תבחין נשיפה לחיידק בקיבה - כל המידע

 

שאלה [מתוך פורום התמיכה של אתר טבע הריפוי]

אני בת 45 סובלת כבר כמה חודשים מכאבי בטן עליונה מתחת לצלעות עם תחושת מלאות גדולה אחרי האוכל בעיקר תחושה כאילו האוכל לא מתעכל לי טוב ורוצה לעלות למעלה.

מאז שאני זוכרת את עצמי היו לי בעיות עיכול ורגישות אבל לא ברמה הזו. הייתי אצל רופא המשפחה והוא שלח אותי לעשות בדיקת נשיפה לראות אם יש לי חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה.

האם זו בדיקה אמינה? מה עושים בבדיקת נשיפה? קראתי קצת על הליקובקטר - האם זה חיידק מסוכן? הוא מדבק? אפשר להבריא ממנו?


ניווט מהיר:
מתי עושים תבחין נשיפה?
איך נדבקים בחיידק?
האם הליקובקטר הוא חיידק מסוכן או מדבק?
טיפול טבעי להליקובקטר
הכנה לקראת תבחין נשיפה
תהליך התבחין
שאלות נפוצות


תשובה

בדיקת נשיפה או תבחין נשיפה בשמו הרפואי הוא אחת הדרכים הנפוצות לאבחן חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה. זו בדיקה קצרה, לא פולשנית ודי אמינה.

תבחין נשיפה מבוסס על העובדה שחיידק הליקובקטר מפרק חומר כימי בשם אוריאה לאמוניה ודו תחמוצת הפחמן. לפני הבדיקה שותים מיץ (בד"כ תפוזים) המכיל אוריאה (בעברית שתנן) ואיזוטופ של פחמן C-13.

מודדים בנשיפה את כמות האיזוטופ ובמידה והוא נמצא ברמה גבוהה זה מצביע על כך שיש הליקובקטר בקיבה.



מתי עושים תבחין נשיפה?


בדרך כלל הרופא יפנה לביצוע תבחין נשיפה אם אכן יש תלונות הקשורות למערכת העיכול העליונה ובמיוחד כאמור בחילות, מלאות, וכבדות אחרי האוכל.

בכל מקרה תבחין נשיפה נחשב כבדיקה אמינה למרות שאני מכירה מקרים בהם תבחין נשיפה הראה תוצאה חיובית ובדיקת צואה שלילית.

בשורה התחתונה מה שחשוב הוא לבחון את שילוב הנושאים אשר יכולים להצביע על צורך לבצע את הבדיקה ובעקבות כך להבין כיצד לטפל בחיידק במידה והתגלה.


ההדבקות בחיידק היא כבר בילדות


ידועה העבודה כי אנו נדבקים בחיידק הליקובקטר כבר בילדות - אם כך נשאלת השאלה מה קורה שפתאום בגיל מבוגר יותר הוא מצליח לשגשג?

זו שאלה חשובה מאחר והיא משפיעה לדעתי גם על ההתייחסות על דרכי הטיפול ועל מה בכלל מכוונים בטיפול עצמו. דבר שלרוב אינו מקבל מענה באמצעות אנטיביוטיקה בלבד.


מתי החיידק מצליח לשגשג בקיבה?


חיידק הליקובקטר פילורי עלול להתרבות בקיבה כאשר מערכת החיסון נחלשת וחומציות הקיבה משתנה. תפקידה של מערכת החיסון ומערכת העיכול להגן על הקיבה מפני התרבות חיידקים.

כיום אנו יודעים שתזונה לקויה, חשיפה לרעלנים, סטרס מתמשך או גבוה, הם מהסיבות המרכזיות העלולות להשפיע על תקינות מערכת העיכול והחיסון.


הגישה הנטרופתית להליקובקטר


מאחר וההבנה היא כי החיידק מצליח לשגשג בגלל חוסר איזון של מערכות ההגנה הטבעיות של הגוף - מלמד אותנו כי הטיפול לא יכול להיות רק סביב מיגור החיידק.

