גסטריטיס עם ריפלוקס ובקע סרעפתי - טיפול טבעי


השכיחות להופעת יותר מבעייה אחת במערכת העיכול היא יחסית גבוהה. אנשים הסובלים מריפלוקס יפתחו במקרים רבים גם דלקת בוושט - אזופגיטיס, ו/או דלקת בקיבה.

בקע סרעפתי מתפתח גם הוא בשכיחות גבוהה עם הגיל. הופעת בעייה אחת במערכת העיכול משפיעה ויכולה להוות זרז להופעת בעיות נוספות.

מאחר ואלו מצבים הקשורים אחד לשני הן מבחינת הגורמים והן מבחינת דרכי הטיפול - הרי שניתן באותו זמן לטפל בהם במקביל.

לפניך תיאור מקרה טיפולי בקליניקה המפרט את הגישה ואת מבנה תכנית הטיפול עבור מטופלת אשר סבלה מדלקת בקיבה, ריפלוקס ובקע סרעפתי.


ניווט מהיר:
אבחנה רפואית
טיפול תרופתי
טיפול טבעי


רקע אודות המטופלת


נאווה, בת 71, נשואה + 3 ילדים, כיום בפנסיה, עבדה מעל 40 שנה כמורה, הרגישה חוסר סיפוק מהעבודה, תמיד סבלה ממיחושים ובעיות במערכת העיכול.

במהלך השנים נטלה נאווה תרופות לפרקי זמן שונים אולם ללא תוצאות מורגשות. לאחר התגברות תסמינים כגון צרבות, כאבים בחזה, תחושת שריפה באזור הקיבה, כבדות ועוד עברה נאווה בדיקת גסטרו אשר העלתה כי היא סובלת מגסטריטיס, ריפלוקס ובקע סרעפתי קטן בגודל של 4 ס"מ.


חשוב לזכור: בקע סרעפתי הוא מצב פיזיולוגי אשר לרוב לא דורש התייחסות ספציפית. המטרה היא לאזן את תפקודי הקיבה בצורה ישירה.


תסמינים ואבחנות


מזה כשנתיים דיווחה נאווה על תסמינים בעוצמות שונות אשר כללו:

כאבים ושריפה בחזה
• דקירות באזור הקיבה
גרפסים מרובים
כאבי בטן עליונה
צרבות
• תחושת מלאות

בסדרת בדיקות נשללו מצבים אחרים הקשורים למערכת הלב וכלי הדם. לאחר בדיקה מקיפה עלה כי נאווה סבלה מ-3 מצבים במקביל:

• גסטריטיס
• בקע סרעפתי קטן
• ריפלוקס


טיפול תרופתי קונבנציונאלי


נאווה קיבלה נקסיום 40 מ"ג להורדת החומציות בקיבה למשך כחודש. לאחר מספר ימים של שימוש בנקסיום הייתה הקלה אולם בתדירות כמעט שבועית סבלה נאווה מאותם תסמינים מטרידים.

בהתייעצות עם הרופא עלה מינון הנקסיום אולם ללא הצלחה. התסמינים נשארו בעוצמות משתנות אבל הופיעו באופן קבוע.

בעקבות כך הוחלף הנקסיום בקונטרלוק. חודשיים לאחר מכן הייתה הטבה מסוימת אך עדיין נשארו בחילות מלוות בתחושת עלייה של אוכל מהקיבה לגרון והרגשה של כבדות וגוש בגרון.


מה עושים עם בקע סרעפתי


זהו מצב פיזיולוגי נתון אשר הטיפול בו הוא כירורגי. אולם זהו טיפול מורכב יחסית ולכן כל עוד הבקע הוא בגודל סביר או ללא תסמינים עיקר הטיפול מתרכז בקיבה, ריפוי הדלקת ובאיזון חומציות.


חשוב לזכור: הרבה מאוד אנשים סובלים מבקע סרעפתי בגודל כזה או אחר והם אינם מרגישים זאת. מאחר וכך ניתן לטפל בבעיות עיכול מקבילות בצורה יותר ממוקדת.


