת החיסון. המטרה היא לא רק למגר את החיידק לבד אלא גם על ההבנה כי החיידק שגשג מלכתחילה בגלל חולשה חיסונית וחוסר איזון של מערכת העיכול - זאת אנו יודעים מהסיבה שאצל רוב האוכלוסיה מעל גיל 40 החיידק נוכח בקיבה.

אצל אלו שהוא משגשג זה קורה ברוב המכריע על רקע חוסר איזון או חולשה של מע' העיכול ו/או החיסון או שתיהן ביחד. מסיבה זו אנו משלבים בטיפול התייחסות יסודית לשיקום וחיזוק מערכת העיכול לצד תמיכה במערכת החיסון והפחתת כל גורם משני העלול להחליש או להפריע לפעולתם התקינה.


תזונה נכונה


לתזונה תפקיד מרכזי וחשוב בטיפול בחיידק הליקובקטר. למזון אותו אנו צורכים יש השפעה ישירה על רמות החומציות בקיבה ועל רגישות וחוזק המערכת החיסונית. תזונה לקויה עלולה ליצור עומס גבוה על הקיבה ולהגביר את רמת החומציות.

במצב זה, גם פעילות מערכת החיסון נפגמת והשילוב בין השניים מאפשר לחיידק אפשרות קלה יותר לשגשג על דופן רירית הקיבה. מנגד, כאשר התזונה נכונה - רמת החומציות בקיבה תקינה והתגובה החיסונית טובה דבר המאפשר למנוע שגשוג יתר של החיידק וכל מזהם אחר.

במסגרת הטיפול נבנית תכנית תזונה אישית על מנת להשיג מטרות אלו. תכנית התזונה מותאמת לתקופת ההחלמה והיא מסייעת גם למניעה לטווח הארוך.


צמחי מרפא


צמחי מרפא מהווים נדבך חשוב בטיפול בסימפטומים ובמיגור החיידק עצמו. ניתן לציין מספר צמחי מרפא אשר מכילים רכיבים אנטי חיידקיים וכן כבעלי פעילות אנטי דלקתית, יכולת חיטוי גבוהה ותמיכה במערכת החיסון.

 בין הצמחים המוכרים לטיפול בהליקובקטר ובסימפטומים המוכרים ניתן לציין:

• קופטיס (Coptis chinensis)
• פיליפנדולה (Filipendula ulmaria)
• שרף מור (Commiphora)
• ליקוריץ (Glycyrrhiza glabra)
• טבבויה (Tabebuia Impetiginosa)

פורמולת צמחי המרפא מורכבת בהתאמה אישית וביחס למצב הבריאותי שלך. זו הסיבה שצמחים מסוימים יכולים להופיע במינונים שונים ובהרכבים שונים.

הכנה רוקחית אישית של צמחי מרפא נעשית על פי מרשם בהתאמה למטופל, לגילו, למצב בריאותי, תוך התייחסות לקונטרה אינדקציות (התווית נגד) ועוד.

בהכנה רוקחית אישית ניתן לשלוט בצורה מלאה על רמת החומרים הפעילים, איכות הצמחים, צורת המיצוי שלהם, שילוב עם צמחי מרפא נוספים ועוד.

הכנה רוקחית של צמחי מרפא יעילה לאין שיעור מכל מוצר מדף מתועש המכיל לרוב צמחים באיכות ובריכוזים נמוכים. מעבר לכך שהיכולת להתאמות שונות, כולל התווית נגד במידה ונוטלים תרופות אחרות - לא קיימים במוצרי מדף.


צמחי מרפא להליקובקטר פילורי


הפחתת סטרס לסיוע במיגור החיידק


סטרס גבוה או מתמשך משפיע על רמת החומציות בקיבה ועל פעילות מערכת החיסון. שמירה על רמות מתח תקינות תורמות בצורה משמעותית לטיפול יסודי ומקיף בבעיית הליקובקטר פילורי.

במסגרת הטיפול אנו עובדים על חיזוק ואיזון מערכת החיסון ובלוטת האדרנל. מערכות אלו אחריות על עמידות הגוף בפני סטרס וכתוצאה מכך ההשפעה של המתח ברמה הפיזיולוגית מתמתנת ומאפשר תהליך החלמה מהיר יותר.


טיפול קונבנציונלי


ברפואה הקונבנציונלית נהוג לתת אנטיביוטיקה לחיידק הליקובקטר - בדומה לטיפול במזהמים חיידקיים אחרים. בנוסף לאנטיביוטיקה נהוג לתת גם תרופה ממשפחת מעכבי משאבות פרוטונים או מעכבי משאבות מימן (PPI-Proton pump inhibitors) כמו Omeprazole המוכרת בשמות מסחריים כגון אומפרדקס, נקסיום, לנטול, לוסק ועוד.

