נדודי שינה - תרופות סבתא

 

נדודי שינה - סימפטומים עיקריים

נדודי שינה מוגדרים כקושי להרדם או יקיצות מרובות במשך הלילה. בשני המקרים התוצאה היא שינה לא איכותית ולא מספקת שגוררת אחריה עייפות וחוסר תפקוד במשך היום. על מנת שניתן יהיה להגיע למצב של שינה נדרשת רמה של רגיעה במערכת העצבים. הורמונים מסוימים מופרשים ברמות שונות על מנת לאפשר את הירידה בפעילות העצבית במוח ואפשרות להרפות ולהירדם. מתח נפשי גבוה או אי נוחות פיזית יכולה למנוע ממערכת העצבים להרגע ובעקבותיה השינה תהיה רדודה, לא איכותית או שלא תהיה כלל שינה. מצבי מתח יכולים לגרום ולהיגרם מחסרים תזונתיים שיובילו לחוסר איזון הורמונלי ועצבי. על מנת להשרות שינה ניתן להשתמש במרכיבים טבעיים להרגעה ואיזון של מערכת העצבים.

 

פורמולת צמחי מרפא תקניים לתוצאות אופטימליות


נדודי שינה - מזונות וצמחי מרפא מקובלים ברפואה הטבעית

פסיפלורה
פסיפלורה או בשמה העברי שעוונית היא צמח מטפס הגדל במהירות רבה. לפסיפלורה יתרונות בריאותיים רבים הן לפרי עצמו והן לפרחים. הפסיפלורה עשוייה לסייע למגוון בעיות אך היא התפרסמה בעיקר בגלל השפעתה המרגיעה, ואף מרדימה בלקיחת ריכוזים גבוהים. הפסיפלורה קלה לגידול בכל חצר בד"כ כגדר חיה והיא מניבה פירות פעמיים בשנה. להרגעה ושינה: חליטה 2 גר' לרבע כוס מים, שותים כוס לפני השינה או לפי הצורך במשך היום.

לואיזה
הלואיזה היא שיח רב שנתי בעלת ניחוח וטעם לימוני חזק והיא משמשת ברפואת צמחי מרפא מזה מאות שנים. לואיזה טובה לטיפול במגוון רחב של בעיות, בין השאר יש לה פעילות מרגיעה, מפחיתה מתחים ומשפרת מצב רוח. מומלץ לשתות חליטת לואיזה מספר פעמים ביום ולפני השינה להרגעה. ניתן לשדרג סלט פירות או מיץ פירות על ידי הוספת מספר עלי לואיזה טריים.

לימונית
לימונית, מכונה גם עשב לימון או למון גראס, מוכרת בשל טעם והארומה הלימונית החזקה שלה. היא נמצאת בשימוש ברפואת צמחי מרפא לטיפול במגוון מצבי בריאות ובמיוחד להרגעה והפחתת מתח. ניתן להוסיף מספר עלי לימונית למשקאות לימונדה שונים להעשרת הטעם. מומלץ לשתות חליטת לימונית מספר פעמים ביום - שימו מספר עלי לימונית בכוס מים רותחים, הניחו לכ-10 דקות ושתו.

מליסה
המליסה הרפואית היא שיח ירוק בעל ניחוח לימוני, מקורו בצפון אפריקה ואירופה. דיאוסקורידס, הרופא היווני הקדמון, היה ידוע בכך שניצל את הסגולות המרגיעות של המליסה. במאה ה-16 ההרבליסט ג'ון ג'רארד נהג לתת מליסה רפואית לסטודנטים כדי "לעורר את החושים". לאחרונה דווחו מדענים כי למליסה רפואית יש השפעות ריפוי וחידוש על המוח האנושי. הממצאים נמסרו בכינוס השנתי של האיגוד הפסיכולוגי הבריטי. המדענים דווחו כי מנות גדולות של מליסה רפואית שיפרו משמעותית את היכולת הקוגניטיבית והפכו את המשתתפים לרגועים יותר. מומלץ לשתות חליטת עלי מליסה במים רותחים ושתייה של כ- 3-4 כוסות ביום מסייעת להרגעה כללית ולשיפור מצב רוח, ולשינה טובה יותר

שיבולת שועל
שיבולת שועל היא אחת התרופות הטובות ביותר להזנת מערכת העצבים, בייחוד במצבי לחץ וסטרס. מומלצת אכילת דייסת שיבולת שועל כל ערב לפני השינה על בסיס חלב אורז או חלב סויה – על כוס חלב אורז או סויה: לשים בסיר 3-4 כפות שיבולת שועל, להביא לרתיחה, לערבב, להנמיך את האש ולערבב על אש קטנה כדקה. ניתן להוסיף אגוזים, שקדים, פירות יבשים ולהמתיק עם מולסה, סירופ מייפל, דבש ועוד. השבולת שול מרגיעה ודייסת שבולת שועל על בסיס חלב סויה הינה מקור מצוין לטריפטופאן - חומר מרגיעה את מערכת העצבים.

קמומיל
הקמומיל הינו צמח מרפא בשימוש במשך מאות שנים למצבי בריאות שונים. הקמומיל הוא צמח מרגיע עדין ובטוח לשימוש. בגלל פעילותו המרגיעה, קמומיל מומלץ לשימוש במצבי חרדה ונדודי שינה. לשיפור איכות השינה ולנדודי שינה: חליטת פרחי קמומיל - הניחו כף פרחי קמומיל בכוס מים רותחים והניחו לכ-10 דקות, שתו 3-4 פעמים ביום. מומלץ אמבט חם לפני השינה: פזרו מספר פרחי קמומיל באמבט חם.

לבנדר
לבנדר הינו צמח שפרחיו בעלי אחד הריחות המוכרים ביותר בעולם הבישום. הלבנדר מחזק עדין של מערכת העצבים ולכן יעיל במצבי התשה, עייפות ומתח. השפעתו המרגיעה הופכת אותו לצמח יעיל במצב של נדודי שינה. מומלץ לשפוך כוס מים רותחים לספל עם 1-2 כפיות פרחי לבנדר טריים. להמתין 10-15 דקות ולשתות 3 פעמים ביום. להרגעה ניתן לפזר מספר פרחי לבנדר באמבט מים חמים או להשתמש בשמן האתרי של הלבנדר.


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.