דיספגיה - קושי בבליעה - סיבות, אבחון וטיפול נטורופתי



מהי דיספגיה?

דיספגיה [Dysphagia] מתארת קושי בבליעה של מזון ונוזלים. קושי זה יכול לבוא לידי ביטוי בכאבים ברמות שונות לאורך הוושט ואף למצב של חוסר יכולת לבלוע.

קושי בבליעה נפוץ במצבים של אכילה מהירה או לעיסה לא מספקת. מצבים אלו לא דורשים טיפול מיוחד. אולם קושי בבליעה הנמשך לאורך זמן יכול להיות קשור לבעיה משמעותית יותר בדרכי העיכול ויש צורך לבצע בירור רפואי יסודי.

כדאי לדעת: דיספגיה שכיחה יותר אצל מבוגרים מאשר צעירים והסיבות להופעתה שונות


ניווט מהיר:
תסמינים נפוצים
גורמים לדיספגיה
טיפול טבעי לדיספגיה - קושי בבליעה
אבחנה
מחקרים ומקורות


דיספגיה - קושי בבליעה - תסמינים נפוצים


מרבית התסמינים הנפוצים במצבי דיספגיה קשורים לתהליכי בליעה של אוכל ונוזלים. כמו בכל מצב רפואי אחר התסמינים יכולים להופיע בצורה חלקית וברמות שונות. סימפטומים נפוצים כוללים:

• כאב בזמן בליעה
• קושי בבליעה
• חוסר יכולת לבלוע
תחושה של אוכל תקוע בגרון או בחזה
• ריור מוגבר
צרידות
• רגוריגציה (אוכל עולה מהקיבה לוושט)
צרבות
• אבדן משקל
• שיעול או תחושת חנק בזמן בליעה


דיספגיה - קושי בבליעה - גורמים נפוצים


דיספגיה מופיעה בעיקר מסיבות הקשורות ליכולת להעביר מזון ונוזלים מהפה, דרך הוושט אל הקיבה. מצבי שונים הקשורים לדרכי עיכול עליונות עלולות להיות קשורות לקושי בבליעה

אכילזיה
מצב בו שריר הוושט התחתון [השוער] מתפקד בצורה לקויה ואינו נפתח בצורה מספקת כאשר אוכל או נוזלים מגיעים מהוושט. קושי שכזה עלול לגרום למזון לחזור אל הוושט ולגרום לדיספגיה.

היצרות של הוושט
הוושט הוא למעשה צינור אשר מוביל את המזון אל הקיבה על ידי כיווץ והרפיה. היצרות בהיקף הוושט עלול לגרום לחסימה חלקית וליצור קושי בבליעה. היצרות בוושט עלולה להיגרם עקב גידולים וצלקות וכן בעקבות מחלת GERD [החזר וושטי]

גוף זר בוושט
ישנם מקרים בהם חתיכת אוכל גדולה יכולה להתקע בוושט. מצב זה קורה בעיקר אצל אנשים עם בעיות לעיסה [שינייים תותבות] אשר בולעים חתיכות גדולות של מזון.

ריפלוקס - החזר וושטי [GERD]
ריפלוקס הוא מצב בו ישנה עלייה של חומצות קיבה אל הוושט. במצב רגיל שריר הוושט סוגר את פתח הקיבה ומונע עליית מיצי עיכול לוושט.

עקב סיבות שונות בהם חומציות גבוהה, ריפוין יתר של השוער, תזונה לקויה ועוד - מיצי העיכול עולים בקלות יתרה אל הוושט וגורמים לצריבת הריריות.

צריבה ממושכת עלולה להוביל לדלקת בוושט [אזופגיטיס] וכן לפגיעה ברקמת הרירית, הצטלקויות ובעקבות כך אף היצרות של הוושט וקשיים בבליעה.

אזופגיטיס אאוזונופילית
דלקת בוושט המאופיינת בריבוי תאים אאוזונופילים של מערכת החיסון בוושט עצמה. דלקת זו קשורה לרוב למצבים אלרגניים ומכאן התגובה המוגברת של מערכת החיסון היוצרת דלקתיות.

סקלרודרמה
מחלה אוטואימונית המתבטאת בתהליך שינוי רקמות בגוף לרקמות דמויי צלקת. תהליך זה גורם להקשחה של הרקמה ועלול להוביל לחולשה של השריר הטבעתי [שריר הוושט] בין הקיבה לוושט. כתוצאה מכך תתכן עלייה של חומצה מקיבה לוושט וצרבות.


דיספגיה - קושי בבליעה - טיפול טבעי


תכנית הטיפול הטבעי נבנית ביחס למקור והסיבה לדיספגיה במטרה לטפל במקור הבעייתיות ולספק מענה רחב ככל האפשר להחלמה ומניעה עתידית.


