דלקת בקיבה תרופות סבתא נפוצות



מה זה תרופות סבתא?


תרופות סבתא הוא שם עממי למכלול רחב של מזונות וצמחים אשר מכינים מהם באמצעים ביתיים מסורתיים מיני מאכלים, משקאות ועוד לשימוש בטיפול במצבי בריאות שונים. תרופות סבתא קיימות מזה אלפי שנים והן נמצאות גם היום בשימושים נרחבים גם מבלי לדעת שאלו "תרופות סבתא".

במהלך השנים בוצעו מחקרים רבים על מרכיבים שונים של סוגי המזונות והצמחים על מנת בחון את ההשפעה האמתית של סוגי המזון והצמחים השונים.

תרופות סבתא למצבי עיכול ובהם דלקת בקיבה מורכבות לרוב משימוש במזון מסוים או בצמח כזה או אחר המכיל רכיבים רלוונטיים להקלה על תסמינים של דלקת בקיבה או לסיוע בטיפול כולו. יש חשיבות לצורת ההכנה של מזונות וצמחי אלו - לעיתים הכנה שגוייה יכולה לבטל את היתרון הבריאותי המסוים שיש למזון או לצמח - לדוגמא: חליטה לא ממושכת מספיק, השרייה קצרה מידי ועוד.


ניווט מהיר:
מהי דלקת בקיבה?
דלקת בקיבה -תרופות סבתא
טיפול טבעי עם תרופות ביתיות
דרכי אבחון
מחקרים על תזונה ודלקת בקיבה


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


מהי דלקת בקיבה?


דלקת בקיבה [גסטריטיס] יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ועם תסמינים שונים כגון כאבי בטן עליונה, בחילות, צרבות ברמות שונות, תחושת שריפה בקיבה ועוד.  התהליך הדלקתי עשוי להופיע במיקומים שונים בקיבה ובדרגות חומרה שונות. לרוב דלקת בקיבה מלווה בנוכחות של חיידק הליקובקטר פילורי במקביל לסיבות אחרות כמו תזונה לקויה, נטילת תרופות מסוימות, עישון ואלכוהול ועוד.


תסמינים של גסטריטיס


דלקת בקיבה - תרופות סבתא


מיץ כרוב:
עשיר בחומצה גלוטמית המוכרת ביכולתה לסייע בריפוי כיבים ודלקות. מיץ כרוב הוא תרופת סבתא ידועה ונפוצה לטיפול בדלקת בקיבה ובאולקוס - כיב קיבה. מרכיבי מיץ הכרוב מסייעים בשיקום ריריות הקיבה הפגועות ומקדמים תהליכים אנטי דלקתיים.

כיצד להכין מיץ כרוב?
לסחוט כרוב לבן בינוני במסחטת מיצים קשה בלבד - על מנת לקבל מיץ נקי מסיבים - לשתות לפי הנחיות טיפול.


זרעי פשתן:
מכילים חומרים הנקראים מוצילגים. חומרים שמנוניים אשר מופרשים מהזרעים במגע עם מים - מוצילגים מוכרים ביכולתם לסייע בשיקום, ריפוי והגנה על ריריות מודלקות וכן כיבים בקיבה. יש לשים לב שלא לטחון את הזרעים לפני ההשריה במים.

כיצד להכין משרה זרעי פשתן?
לשים כף זרעי פשתן בכוס מים רותחים ולהניח למשך הלילה או עד שהמים מתקררים לגמרי [אם רוצים לעשות שימוש מהיר יותר] לאחר התקררות המים לסנן את הזרעים ולשתות את המים בלגימות קצרות.


קינמון:
אחד התבלינים הנפוצים בעולם - בעבר היה שווה את משקלו בזהב עקב החשיבות שלו כצמח מרפא ייחודי. זהו אחד הצמחים הנחקרים ביותר ביחס למגוון התכונות המיטיבות שלו למצבי בריאות שונים כמו איזון רמות סוכר, דלקת בקיבה, כיבים בקיבה, מערכת החיסון ועוד. חשוב לזכור כי התרומה הבריאותית של הקינמון מושגת לרוב רק בשימוש מרוכז של החומרים הפעילים שלו, אולם גם בשימוש ביתי כתרופת סבתא הוא בריא לצריכה. החומר הפעיל בקינמון אחראי על התרומה הייחודית שלו.

כיצד להכין חליטת קינמון?
לשים חצי מקל קינמון בכוס מים רותחים ולהניח למשך כ-10 דקות לפחות. לשתות לפי הצורך.


ליקוריץ:
גם הליקוריץ נחשב לאחד מצמחי המרפא הנפוצים והפופולריים ביותר. ליקוריץ מוכר בשמו העברי "שוש קרח" ובעבר גם כ"משקה סוס". החומר הפעיל בליקוריץ נקרא גליצרייזה והוא האחראי על התכונות הבריאותיות המגוונת שלו. זהו חומר בעל יכולת אנטי דלקתית חזקה המסייעת לתהליכי שיקום ריריות במצבים של דלקת בקיבה, כיבי קיבה ועוד.

