מה אפשר לקחת במקום אומפרדקס?



אומפרדקס היא תרופה המשווקת בארץ ומוכרת בעולם בשמה הגנרי אומפרזול ובשם מסחרי נוסף - אומפרה. המינונים המקובלים של תרופה זו הם 10, 20 ו 40 מ"ג. פעם או פעמיים ביום.

אומפרדקס שייכת לקבוצת תרופות ממשפחת PPI [מעכבי משאבות מימן]. משפחת תרופות זו כוללת גם נקסיום, קונטרלוק, לנטון ודקסילנט.

נטילת אומפרדקס היא לרוב במצבים הקשורים לחומציות גבוהה בקיבה וכן בעקבות תסמינים הנובעים מכך אשר הנפוצים שבהם כוללים צרבות, כאבים, תחושת שריפה ועוד - נרחיב בהמשך לגבי התסמינים השכיחים.


ניווט מהיר:
מנגנון הפעולה של אומפרדקס
כיצד הקיבה מגינה על עצמה
עובדות מעניינות לגבי חומציות בקיבה
מתי ממליצים על אומפרדקס?
תחליף טבעי לאומפרדקס
מקורות ומחקרים


מהו מנגנון הפעולה של אומפרדקס?


פעולת אומפרדקס בבעיות במערכת עיכול עליונה מאוד ממוקד. המטרה היא עיכוב משאבות מימן על מנת להפחית את הפרשת החומצה בקיבה.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


מהן משאבות מימן?


כדי להבין איך התרופה פועלת ננסה קודם כל קצת להבין מה קורה בקיבה בתהליך פירוק המזון: הקיבה מצופה בתאים מיוחדים הנקראים תאים פריאטליים.

תפקיד תאים אלו להפריש חומצה לחלל הקיבה על מנת שהחומצה תעזור לפרק את המזון הנכנס. כחלק מתהליך הפרשת החומצה מפרישים התאים כמות גבוהה של יוני מימן, מה שגורם לריכוז גבוה של יוני מימן בקיבה.


איך זה שהקיבה לא נפגעת מהחומצה שהיא עצמה מפרישה?


מנגנון ההגנה של הקיבה מתבסס על הפרשה של ריר על ידי תאי קיבה אחרים (לא התאים הפריאטליים) הנקראים תאי צ'יף. ריר זה מאפשר הגנה מפני החומצה.

הריר המופרש מורכב מכמה סוגי חלבונים בעלי מנגנון הגנה מפני עיכול של אנזימי עיכול וחומצות קיבה. הקשרים הסבוכים של הריר יוצרים הגנה עבה על הריריות ומאפשרים לריר לשהות בקיבה מבלי להתפרק על ידי החומצה בקיבה.

תנועתיות הקיבה והמזון בתוכה מקפלות את הריר ונוצר כל הזמן ריר חדש. בנוסף הריר מכיל חומרים בסיסיים העוזרים לבסס את דפנות הקיבה ולנטרל את החומצה באזור דפנות הקיבה.

משאבות המימן הם השלב הסופי בהפרשת החומצה בקיבה והם אחראים להפרשת יוני המימן לקיבה

תרופות ממשפחת PPI כמו אומפרדקס מנטרלות את אותו אנזים בפעולת השרשרת המייצרת את יוני המימן ובכך מופחתת החומצה בקיבה.


עובדות מעניינות לגבי הפרשת חומצה


עם הגיל הפרשת החומצה פוחתת

לאחר גיל 50 הקיבה מפרישה פחות חומצה – מה שמעורר שאלה לגבי הקשר בין כמות החומצה בקיבה לבין תופעות כמו צרבת, כי הרי אחוז גבוה של הסובלים מריפלוקס ודלקת קיבה הם דווקא בגיל המבוגר.

מה שמפליא יותר הוא שהטיפול במצבים אילו מופנה אוטומטית להפחתה של החומצה בקיבה על ידי תרופות כמו אומפרדקס.

כדאי לדעת: בגישה הטיפולית הטבעית בקליניקה אנו מקשרים בין חוסר בחומציות בקיבה עם תופעות של ריפלוקס בגיל המבוגר

מדוע באולקוס יש פחות חומצה?

עובדה שנייה מעניינת לא פחות היא רמת חומצה נמוכה מהממוצע אצל אלו הסובלים מכיב קיבה – נכון שחלק מכיבי הקיבה נגרמים עקב דלקת אשר מייצר חיידק בשם הליקובקטר פילורי אבל לא כולם.

אם החומצה נמוכה איך אמורה לעזור תרופה אשר פועלת להפחתה נוספת של החומצה? אולי כדאי לבחון מנגנונים והשפעות אחרות.