בטיפול הנטורופתי אנו משלבים 2 כיוונים עיקריים:

1. פעילות אנטי חיידקית
2. חיזוק מערכות ההגנה של הגוף

אין הגיון במיגור החיידק לבד ללא התייחסות לסיבות אשר אפשרו לו לשגשג מלכתחילה. מסיבה זו לא מספיקה התייחסות אנטי חיידקית אלה חשובה גם התייחסות לחיזוק מערכת העיכול ואיזון מערכת החיסון.

טיפול משולב זו מספק מענה מקיף ויסודי יותר לבעיית החיידק מאחר ואנו מתמקדים גם בסיבות אשר אפשרו לו לשגשג ובכך מחזקים את מערכות ההגנה הטבעיות של הגוף.


שורה תחתונה: טיפול משולב מאפשר יכולת מניעה לשנים רבות ושמירה על איזון בריאותי תקין


האם הליקובקטר מדבק? הוא מסוכן? ניתן להבריא ממנו?


חיידק הליקובקטר לא מדבק כמו חיידק גרון נפוץ. למעשה, הוא נמצא אצל רבים מאיתנו בקיבה ברמה כזו שאינה גורמת לבעיות כלשהן. כאמור אנו לרוב נדבקים בו כבר בילדות.

עקרונית ההדבקה בחיידק יכולה להיגרם מסביבה היגיינית ירודה, למשל. זהו לא חיידק מסוכן אולם לאורך זמן הוא עלול לגרום לתהליכים דלקתיים בקיבה (גסטריטיס) ואף לכיבים (אולקוס).

במידה ומורגשים תסמינים של כאבים בבטן עליונה, בחילות, צרבות, או כל חשד אחר מומלץ להיבדק ולטפל בחיידק. הטיפול הקונבנציונאלי כולל שילוב של כמה סוגי אנטיביוטיקה עם מעכבי חומציות שונים כגון אומפרדקס, נקסיום, לוסק ועוד.


טיפול נטורופתי להליקובקטר


הטיפול בקליניקה בחיידק משלב 3 תחומים מרכזיים על מנת לאפשר החלמה יסודית. תזונה משקמת אנטי דלקתית לצד צמחי מרפא בעלי פעילות אנטי חיידקית והפחתת סטרס בעת הצורך. זהו שילוב אפקטיבי הן לתסמינים והן למקור הבעיה.

הטיפול הנטורופתי מציע כלים פשוטים ויעילים במיגור החיידק ובחיזוק כללי של מערכת העיכול והחיסון.

השילוב בין תזונה נכונה, צמחי מרפא והפחתת סטרס מזרזים את ההחלמה ומגבירים את ההגנה המקומית על ריריות הוושט והקיבה ובכך מספקים מענה טיפולי רחב ומקיף לבעיית הליקובקטר בקיבה.


מניעה ארוכת טווח


התמקדות בסיבות אשר אפשרו לחיידק לשגשג בקיבה כגון תזונה לקויה, סטרס גבוה או מתמשך, מאפשרות חיזוק של מערכת העיכול והחיסון.

חיזוק זה מאפשר שיפור משמעותי של יכולת הגוף להתמודדות עם מזהמים שונים והשגת הגנה ארוכת טווח משגשוג מחודש של הליקובקטר בקיבה.

כדאי לדעת: סוג טיפול כזה מאפשר יכולת משופרת של כלל מערכת החיסון והגדלת התרומה הבריאותית כולה.