טיפול משולש להליקובקטר:
שילוב של סוגי אנטיביוטיקה ותרופה ממשפחת PPI בד"כ למשך כשבועיים. הטיפול המשולש ניתן לאחר קבלת נתונים כוללים על הצורך בנטילת האנטיביוטיקה ביחס לממצאי אבחון החיידק וכן על פי החלטה המבוססת על היסטוריה רפואית רלוונטית, מצב רירית הקיבה (האם קיים דלקת או כיב) ועוד.

לעיתים, הטיפול המשולש נכשל, ולטענת איגוד רופאי המשפחה, תהיה זו טעות להמליץ שוב על טיפול משולש ולכן במקרים בהם נכשל הטיפול המשולש ההמלצה הרפואית קונבנציונלית היא לעבור לטיפול מרובע

טיפול מרובע להליקובקטר:
הטיפול המרובע כולל בד"כ שילוב אנטיביוטיקיות שלא נוסו במסגרת הטיפול המשולש וכן שילוב של תרופה PPI. הטיפול בד"כ נמשך כ-14 ימים.


טיפול טבעי להליקובקטרטיפול נטורופתי להליקובקטר


הליקובקטר פילורי - שאלות ותשובות נפוצות


מדוע יש תסמינים גם אחרי טיפול אנטיביוטי והחיידק נעלם?

הגישות הקונבנציונליות לטיפול בחיידק הליקובקטר די דומות לגבי דרכי הטיפול בחיידק והם כוללים שילוב של אנטיביוטיקה ותרופות המורידות את כמות מיצי העיכול בקיבה (משפחת PPI).

אולם ישנם מספר מקרים לא מבוטל בהם מטופלים אשר אובחנו עם החיידק בעקבות תלונות על תסמינים שונים - בוצעה בדיקה שאישרה שאכן יש חיידק - ניתן טיפול מסודר - אולם התסמינים נשארו ללא שינוי למרות שבדיקה חוזרת העלתה כי החיידק כבר לא קיים.

מקרים כאלו מעוררים את השאלה האם הליקובקטר בפני עצמו אחראי על סימפטומים רבים או אולי הוא רק שגשג בגלל חולשה או בעיה אחרת בקיבה.

כך או אחרת מקרים אלו מחדדים את הצורך להתייחסות מקיפה למערכת העיכול כאשר ברקע יש הליקובקטר - טיפול בשורש הופעת החיידק על ידי חיזוק מערכת החיסון, איזון פעולות עיכול וחומציות בקיבה, חיזוק מערכת העיכול כולה.

כל אלו מספקים מענה יסודי יותר למערכת העיכול ומאפשרים החלמה ושיקום מקיפים ובכללם גם לסימפטומים אשר לא בהכרח היו קשורים להופעת החיידק או לעיתים נשארים גם אחרי חיסולו.


מה יכול לגרום חיידק הליקובקטר?

כיום ברור כי הליקובקטר פילורי הוא אחד הגורמים המרכזיים להיווצרות דלקת רפידת הקיבה - גסטריטיס ובהמשך עלול מצב זה להתפתח למצבי כיב פפטי ובשלבים מתקדמים יותר גם סרטן הקיבה.

הליקובקטר הוא חיידק מפותח משאר סוגי החיידקים המוכרים בעיקר בגלל יכולתו לחיות בסביבה החומצית של הקיבה. עקב כך, מגדיל החיידק בהדרגה את סביבת המחיה על דופן הרירית תוך יצירת סביבה בסיסית ודלקתית.

דלקת זו יכולה להתפתח עם הזמן לפגישה ממשית בתאי הרירית ויצור פצע או כיב קיבה - אולקוס. הכיבים והדלקת יכולים להתרחש ברירית הקיבה עצמה ו/או בתריסריון.


האם חיידק הליקובקטר יכול להימצא אצל ילדים בגילאי 10?

כן, הליקובקטר יכול להימצא בילדים קטנים אולם בסבירות מאוד נמוכה. הנתונים המצטברים מצביעים כי תפוצת החיידק עולה ככל שעולים בגיל. כך שבסביבות גילאי 60 הוא נמצא באחוזים גבוהים באוכלוסיה - גם ללא שהוא מעורר או גורם לבעיות.