טיפול טבעי לדיספגיה על רקע ריפלוקס [GERD]


במצבי ריפלוקס ההתמקדות הטיפולית תהיה בעיקר באיזון רמות החומציות בקיבה לצד הפחתת העומס על שריר הוושט. הטיפול כולל לרוב התייחסות לכל מקור באורח החיים אשר קשור לתפקודי הקיבה:

• תזונה נכונה
• צמחי מרפא
• הפחתת סטרס
• שיפור פירוק וספיגה
• חיזוק סרעפתי

כל תכנית טיפול מותאמת באופן אישי לאורח חייו של המטופל תוך התייחסות להעדפות, אילוצים, מצב בריאותי כללי ועוד. לרוב, תהליך טיפולי לריפוי ריפלוקס יכלול דגשים כגון:

• הגברת תהליכים אנטי דלקתיים
• שיקום ריריות הוושט
• הפחתת גירוי ריריות הקיבה והוושט
• תמיכה בשריר השוער
• שיפור תהליכי פירוק וספיגה
• הגנה על ריריות הוושט
• איזון חומציות
• תמיכה במערכת החיסון


טיפול טבעי לדיספגיה על רקע אזופגיטיס אאוזונופילית


דלקת בוושט אאוזונופילית מאופיינת בתגובה אוטואימונית וריבוי תאים אאוזונופילים [תאי מע' החיסון] באזור הוושט.

במרבית המקרים דלקת זו הקשורה לתגובה אלרגנית ולכן הטיפול הטבעי יתמקד באיתור מקור הרגישות האלרגני לצד תמיכה ואיזון של מערכת החיסון.

הכלים הטיפוליים במקרה אלו דומים אך הדגשים שונים בעיקר על רקע האלרגניות. מסיבה זו התאמת הטיפול יכלול נושאים כגון:

• בניית תכנית תזונה היפואלרגנית
• בחינה השוואתית לבידוד גורמים אלרגניים
• תמיכה ואיזון של מערכת החיסון
• פעילות אנטי דלקתית
• שיקום ריריות הוושט
• שיפור תהליכי פירוק וספיגה


כיצד נגרמת צרבת


צמחי מרפא מרכזיים לטיפול בדיספגיה - קושי בבליעה


מעבר לתכנית התזונה אנו משלבים מספר צמחי מרפא בתהליך הטיפול. צמחי מרפא מהווים חלק חשוב במיוחד בתקופה הראשונה של ההחלמה. לצמחים שונים פוטנציאל טיפולי גבוה והיכולת לשלוט בסוג הצמח, רכיבים, ריכוזי הכנה מאפשר יכולת דיוק והתאמה גבוהים יותר.

פיליפנדולה (Filipendula ulmaria)
צמח עיקרי למצבים שונים במערכת העיכול, מכיל חומצה סליצילית בעלת פעילות אנטי דלקתית ומשככת כאב וכן מכיל חומרים פעילים אחרים העוזרים באיזון החומציות בקיבה.

ליקוריץ (Glycyrrhiza glabra)
צמח חשוב ומרכזי, בעל השפעות מיטיבות שונות על הגוף, הגליצרייזה עוזרת לשקם רקמות ולכן חשובה בטיפול בדלקות וכיבים במערכת העיכול וכן במחלות של דלקות רקמות חיבור כמו סקלרודרמה.

קמומיל ( Matricaria recutita)
צמח ותיק ומוכר, נחקר בתחום ההשפעה האנטי דלקתית והמרגיעה על מערכת העיכול, בעל פעילות משפרת ספיגה עדינה ולכן יעיל גם לעידוד פירוק וספיגה של מזון.

בופלאורום (bupleurum falcatum)
צמח הנחשב אנטי דלקתי, מסייע בשיפור תהליכי ספיגה, שיקום רקמות, בשימוש לטיפול במחלות אוטואימוניות


כיצד מאבחנים דיספגיה


ישנן מספר דרכים לבצע אבחנה של דיספגיה. שיקול הדעת של הרופא והמצב הבריאותי יקבעו איזו שיטת אבחנה רלוונטית.

צילום בריום
הליך המשלב שתיית חומר ניגוד הנקרא בריום וצילום רנטגן. בצילום ניתן לבחון את תנועתיות הוושט ולאתר פגמים ברקמה ובעיות בתפקוד הוושט.

גסטרוסקופיה
בדיקה אנדוסקופית מבוצעת בטשטוש ובמהלכה מחדיר הרופא צינור עם סיב אופטי זעיר אל הוושט והקיבה. באמצעות המצלמה ניתן לראות ולבחון את תקינות רקמת הרירית, תפקוד שריר הוושט, תקינות דופן רירית הקיבה ועוד.

במהלך בדיקת הגסטרוסקופיה נוטלים לרוב דגימת רקמה [ביופסיה] לבדיקה מיקרוסקופית מדוייקת יותר אשר יכולה לסייע לבחון את שלמות רקמת הריריות או הימצאות דלקת בקיבה וכן חיידק הליקובקטר פילורי.

מונומטריה - בדיקת כיווץ שרירי הוושט
בדיקת מנומטריה מבוצעת על מנת לבחון את תפקוד שרירי הוושט אשר אחראיים על שינוע המזון והנוזלים לעבר הקיבה.