הכנה לקראת תבחין נשיפה


תבחין נשיפה מצריך הכנה מקדימה וכן קיום תנאים מסויימים על מנת לאפשר תנאים אופטימליים לאיתור רמת החיידק בקיבה. הנה כמה נושאים עיקריים לקראת הבדיקה:

• הפסקת טיפול אנטיביוטי חודש לפני הבדיקה
• לפני הבדיקה יש להיות בצום של 8 שעות כולל הפסקת עישון בזמן הזה
הפסקת תרופות ממשפחת PPI כמו נקסיום, אומפרדקס וכו' - לפחות שבועיים לפני הבדיקה


חשוב לזכור: בדיקה חוזרת לחיידק עושים לרוב לפחות חודש אחרי סיום נטילת האנטיביוטיקה בטיפול הראשוני.


כיצד מתבצע תבחין הנשיפה לגילויי החיידק


עם התחלת הבדיקה נושפים לתוך מבחנה על מנת לקבל ערכים ראשונים אותם משווים אח"כ לערכים המתקבלים בנשיפה נוספת.

אחרי הנשיפה הראשונה שותים מיץ תפוזים מעורבב עם חומר מיוחד [איזוטופ C13] ומחכים כחצי שעה. הרכב מיץ התפוזים עם החומר מאפשר בחינה של המצאות החיידק בקיבה.

אחרי חצי שעה נושפים שוב לתוך מבחנה ואז ניתן לבחון את ההבדלים בכמות האיזוטופים בין שתי הנשיפות ולהחליט האם יש חיידק פעיל או לא.


שאלות ותשובות נפוצות


האם תבחין נשיפה היא בדיקה אמינה?

כן, בסה"כ זו בדיקה די אמינה למרות שיש מקרים בהם התשובה בבדיקת נשיפה היתה חיובית ואח"כ בבדיקת צואה שלילית.

בכל מקרה חשוב להבין את הרקע לבדיקה ביחס לתסמינים, גיל וכו'. הרבה מאוד מקרים החיידק הוא לא זה שגורם לבעיה אלא הוא תסמין של הבעיה עצמה.

מסיבה זו יש חשיבות לטפל באופן רחב במערכת העיכול במקביל למיגור החיידק עצמו. צורת טיפול זו מאפשרת איזון ומניעה יסודיים לאורך זמן.

האם בדיקת נשיפה היא בהרדמה?

לא -זו ביקה מהירה וקלה. בדיקת נשיפה לוקחת בערך חצי שעה - בסה"כ יש צורך לעשות 2 דברים. בהתחלה לנשוף למבחנה מיוחדת. אח"כ לשתות מיץ תפוזים עם חומר סימון מיוחד. אחרי חצי שעה לנשוף שוב למבחנה וזהו.

את התוצאות מקבלים אחרי כמה ימים דרך רופא המשפחה או קופת החולים עצמה.

האם יש לתבחין נשיפה תופעות לוואי?

לתבחין נשיפה אין תופעות לוואי. החומר בו עושים שימוש הוא יחסית בטוח ואינו גורם לתופעות כאלו או אחרות. מה שכן ההכנה לבדיקה מצריכה התארגנות.

איזה טיפול אנטיביוטי נותנים לחיידק?

בד"כ בפעם הראשונה שמגלים את החיידק נותנים טיפול משולש - המורכב מ-2 סוגי אנטיביוטיקה וכן תרופה להפחתת חומציות כגון נקסיום.

במידה וטיפול זה לא הצליח עוברים לטיפול מרובע - 3 סוגי אנטיביוטיקה ותרופה ממשפחת הנקסיום. יש מקרים בהם לא מצליחים למגר את החיידק.

האם קורה שאנטיביוטיקה לא עוזרת לחיידק?

כן, קורה והטיפול האנטיביוטי לא מצליח לחסל את החיידק. אחת הסיבות היא שהליקובקטר נחשב לחיידק עמיד יחסית ולכן גם מתחילים את הטיפול בו עם שילוב של הרבה אנטיביוטיקה.

במקרים בהם הטיפול לא מצליח ועדיין רוצים להמשיך עם אנטיביוטיקה יש צורך לבחון את רמת העמידות של החיידק עצמו ואז להחליט על סוג אנטיביוטיקה.



אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..