כיצד לצרוך ליקוריץ?
גם במקרה של הליקוריץ העדיפות היא להכנה רוקחית של החומר הפעיל בריכוזים גבוהים. שימוש כתרופת סבתא יש למצוץ מקל באיטיות. ניתן גם לחלוט שבבי ליקוריץ במים רותחים.


מיץ גזר:
עשיר בקרטנואידים - רכיבים אנטי דלקתיים חזקים וכן בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון חזקים אשר הופכים אותו למזון טוב במיוחד לשיקום והחלמה ממצבי דלקת בקיבה. מיץ גזר נחשב תרופת סבתא גם לראיית לילה משופרת וכן למצבים נוספים של מערכת העיכול.

כיצד להכין מיץ גזר?
לסחוט כמה גזרים נקיים וקלופים במסחטת מיצים קשה בלבד -על מנת לקבל את המיץ בלבד ללא הסיבים התזונתיים.


מלוחייה:
זהו שמו של מאכל -מרק המכינים אותו מצמח המלוכיה - מוכר גם תרד מצרי. המלוחייה, בדומה לזרעי הפשתן, עשירה במוצילגים - רכיבים שמנוניים אשר מסייעים בהגנה ושיקום ריריות במצבים של דלקת בקיבה [גסטריטיס]

כיצד להכין מלוחייה?
הדרך הטובה והטעימה ביותר היא הכנת מרק - ישנם עשרות מתכונים שונים להכנת מלוחייה


קמומיל:
צמח מרפא קדום ונפוץ ביותר. קמומיל [בבונג] מוכר במיוחד להכנת תה מרגיע. הקמומיל מוכר בתרומתו להרגעה כללית, סיוע בפעילות אנטי דלקתית מרגיעה במצבים של דלקת בקיבה וכן אולקוס [כיבי פפטי בקיבה]

כיצד להכין חליטת קמומיל?
לשים כפית גדושה של פרחים מיובשים בכוס מים רותחים -להשרות למשך כ-10 דקות ולשתות לפי הצורך.


שיבולת שועל:
מכילה ריכוזים גבוהים של ויטמינים מקבוצת B - המוכרים ביכולתם לסייע לאיזון מערכת העצבים ולהרגעה. כמו כן שיבולת שועל מכילה גם היא מוצילגים התורמים להגנה על ריריות הקיבה וסיוע בשיקומם. תרומה זו חשובה לטיפול טבעי למצבי דלקת בקיבה ואולקוס.

כיצד להכין משרה שיבולת שועל?
להשרות כף שיבולת שועל בחצי כוס מים פושרים - להשרות למשך לילה - לסנן דרך מסננת בד ולשתות.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


טיפול טבעי עם תרופות ביתיות


למרות שתרופות סבתא לדלקת בקיבה נחשבות כטיפול טבעי נטורופתי הרי שהן לרוב מספקות מענה חלקי בלבד. במסגרת טיפול נטורופתי לדלקת בקיבה אנו משלבים 3 תחומים בהתאמה אישית למצב הבריאותי האישי: תכנית הטיפול מורכבת מתכנית תזונתית מקיפה הכוללת מיפוי של כ-700 סוגי מזון למותרים ואסורים, תפריט יומי וכללי, מתכונים, הנחיות לגבי צורות הכנה של סוגי המזון השונים ועוד.

לצד התזונה אנו עושים שימוש בצמחי מרפא שונים כגון אולמוס, ליקוריץ, פיליפנדולה ועוד על מנת לחזק תהליכים אנטי דלקתיים, לסייע בהגנה על ריריות הקיבה ולמנוע הישנות על הופעת הדלקת בעתיד.

חלק משלים נוסף בתכנית הטיפול הטבעית לדלקת בקיבה כולל התייחסות לניהול והפחתת סטרס -זהו נושא חשוב במידה וקיים מאחר וסטרס תורם בצורה שלילית לתפקוד של הקיבה ולתהליכים דלקתיים שונים וחשוב למתן השפעה זו על ידי חיזוק ואיזון מערכת החיסון ולבלוטת האדרנל.


דרכי אבחון?


הדרך המקובלת לאבחון גסטריטיס היא על ידי ביצוע גסטרוסקופיה  - הליך נפוץ ביותר באמצעותו ניתן לבחון את תקינות הריריות לאורך הוושט ובקיבה עצמה תוך כדי ביצוע דגימות שונות במטרה לבדוק בצורה יסודית יותר תקינות התאים והיבטים אחרים. דלקת בקיבה גם מלווה בתסמינים נפוצים נוספים.


מחקרים רפואיים על תזונה ומחלות דרכי עיכול



זירוז החלמה אצל חולים באולקוס [כיב פפטי] על ידי צריכת מיץ כרוב טרי
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18104715/

תרומתו של מיץ כרוב לבן משומר בטיפול בכיב פפטי [אולקוס]
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5492107/


ההשפעה של שמן קינמון (Oleum cinnamomi) על תאי הקיבה ופעילות נוגדת חימצון
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23868387

• ליקוריץ עשוי לעכב הליקובקטר פילורי בקיבה
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024320502018647



אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..