מה לעשות כשיש כבד שומני



כבד שומני רקע כללי קצר


כבד שומני נחשב כיום למצב הבריאות השכיח ביותר בכל הנוגע לבעיות כבד ואשר משפיע על כמעט שליש מהאוכלוסיה ועל כמעט שני שליש מבעלי משקל עודף ברמה כזו או אחרת. כבד שומני הוא מצב בו ישנה הצטברות שומנים בתאי הכבד מה שגורם לו לתפקוד ירוד ונמוך ועלול להתפתח לדרגות חומרה קשות יותר ולמצבים אקוטיים.


ניווט מהיר
מה ניתן לעשות לכבד שומני דרגה 1
מה לעשות כשיש כבד שומני דרגה 2
איך עודף משקל משפיע על כבד שומני
טיפול משולב לריפוי כבד שומני


מה לעשות אם יש לי כבד שומני


השאלה מה לעשות כשיש כבד שומני תלויה בדרגת ההתקדמות. בכל דרגה של כבד שומני חשוב להתייחס למצב ולספק מענה בהתאמה גם לרקע המטופל, מצבי בריאות ברקע, הרגלי חיים נוכחיים לדוגמא האם קיים משקל עודף, האם יש סוכרת 2 ברקע ועוד. אחרי בירור מצב דרגות הכבד השומני ובירור הרגלי החיים וכל המידע הקשור לתפקוד הכבד ניתן להתחיל לבצע התאמה והנחיות מה לעשות כדי להחלים. חשוב לציין כי בכל שלב טיפולי יכולת התאמת הטיפול ברמה האישית לכל אפיון של המטופל יכולה לעשות את ההבדל בין טיפול מוצלח או לא.


טיפול טבעי לכבד שומניטיפול נטורופתי לכבד שומני


מה לעשות כשיש כבד שומני דרגה 1


כבד שומני בדרגה ראשונה, או הסננה שומנית, הוא מצב הפיך הניתן לטיפול בצורה מלאה. עיקרי הטיפול בכבד שומני דרגה ראשונה מתבססים על תכנית טיפול שבמרכזה תזונה נכונה, התאמת פורמולות צמחי מרפא לתמיכה וסיוע בשיקום פעילות הכבד, טיפול בנושאי משנה הקשורים לתפקוד הכבד כגון הפחתת סטרס, חיזוק מערכת החיסון, טיפול במחלות רקע קשורות כגון סוכרת 2, וכמובן התייחסות ממוקדת אם ישנו משקל עודף.

יש מספר דברים שניתן לעשות כשיש כבד שומני בדרגה ראשונה על מנת לשקם ולהבריא מהבעיה. הטיפול הנטורופתי בקליניקה משלב כל היבט היכול לתמוך בתהליך הריפוי. תכנית התזונה לכבד שומני נבנית על בסיס מאגר של מאות סוגי מזון תוך התאמות מלאות לאורח החיים של המטופל כולל התייחסות למצבים שלא בשגרה כמו סופי שבוע, חופשות, טיולים, עבודה ועוד. תכנית הטיפול לכבד שומני בדרגה ראשונה כוללת גם התייחסות להיבטי רקע כגון משקל עודף תוך שימוש בכלים מתקדמים ליצירת מסגרת ליווי ותמיכה מלאים המסייעים בתהליך ההרזיה באופן מותאם למטופל. התאמות אלו מחזקות את סיכוי ההצלחה של הטיפול כולו ומאפשרות להחלים מכבד שומני בסיוע כלי עזר מתקדמים אשר הופכים את כל תהליך הטיפול לפשוט וידידותי.


