מה לאכול כשיש שלשול - ממה להימנע וכיצד להקל?



הבדלה חשובה בין סוגי שלשולים


שלשול יכול להופיע בצורה אקוטית למספר ימים עד שבועיים, לרוב כתוצאה מזיהום ויראלי או חיידקי. שלשולים יכולים להופיע גם על רקע מחלת מעי דלקתית או בעיה אחרת במערכת העיכול.

המלצות התזונה בדף זה - על הדרכים טבעיות להקלה על שלשולים מתייחסות לשלשול אקוטי על רקע זיהומי. מידע נוסף על טיפול טבעי לשלשולים עם בעיית עיכול ברקע ניתן לקרוא כאן.


חשוב לזכור: שלשול אקוטי דומה לשלשול כרוני – אך הטיפול שונה במהותו כמעט לגמרי.


ניווט מהיר:
מידע חשוב על שלשול אקוטי
גורמים נפוצים
מה כדאי לאכול בעת שלשול
מאיזה אוכל להמנע בזמן שלשולים


מה חשוב לדעת כשיש שלשולים על רקע זיהומי?


דרכו הטבעית של הגוף בהתמודדות עם מזהמים שונים היא לנסות ולהיפטר מהם בצורה מהירה. במידה ומזהם חדר למערכת העיכול הגוף יגיב בשלשול על מנת להוציא אותו החוצה.


כדאי לדעת:  ההמלצה היא לא לעצור את השלשול עצמו אלא רק לתמוך ולוודא כי מאזן הנוזלים והמלחים תקין.


מה יכול לגרום לשלשולים על רקע זיהומי?


הגורמים הנפוצים ביותר לשלשול אקוטי זיהומי כולל:

• וירוסים שונים
• חיידקים
• פטריות

מעבר לסיבות זיהומיות שלשולים אקוטיים יכולים להיגרם גם מהסיבות הבאות:

• תרופות למניעת עצירות [לקסטיביים] לאורך זמן
• נטילת אנטיביוטיקה לאורך זמן


מה כדאי לאכול כשיש שלשול אקוטי?


הדבר המשמעותי שיש לזכור כי זו הדרך הטבעית של הגוף להילחם במזהם. לכן לא מומלץ לנסות דרכים לעצור את השלשול. אלא רק לדאוג לתמיכה מספקת לגוף עקב אובדן חומרי הזנה שונים כגון מלחים, מינרלים ונוזלים.


למנוע התייבשות


המשימה המרכזית בזמן שלשולים אקוטיים הוא מניעת התייבשות עקב איבוד הנוזלים הרב. מסיבה זו מומלץ לצרוך נוזלים אשר מכילים גם מלחים וגם סוכר. המלח מסייע להאטת איבוד הנוזלים ואילו הסוכר מסייע לספיגת המלח.


חשוב לדעת: בנוסף למים כדאי לשתות נוזלים עשירים באשלגן ומלח כגון מי מרק.


מה לאכול כשיש שלשולים


צריכת מרק צח מעוף או ירקות לצד צנים מלחם לבן ומיץ טבעי ללא סיבים – הם המזונות המועדפים. אך כל שילוב של המזונות להלן יכול לסייע גם הוא:

• מים נקיים
• בננות
• רסק תפוחים טבעי
• טוסט מלחם לבן
• אורז לבן
• מרק ירקות או עוף צח
• תפוח אדמה מבושל ללא קליפה
• ירקות כתומים מבושלים
• מי אורז
• מיצים טבעיים [במסחטת מיצים קשה בלבד]


כיצד מזונות אלו מסייעים להקלה על שלשולים?


צריכת מים נקיים


מאחר והסוגייה המרכזית בזמן שלשול היא אובדן נוזלים גבוהה יש צורך לשמור על צריכת נוזלים מתמדת על מנת שלא להגיע להתייבשות.

התייבשות עלולה להיות מסוכנת לאנשים מסוימים ובמצבים מסוימים [קראו עוד בהרחבה כאן]
מים נקיים בכמות גבוהה יוודאו כי משק הנוזלים בגוף ישמור על רמתו התקינה. לצד המים מאוד מומלץ לצרוך נוזלים כגון מרקים או מיצים – פירוט בהמשך.


בננות


הבננה המכילה כמות גבוה של אשלגן ומינרלים אחרים המסייעים להחזיר לגוף את רכיבי התזונה אשר אבדו עם השלשולים ואיבוד הנוזלים המסיבי.


מרק ירקות או עוף צח *מומלץ


מרק צח מירקות או עוף הוא מהמזונות המומלצים בזמן שלשול. מרק מכיל מלחים שונים אשר אובדים עם יציאת הנוזלים מהגוף.


רסק תפוחים טבעי


רסק תפוחים דל בסיבים והוא עשיר במינרלים וויטמינים חיוניים. כמו כן  רסק תפוחים מכיל סוכר אשר יעזור בספיגת המלחים בגוף.


טוסט מלחם לבן


כמו הלחם מקמח לבן גם האורז אינו מכיל סיבים והוא עשיר בסוכר. הוא קל לעיכול ובזמני מצוקה של שלשולים הוא תורם לשמירה על תהליכי עיכול והחזרת מינרלים שונים אשר אבדו.