מספר רופאים סבורים כי חיידק הליקובקטר מקבל תשומת לב רבה מידי וכי יש להתייחס אליו בצורה ממוקדת כאשר הוא באמת מהווה בעיה או מסכן את הבריאות. מאחר וידוע כי הליקובקטר יכול לשהות בקיבה בערכים נמוכים - מה שמצביע כי יתכן ומה שמאפשר לו לשגשג זו חולשה של מערכת העיכול ובמיוחד שינויים בחומציות הקיבה וכן בתגובה החיסונית המקומית.


האם הליקובקטר מוביל בהכרח לדלקת בקיבה?

רוב המקרים בהם אובחנה דלקת ברירית הקיבה - גסטריטיס, נמצא גם הליקובקטר ברקע. אולם ישנם מספר מקרים לא מבוטל בהם מופיעה דלקת גם ללא נוכחות של החיידק.

גסטריטיס שלא על רקע הליקובקטר יכולה להיגרם מתזונה לקויה, תרופות, צריכת אלכוהול ו/או עישון גבוהים, מתח מתמשך, מחלות כרוניות אחרות ועוד. דלקת ממושכת בקיבה עלולה להתפתח לכיבים ברירית הקיבה ובתריסריון (אולקוס).


מה הקשר בין הליקובקטר להרגשת סחרחורות וחולשה?

מערכת העיכול נחשבת כ"מערכת העצבים השנייה" ולכן הרבה תופעות במערכת העיכול עלולות להיות מלוות בתופעות הקשורות למערכת העצבים כגון מתח, חרדה ואף דיכאון.

כאמור מערכת העיכול ומערכת העצבים קשורות ומשפיעות אחת על השנייה. ידוע כי מתח גבוה או דריכות גבוהה - כמו למשל לפני מבחן או אירוע חשוב עלול להוביל לשלשולים, הקאות, סחרחורות ועוד.

מי לא חווה תחושות שונות בבטן לקראת בחינה, אירוע גדול או בדיקה רפואית חשובה? הופעת סחרחורות וחולשה יכולה להיות נלווית להופעת תסמינים הקשורים לחיידק כך שעלול להיווצר מעגל קסמים שלילי של הרגשה רעה אחת של מערכת העיכול המעצימה ומגבירה תסמין של מערכת העצבים ולהיפך.


האם צריך לקחת פרוביוטיקה כשיש הליקובקטר?

פרוביוטיקה הינה תוסף של חיידקים טובים המשגשגים במעי. מכיוון שחיידק ההליקובקטר נמצא בקיבה, אין יתרון ישיר בנטילת פרוביוטיקה. החיידקים הטובים אינם עוזרים למגר את ההליקובקטר באופן ישיר.

אולם באופן עקיף הם תורמים כי הם תומכים ומחזקים את מערכת החיסון ומאפשרים לגוף להתמודד טוב יותר עם ההליקובקטר. מעבר לכך, הקשר של נטילת פרוביוטיקה עם חיידק הליקובקטר נעוץ גם בעובדה כי מומלץ ליטול פרוביוטיקה לאחר נטילת אנטיביוטיקה.


האם מומלץ ליטול שמן אורגנו כאשר יש הליקובקטר?

שמן אורגנו מכיל שמנים אתריים חזקים וכן רכיבים אנטי חיידקיים ולכן הגיוני להמליץ עליו כשמטפלים בהליקובקטר. עם זאת, יש לשים לב כי להופעת ההליקובקטר לא נלוות דלקת בקיבה או כיב - במקרים כאלו טיפול באמצעות שמן אורגנו יכול רק לגרום להחרפת הדלקת בקיבה.

בכל מצב של הליקובקטר יש לשקול היטב את מערך הטיפול ולתכנן התקדמות לפי שלבים ועם פרומולות מתאימות למצב הקיבה כולה ולא רק בהתייחס לנוכחות חיידק ההליקובקטר.


האם מותר לשתות אלכוהול כאשר יש הליקובקטר ודלקת בקיבה?

אלכוהול אינו מומלץ בזמן גסטריטיס או הליקובקטר. אלכוהול הוא חומר חזק והוא עלול לגרום להחמרה של מצבי גסטריטיס.

כאשר יש דלקת בקיבה משמע הדבר כי ריריות הקיבה - במקומות הדלקת, חשופות ומגורות - כל מגע של חומרים חזקים כדוגמת אלכוהול בריריות הרגישות עלול להוביל לגירוי יתר ולתסמינים חריפים במיוחד. מעבר לכך שצריכת אלכוהול מופרזת עלולה לכשעצמה להוביל לדלקת כרונית בקיבה.


מים עם לימון טובים לטיפול בהליקובקטר?

לימון אינו מומלץ כשיש דלקת בקיבה. הלימון בקיבה חומצי והוא עלול לגרות את ריריות הקיבה.