מה לעשות כשיש כבד שומני בדרגה 2


בדומה לאופציות בטיפול בכבד שומני דרגה 1 - גם בדרגה 2 של כבד שומני ישנן אפשרויות טיפול מגוונת בעלות סיכוי החלמה טובים מאוד. אמנם כבר מעורבים תהליכים דלקתיים בכבד וכן הצטברות השומן יכולה להיות גדולה יותר, עם זאת היכולת לשקם את הכבד ולהחזיר אותו לתפקוד נורמלי קיימת בהחלט. כבד שומני דרגה 2 מחייב התייחסות מעמיקה לכל מחלת רקע, אם קיימת, גם ברמה גבולית. לדוגמא אם יש סוכרת 2 גבולית חשוב לוודא כי ערכי הסוכר יורדים. מדוע? כי כל מצב בריאותי הקשור לתהליכים מטבוליים וכאלו הקשורים לכבד - יכולים להפריע בתהליך ההחלמה ולכן חשוב לטפל בהם.

מה עוד אפשר לעשות כשיש כבד שומני דרגה 2?
שימוש ממוקד בצמחי מרפא לתמיכה בתפקודי הכבד. בדרגה 2 לצמחי המרפא יש תפקיד מרכזי והם בעלי יכולת להאט תהליכי דלקת ולסייע בניקוי רעלים, הפחתת רמות השומן בכבד ועוד. במסגרת תכנית הטיפול מותאמים פורמולות צמחי מרפא רלוונטיות תוך התאמות ריכוזי חומרים פעילים והתייחסות לבעיות רקע, אם ישנן, לצד תכנית התזונה.


מה לעשות כשיש כבד שומני דרגה 3


בשלב זה יש חשיבות, במקביל לטיפול הנטורופתי, לקבל טיפול רפואי מקביל על מנת לבחון כל העת כי התקדמות הטיפול נעשית בצורה טובה ואין נסיגות. כבד שומני בדרגה 3 מאופיין בהתחלת הצטלקויות של תאי הכבד בהיקפים שונים. הצטלקויות אלו, לצד הדלקת עלולות להשפיע על תפקודי הכבד ולכן במקרים הללו ישנה חשיבות יתרה לבחון כל היבט טיפולי היכול לסייע בתמיכה בכבד ובכלל זה בניית תכנית תזונתית ספציפית כדי לרתום כל היבט לעצירת התקדמות הבעיה והתחלת שיקום הכבד. אמנם תאים מצולקים לא ניתן לשקם אך בהחלט ניתן לסייע בחיזוק תפקוד חלקים בריאים בכבד תוך הפחתת שומנים והורדת דלקתיות. הטיפול בדרגה זו מצריך התגייסות מלאה מצד המטופל לשינויים רלוונטיים על מנת לספק את המענה היעיל ביותר.


טיפול טבעי לכבד שומניטיפול נטורופתי לכבד שומני


איך ולמה משפיע משקל עודף על כבד שומני


משקל עודף הוא ממצבי הבריאות השכיחים ביותר בעולם המערבי. הקשר למזון אותו אנו אוכלים הוא ברור ובלתי ניתן לערעור. רוב המזון כיום, למרות מודעות הולכת ומתפתחת למזון בריא יותר, טבעונות וכו', המזון ורוב האנשים עדיין צורכים מזון רע, עתיר שומן, עתיר מלחים, דל בסיבים, עתיר סוכרים ריקים ועוד. מספיק להסתכל על נתוני ההשמנה בעולם המערבי כדי להבין את גודל התופעה. אחוזים הולכים וגדלים באוכלוסיה כבר מגיל צעיר ועד הגיל השלישי סובלים כיום מעודף משקל ברמה כזו או אחרת.

לצד התזונה הלקויה יש להוסיף אורח חיים שלרוב הוא נטול פעילות גופנית -אצל מרבית האנשים בכל אופן - כך שביחד עם תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית - ניתן להגיע מהר מאוד למשקל עודף מבלי ממש להרגיש או לשים לב לכך.

