דלקת כבד - הפטיטיס - טיפול טבעי



דלקת כבד - הפטיטיס - רקע כללי

דלקת כבד- בניגוד לכבד שומני - דלקת מתאפיינת בחולשה, בחילה, הקאה, שלשולים וחום נמוך, שלאחריהם מופיע שתן כהה, צהבת וכבד מוגדל.בניגוד לשאלה האם ניתן לרפא כבד שומני הרי ביחס לדלקת כבד היא יכולה להיות גם אסימפטומטית (ללא סימפטומים) במצבים מסוימים.

ישנם מספר נגיפים העשויים לגרום לדלקת כבד:


דלקת כבד - הפטיטיס מסוג A

נגרמת ע"י נגיף ההפטווירוס (HEPATOVIRUS). מאבחנים הפטיטיס זה על ידי מציאת נוגדן IgM כנגד הנגיף בתקופת המחלה ו/או ההחלמה. אין מצב של נשאות כרונית ומקרי המוות נדירים. בשלבים הראשונים יהיו סימפטומים הדומים למחלת השפעת. לאחר מספר ימים שוככים הסימפטומים האלה ומופיעה צהבת בשל אי יכולתו של הכבד המודלק לספוג את הבילירובין מהדם. בילירובין הוא תוצר פירוק של המוגלובין- חלבון הדם המקנה לו את צבעו האדום. לאחר שתאי הדם האדומים "מזדקנים" הם נשברים ונאכלים על ידי תאים בלעניים: חלבון ההמוגלובין מתפרק לשני חלקים - הם וגלובין.
ההם הופך לבילירובין הנישא אל הכבד ומופרש משם דרך המרה. כאשר הוא מצטבר בעור ובדם הוא גורם לצבע הצהוב שמאפיין את הצהבת. במדינות מתפתחות ההדבקה היא דרך הפה מצואה והופעת המחלה אופיינית למעונות יום ולפנימיות. ההחלמה תוך 6-12 שבועות.


דלקת כבד - הפטיטיס מסוג B

הדבקה דרך מגע דם, מגע מיני או הדבקה סב - ליידתית (מהאם לעובר). אבחנה נעשית ע"י נוכחות HbsAg בדם המעידה על זיהום חד או כרוני, ושל נוגדן IgM כנגד Abc. אפשרות נוספת היא זיהוי DNA של הנגיף בדם, אך הוא אינו נדרש בדרך כלל לאבחון שגרתי. הפטיטיס B,במצב כרוני, יכול לגרום לצירוזיס, שחמת הכבד. צירוזיס הינה מחלה בה נגרם הרס מפושט לתאי הכבד. לא ניתן לרפא את המחלה אך ניתן להאט את התקדמותה. ברב המקרים ההפטיטיס עוברת, אך ל - 10% נשארת מחלה כרונית בכבד. ברב המקרים יהיו אנזימי כבד גבוהים בדם.


דלקת כבד - הפטיטיס מסוג C

בעבר כונתה NON A, NON B. זמן הדגירה של הוירוס הוא 7-8 שבועות והסמפטומים בדרך כלל קלים. יותר מ - 50% מהמקרים הופכים לכרוניים. האבחנה נעשית ע"י נוגדן HCV. ב - 90% מהמקרים ההדבקה דרך הדם. שימוש בסמים במתן תוך ורידי גורם ליותר מ – 50% מהמקרים. קיימות מספר הוכחות לגבי הדבקה מינית או אנלית.הסיבוכים בהפטיטיס זה הוא קרצינומה, סרטן הכבד, ולצירוזיס, שחמת הכבד


דלקת כבד - הפטיטיס מסוג D

דורש נוכחות נגיף מסוג B לצורך הכפלתו.


דלקת כבד - הפטיטיס מסוג E

כונתה בעבר דלקת נגיפית מסוג לא A ולא B המועברת בדרכי העיכול. המחלה גורמת לתמותה גבוהה בקרב נשים הרות החולות בה.


כל אחד מסוגי דלקת כבד - ההפטיטיס יכולים לגרום לאי ספיקת כבד. הפטיטיס מסוג B, C ו – D יכולות לגרום לדלקות כרוניות של הכבד.


טיפול נטורופתי טבעי בדלקת כבד - הפטיטיס

עיקרי הטיפול הנטורופתי בדלקת כבד

מנוחה
במשך השלב החריף של הדלקת חשוב לנוח, יש להימנע ממאמץ מתיש, מאלכוהול, מתרופות וכימיקלים אחרים המרעילים את הכבד.