מזונות התומכים ברירית הקיבה


לאיזה בעיות עיכול רושמים תרופות ממשפחת PPI


אומפרדקס ושאר התרופות מאותה המשפחה - ניתנות לרוב כאשר יש בעיה מאובחנת הקשורה למערכת העיכול העליונה, כמו למשל:

גסטריטיס - דלקת ברירית הקיבה
אולקוס - כיב [פצע] ברירית הקיבה
• דאודוניטיס - דלקת בתריסריון
• ריפלוקס - GERD - החזר וושטי
• אזופגיטיס - דלקת ברירית הוושט

תסמינים שכיחים לבעיות עיכול אלו עשויים לכלול:

צרבות
• כאבים ותחושת שריפה באזור הקיבה
• בחילות
• נפיחות
• גרפסים מרובים
• מלאות מהירה
• תחושת כבדות אחרי מעט אוכל
• כאבים באזור הוושט
• טעם מר או חמוץ בפה
• ריח רע בפה - הליטוזיס

לא תמיד ניתן לאתר את הסיבות לתסמינים או עדויות לחוסר איזון בבדיקות רפואיות. יש מקרים בהם מטופל מתלונן על תסמינים שונים אך כל הבדיקות יוצאות תקינות.


תסמינים ללא ממצאים [דיספפסיה]


במקרים בהם יש תסמינים חוזרים ונישנים במערכת עיכול העליונה ללא ממצאים בבדיקות - הרופא לרוב ימליץ על אומפרדקס או דומיו. דוגמאות לתסמינים הקשורים למערכות עיכול עליונה ללא ממצאים:

• נפיחות
• תחושת שובע מוקדמת
• גיהוקים
• תחושות שריפה
• בחילה ואפילו הקאות.


כדאי לדעת: הופעת תסמינים אלו ואחרים במערכת העיכול העליונה ללא ממצאים נקראת בשפה המקצועית דיספפסיה.


האם יש תחליף טבעי לאומפרדקס?


על מנת לענות על שאלה זו חשוב להבין כי הגישה הקונבנציונלית לטיפול בבעיות עיכול שונה מהגישה הטבעית ובעיקר מהטיפול הנטורופתי.

בעוד שתרופות כימיות כגון אומפרדקס גורמות לשינויים ביו-כימיים ברמת התא, טיפול נטורופתי מסייע לעודד את מערכת העיכול לחזור לתפקוד מאוזן ותקין.

במילים אחרות, במסגרת טיפול טבעי ישנה התייחסות גם לסיבות אשר הובילו לחוסר האיזון הבריאותי לצד סיוע בשיקום. גישה זו מאפשרת החלמה יסודית ורחבה יותר וללא ספק יכולת מניעה עתידית טובה יותר.


אורח החיים שלך הוא המפתח לבריאות מאוזנת


במסגרת הטיפול בקליניקה אנו מתייחסים לתהליך ההחלמה בצורה רחבה ככל האפשר ובכמה רבדים. הטיפול אינו מסתכם בהתאמת פורמולות צמחי מרפא על מנת להחליף תרופות, ואפילו לא ברשימת מזונות כדי להקל על הבעיה.

בראייה שלי, טיפול נטורופתי הוא למעשה תהליך בו מבצעים התאמות ושינויים באורח החיים כדי להשיב את האיזון הבריאותי מחדש.

זהו למעשה תהליך של למידה מצד המטופל/ת תוך רכישת הבנה על הייחודיות האישית שלו או שלה ביחס לתזונה נכונה, ניהול רמות מתח, שינה ועוד.

תהליך הטיפול מיושם תוך ליווי יומי על מנת למפות כל היבט הקשור להחלמה ובכך רכישת כלים מעשיים אשר מלווים את המטופלים אח"כ להמשך החיים.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


תופעות לוואי חיוביות


התחליף הטבעי לתרופות כגון אומפרדקס הוא תהליך הכולל שינוי מהותי לא רק ביחס לתזונה נכונה אלא גם בגישה שלנו לחיים ולבריאותנו.

טיפול מסוג זה נטול תופעות לוואי, להיפך, "תופעות הלוואי" היחידות הם שיפור המצב הבריאותי בצורה רחבה הרבה יותר מעבר לבעיה הספציפית איתה מגיעים.


אפשר להיגמל מאומפרדקס


לטיפול הנטורופתי במצבים של בעיות מערכת עיכול עליונה יש סיכויי הצלחה מאוד טובים. הניסיון מראה כי שינוי אורח חיים משפר בצורה משמעותית ואף מאזן לחלוטין בעיות הקשורות בחומציות בקיבה.

