איך בחילות והקאות קשורות לדלקת בקיבה?

 

שאלה [מתוך פורום התמיכה של אתר טבע הריפוי]

אני בת 43 ובמשך כמה חודשים סבלתי מבחילות שמגיעות מידי פעם גם למצב של הקאה. בדרך כלל אחרי אכילה של משהו כבד או שומני.

הייתי אצל רופא משפחה והוא אמר לי שאולי יש לי דלקת בקיבה ויש ריפלוקס וחומציות שעולה וזה מה שאולי גורם לי לבחילות. קיבלתי נקסיום 20 מ"ג.

אני לוקחת את הנקסיום כמה חודשים וכל פעם שאני מנסה להוריד חוזרות הבחילות. כרגע אני לוקחת תוספים כדי לנסות להקל על המצב.

אני רוצה לטפל בעניין בצורה כזו שלא אצטרך לקחת נקסיום או תוסף אחר והשאלה האם יש משהו כמו תזונה שיכול לסייע להגיע למצב החלמה?


ניווט מהיר:
קצת על גסטריטיס
למה יש בחילות בגסטריטיס?
מה עושה נקסיום?
איך תזונה יכולה לסייע?
צמחי מרפא
שאלות ותשובות
מחקרים


תשובה

ראשית כמה מילים על דלקת בקיבה או בשמה הלועזי גסטריטיס. זוהי למעשה מצב בו מתפתחת דלקת ברירית הקיבה. לרוב ברקע יש חיידק בשם הליקובקטר - אבל לא חייב.

בקיבה יש חומציות גבוהה ולכן לריריות הקיבה יש שכבת ציפוי המגנה עליהם מפני החומציות הזו. בזמן דלקת יתכן ושכבת ההגנה הזו נפגמת ואז החומציות עלולה לגרות את הרירית.


למה יש בחילות בגסטריטיס?


לעיתים החומציות הגבוהה גורמת לתהליך הנקרא ריפלוקס - זהו מצב בו מיצי העיכול עולים כלפי הוושט. במצב זה יש לרוב תסמינים כגון צרבות, בחילות והקאות - מה שאת מרגישה.

מאחר ואת מדווחת שלרוב התסמינים שלך מופיעים אחרי אוכל - מה שמעלה את הסבירות שהחומציות עולה גם היא והריפלוקס מתגבר.


חשוב לזכור שבחילות והקאות הם סימפטומים אשר יכולים להופיע ללא בעיה כלשהיא ברקע. אולם לרוב הם חולפים אחרי מספר ימים.


מה עושה נקסיום?


נקסיום היא תרופה השייכת למשפחת תרופות אשר פועלות על תאי רירית הקיבה במטרה להקטין את ייצור מיצי העיכול ובכך להפחית את החומציות בקיבה.

פעולה זו הגיונית מאחר והפחתת חומציות הקיבה תאפשר לרירית להחלים ותפחית את תהליכי הריפלוקס וכן תסמינים אחרים.

איפה הבעיה? נקסיום או תרופת כמו אומפרדקס - לא ממש פותרים את הבעיה אשר גרמה לדלקת להיווצר. מסיבה זו עלולה להתפתח תלות בשימוש בתרופות וזה כבר סיפור אחר.

שימוש ממושך בנקסיום, אומפרדקס, לנטון וכו', מלווה בחסרונות שונים ולכן ההמלצה היא לנסות - כמו שאת עושה - להוריד ולנסות להיגמל מתרופות אלו.


טיפול נטורופתי לצרבותלילך נהרי - טיפול טבעי לצרבות


איך תזונה יכולה לסייע?


לאוכל שאנו אוכלים יש השפעה ישירה ומשמעותית על רמת החומציות בקיבה ועל העומס שנגרם לרירית כתוצאה מכך. מסיבה זו לתזונה נכונה יש משקל רב באיזון חומציות ובריפוי הרירית.

מיצי העיכול מעבדים את המזון והופכים אותו לעיסה. אפשר בקלות להבין שיש הבדל בזמן עיכול בין בטטה ובין סטייק אנטריקוט.


מדובר על תזונה נכונה קודם כל - לא בהכרח בריאה


כל סוג מזון קשה יגביר את העומס על הרירית וידרוש הגברת חומציות. מסיבה זו החשיבות בבניית תכנית תזונה נכונה היא להתייחס לרמת קושי העיכול של המזון ולאוו דווקא עד כמה הוא בריא.

לדוגמא הקליפה של הירקות והפירות שהיא בריאה בהסתכלות אובייקטיבית מאחר והיא מכילה כמות גבוהה של סיבים תזונתיים - אולם אותם סיבים גם קשים לפירוק ולכן יגרמו לעומס על הרירית.


למצוא את האיזון האישי האופטימלי


מעבר לתזונה נכונה, בהתייחס לרירית הקיבה, אנו רוצים גם להמשיך וליהנות מהאוכל. כאשר יודעים לאכול בצורה מאוזנת אפשרי לאכול כמעט הכול ולאפשר ריפוי של הרירית.