תזונה
תפריט שיכיל כמות מזערית של שומנים רוויים מלאכותיים, פחמימות פשוטות, חומצות שומן מחומצנות ושומן מהחי. בשלב האקוטי יש להימנע ממזונות שומניים. כאשר יש עודף חלבון בתזונה הכבד צריך להשקיע המון אנרגיה על מנת לפרקו ולהפוך אותו למאגרי גליקוגן ושומנים, כיוון שאין לו יכולת לאגור חלבונים. הכבד גם מוציא אנרגיה על ניטרול העודפים של החומצות כמו אמוניה ואוריאה. הפחתת סוכר מונעת רוויית שומן במרה. כמו כן הסוכר פוגע גם במערכת החיסון וכיוון שמדובר בווירוס יש לחזק את מערכת החיסון כדי שתמנע התפרצות ויראלית. (הפחתת הסוכר מגדילה רוויית כולסטרול במרה, מאפשרת להיפתר יותר טוב מהכולסטרול.) עודף שומן מהחי יכול להוביל להצטברות מרה וחסימה של הזרימה בעקבות זאת. הכבד מייצר מרה ומנקז אותה לכיוון כיס המרה. הצטברות של שומן בכבד יכולה לגרום להרס של תאי הכבד. התפריט צריך להיות עשיר בסיבים המסייעים להפרשת מרה יעילה. הם מונעים הצטברות שומן בכבד ע"י ספיחתם וממתנים את העומס הסוכרי ובעקבותיו גם העומס השומני.

תוספי תזונה
חומרים המכונים "גורמים ליפוטרופים" ותפקידם לזרז ולייעל סילוק והפחתה של משקעי שומן בכבד, זאת על ידי ייעול חילוף החומרים של שומנים בכבד.

צמחי מרפא
ישנם צמחי מרפא שנחקרו רבות בהקשר למחלות כבד, בעיקר הפטיטיס. צמחי המרפא משפיעים על הכבד בצורות שונות - מונעים הרס כבדי על ידי עיכוב גורמי הנזק (רדיקלים חופשיים), מחדשים תאי כבד ועוזרים לתפקוד מערכת החיסון. הנחקרים מבניהם הם סיליבום מריאום וטרקסקום רדיקס.


שאלות ותשובות אודות הטיפול הנטורופתי בדלקת כבד - הפטיטיס

שאלה:
האם ישנן המלצות (תזונה, צמחי מרפא, תרופות נטורופתיות תוספי מזון וכו') לחולי הפטיטיס - דלקת כבד או בעלי בעיות כבד כרוניות?
תשובה:
לנטורופתיה יש בהחלט הרבה מה להציע בנושא של בעיות כבד כרוניות/Hepatitis החל מתזונה טבעית, איכותית דלת שומנים רוויים ושמנים מחומצנים מזוקקים ושומנים מהחי, הימנעות מטוקסינים (רעלנים) ככל האפשר - ריסוסים, חומרי שימור, טעם וריח מלאכותיים, אלכוהול, קופאין, סוכרים - פחמימות מזוקקות. מומלץ לעשות דיאטת ניקוי להוצאת הרעלים מהכבד. יש גם תוספי מזון רבים וצמחי מרפא תומכי כבד יעילים מאוד.

שאלה:
האם לנטורופתיה יש ניסיון בטיפול בהפטיטיס C ?
תשובה:
בהחלט יש, הנטורופתיה מטפלת במחלה זו ב - 3 היבטים:
1. טיפול אנטי ויראלי (צמחי) - ישנם צמחי מרפא המונעים התרבות של הווירוס והתפרצותו
2. טיפול כבדי תומך - ישנם צמחי מרפא שמונעים הרס תאי כבד וגורמים להתחדשות תאי כבד. בנוסף, תזונת ניקוי רעלים מאוד חשובה לשמירה על הכבד
3. טיפול תומך, תלוי בתמונה הכוללת של האדם - במסגרת טיפול נטורופתי יש לברר מה רמת המתח שהאדם נמצא בו ולטפל בהתאם.

שאלה:
מה יכול לעזור לחולה שיש לה הפטיטיס A? בשלב זה, החולה שוחררה מבית חולים ללא טיפול.
תשובה:
ראשית חשוב לציין כי הפטיטיס A אינו גורם נזק עתידי כמו הפטיטיס B ו-C ולפעמים הוא חולף כמו שלשול רגיל. חשוב מאוד לשתות הרבה, להיות במנוחה ולעשות דיאטת ניקוי בליווי צמחי מרפא מנקי כבד וגוף שעליהם ימליץ הנטורופת.


מחקרים רפואיים אודות יעילות הטיפול הטבעי בדלקת כבד - הפטיטיס

יעילות הטיפול בדלקת כבד - הפטיטיס בעזרת צמחי מרפא
מחקר העוסק ביעילות הצמח סיליבום מריאום בטיפול בדלקת כבד - הפטיטיס

הקשר בין תזונה לדלקת כבד - הפטיטיס
מחקר העוסק בקשר בין תזונה לבריאות הכבד

עוד מחקר על יעילות הטיפול בעזרת צמחי מרפא בדלקת כבד - הפטיטיס
מחקר העוסק ביעילות צמחי מרפא בטיפול בחולי דלקת כבד - הפטיטיס





אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..