הצלחות אלו כוללות גם אנשים אשר לקחו משך שנים רבות תרופות מסוג אומפרדקס.


תרומתה של תזונה נכונה


לתזונה תפקיד מרכזי ועיקרי בטיפול בבעיות עיכול עליונות. כל מה שאנחנו מכניסים לגוף עובר קודם כל דרך הוושט והקיבה ויש לו השפעה ישירה על מערכת העיכול שלנו.

לא רק סוג המזון משמעותי אלא גם כמות המזון, משך הלעיסה, צורת האכילה, הכול משפיע על הדרך בה המזון מתפרק, כמה חומצה תופרש ואיך בסופו של דבר הכול נספג.


חשוב גם מה אוכלים ולא רק ממה נמנעים


במקומות רבים ישנן המלצות תזונתיות לגבי מה אסור לאכול כשיש בעיה כלשהיא במערכת העיכול. אולם זה כאמור רק חלק מהתמונה.

ישנה חשיבות לא פחותה להוספה של סוגי מזון שונים אשר תורמים באופן מעשי לשיפור תהליכים אנטי דלקתיים או כאלו המפחיתים את רמת הגירוי על רירית הקיבה.


כמויות וצורות אכילה


כאמור גם לדרך בה אנו צורכים את המזון, צורות האכילה שלנו, רמת המתח, צורת הבישול ועוד - הם בעלי השפעה על רירית הקיבה ולכן חשוב להתייחס אליהם במסגרת הטיפול.


כיצד צמחי מרפא משפיעים?


כמה מילים על צמחי מרפא לפני שאפרט כיצד הם משפיעים. טעות לחשוב שצמחי מרפא דומים לתרופות אבל הם "טבעיים". צמחי מרפא הם לא כמו תרופה.

צמחי מרפא דומים יותר למזון - אבל לא סתם מזון, אלא מזון מאוד מרוכז ברכיבים בריאים אשר לוקחים אותם בצורה מרוכזת על מנת לייצר תהליך שיקומי.

בניגוד לתרופה, צמחי המרפא אינם משנים תהליכים, הם אינם פועלים נגד הגוף, אלא להיפך - הם תומכים בתהליך של שיקום על ידי הזנה, הזרמת דם, הגברת פעילות אנטי דלקתית ועוד.


פיקוח רוקחי של משרד הבריאות


כיום בארץ משרד הבריאות אחראי על הרגולציה בייצור ושימוש בצמחי מרפא. משרד הבריאות מוציא רשימה עדכנית כל תקופה מהם צמחי המרפא הניתנים לייצור, שיווק ושימוש בארץ.

בנוסף, לצמחי מרפא, ברוב המוחלט המקרים, אין תופעות לוואי וזאת מכיוון שהם כאמור אינם משנים תהליכים בגוף. כן, יכולה להיות תגובה אלרגית (כמו לפריחה של זית או אכילה של תות לאנשים מסוימים), יכולה להיות ריאקציה של ניקוי במצבים מסוימים – אך היא לרוב חולפת ואינה מסוכנת.


התאמה אישית היא המפתח להצלחה בשימוש עם צמחי מרפא


הכי חשוב – צמחי מרפא צריך להתאים, לדייק במינונים, ליטול לתקופת טיפול מוגדרת. אני פוגשת מטופלים שלוקחים צמח בכמוסה לאורך שנים והם אפילו לא זוכרים למה.

זו לא הדרך לעבוד עם צמחי מרפא. פורמולת צמחי מרפא הינה בעלת פעילות ממוקדת ולתקופת זמן ההחלמה ויש לקחת אותם מתוך הבנה מקצועית.

יתרה מזאת, תוספי תזונה המיוצרים ונמכרים באופן מסחרי גם הם בעייתיים ברובם. איכות הצמחים בהם ירודה, ריכוז החומרים הפעילים לרוב לא גבוהה והם למעשה עוד מוצר מדף מעובד.

אין תחליף להכנה רוקחית בהתאמה אישית. נכון שזה לא מבטיח הצלחה בכל פעם - אולם זה עדיף מכל מוצר מדף מעובד ומתועש.


טיפול נטורופתי כתחליף לשימוש באומפרדקס


הטיפול הנטורופתי הוא מעבר לתחליף לנטילת אומפרדקס אשר תפקידו ממוקד גם במחיר של חוסר איזון במערכות אחרות בגוף, והוא בעל השלכות שליליות לאורך זמן.

