בטן שורפת מבפנים - טיפול טבעי



תחושת שריפה בבטן העליונה היא תסמין אשר עלול להיות שייך למספר מצבי בריאות אשר רובם קשורים בצורה כזו או אחרת לקיבה.


ניווט מהיר:
חומציות הקיבה
רגישות ריריות הקיבה
תסמינים דומים
טיפול טבעי לבטן שורפת
צמחי מרפא
שאלות ותשובות


בטן שורפת מבפנים והקשר לחומציות הקיבה


שריפה באזור הקיבה היא תסמין נפוץ אשר לרוב מקושר עם תפקוד הקיבה ורמת החומציות אשר בקיבה. לעיתים תחושת בטן שורפת יכולה להיות גם על רקע דלקתי ברירית הקיבה.

בד"כ תחושת שריפה בבטן נלווית לתסמינים נוספים האופייניים למצבים בהם רמת החומציות בקיבה גבוהה או כאשר נוצר תהליך דלקתי ברירית הקיבה כמו בגסטריטיס.


מדוע שורפת הבטן?


הקיבה היא למעשה שק אשר מייצר מיצי עיכול חומציים. מיצי עיכול אלו מסייעים לתהליכי פירוק ראשוניים של המזון. במצב תקין רמת החומציות בקיבה מאוזנת.

במקרים רבים בהם תפקוד הקיבה נפגם, רמת החומציות עולה שלא לצורך. חומציות גבוהה יתר על המידה עלולה לגרום לגירוי גבוה של רירית הקיבה ובעקבות כך עלולה להתפתח דלקת ואף כיב.

במצב בו מתפתחת דלקת ברירית הקיבה נפגם ציפוי ההגנה הטבעי שלה והיא הופכת לחשופה ורגישה. כל מגע של ריריות הקיבה עם מיצי העיכול החומציים עלול ליצור תחושת שריפה וכאב.


רגישות רירית הקיבה


כאשר רגישות הרירית עולה עקב תהליכים דלקתיים היא משבשת גם את תפקוד הקיבה עצמה. היכולת לפרק את המזון כמו במצב תקין נפגמת ועלולה להשפיע על תהליכי העיכול כולם ולעודד את אותם תסמינים בהם תחושת בטן שורפת.

גורמים שונים יכולים לגרום להעלאת רגישות ריריות הקיבה ולהוביל אותה למצב בו היא מאבדת את ההגנה הטבעית שלה והופכת לפגיעה אל מול מיצי העיכול החומציים.


תסמינים דומים לבטן שורפת


מעבר לתחושת השריפה בבטן יתכנו תסמינים דומים אשר יכולים להיות ברקע או נלווים לבעיית העיכול עצמה:

כאבים באזור הקיבה
• כאבי בטן
• שריפה באזור בית החזה
צרבות
תחושת מלאות מהירה
גרפסים מרובים


תסמינים אלו אופייניים לבעיות שונות הקשורות לתפקודי הקיבה והם שכיחים במצבי בריאות כגון:

• גסטריטיס - דלקת בקיבה
אולקוס - כיב קיבה, כיב פפטי
דואודניטיס - דלקת בתריסריון
ריפלוקס - GERD
אזופגיטיס -דלקת בוושט


טיפול טבעי לבטן שורפת


הטיפול הטבעי מתמקד במקור הבעיה ובפתולוגיה עצמה, אם קיימת, אשר עומדת מאחורי הופעת תסמיני בטן שורפת מבפנים. הרעיון הוא להתייחס לשורש הבעיה ובמקביל להקלה והפגת התסמין עצמו.

הטיפול הטבעי כולל שילוב של נושאים שונים הקשורים לאורח החיים ואשר לכל אחד מהם יש השפעה ישירה על תפקודי הקיבה, רמת החומציות וכן על התסמינים עצמם. בדרך כלל אנו משלבים 3 נושאים בתהליך הטיפולי:

• תזונה נכונה
• צמחי מרפא
• אורח חיים והפחתת סטרס

שילוב נכון ומאוזן של נושאים אלו הוא בעל השפעה ארוכת טווח ויעילות טיפולית גבוהה. הסיבה היא ביכולת של כל תחום לתרום לתהליך השיקום והריפוי של הקיבה ולאפשר לה לחזור לתפקוד תקין.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


תזונה נכונה לבטן שורפת


עקרונות תכנית התזונה לבעיית שריפה בבטן מתבססים על ההבנה כי לאוכל יש השפעה גדולה על חומציות הקיבה ועל תהליכי הפירוק והספיגה בקיבה.

מסיבה זו ישנה חשיבות להתאמת מסגרת תזונתית ברמה אישית על מנת לסייע בשיקום תפקודי הקיבה ובמיוחד איזון חומציות והפחתת הגירוי על ריריות הקיבה.

