סיבי אשכוליות וכולסטרול גבוה

 

שאלה
בבדיקות דם שעשיתי לאחרונה התגלה אצלי רמות גבוהות של כולסטרול. הרופא המליץ לי להתחיל לקחת כדורים להורדת כולסטרול אבל אני רוצה לברר אם אני יכול לעשות משהו בלי כדורים. חבר המליץ לי לנסות לקחת תוסף עם סיבי אשכולית או משהו דומה והשאלה שלי האם באמת זה יכול לעזור להוריד את הכוסלטרול או שצריך לעשות משהו נוסף או בכלל האם יש דרך כלשהיא להמנע מהתרופות להיפטר מהצרה הזו בדרך טבעית. 

 

תשובה

כולסטרול גבוה הינו תופעה מאוד שכיחה בעולם המודרני והוא חלק מתסמונת רחבה יותר הנקראת התסמונת המטבולית. רמות גבוהות של כולסטרול מאיצות תהליך הנקרא טרשת עורקים שגורם להזדקנות מוקדמת של כלי הדם, להקשיתם ולהצרותם. על מנת לאזן את רמות הכולסטרול בדם יש להתאים תכנית טיפול מלאה, שבמרכזה התאמה של תכנית תזונתית שתתחיל לנקות את עורקי הדם. ללא שינוי תזונתי יהיה קשה מאוד לאזן את רמות הכולסטרול ולשמור את רמת כולסטרול מאוזנת לאורך זמן.

תוסף של סיבי אשכולית יוסיף סיבים תזונתיים לצריכה היום, אך לא בצורה מספקת. מומלץ ביותר לצרוך תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, ממקור פירות ירקות דגנים מלאים וקטניות. הסיבה לכך הינה שיש מנגנון "הטרוהפטי" שמפריש מולקולות של כולסטרול במיץ המרה לתוך חלל המעי, בהמשך המולקולות האלה נספגות בחזרה. נוכחות מוגברת של המזון המתאים (שמעודד ייצור מרה ולא מכיל כולסטרול) ונוכחות מוגברת של סיבים יכולים לגרום להפרשה מוגברת של כולסטרול ולהפריע לספיגה החוזרת שלו (הסיבים כולאים את המולקולות של הכולסטרול) ולהוציא אותו בצואה. ישנם צמחי מרפא ותוספי תזונה נוספים שמאזנים רמות כולסטרול, על ידי ניקוי וניקוז הכבד.


יעילות הטיפול הנטורופתי בהפחתת כולסטרול

במסגרת הטיפול הנטורופתי מותאמת תכנית טיפול מלאה, הכוללת תפריט תזונתי מפורט, המלצות לצמחי מרפא ותוספי תזונה על פי הצורך. בנוסף, מומלצת פעילות גופנית סדירה. מחקרים הוכיחו שזה אחד הדברים המועילים ביותר לאיזון רמות כולסטרול. התפריט התזונתי מורכב ממזון עשיר בסיבים מצד אחד, ועני בשומן רווי ושומן צמחי מוקשה מצד שני. ישנם סוגי שומן טובים, כגון שומן מסוג אומגה 3, שמומלצים לצריכה בגלל פעילות המאזנת על ייצור הכולסטרול בכבד והשפעתם המיטיבה על ייצור כולסטרול טוב. שמנים בריאים מומלצים לצריכה גם דרך התזונה במקרים מתאימים דרך תוספי תזונה בצורה מרוכזת.


לסיכום, טיפול נטורופתי לאיזון רמות כולסטרול כולל:

תזונה: עשירה בסיבים תזונתיים, דלה בשומן מן החי
פעילות גופנית: לאיזון רמות הכולסטרול בדם והורדת רמות מתח
צמחי מרפא ותוספי תזונה: לניקוי כלי הדם והכבד מעודפי כולסטרול




אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..