ישנה תאוריה שמקורה בגישות תזונה טבעיות, הגורסת כי מזונות שונים משפיעים על רמת ה PH בדם. תאוריה זו גורסת שלימון הוא בסיסי בהשפעתו על רמת החומציות בדם. בין אם זה נכון או לא נכון – עבור הקיבה הלימון חומצי ולכן לא מומלץ במצבי הליקובקטר עם גסטריטיס – זאת יעיד כול מי שסובל מצרבת.


טיפול טבעי להליקובקטרטיפול נטורופתי להליקובקטר


תקצירי מחקרים אודות טיפול טבעי בהליקובקטר פילורי


איך לטפל בחיידק הליקובקטר בקיבה


נבדקה השפעתו האנטי דלקתית של החומר הפעיל בקינמון (cinnamaldehyde) במצבים של גסטריטיס כתוצאה מהליקובקטר. הקינמון הוא צמח נפוץ ותבלין מוכר. ברפואת צמחי מרפא משמש הקינמון למצבים רבים ומגוונים. בוצעה בדיקה על מנת לזהות את יכולת החומר הפעיל בקינמון ופעילותו האנטי דלקתית במקרים בהם רירית הקיבה מודלקת

(גסטריטיס | Gastritis) ונגועה בחיידק הליקובקטר. נמצא כי לקינמאלדהייד פעילות העשוייה למנוע הצמדות החיידק לתאים בדופן הקיבה וכי לחומר הפעיל פעילות אנטי דלקתית על רירית הקיבה באמצעות מנגנון חסימת מסלול מטבולי בשם NF-κB.

לחצו כאן לקריאת תקציר המחקר (Abstract):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25744466


צמחי מרפא לעיכוב שגשוג הליקובקטר במצבי גסטריטיס


חיידק הלקובקטר פילורי המשגשג בתאי רירית הקיבה עלול לגרום לדלקות בקיבה ברמות שונות. העמידות הגדלה של חיידקים שונים מביאה למציאת דרכי התמודדות יעילים במקרי הדבקות בחיידק. בבדיקה מעבדתית נבחנו השפעתם האנטי חיידקית של מספר צמחי מרפא וכן שמנים אתריים כנגד חיידק הלקובקטר פילורי וקמפילובקטר ג'ג'וני.

צמחי המרפא אשר הראו השפעה גבוהה היו: פיליפנדולה (Filipendula ulmaria) אבגר (Agrimonia eupatoria) חותם הזהב (Hydrastis canadensis) ומרווה רפואית (Salvia officinalis). בדיקה זו העלתה את פוטנציאל היכולת של צמחי מרפא בעיכוב גדילת חיידק הליקובטר פילורי (H. pylori) אשר נמצא קשור למחלות דלקתיות בקיבה כגון גסטריטיס ואולקוס.

לחצו כאן לקריאת תקציר המחקר (Abstract):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gastritis+filipendula


קופטיס - Coptis chinensis - והליקובקטר פילורי


חיידק הליקובקטר עלול להיות טריגר מרכזי לדלקות בקיבה כגון גסטריטיס, אולקוס ועוד. מעבר לחיידק גם גורמים אחרים כגון עישון, סטרס ותזונה לקויה עלולים לגרום לנזק לתאי הקיבה. כדי לבדוק מרכיבים שונים היכולים לסייע נבחנו מספר צמחי מרפא. מיצוי של הצמח קופטיס (Coptis chinensis) המכיל את החומר הפעיל פלמאטין (Palmatine)

נבדק בעכברי מעבדה והראה השפעה חיובית כנגד פעילות חיידק הליקובקטר ומניעת נזקים לתאי הקיבה. גם הברברין - חומר פעיל נוסף בצמח הקופטיס הראה יכולות מגנות על תאי הקיבה.

לחצו כאן לקריאת תקציר המחקר (Abstract):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24795799


ליקוריץ (Glycyrrhiza glabra) וחיידק הליקובקטר


במחקר נבדקו השפעת החומרים הפעילים בצמח המרפא ליקוריץ: גלברידין, גלברן, ליקוקלקון, ליקוריצין וליקוסופלבון כנגד פעילות חיידק הליקובקטר פילורי. עולה כי לחומרים יש פעילות מעכבת גדילת החיידק. מכאן עולה האפשרות כי ניתן יהיה לבחון שימוש בצמח זה למצבים בהם מעורב הליקובקטר כגון דלקת בקיבה וכיבי קיבה.

לחצו כאן לקריאת תקציר המחקר (Abstract):


פעילות צמחי מרפא במחלות הקשורות להליקובקטר פילורי
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25132753/


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..