סוכרת סוג 2, כבד שומני וטריגליצרידים גבוהים

 

תיאור מקרה של מטופל בקליניקה אשר הצליח להבריא


אבחנות:
סוכרת סוג 2, כבד שומני וטריגליצרידים גבוהים

רקע אודות המטופל:
לנה, בת 62, נשואה + 3 ילדים נשואים, רואת חשבון, עובדת 9-10 שעות ביום, אוהבת את העבודה אך יש הרבה מתח ולחץ סביב העבודה.

תלונות עיקריות:
סוכרת סוג 2 - לפני כ 4 שנים אובחנה בבדיקת דם כחולת סוכרת סוג 2. התחילה לקחת 2 כדורים ביום לאיזון רמות הסוכר על פי המלצת הרופא. עם הזמן הסוכר עלה וכל פעם הרופא המליץ על עוד כדור ועוד כדור. כרגע רמות הסוכר בדם בצום 221, ההמוגלובין המסוכרר HGA1C 8.8 והטריגליצרידים 215. לנה הגיעה אליי מיואשת ממצבה וחוששת מאוד להגיע להזרקת אינסולין.
כבד שומני - בבדיקת אולטרסאונד נמצא כבד שומני דרגה 2. בנוסף אנזימי כבד גבוהים (ALT - 41) המראים על תיפקוד לקוי של הכבד
לנה נבהלה מאוד ממצב הכבד השומני. בנוסף היא החליטה שבקצב שבו הסוכרת מתקדמת, התרופות הם לא הפתרון וצריך לעשות מעשה. לנה הגיעה לטיפול הנטורופתי במטרה להפסיק את התקדמות המחלת הסוכרת, לאזן את רמות הסוכר ולנקות את הכבד משומנים.

בנוסף ברקע:
יתר לחץ דם מאוזן עם תרופות מזה 5-6 שנים
כולסטרול גבוה מאוזן עם תרופות מזה 5-6 שנים

כבד שומני הינו מצב בו תאי הכבד רווים בשומן, בעיקר מסוג טריגליצרידים. מצב זה שכיח ביותר לחולי סוכרת ובעלי עודף משקל בטני. הגורמים לכבד שומני מקושרים עם תנגודת לאינסולין - אותו תהליך שגורם לסוכרת סוג 2. כבד שומני הוא מצב שכיח ביותר באוכלוסייה המערבית והוא חלק מתסמונת הנקראת "התסמונת המטבולית". התסמונת המטבולית הינה מצב שבו מטבוליזם הסוכר והשומן בגוף לקוי. כתוצאה מכך יש עודף בכולסטרול בדם, עליה ברמות הסוכר בדם, עלייה בלחץ הדם, עודף משקל ועלייה בחומצה האורית. כל המדדים הללו קשורים באופן ישיר לאורח החיים המודרני - תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית גורמים מצד אחד להצטברות עודפים בגוף שמשבשים את המטבוליזם בגוף, ומצד שני לחסרים תזונתיים רבים שמחלישים את איברי פינוי הפסולת בגוף.

ללנה יש כמעט את כל "החבילה" של התסמונת המטבולית. התסמונת המטבולית היא מצב שמנבא התפתחות של מחלות כרוניות ואקוטיות כגון התקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ועוד. מה היה לקוי באורח החיים של לנה שהביא אותה למצב זה? היא סבלה מעודף משקל שהתבטא בהצטברות שומן בבטן, היא לא עשתה שום פעילות גופנית לאורך שנים. עליה במדרגות גרמה לה להתנשפות ולכאבי שרירים. התזונה שלה היתה מבוססת על פחמימות פשוטות כגון אורז לבן ותפוחי אדמה, היא אכלה כל יום חלבון מן החי בצורת עוף או בשר, היא מיעטה בירקות, ובאופן שבועי היא נהנתה ממזון עתיר שומן במסעדות.


הטיפול הנטורופתי בסוכרת סוג 2, כבד שומני וטריגליצרידים גבוהים

הבנתי כי על מנת לאזן את מצבה של לנה אני צריכה מצד אחד להוריד את העומס המטבולי מהגוף ומצד שני לעודד את איברי הפינוי, כלומר, כבד ומערכת עיכול, להוציא בצורה יעילה את עודפי הפסולת שהצטברו בגוף במשך שנים וגרמו לשיבוש וחוסר איזון. נבנתה ללנה תכנית טיפול אשר כללה תכנית תזונתית מפורטת ופורמולת צמחי מרפא. התכנית התזונתית התמקדה בראש ובראשונה באכילה מרובה של סיבים תזונתיים ומזונות עם אינדקס גליקמי נמוך שיאזנו את רמות הסוכר בדם. בנוסף, התזונה שמה דגש על הפסקת צריכה של מזונות עשירים בשומנים בעייתיים ובתוספת מזונות דלים בשומנים ועשירים ברכיבים תזונתיים טובים. הפחמימות הריקות הוחלפו בפחמימות מורכבות עם דגש על איזון רמות הסוכר בדם. מטרת פורמולת צמחי המרפא היתה להתחיל לנקות את הכבד השומני, לתמוך בכבד ובמערכת העיכול על מנת שיעזרו לגוף להתאזן ולאזן את רמות הסוכר בדם. כמו כן הומלץ ללנה להתחיל בפעילות גופנית לבחירתה. היא בחרה לצאת להליכות עם בעלה 3 פעמים בשבוע.


תוצאות הטיפול הנטורופתי בסוכרת סוג 2, כבד שומני וטריגליצרידים גבוהים

לנה עשתה שינוי דרמטי במטבח ולקחה באדיקות את פורמולת צמחי המרפא. כבר אחרי חודש היא ירדה כמה קילוגרמים במשקל והרגישה יותר רעננה וחיונית. בבדיקות דם לאחר 3 חודשים רמות הסוכר ירדו מ 220 ל 130, ההמוגלובין המסוכרר ירד מ 8.8 ל 7 והטריגליצרידים ירדו מ 221 ל 170. לנה התעודדה מאוד ממגמת הירידה. לאחר שנים של החרפה במצבה זו היתה פעם ראשונה שחוותה הטבה. לאחר 3 חודשים נוספים לנה עשתה שוב בדיקות דם. הפעם הסוכר היה 105, ההמוגלובין המסוכרר ירד ל 6.7 והטריגליצרידים ל 128. לנה ירדה בחצי שנה של טיפול קרוב ל 10 קילו והרגישה נהדר. היא אימצה אורח חיים פעיל ותזונה בריאה ומאוזנת.




אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..