סיבות אלו הם המשמעותיות ביותר בהשפעתן על התפתחות כבד שומני אולי יותר מכל מחלה ניוונית אחרת. יתרה מכך, כבד שומני הוא בעל קשר הדוק עם תופעות אחרות בתסמונת המטבולית ויש להם קשר הדדי המשפיע אחד על השני לרעה. משקל עודף, סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, כולסטרול ברמות שונות - כולם תוצר של אותו מפעל - תזונה לקויה ואורח חיים נטול פעילות גופנית המאפיין מאוד את מדינות העולם המערבי.


מה לעשות כשיש כבד שומני


הבעיה היא גם הפתרון


אז לשאלת המפתח - מה עושים כשיש כבד שומני יש תשובה אחת פשוטה - משנים הרגלי חיים. הטיפול היעיל ביותר לריפוי כבד שומני בדרגות ראשונות הוא תזונה נכונה בשילוב הרגלי חיים משופרים. דרך הטיפול המרכזית כיש כבד שומני הוא פשוט לעשות דברים אחרת - בעיקר לאכול אחרת. זוהי הזדמנות מצוינת לקבל החלטות בריאותיות להמשך, מאחר וכבד שומני בדרגה ראשונה הוא צומת דרכים - לאן הולכים מכאן? מה לעשות עכשיו? התשובות לא מורכבות והן פשוטות ביותר. לא צריך להתחיל לאכול חסה ומלפפונים מעתה ועד עולם. ממש לא. אבל כן צריך להתחיל להתייחס למה שנכנס לפה שלנו. כן צריך להתחיל להתייחס כמה אנחנו פעילים. והכול בר הישג. ריפוי כבד שומני הוא לא דבר מורכב!

להתאים את עצמנו לגיל שלנו
אנחנו וכל המערכות בגוף שלנו משתנות כל העת. כל אחד היה רוצה להישאר בגיל 20 או 30. אבל מה לעשות ואין ברירה וצריך להתקדם בחיים עם הגיל. העניין שאנחנו שוכחים שמה שיכלנו לעשות בגיל 20 או 30 כבר אי אפשר בגיל 40 ובטח אחרי 50. מערכת העיכול עובדת אחרת, מערכת העצבים עובדת אחרת, ההורמונים וכו'. זה זמן וגיל המחייבים התאמות גם מצד התזונה שלנו, תוך שמירה מוקפדת יותר על מערכת החיסון ועל מערכת העיכול. זה הגיל שמתחילים פתאום עם תרופות והם מהר מידי הופכות למשהו שבשגרה כי כולם לוקחים תרופות - אבל זה לא מחייב בכלל! ניתן להתבגר בריאים! שינויים אפשר לעשות בכל גיל - צריך רק לאפשר לגוף שלנו לפעול נכון.


תכנית טיפול משולבת לכבד שומני


אם קיבלת החלטה לטפל בכבד השומני הרי שאני רק יכולה להציע לך את מיטב הכלים הטיפולים כדי שתהיה גם הצלחה בריפוי. אחרי תשאול מקיף והבנת התמונה הבריאותית שלך אנחנו מתחילים יחדיו בטיפול אישי לשיקום הכבד. תכנית הטיפול כוללת התייחסות לכל דבר היכול לסייע בהחלמה: תזונה נכונה, צמחי מרפא, הפחתת סטרס, הפחתת משקל, איזון סוכר, איזון מטבולי, ניקוי רעלים ועוד. אנחנו עושים שימוש בכלים עדכניים כדי להקל ולסייע בכל שלב בטיפול תוך הפיכת התהליך לפשוט, קל, נגיש ומותאם עבורך עד למקסימום - להרגלי החיים שלך, לזמני העבודה, מה אוהבים יותר ומה פחות. הטיפול כולו נחלק לשני שלבים: שלב החלמה ושלב חזרה לשגרה.

מה עושים בכל שלב בטיפול?
בשלב הראשון - הוא שלב ההחלמה - ישנה התמקדות גבוהה יותר על מנת להביא להטבה בריאותית מהירה ככל האפשר. בשלב זה יש מעקבים, תמיכה וליווי צמודים ואינטנסיביים יותר. אחרי השגת מטרות הטיפול הראשונות אנו עוברים לשלב החזרה לשגרה שהוא למעשה תהליך בו אנו בונים שגרת חיים אותה ניתן להמשיך אח"כ לבד, באופן עצמאי וללא קושי.


