מרק עדשים וסלרי • מתכון בריא לבעיות עיכול

 

כיצד מסייע מרק עדשים וסלרי לטיפול בגסטריטיס:
מרק עדשים וסלרי מכיל מספר מזונות אידיאליים למערכת העיכול העליונה באופן כללי ולסיוע בטיפול וריפוי גסטריטיס באופן ספציפי. אחד המרכיבים המרכזיים במרק הם העדשים אשר מכילות סיבים מסיסים בריכוזים גבוהים, מינרלים חשובים וכן ויטמינים שונים. סיבים תזונתיים אלו תורמים להגנה ושיקום ריריות מערכת העיכול והקיבה - פעולה הכרחית במצב של גסטריטיס שהיא למעשה דלקת ברירית הקיבה. בנוסף, מרכיבי המתכון קלים לעיכול ואינם יוצרים עומס מיותר בפעילות העיכול בקיבה. שמירה על פעילות עיכול תקינה הוא היבט חשוב בתהליך הטיפול הנטורופתי.

בקצרה: מתכון בריאות המכיל מזונות טובים לטיפול בגסטריטיס תוך שמירה על פעילות תקינה של מערכת העיכול העליונה


רכיבים:
1 וחצי כוסות עדשים ירוקות או חומות
בצל קטן קצוץ
‏1 כרישה גדולה - החלק הלבן בלבד, רחוצה היטב וקצוצה
כוס גבעולי סלרי קצוצים
‏2 שיני שום כתושות‏
‏2 עלי דפנה‏
‏1 וחצי כוסות פטרוזיליה קצוצה
‏1 וחצי כפיות מלח
‏8 כוסות מים או מרק ירקות צח‏
תוספת מים או ציר מרק טבעי לפי הצורך
עלי סלרי קצוצים


אופן ההכנה:
הסלרי משתלב מצויין עם העדשים. ‏משתמשים בעלי הסלרי גם לעיטור המרק. לשטוף ולנקות את העדשים. שמים את העדשים בסיר, ומוסיפים בצל, כרשה, ‏סלרי, שום, עלי דפנה, פטרוזיליה, מלח ומים או ציר מרק טבעי. מביאים לרתיחה. מנמיכים ‏את הלהבה, ומבשלים בסיר מכוסה למחצה במשך כ- 45 דקות, כשהעדשים רכות. ‏מערבבים מדי פעם. לקרר מעט את המרק, ומרסקים במעבד מזון או בממחה (כמות קטנה בכל פעם) ‏מסננים. ‏מחזירים את המרק המסונן לסיר ומחממים שוב. טועמים ‏ומתקנים את התיבול. אם רוצים, מדללים את המרק בתוספת מים או מרק צח. ‏יוצקים לקעריות מרק, ומעטרים בעלי סלרי.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


כיצד ניתן להבריא מגסטריטיס בדרך טבעית


הטיפול הטבעי לגסטריטיס מתרכז ברובו בשיקום הפעילות התקינה של מערכת העיכול העליונה ובמרכזה הקיבה. על ידי התמקדות בסיבות המשפיעות על הקיבה ובראשן תזונה נכונה, לצד שימוש בצמחי מרפא, הפחתת מתח - אשר כל אחד מהם בעל השפעה כזו או אחרת על רמת החומציות בקיבה, על רגישות הריריות ועל תהליכי העיכול כולם. תכנית הטיפול לגסטריטיס כוללת התייחסות מקיפה לכל סיבות הרקע תוך התאמות אישיות לכל היבט טיפולי. שילוב תחומי הטיפול הללו מאפשר ריפוי שלם תוך חיזוק מערכות נלוות כמו מערכת החיסון ומערכת העצבים. שיקום מערכת העיכול בתהליך הטיפול מעניק בנוסף יכולת הגנה ותמיכה לטווח ארוך.

בקצרה: הטיפול הנטורופתי לגסטריטיס משלב מספר תחומים על מנת לספק מענה רחב ומקיף ככל שניתן לכל הסיבות המשפיעות על הקיבה.


מהי גסטריטיס


גסטריטיס היא למעשה דלקת של ריריות דופן הקיבה. תפקידה המרכזי של הקיבה הוא לקלוט את האוכל ולפרקו לחלקים קטנים ובהדרגה להעבירו להמשך עיכול למעי. על מנת לפרק את האוכל מופרשות בקיבה חומצות ומיצי עיכול חזקים. חומציות זו של הקיבה חשובה בכל תהליך הפירוק של המזון. במצב של גסטריטיס, ללא קשר מה הסיבה להיווצרותו, ישנה דלקת על ריריות הקיבה. ריריות אלו בעלות הגנה טבעית מפני מיצי העיכול החזקים - במצב של דלקת ההגנה של ריריות הקיבה נפגמת והרירית חשופה לכל גירוי קטן. כל מגע של חומצות הקיבה עם הריריות המודלקות מוביל לתסמינים מורגשים ברמה כזו או אחרת כגון: כאבים באזור הקיבה, שריפה בקיבה, דקירות, כאשר יש ריפלוקס אזי גם צרבות, בחילות, תחושת אוכל תקוע בגרון, גזים ונפיחות ועוד.


כיצד עוזרות עדשים לטיפול בגסטריטיס


עדשים הן קטניות המכילות ריכוזים גבוהים של סיבים מסיסים וכן מינרלים וויטמינים שונים. ייחודם של הסיבים המסיסים הוא ביכולתם להתפרק ולהגדיל את נפחן כאשר הן באות במגע עם נוזלים. פעולה זו מסייעת להגן על ריריות הוושט והקיבה והופכות את העדשים לקלות מאוד לעיכול. בצורה זו העדשים אינן מכבידות על הקיבה ואינן מצריכות הפרשת חומציות גבוהה. כאשר חומצות הקיבה מופרשות ברמה תקינה ההשפעה היא ישירה על הריריות המודלקות אשר מקבלות הזדמנות להחלים ולשקם את עצמן.

בקצרה: עדשים עשירות בסיסים מסיסים אשר יכולים להגן על ריריות הקיבה ולתמוך בשיקומם


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


ירקות ירוקים וגסטריטיס


מתכון זה מכיל מספר ירקות ירוקים כגון: כרישה, עלי סלרי, פטרוזיליה, אשר כמו כל הירקות הירוקים, מכילים ויטמינים ונוגדי חימצון בריכוזים גבוהים. מדוע זה חשוב לגסטריטיס? נוגדי חימצון פועלים למעשה כרכיבים המצמצמים את השפעתם של הרדיקלים החופשיים על תאי הקיבה וכן הם תורמים להפחתת התהליכים הדלקתיים בקיבה עצמה. שילוב זה מסייע לריפוי גסטריטיס בצורה טבעית תוך חיזוק מערכות תומכות במיוחד מערכת החיסון.


לסיכום: מתכון מרק העדשים והסלרי מכיל מזונות טובים לטיפול וריפוי טבעי של גסטריטיס. המזונות במתכון מכילים רכיבי תזונה אנטי דלקתיים והם קלים לעיכול מה שתומך בהפרשות מיצי עיכול תקינים ומסייע לריריות הקיבה המודלקות להחלים.


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..