לעבור את החורף - בית המרקחת במטבח שלך



למה חולים יותר בחורף?

תקופת החורף מאופיינת בעלייה חדה בזיהומים ומחלות אופייניות כגון שפעת, התקררות, דלקות גרון, זיהומי מעיים, שיעול ועוד. מאז התקופה העתיקה מנסים החוקרים להבין מדוע דווקא בחורף ישנה עלייה בתפוצת המחלות וקיימים כמה הסברים לכך. ראשית, שינויי טמפרטורות חדים עלולים להחליש את מערכת החיסון ובעקבות כך להגביר את סיכויי ההדבקות במחלות שונות. כמו כן מערכת חיסון חלשה קושרה במצבים שונים כגון גסטריטיס, כבד שומני, סוכרת סוג 2 ועוד. סברה נוספת היא שבחורף אנו נמצאים זמנים ארוכים יותר וקרובים אחד לשני בתוך חללים סגורים - דבר המאפשר לפתוגנים שונים לעבור בקלות גבוהה יותר באמצעות הנשימה. בנוסף, משערים כי תנאי מזג האוויר בחורף מאפשרים עמידות גבוהה יותר של וירוסים ומכאן את יכולתם לנוע ולהדביק אנשים בהיקפים גבוהים יותר.


צמחים ודלקות בדרכי השתן


מידע על צמחי מרפא


תלבש חם שלא תתקרר

למרות שיש הרבה הגיון מאחורי הרצון לשמור על חום גוף תקין בזמנים קרים, נדמה כי אין קשר בין אדם רטוב וקר (בגשם לדוגמא) להדבקות במחלה. בכתבה שפורסמה באתר "שיקגו טריביון" מסופר על בדיקה שנערכה כבר מזמן בו הדביקו בוירוס מתנדבים שבחרו להיות יבשים ו"חמים" או רטובים וקרים - בשני המקרים חלו המתנדבים באותו יחס - אז לא מכל טיפת גשם אפשר להידבק בשפעת או להתקרר.


מערכת חיסונית טובה

עובדה ברורה היא שבמצבים בהם מערכת החיסון נחלשת או יוצאת מאיזון - ישנם סיכויים גבוהים יותר ללקות במחלת חורף כגון שפעת, התקררות וכו'. שמירה על מערכת חיסון מתפקדת וחזקה עשוייה להקטין את הסיכויים ללקות במחלת חורף ולסייע להתמודדות טובה ומהירה יותר במצבים בהם כבר מתפרצת שפעת או צינון.




תזונה וצמחים למערכת החיסון

הנחיות הבריאות הבסיסיות ביותר לשמירה על מערכת חיסונית חזקה כוללים תזונה נכונה, היגיינה, שינה איכותית, פעילות גופנית ועוד. צמחים שונים הנמצאים בשימוש קולינרי או במסגרת רפואת צמחים מודרנית - עשויים לסייע להתמודדות חיסונית טובה יותר. מאז תקופות קדומות עושים בני האדם שימוש בצמחים שונים במטרה לחזק את המערכת החיסונית ולסייע בהתמודדות טובה יותר עם מצבי חולי האופייניים לחורף.


בית המרקחת במטבח שלך

כמעט בכל בית ישראלי נמצאים מזונות, צמחי תבלין ומאכל רבים המכילים חומרים פעילים אשר מוכרים ביכולתם לסייע לחיזוק ההגנה הטבעית של הגוף. צמחי תבלין ומרפא רבים כגון קינמון, ג'ינג'ר, שום, בצל, אכינצאה ועוד נמצאים בשימוש עממי מזה מאות ואלפי שנים. צמחים ומזונות אלו מכילים חומרים פעילים שונים אשר עשויים לסייע בתהליכים אנטי דלקתיים, אנטי ויראליים וחיידקיים וכן בפעילות נוגדת חימצון היכולה לסייע לתפקוד תקין של מערכת החיסון.


צמחים רבים נמצאים בשימוש למצבי בריאות מגוונים, לפניך מידע כללי אודות צמחים ידועים כגון: אכינצאה, קינמון, סמבוק שחור וג'ינג'ר. בצמחים אלו, עושים שימוש לבד ובשילובים שונים


ג'ינג'ר | זנגביל | Zingiber Officinalis
שורש הג'ינג'ר, זנגביל בעברית, כבש את המטבח הישראלי יחד עם הטעמים של האוכל האסייתי. כיום ניתן לרכוש שורש ג'ינג'ר בכול מרכול. לג'ינג'ר טעם חריף וארומטי והוא בשימוש כצמח מרפא כבר מאות שנים. על פי רפואת הצמחים הסינית טעמו מעיד על איכויותיו המרפאות הכוללת חימום וייבוש לחות בגוף. זאת הסיבה שברפואה הסינית משתמשים בצמח זה במצבים כגון התקררות, הצטננות, שיעול ליחתי ושפעת. The British Herbal Compendium ממליץ על צמח זה למחלות לחות בדרכי הנשימה כגון ברונכיטיס.


קינמון | Cinnamomum Zeylanicum
הקינמון הוא צמח תבלין ידוע ופופולרי מאוד, הנמצא בשימוש נרחב בתערובות תבלינים רבות. הקינמון התפשט מאסיה ומשם לעולם כולו וכיום, נמצא בשימוש ביתי כמעט בכל מטבח בעולם. טעמו של הקינמון מתקתק אך גם פיקנטי, טעם זה, על פי גישות מסורתיות עממיות, מעיד על השפעתו המחממת ומזרימת הדם. איכויות אילו הפכו את הקינמון לצמח שימושי ופופולרי ביותר ברפואת צמחים מסורתית ומודרנית מזה זמן רב. ברפואה הסינית נהוג לעשות שימוש בצמח זה לייבוש לחות וחימום הגוף במצבי התקררות, נזלת ושיעול ליחתי.


אכינצאה | קיפודנית | Echinacea Purpurea
אכינצאה הינה צמח מרפא שמקורו מיבשת אמריקה. ישנם כמה סוגים של אכינצאה, כשהסוג הנפוץ בשימושים ברפואת צמחים נקרא אנגוסטיפוליה. החומרים הפעילים של אכינצאה אנגוסטיפוליה נמצאים בשורש. ילידי אמריקה השתמשו בצמח זה למצבי חולי רבים, בין השאר לפעילות אנטי חיידקית ואנטי ויראלית. מידע ממונוגרף הצמח שפורסם ע"י - Commission E - עולה כי האיכנצאה מכילה רכיבים פעילים העשויים לסייע בחיזוק חיסוני ועשויים לסייע בהתמודדות במצבי שפעת והתקררות.




סמבוק | Sambucus nigra
הסמבוק הוא עץ קטן, פרחיו לבנים ופרותיו שחורים, מכאן שמו "סמבוק שחור". ברפואה המסורתית, בעיקר באירופה, עושים שימוש בפירות ובפרחים של הסמבוק לטיפול במחלות ויראליות של דרכי הנשימה. ברפואה המסורתית הסמבוק נחשב כבעל פעילות אנטי ויראלית, מחזקת מערכת חיסון ומייבשת ליחה. השימושים הנפוצים ביותר של הסמבוק ברפואת צמחים - לחיזוק ולסיוע בהתמודדות עם מחלות חורף נפוצות.


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.




אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..