שאלות ותשובות נפוצות אודות הטיפול בכבד שומני


שאלה:
אני בן 53 ובבדיקת פיברוסקאן עולה שאני סובל מכבד שומני מאוד -אבל עדיין בדרגה ראשונה, אין דלקת ואין צלקות, כך הרופא תיאר לי את המצב. שאלתי מה לעשות כשיש כבד שומני במצב שלי והוא ענה לי תעשה דיאטה. יצאתי קצת מבולבל כי חשבתי שבמצב של כבד שומני מאוד - יש מענה תרופתי או משהו דומה. אני חייב לציין שאני בעל משקל יתר של כ- 15 קילו. נוטל כרגע כדורים לכולסטרול, הסוכר שלי גבולי וחוץ מזה אין בעיות. אני מפנה את השאלה כאן כדי לנסות להבין האם יש משהו לעשות במצב שלי? אשמח לפירוט.

השאלה בקצרה: מה עלי לעשות ואיך לטפל בכבד שומני מאוד אבל עדיין בדרגה ראשונה

תשובה:
מה שעליך לעשות כדי לטפל בכבד שומני הוא בדיוק מה שהרופא הנחה אותך.. דיאטה. הכוונה שלו הייתה שאתה צריך פשוט להתחיל להוריד במשקל תוך התייחסות למצב הכבד שלך. אם להרחיב בעניין הרי שהטיפול המרכזי כיום לכבד שומני הוא טיפול תזונתי. מאחר וכבד שומני בדרגה ראשונה מאופיין בעיקר בצבירת שומנים גבוהה, ומאחר ואתה גם עם משקל יתר, סוכר גבולי (שהוא משמעותי כרגע לעניין הכבד) ושילוב מצבים אלו פשוט דורש שינויים באורח החיים שלך ובעיקר בתזונה.

דיאטה היא דבר כללי. מה שאתה צריך לעשות הוא להבין מה אתה אוכל, כמה אתה אוכל, האם אתה אוכל את הדברים הנכונים, להתחיל להיכנס למסגרת של הרזיה ולשקם את הכבד. תכנית הטיפול בקליניקה מטרתה לסייע לך להגיע למשקל מאוזן בדרך בריאה תוך שיקום הכבד על ידי הפחתת השומנים שהצטברו בו וכן עידוד פעילות ניקוי רעלים מואצת, שיקום תאים, עידוד הפרשות מיצי עיכול ומרה תקינים והפחתת העומס המטבולי מהכבד - כל אלו יאפשרו החלמה מסודרת. אתה צריך להתעודד שהמצב שלך הוא בר טיפול. ההחלמה היא בהחלטה שלך - אתה עדיין במצב בו אתה יכול לעשות שינויים ולהבריא. בטיפול אנחנו עובדים גם על היבטים של הפחתת סטרס, יצירת מסגרת תמיכה וליווי כדי לתת מענה לכל שאלה ועניין בצורה שוטפת ורצופה - זו גישה המאפשרת גמישות והגדלת סיכויי ההצלחה.

התשובה בקצרה: הטיפול המרכזי לכבד שומני הוא באמצעות תזונה - זה הכלי היעיל ביותר להחלמה בדרגות הראשונות.