תכנית התזונה לבטן שורפת מבפנים כוללת תכנון תפריט אשר מכיל מזונות חשובים אותם מומלץ לצרוך בעיקר בגלל ההשפעה המיטיבה שלהם על הקיבה כגון:


• מזונות קלים מאוד לעיכול ופירוק
כדוגמת ירקות מבושלים, שיבולת שועל, זרעי צ'יה, וחומצות שומן חיוניות.
• מזונות עשירים בנוגדי חימצון בעלי פעילות אנטי דלקתית
כגון ירקות בכל הצבעים, זרעי פשתן, כורכום וכו'

במקביל יש צורך להימנע בתקופת ההחלמה מסוגי מזון העלולים להגביר את רגישות הריריות ולהשפיע לשלילה על רמת החומציות ובכך על תהליך שיקום הקיבה. בין השאר ניתן לציין:

• מזונות עתירים בשומן רווי
• מזונות חומציים
• מזונות חריפים
• מזונות מעובדים בצורה גבוהה

לצורת הכנת האוכל חשיבות נוספת ויש להקפיד להימנע ממזון מטוגן, מזון אשר עבר בישול על האש עם גחלים ומזון מעושן וזאת בגלל תכולת רכיבי העשן המזיקה לרירית הקיבה.


מזונות להקלה על בטן שורפת מבפנים


צמחי מרפא


צמחי מרפא שונים בעלי יכולת תמיכה בשיקום ריריות ובעלי פעילות אנטי דלקתית ממוקדת. צמחים אלו טובים לתקופת הטיפול הראשונה בעיקר בסיוע שלהם לריפוי והחלמת רירית הקיבה, איזון חומציות והפחתת תהליכים דלקתיים.

פורמולות צמחי המרפא מותאמות בצורה אישית ומורכבות על בסיס הצורך הטיפולי הספציפי תוך התחשבות בתרופות, במידה ונלקחות ברקע, אורח החיים ונושאים נוספים.


תרופות סבתא להקלה על בטן שורפת מבפנים


ישנם מספר תרופות ביתיות אשר יכולות לסייע להקלה על תסמינים של מערכת העיכול העליונה. למעשה אלו סוגי מזון וצמחים שונים אשר משמשים ברפואה עממית לטיפול בבעיות עיכול.

מיץ כרוב
מיץ כרוב מוכר ביכולתו האנטי דלקתית ובתמיכה בריפוי ריריות פגועות. נוהגים ליטול מיץ כרוב במצבי אולקוס [כיב בקיבה], גסטריטיס וכל מצב בו רירית הקיבה פגועה.

אלוורה
מיץ אלוורה מכיל רכיבים אנטי דלקתיים והוא נחשב כצמח מרפא יעיל להקלה על חומציות גבוהה ותסמיניה הנלווים כגון שריפה בבטן, צרבות, נפיחות וגזים.

כורכום
אחד הצמחים הנחקרים ביותר לגבי יכולתו לסייע בהפחתת תהליכים דלקתיים. אמנם שימוש בכורכום כתבלין לא ממש יספק תוצאות משמעותיות ולכן מומלץ לבחון נטילת תוסף איכותי של כורכום.


שאלות ותשובות נפוצות


לפניך מקבץ שאלות ותשובות מפורום התמיכה של אתר טבע הריפוי ביחס לתסמינים נפוצים במערכת העיכול ובהם תחושת בטן שורפת מבפנים.


שאלה:
האם מותר לאכול דבש במצב של דלקת בקיבה?

תשובה:
במצבים של גסטריטיס ריריות הקיבה רגישות מאוד. כל מזון עתיר בסוכר כגון דבש לא מומלץ. מזון שכזה עלול להגביר את רמת החומציות ובכך להשפיע לרעה על תהליך שיקום וריפוי הרירית.

שאלה:
האם מלפפון יכול להרגיע תחושת של בטן שורפת מבפנים?

תשובה:
מלפפון הוא ירק שאכן מוכר ביכולת שלו להקל על תסמינים של צרבת ותחושת שריפה בבטן. עם זאת חשוב לבחון את רמת התסמינים ביחס לאכילת המלפפון. בכל מקרה מומלץ מאוד לקלף את המלפפון לפני.


מחקרים רפואיים על תזונה ומחלות דרכי עיכול



זירוז החלמה אצל חולים באולקוס [כיב פפטי] על ידי צריכת מיץ כרוב טרי
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18104715/

תרומתו של מיץ כרוב לבן משומר בטיפול בכיב פפטי [אולקוס]
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5492107/


ההשפעה של שמן קינמון (Oleum cinnamomi) על תאי הקיבה ופעילות נוגדת חימצון
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23868387

• ליקוריץ עשוי לעכב הליקובקטר פילורי בקיבה
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024320502018647


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..