טיפול טבעי לגסטריטיס עם ריפלוקס ובקע סרעפתי


ההתמקדות הטיפולית היא מטבע הדברים בהפחתת רמת החומציות ברירית הקיבה, הפחתת הדלקתיות ומניעת תהליכי הריפלוקס.

מאחר ואלו מצבים המופיעים יחד בשכיחות גבוהה, והם קשורים אחד לשני, הטיפול מספק מענה יסודי לשתי הבעיות במקביל.


כיצד תזונה משפיעה על דלקת בקיבה וריפלוקס?


תזונה נכונה היא המפתח המרכזי בטיפול טבעי לדלקת בקיבה עם ריפלוקס ובקע סרעפתי. הסיבה לכך היא בגלל ההשפעה המשמעותית שיש לתזונה על תהליכי דלקת ורמת גירוי הרירית.


שורה תחתונה: תזונה נכונה לריפוי גסטריטיס כוללת בעיקר מזונות קלים לעיכול וכאלו בעלי פוטנציאל גירוי נמוך ככל האפשר לרירית הקיבה.


יתרה מזאת, ישנה חשיבות להתייחסות גם לצורות ההכנה של האוכל, מאחר וגם להם יש השפעה על תהליכי העיכול. התאמת התזונה נעשית באופן אישי ביחס למטופל/ת עצמו אולם כוללת לרוב את הנושאים האלו:

• מזון קל מאוד לעיכול
• מזון מבושל עשיר בפיטוכימיקלים [נוגדי דלקת]
• הימנעות מסוגי מזון בעלי פוטנציאל גירוי ריריות הקיבה כגון:
שומנים רווים/מזון חריף/מטוגן/עתיר סיבים תזונתיים/שומנים צמחיים/ חומרים משמרים/פחמימות ריקות ועוד


טיפול טבעי לריפלוקס, גסטריטיס ובקע סרעפתי


הפחתת סטרס ותרומתו להחלמה


רמת מתח/סטרס גבוהות משפיעות על מערכות שונות בגוף. מערכת העיכול משנה את תפקודה הלכה למעשה בזמן מתח. אמנם זהו מנגנון טבעי אשר במהותו נועד להגן עלינו – אך כאשר הלחץ הופך לכרוני הוא עלול להוות טריגר לבעיות רפואיות שונות.


איך מפחיתים סטרס?

ברמה הבסיסית וכחלק מההתייחסות הטיפולית כולה – המטרה היא לאזן את מערכת החיסון ולתמוך בבלוטת האדרנל. שתי מערכות אלו חשובות לחיזוק עמידות הגוף בזמן מתח ולחץ.

מעבר לכך, תמיכה במערכת החיסון היא שלב הכרחי במיוחד בתהליך החלמה מגסטריטיס, ריפלוקס ובקע סרעפתי ברקע.

הכלים הטיפוליים המרכזיים להפחתת לחץ והרגעה כוללים תזונה עשירה בחומצות שומן חיוניות לתמיכה במערכת העצבים, רכיבים אדפטוגניים המסייעים לחיזוק בלוטת האדרנל. העשרת התזונה בנוגדי חימצון כגון פיטוכימקלים.


ממה יש להימנע בזמן סטרס?

סטרס גבוה או כרוני גוזל משאבים רבים, במיוחד ממערכת החיסון. במצב זה המטרה היא להפחית את העומס בכל דרך אפשרית על ידי:

• הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף
• הפחתת עומס מטבולי

לתזונה נכונה ולצמחי מרפא - התרומה המרכזית להשגת מטרות אלו. מזונות רבים מכילים רכיבים מעוררים מהם יש להימנע. צמחי המרפא תומכים בהרפיית שרירים, הזנה של מערכת העצבים והרגעה כללית.


לסיכום:


טיפול טבעי לריפלוקס, גסטריטיס ובקע סרעפתי ברקע כולל התייחסות לכל גורם בעל השפעה על מערכת העיכול ועל מערכת החיסון.

תכנית הטיפול מותאמת באופן אישי לאורח החיים על מנת לספק מענה פשוט וקל ככל האפשר. לרוב אנו כוללים בטיפול תכנית תזונתית מקיפה, פורמולות צמחי מרפא וכן הנהגת הרגלי חיים מטפחים ביחס להפחתת מתח ולחצים.


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..