שומן - מידע כללי

 

רקע כללי אודות שומן

שומן / שומנים נקראים בשפה המקצועית ליפידים ומה שמאפיין אותם שהם לא מסיסים במים. בתזונה נמצאים השומנים במזונות מן הצומח ומן החי. ישנם סוגים שונים של חומצות שומן בעלי השפעות שונות על הגוף. חומצות השומן השונות מתחלקות ל-3 קבוצות עיקריות - חומצות שומן רוויות, חומצות שומן רב בלתי רוויות וחומצות שומן חד בלתי רוויות. יש 2 חומצות שומן רב בלתי רוויות שהגוף לא יכול לייצר בעצמו לכן הן חומצות שומן חיוניות, כלומר, יש לצרוך אותם מהמזון- אומגה 3 ואומגה 6.


תפקידי השומן

• מאגר אנרגיה לגוף
• אבן יסוד לקרומי התא
• ריפוד אברים פנימיים ובידוד
• חומר מוצא להורמונים, ויסות לחץ דם, קרישה ועוד
• ספיגה וזמינות של ויטמינים מסיסי שומן


חסרים ועודפים של שומן

בעולם המודרני לשומן יצא "שם רע" וזה בעיקר בגלל הקשר בין אכילת שומן לבין מחלות לב וכלי דם, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם והשמנה. צריכה מרובה של שומן אכן יכולה לגרום למחלות רבות ואינה מומלצת. אך לא כל שומן הוא שומן רע. השומן שנמצא בעודף בתפריט המודרני, שגורם למחלות שהוזכרו, הינו בעיקר שומן רווי, שנמצא בחי - בשר, עוף, ביצים, מוצרי חלב ושומן צמחי מוקשה - מרגרינה, מזונות מעובדים (בייגלה, עוגיות קנויות, חטיפי אנרגיה וכולי). השומן הבריא, שעשיר באומגה 3, נמצא דווקא בחסר בתזונה, ומקורו מדגי ים צפוני, עלי ירוקים, זרעי פשתן, אגוזי מלך ועוד. שומן מסוג אומגה 3 מתקשר עם מניעה של מחלות לב וכלי דם, מאזן רמות כולסטרול, מאזן לחץ דם ועוד.


המלצות צריכה של שומן

מומלץ לצרוך 20-30% שומן מסך כל הקלוריות היומיות. ההמלצה כמובן משתנה בהתאם לגיל ומצב בריאותי. עד גיל שנה התינוק זקוק ליותר שומן מאדם בוגר. ככל שאנו מתבגרים אנחנו זקוקים לפחות קלוריות ולפחות שומן בהתאם. מומלץ שרוב השומן יגיע ממקור צמחי, עשיר באומגה 3.


מקורות מומלצים לשומן בריא

דגי ים צפוני, אגוזים ושקדים לא קלויים, שמן זית וקנולה מכבישה קרה בלבד, אבוקדו, טחינה, גרעינים וזרעים לא קלויים ועוד.

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.