הטיפול הנטורופתי לעומת זאת הוא רחב, יסודי, מעודד שינוי ואיזון במערכת העיכול ובגוף כולו. התוצאה המיוחלת היא בריאות רחבה יותר אשר משפרת תפקודים רבים מעבר לאלו של מערכת העיכול בלבד.


נזקים אפשריים של אומפרדקס


מחקרים מראים כי נטילה של אומפרדקס - לטווח קצר - לרוב אינה גורמת נזק, אם כי יש לא מעט תופעות לוואי אשר אנשים מסוימים לא מסוגלים לקחת אף תרופה ממשפחת PPI עקב תופעות לוואי קשות.

במצבים אילו ההמלצה היא לנסות תרופות אשר פועלות במנגנונים אחרים (כמו פמוטידין שפועלת לעיכוב פעילות של קולטנים להיסטמין הנמצאים בקיבה ואחראים לייצור החומצה) .

הבעיה של נטילת אומפרדקס היא בשימוש בטווח ארוך. במקרה הזה אין מספיק מידע על ההשלכות של לקיחת אומפרדקס לתקופות של שנים ארוכות.

מחקרים מראים קשר בין עליה בזיהומים, בעיקר דלקת ריאות, בהפחתה של ספיגת סידן וכתוצאה מכך סיכון גבוה לשברים, ואף יש עדויות לקשר בין נטילת תרופות אילו לאורך שנים רבות ובעיות אחרות - ניתן לקרוא עוד כאן.


שאלות ותשובות נפוצות


האם אומפרדקס יכול לגרום לתת חומציות?

אופן הפעולה של אומפרדקס, כמו שאר התרופות מאותה משפחה הוא להפחית ולעכב את תהליך ייצור חומצה בקיבה. מטבע הדברים פעולה זו עלולה להוביל לאורך זמן למצב בו יש מיעוט חומצה הנקרא גם תת חומציות [היפוכולורידריה]

חשוב לזכור כי השיקולים לגבי נושא זה הם בראש ובראשונה ביחס למצב הקיבה ולתהליכים דלקתיים או כיבים, מאחר ולעיתים עדיף תת חומציות אבל עם רירית תקינה מאשר להיפך.

האם אומפרדקס יכול לסייע בהפחתת ריח רע מהפה?

במידה וריח רע מהפה [הליטוזיס -אפשר לקרוא עוד כאן על התופעה] נובע כתוצאה מבעיות עיכול ובעיקר חומציות גבוהה - אזי אומפרדקס עשויי לסייע.

אולם חשוב לזכור כי מצבים של הליטוזיס נגרמים ברובם המכריע [ כ95% ] מבעיה מקומית בפה הקשורה להיגיינת השיניים, חניכיים או חלל הפה.

מסיבה זו חשוב לשלול קודם כל את בעיית הריח על ידי רופא שיניים, רופא חניכיים ורופא אף אוזן גרון. במקביל, אם ישנם תסמינים המעידים גם על בעיות עיכול אז ניתן בהחלט לסייע.

האם אפשר לקחת צמחי מרפא במקביל לאומפרדקס?

עקרונית כן אבל זה תלוי במצב הרפואי ובסוגי הצמחים. ישנם הרבה צמחי מרפא שניתן לקחת במקביל לאומפרדקס וזה בסדר.

הרבה אנשים מרימים גבה איך אפשר לקחת גם צמחים וגם תרופה להורדת חומציות במקביל? הרי הם עושים את אותו הדבר.. זהו שלא מדויק.

צמחי מרפא פועלים בצורה שונה לחלוטין מפעולת תרופות כמו אומפרדקס. צמחי מרפא מעודדים את מערכת העיכול לאיזון מחודש והם אינם מתערבים ברמה הביוכימית בתאי הקיבה כמו שאומפרדקס עושה לדוגמא.

צמחי מרפא מסייעים באופן אקטיבי לשיקום רירית הקיבה על ידי פעילות אנטי דלקתית ממוקדת ולכן גם בהיבט הזה אין סתירה.

נכון שבתהליך הטיפול המטרה בסופו של עניין היא להוריד את השימוש בתרופה ולהגיע להחלמה מאוזנת טבעית. אבל בהחלט ניתן לשלב בתהליך עד להשגת מטרה זו.


מקורות ומחקרים


השפעת תרופות משפחת ה PPI על בריאות העצם
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36142643/

יעילות אומפרדקס במחלות עיכול עליונות
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26329348/

השפעת תרופות מעכבות חומצה בגברים בוגרים בריאים - מחקר מוצלב אקראי
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26193978/

השפעות של טיפול PPI ארוך טווח על ייצור תסמיני מעיים ו-SIBO
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21128930/


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..