גסטריטיס, גזים וריח מהפה • תיאור מקרה טיפולי



תלונות עיקריות:
גסטריטיס (דלקת בקיבה) וגזים מרובים מלווים בריח רע מהפה


תלונות ותסמינים ברקע:

• כאבי בטן עליונה
גזים / גרפסים מרובים
• אי נוחות באזור הגרון
• ריח רע מהפה
• טעם חמוץ בפה
• כאבים באזור הקיבה עם תחושת שריפה בחזה ותחושה של אוכל תקוע
• תחושה לא נעימה בבטן אחרי יציאה
• כולסטרול גבוה
• חסר ב B12


רקע אודות המטופל:
אבשלום בן 47, נשוי עם ילד, עובד מול מחשב, 8.5 שעות ביום, מספר כי העבודה משעממת, נמצא תחת אור פלורסנט כל היום, אין אויר נקי במשרד, היה רוצה לצאת לחיים עצמאיים אך חושש מכך. משקל תקין, שותה בירה או יין מידי פעם, עושה הליכות 3 פעמים בשבוע, 45 דקות כל פעם. יש סטרס ודאגות בעיקר עקב הרצון לעזוב לעצמאות אבל חושש מאוד בגלל הגיל והסיכון שכרוך בכך.


פירוט תלונות עיקריות:
גסטריטיס (דלקת בקיבה) - סובל מזה חצי שנה, החל כטעם מר/חמוץ בפה עם ריח לא נעים, לאחר מכן החלו כאבים ותחושת שריפה באזור הקיבה והחזה. לאחר זמן מה החלו גם כאבי בטן עליונה. ניגש לבירור וביצוע בדיקת גסטרוסקופיה שם הממצאים היו כי ישנה דלקת ברמה בינונית ברירית הקיבה [גסטריטיס]. לא נמצא חיידק הליקובקטר פילורי. הרופא רשם לאבשלום נקסיום 20 מ"ג פעמיים ביום. כעבור כ-3 חודשים עדיין נמשכו התסמינים בעוצמה נמוכה יותר. מדווח על תסמינים קבועים הכוללים כאב באזור הקיבה, גרפסים מרובים, תחושת שריפה, תחושה של אוכל עולה לגרון, אי נוחות וכן ריח רע וטעם חמוץ בפה.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


טיפול נטורופתי לגסטריטיס עם גזים וריח רע מהפה

גסטריטיס היא דלקת ברירית הקיבה הנגרמת מסיבות שונות אך בעיקר כאלו הקשורות לאורח חיים כגון תזונה לקויה, מתח גבוה, חיידק הליקבוקטר פילורי, נטילת תרופות ועוד. במצב של גסטריטיס נוצרת דלקת ברירית דופן הקיבה אשר הופכת לרגישה וחשופה לחומציות הגבוהה.

ישנם תסמינים אופייניים שונים לגסטריטיס הכוללים בין השאר כאבים באזור הקיבה והחזה, צרבות ותחושת שריפה בקיבה, תחושת אוכל תקוע באזור הוושט, לעיתים טעם מר או חמוץ בפה ועוד.


חשוב לזכור: הפחתת החומציות בקיבה מסייעת להפחתת גירוי הריריות - אך מצד שני ישנה חשיבות לרמת חומציות מאוזנת בקיבה


תזונה לשיקום מערכת העיכול העליונה.

מאחר ואבשלום לא ראה הקלה ממשית בשימוש בנקסיום הוא החליט לנסות טיפול טבעי לגסטריטיס. התשאול בקליניקה עלה כי ישנן 2 נקודות עיקריות ברקע לדלקת: תזונה לקויה ומתח גבוה.

למרות שבאופן יחסי אבשלום נמנע ממזונות שומניים וחריפים וכן הוריד צריכת קפה, אלכוהול ועוד - אך עדיין הדלקת הציקה לו.

לעיתים גם אוכל בריא לא טוב לדלקת בקיבה

התאמת תזונה לשיקום והחלמה מדלקת בקיבה מצריכה התייחסות לתרומה הישירה של סוגי המזון השונים ביחס ליכולת שלהם להפחית תהליכים דלקתיים וכן כיצד הם משפיעים על רמת החומציות בקיבה.

מזונות רבים הנחשבים כבריאים וטובים - לעיתים לא מתאימים כלל לצריכה במצבי גסטריטיס - בו ישנה רגישות גבוהה מאוד של רירית הקיבה והתפקודים נמוכים מקיבה תקינה.

מצב זה מחייב התייחסות ספציפית והתאמה של סוגי מזון אשר בעיקר קלים לעיכול, בעלי יכולת להפריש חומרים המסייעים בהגנה על רירית הקיבה, מזונות אנטי דלקתיים אשר מפחיתים את התהליך הדלקתי ברירית וכאלו המסייעים לתהליכי פירוק קלים יותר.

כמויות, זמני ארוחה והרגלי אכילה נוספים

רוב הטיפולים לדלקת בקיבה מתמקדים בעיקר באילו סוגי מזון לאכול וממה להימנע - זו אמנם פעולה חשובה אבל היא לא היחידה.

במצב של רגישות גבוהה של מערכת העיכול - חשוב להתייחס להיבטי אכילה נוספים כגון כמויות אכילה בארוחה, מה לאכול לפני מה, כיצד לבשל ולהכין את המזון ועוד.

כל פרט תזונתי יכול להשפיע ולתרום לתהליך ריפוי ריריות הקיבה ולכן חשוב לבחון רלוונטיות ספציפית לכל מטופל/ת.


שורה תחתונה: תכנית תזונתית לריפוי גסטריטיס כוללת התייחסות להיבטים שונים כולל זמני ארוחות, כמויות, שילובי מזון ועוד - תכנון שכזה מגביר את זמן וסיכוי ההחלמה.


הפחתת סטרס כחלק מהטיפול לדלקת בקיבה
מצב של סטרס מתמשך מוביל לשינויים בתפקוד התקין של הקיבה ומכאן להפרעה לכל תהליך ההחלמה. זו הסיבה כי יש חשיבות לכלול התייחסות ולטפל באיזון המתח והפחתת הסטרס כחלק בלתי נפרד מהטיפול כולו.


תוצאות הטיפול


לאחר התשאול נבנתה לאבשלום תכנית טיפול משולבת אשר כללה תכנית תזונה, פורמולות צמחי מרפא ותכנית להפחתת מתח.

בפגישת הביקורת לאחר כ-4 שבועות דיווח אבשלום כי למעט תחושת אי נוחות בגרון כל שאר התסמינים נעלמו. הוא היה במצב רוח גבוה וטוב והאמין כי הוא יכול לרפא את הדלקת.

ערכנו עדכונים לתכנית הטיפול ואבשלום המשיך להתמיד ולהתקדם בשיקום מערכת העיכול. לאחר כחודשיים דיווח אבשלום על הטבה מלאה בכל התסמינים, שיפור במצב הרוח וחיוניות גבוהה יותר.


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..