שאלה:
בת 47 אמא ל-3 ילדים, לפני כמה חודשים התחלתי להרגיש עייפות גדולה וחוסר תיאבון. הלכתי לעשות בדיקות דם שיצאו תקינות. הרופא הפנה אותי לבדיקת אולטרה סאונד ונמצא שיש לי כבד שומני בדרגה 2. אני בערך 20 קילו במשקל עודף. בנוסף אני עם כדורים לבלוטת התריס ויש לי לאחרונה אי סדירות עם המחזור שלי. אני מבינה שאני צריכה להרזות ולהוריד במשקל כדי לטפל בכבד השומני שיש לי אבל אני כבר למודת ניסיון מר עם הרבה דיאטות שעשיתי בעבר שלא הצליחו. עכשיו יש לי כמובן פחד מהכבד השומני ולכן אני עם יותר מוטיבציה. השאלה שלי היא בעיקר האם יש הבדל בדיאטה רגילה ולבין דיאטה לכבד שומני? אפשר לעזור לבעיה גם בדרכים אחרות מבלי לרדת במשקל?

השאלה בקצרה: האם דיאטה להורדה במשקל דומה לטיפול בכבד שומני והאם אפשר לרפא כבד שומני בלי לרדת במשקל?

תשובה:
ישנה סבירות גבוהה שיש קשר בין משקל היתר שאת נמצאת בו לבין הופעת הכבד השומני. טיפול בכבד שומני ומשקל עודף במקביל זה למעשה חיבור של שני תהליכים. זה נכון שירידה במשקל משפיעה ישירות על רמות השומנים בכבד ולכן במקרה הזה כל שיטה שתעזור לך לרדת במשקל גם תעזור לך להוריד אחוזי שומן מהכבד עצמו. אבל חשוב לשים לב שהירידה במשקל היא מתונה ועם דגש על תמיכה שוטפת כל הזמן בכבד - מה זאת אומרת? הרעיון הוא לבצע התאמה של תכנית הרזיה כך שהתפריט המרכזי שלך יכיל מזונות שהם מצד אחד דלי קלוריות אבל מצד שני בעלי יכולת אנטי -דלקתית, אנטי חימצונית, ושיעזרו לתמוך בכבד בכל דרך אפשרית: ניקוי רעלים, עידוד הפרשות תקינות, סיוע בשיקום תאים ועוד.

אני מסכימה איתך שישנם מצבים בהם קשה לרדת במשקל, ציינת שאת עם תת פעילות בבלוטת התריס ויש בעיות סביב הנושא ההורמונלי - אלו 2 נושאים שבד"כ יכולים להאט קצב ירידה במשקל מאחר והם משפיעים על תהליכי חילוף חומרים. אבל גם עם כל הבעיות ברקע את בהחלט יכולה לעשות את זה! את צריכה להבין שבגילך זו לא עוד דיאטה כדי שתוכלי להיכנס לג'ינס או להיראות טוב בשמלת ערב. אין ספק שאלו דברים חשובים ששווה להתאמץ עבורם, אבל אצלך העניין הוא כבר מעבר לאסתטיקה, את כרגע בצומת של החלטה לגבי הבריאות שלך. אין אופציה אחרת (בינתיים) אבל את יכולה להתעודד מכך שיש דרכים חדשות היום לבצע הרזיה בריאה.

הטיפול בכבד שומני, כאשר ברקע יש משקל עודף, מתמקד ב-2 היבטים מרכזיים: מצד אחד תמיכה ממוקדת בכבד ומצד שני בניית מסגרת של ליווי ותמיכה צמודים כדי לסייע בצורה אישית לבצע את תהליך הירידה במשקל - התמיכה היא ברמה יומית, כל הזמן, תוך שימוש במספר כלי עזר למעקב וליווי. בנוסף, אנחנו כן מוספים שימוש בצמחי מרפא כדי לשקם ולתמוך בכבד השומני - אבל זוהי פעולה מקבילה והיא לא במקום תהליך הירידה במשקל שהוא הדבר ההכרחי עבורך.

התשובה בקצרה: טיפול בכבד שומני וירידה במשקל מורכב מתכנית תזונה המתמקדת בשיקום ממוקד לכבד ומצד שני מסייעת להורדה במשקל. זו הדרך המרכזית לטפל בכבד שומני. צמחי מרפא משמשים לשיקום תאי הכבד ולסיוע בתהליך ההרזיה אך הם לא במקום, אלא רק משלימים את הטיפול.



אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..