זאת אומרת שעומס על הקיבה הוא לא רק תוצר ישיר של סוג האוכל - אלה גם על היחסים בין סוגי המזון ולכן פרופורציות נכונות של התזונה חשובות לא פחות.

מעבר לכך גם הרגלי אכילה בעלי משמעות ותרומה. העיכול שלנו מתחיל בפה בפעולת הלעיסה והפרשת הרוק אשר בתוכו אנזימי עיכול שונים.

ככל שנלעס בצורה ממושכת יותר, כך המזון יגיע "מוכן" יותר לקיבה, ויאפשר עיבוד קל יותר. הרגלי אכילה, כמו דברים רבים אחרים, קשורים יותר מכל לרמת המתח והפניות וכן ליחס שלנו למזון.


מה טוב לאכול בזמן דלקת בקיבה


צמחי מרפא לריפוי רירית הקיבה


מעבר לתזונה שהיא אכן הנושא המרכזי והמאתגר ביותר, אנו משלבים בטיפול צמחי מרפא בהכנה אישית על מנת לסייע לרירית הקיבה להחלים מהר יותר.

צמחי מרפא שונים מכילים רכיבים אנטי דלקתיים חזקים אשר תורמים לתהליכי שיקום ואיחוי הריריות הפגומות ובכך תורמים להחלמה כללית.

צמחי מרפא טובים גם להיבטים אחרים כגון הרגעה של מערכת העיכול ושל מערכת העצבים, הפחתת מתח וסטרס אשר לרוב קיימים ברקע.


שאלות ותשובות נפוצות


האם מותר לאכול אבוקדו כשיש צרבות?

אבוקדו אמנם הוא מזון בריא בעיקר בגלל תכולת חומצות השומן החיוניות אותם הוא מכיל. אולם זאת גם הבעיה עם אבוקדו - רמת השומן הגבוהה.

כל מזון שומני, גם אם הוא בריא כגון אגוזים, טחינה, אבוקדו וכו' - מקשה על העיכול. לכן יש לנהוג בו בזהירות ולנסות כמויות קטנות בלבד בכל פעם תוך לעיסה ארוכה.

יש מקרים בהם זה לא יעבור ולכן יש לבחון כמויות בצורה מדודה יותר על מנת להגיע לאיזון הנכון. מעבר לכך חשוב לזכור שמזונות שומניים בריאים יכולים לגרום לתגובה שונה ולכן חשוב לנסות מגוון שונה.

שוקולד מריר יכול לסייע לריפוי הרירית?

קקאו ידוע כמזון עשיר מאוד בנוגדי חימצון אשר מתפקדים כנוגדי דלקת ולכן יכולים לסייע במקרים דלקתיים כגון גסטריטיס.

אולם שוקולד - אפילו המשובח שבהם, מכיל כמויות גבוהות של רכיבים בעייתיים אחרים ולכן הוא לא מומלץ בצורה חופשית בזמן גסטריטיס.

כמו כל סוג מזון אחר יש לבחון צריכה מדודה מאוד ולראות איך מגיבים והאם מופיעים תסמינים, באיזה עוצמה ועוד. לפי זה להחליט בצורה מדויקת יותר.

האם שתיית כף שמן זית כל בוקר עוזרת?

שמן זית איכותי הוא בריא וטוב. אולם בדומה למזונות שומניים בריאים אחרים - כמו אבוקדו, טחינה, אגוזים וכו' גם שמן זית עלול ליצור גירוי גבוה ברירית.

בעקבות כך עליית חומציות והגברת התסמינים של הריפלוקס אותו אנו רוצים למנוע בכל דרך וצורה. מסיבות אלו גם עם שמן זית יש לנהוג בצורה מבוקרת.

האם ג'ינג'ר יכול לסייע בהקלה על בחילות?

ג'ינג'ר לכשעצמו מצוין להפחתת בחילות והוא תורם גם לפעילות אנטי דלקתית. אולם ג'ינג'ר מכיל שמנים אתריים חריפים אשר עלולים לגרות את הרירית.

גם עם ג'ינג'ר יש לבחון צריכה מבוקרת מאוד עד המנעות מוחלטת במקרים בהם התסמינים חריפים. אם אפשרי להימנע אז זה עדיף בשלבי ההחלמה.


מחקרים ומקורות


תפקידו של הליקובקטר פילורי בפתוגנזה של גסטריטיס, כיב פפטי
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/00365529309098333

השפעת אוריאה של הליקובקטר פילורי בפתוגנזה של גסטריטיס וכיב פפטי
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1365-2036.1996.22164006.x

השפעות זיהום הליקובקטר פילורי על תזונה ומטבוליזם
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/00365529309098333

זירוז החלמה אצל חולים באולקוס [כיב פפטי] על ידי צריכת מיץ כרוב טרי
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18104715/

תרומתו של מיץ כרוב לבן משומר בטיפול בכיב פפטי [אולקוס]
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5492107/

ההשפעה של שמן קינמון (Oleum cinnamomi) על תאי הקיבה ופעילות נוגדת חימצון
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23868387

ליקוריץ עשוי לעכב הליקובקטר פילורי בקיבה
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024320502018647


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..