בבדיקה מחדירים צינור קטן המאפשר מדידת רמת התכווצות שרירי הוושט בזמן בליעה. בדיקה זו מאפשרת לקבוע את מידת התפקוד של שרירי הוושט ועד כמה המזון מועבר בצורה טובה לקיבה.


כדאי לדעת: אנדוסקופיה היא הנפוצה ביותר והיא מסייעת לבדוק את תקינות הוושט לכל אורכו וכן את הקיבה והתריסריון. באמצעותה ניתן לאבחן מצבי דלקת שונים בוושט ובקיבה


טיפול טבעי לאזופגיטיסטיפול נטורופתי לאזופגיטיס


טיפול קונבנציונאלי לדיספגיה


התאמת הטיפול התרופתי הקונבנציונאלי יעשה ביחס לממצאים, הרקע להופעת הדסיפגיה והאבחנה הספציפית.

הצרות הוושט:
הרחבה על ידי ניפוח בלון בוושט

התערבות כירורגית:
במצבים של אכלזיה לשחרור השריר המכווץ.

תרופות:
במצבי GERD - ריפלוקס, תרופות ממשפחת PPI להפחתת החומציות בקיבה.

סטרואידים:
במצב של דלקת איאוזונופילית יכולים להיות מומלצים סטרואידים

תרופות להרפיית שריר חלק:
למצבים של כיווץ שרירים יומלצו תרופות להרפיית שריר חלק (שריר בלתי רצוני)


שאלות ותשובות נפוצות על דיספגיה


קשיים בבליעה אבחון עצמי


שאלה:
אני סובל מזה כשבוע בקושי בבליעה כשאני אוכל בעיקר דברים קשים. יש לי תחושה שכאילו האכול לא מתעכל ונשאר תקוע בגרון. האם יש אבחון עצמי לבעיה כזו?

תשובה:
ממש לא! אם אתה סובל כבר שבוע מקשיים בבליעה כדאי לגשת לרופא לבדוק בצורה מסודרת. קושי בבליעה יכול לנבוע מסיבות שונות ואין יכולת לדעת באבחון עצמי מה גרם לכך. לכן גש לרופא ובדוק את העניין בצורה מסודרת.


בליעה לא נכונה


שאלה:
אני מרגישה לאחרונה כאילו יש לי משהו תקוע באמצע הגרון. כל פעם שאני אוכלת משהו. עשיתי בדיקה אצל א.א.ג אבל הוא לא מצא כלום. יכול להיות שאני בולעת לא נכון את האוכל?

תשובה:
יש מצבים בהם קושי בבליעה הוא על רקע בעיות בלעיסה ובבליעה. לרוב זה קורה אצל כאלו עם בעיות בפה, שינייים תותבות, לעיסה לא מספקת ובליעה של חתיכות גדולות של אוכל.

במידה ולא נמצא בבדיקה משהו קשור - בהחלט ניסיון ללעוס בצורה איטית וארוכה יכול לסייע. בכל מקרה ממליצה לך לעקוב אחרי העניין ובמידה והתחושה נשארת להמשיך לברר עוד. יתכן ויש ריפלוקס או גירוי אחר של רירית הוושט.


קושי בבליעה בגרון


שאלה:
אני בן 57 ובשבועות האחרונים אני מרגיש קושי בבליעה כשאני אוכל. אני סובל מריפלוקס כבר כמה שנים ומטופל בנקסיום 40 מ"ג. האם הריפלוקס יכול להשפיע על הקושי בבליעה?

תשובה:
יתכן וכן. השאלה כיצד בא לידי ביטוי הקושי בבליעה אצלך? האם אתה מרגיש רק כשאתה אוכל? האם ישנה רגישות בוושט ללא קשר לאכילה?

בד"כ קושי בבליעה יכול לנבוע מסיבות שונות ובהם ריפלוקס. הדרך הכי טובה היא לבדוק את תקינות הוושט. במידה והכל בסדר אפשרי להתמקד בהפסקת הריפלוקס ומשם הפחתת הקושי בבליעה.


קושי בבליעה תרופות סבתא


שאלה:
האם יש תרופות סבתא או תרפות ביתיות להקלה על קושי בבליעה? אני מדבר על משהו טבעי לבעיה שאין לה ממצאים כלשהם. תחושת גוש בגרון וכאילו משהו תקוע לי שם.

תשובה:
במידה והתחושה שלך אינה על רקע פתולוגיה מסויימת אזי ניתן להקל על קושי בבליעה בכמה דרכים:

• אכילה איטית ולעיסה ממושכת
• חליטות צמחי מרפא מרגיעות
• הפחתת סטרס

כל אחד מהנושאים האלו יכול להיות קשר לקושי בבליעה שאתה מרגיש ולתחושת גוש בגרון. התייחסות לשורש הבעיה תמיד עדיפה כי היא תסייע לך לטווח האורך ולא רק ברמה מקומית.


מחקרים ומקורות על הטיפול בדיספגיה


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2036.2006.02984.x


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31289950/


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29032757/


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21913199/


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..