כיצד להכין:
להכניס כוס אורז לסיר, להוסיף 2 כוסות מים, להוסיף כפית מלח אטלנטי, להביא לרתיחה, לכסות את הסיר במכסה עטוף במגבת מטבח נקייה, לבשל 20 דקות על אש נמוכה מאוד. לכבות את האש ולהניח לעוד 10 דקות, לקרר את האורז.


תפוח אדמה מבושל ללא קליפה


תפוח אדמה מבושל קל מאוד לעיכול ולכן יכול לספק מענה תזונתי ראוי למי שסובל משלשול אקוטי חריף. עם תפוח האדמה כדאי לשתות משהו מתוק כגון מיץ גזר.

כיצד להכין:
לקלף תפוח אדמה גדול, לחתוך לקוביות ולהכניס לסיר קטן, להוסיף מים כפול מגובה הירק ולהוסיף מעט מלח אטלנטי. להביא לרתיחה, להנמיך את האש למשך כ-10 דקות או עד שתפוח האדמה מתרכך לגמרי, לסנן את מי הבישול, לקרר ולשתות במקביל.


ירקות כתומים מבושלים


ירקות כתומים עשירים בנוגדי חימצון, מינרלים חיוניים וויטמינים. אחרי בישול הם קלים לעיכול ועשויים לתרום לאיזון מלחים ונוזלים אשר אבדו עם השלשולים.

כיצד להכין:
לקלף בטטה, תפו"א, גזר, דלעת, דלורית וכו' – לחתוך לקוביות קטנות להכניס לסיר, להוסיף מים כפול מגובה הירקות, להוסיף מעט מלח אטלנטי. להביא לרתיחה, להנמיך את האש ולבשל עד שהירקות מתרככים לגמרי. מומלץ לשתות את מי הבישול עצמם בנוסף. לקרר וללגום לאורך היום.


מי אורז


אורז לבן דל מאוד בסיבים והוא קל לעיכול. מיי הבישול של האורז סופחים מלחים ומינרלים הנמצאים באורז עצמו ועשויים לסייע להקלה על שלשול זיהומי. מאחר וישנה חשיבות לצריכת נוזלים מרובה בזמן שלשול מי האורז יכולים לספק מענה טוב לכך.

כיצד להכין:
להכניס כוס אורז לסיר ולהוסיף 3 כוסות מים, להביא לרתיחה, לבשל כ-10 דקות על אש בינונית. לסנן את האורז, לקרר את המים המסוננים ולשתות לאורך היום.


מיצים טבעיים [למעט פירות הדר]


מיצים טבעיים מפירות וירקות שונים מספקים כמויות נוזלים נאותות לשלשולים אקוטיים. חשוב להדגיש כי את המיץ יש להכין במסחטת מיצים קשה על מנת להפריד ולסלק את הסיבים עצמם.


פרוביוטיקה וחשיבותה בזמן שלשולים


פרוביוטיקה הם למעשה חיידקים ידידותיים למערכת העיכול. על הפלורה של המעי מצויים מיליארדי חיידקים טובים ורעים. תהליכי עיכול תלויים באיזון הנכון של חיידקי המעי.

בזמן שלשול אקוטי יתכנו שיבושים באיזון זה ולכן ישנה חשיבות לצריכת פרוביוטיקה על מנת לשמור על האיזון ועל כמויות נאותות של חיידקים טובים.

איכות וזמינות פרוביוטיקה
על המדפים בבית המרקחת ובתי הטבע ישנם מאות ואלפי מוצרים של פרוביוטיקה. במקרים של צורך להשלים את ריכוזי החיידקים החשיבות היא לצרוך פרוביוטיקה מספיק איכותית ועם כמויות גבוהות של חיידקים על מנת שתוכל להיות יעילה ומורגשת מספיק.


מאיזה אוכל מומלץ להימנע בזמן שלשולים


שלשול אקוטי על רקע זיהומי גורם למצב בו הרגישות של מערכת העיכול כולה היא גבוהה. במצב שכזה המגמה היא להפחית כמה שיותר כל סוג מזון אשר עלול ליצור עומס על מערכת העיכול.

מרבית המזונות בעייתים בזמני שלשול זיהומי. מילא הרצון לאכול פוחת אולם כן ישנה חשיבות לדאוג לצרוך מספיק נוזלים ומלחים על מנת למנוע התייבשות. להלן מספר מזונות מהם מומלץ להימנע כשיש שלשולים אקוטיים:

• מזון המכיל שומנים מן החי כגון בשר, ביצים
• מוצרי חלב
• שימורי דגים כגון טונה או סרדינים
• אוכל מתובל
• מזון מטוגן
• אלכוהול
• מזון מעובד עשיר בחומרים מלאכותיים
• מיצי פירות הדר
• משקאות המכילים קפאין כגון קפה, שוקו


סיכום:


החשיבות הגדולה ביותר היא תשומת לב למניעת התייבשות. על מנת לוודא שאכן מאזני הנוזלים ומינרלים נשארים תקינים יש לוודא צריכת מזונות ונוזלים על זמן השלשולים.




אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..