תרומתם הבריאותית של קטניות

 

קטניות היא משפחה גדולה המאופיינת בריכוז גבוה של חלבונים ופחמימות וסיבים תזונתיים מסוגים שונים. שילוב רכיבי תזונה אלו הופך את הקטניות למזון חשוב למגוון מצבי בריאות. לדוגמא, עדשים אדומות נחשבות לקטניות הקלות ביותר לעיכול, הן עשירות בסיבים ועשויות לסייע לגסטריטיס, איזון רמות כולסטרול וסוכר בדם ועוד. מעבר לכך סוגי קטניות שונים כמו חומוס ושעועית מכילים כמויות ברזל גבוהות וכן חלבונים בעלי יכולת ספיגה טובה. אפונה דלה מאוד בקלוריות והיא טובה לסיוע בניקוי רעלים מהגוף וכן לתהליכי הרזיה בריאה.


קטניות וגסטריטיס


עדשים

טובים לאיזון כולסטרול, מסייעים בשיפור עיכול, טובים במיוחד למצבי עצירות. מכילים את כמות הסיבים הגבוהה בין סוג הקטניות, וכן הן הקלות ביותר לעיכול.

פול

מסייע לדלקות בדרכי השתן, טוב לשיעול עם ליחה, מסייע לניקוי רעלים. הפול אסור לסובלים מרגישות לסולפה (D6PG) מהווה מקור חלבון מרכזי במטבח המצרי.

חומוס

המוכר בין סוגי הקטניות, עשיר במיוחד בחלבון ולכן מומלץ לספורטאים כמקור לאנרגיה מתמשכת. תורם לאיזון רמות סוכר והגברת תחושת השובע לאורך זמן.

שעועית

טובה למצבי אנמיה מאחר ועשירה ביותר בין הקטניות בברזל, מקור טוב לסידן ובכך לחיזוק העצמות, שעועית עשירה במינרל אשלגן התורם לאיזון ושמירה על לחץ דם תקין.

תורמוס

קטנייה הנפוצה כחטיף עממי בשווקים השונים במזרח התיכון. עשירה בויטמיני B ולכן יכולה לסייע בהרגעה, שיפור מצב רוח, שיפור קשב וריכוז ואיזון מע' העצבים.

סויה

קטניה זו מכילה חומרים בשם פיטואסטרוגנים - חומרים אלו דמויי אסטרוגן היכולים לסייע בהגנה בפני אסטרוגן העלול לסרטן ולכן עשויים לסייע במניעת סוגי סרטן שונים.

מאש

מאש מוכרת במיוחד לניקוי רעלים מהגוף ושיקום הכבד - חשובה לסובלים מכבד שומני. מקורה בסין שם נהוג להכין ממנה נבטים. מכילה מינרלים שונים החשובים לשמירה על בריאות העצם הלב וכלי הדם.

אפונה

קטנייה זו דלת קלוריות ולכן מומלצת לתהליכי הרזיה ודיאטה, מסייעת לאיזון רמות סוכר בדם, אפונה יבשה מהווה מקור טוב לחלבון צמחי. מומלצת לנשים בהריון.