כולסטרול - מידע כללי

 

רקע כללי אודות כולסטרול

כולסטרול הינה מולקולת השומן המוכרת ביותר מקבוצת הסטרואידים. הכולסטרול מיוצר על ידי כל תאי הגוף ובעיקר בכבד ולכן הוא אינו חיוני לצריכה מהמזון. בדם הכולסטרול נישא על ידי ליפופרוטאינים שונים כגון LDL ו HDL. לכולסטרול יצא "שם רע" במיוחד בגלל חלקו בהאצת תהליך טרשת העורקים הגורמת להזדקנות מהירה ומוקדמת של כלי הדם, לחסימתם ולכן למחלות רבות כגון מחלות לב, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה, אלצהיימר ועוד. עודף כולסטרול בדם הינו גורם סיכון מרכזי למחלות לב וכלי דם.


תפקידי הכולסטרול בגוף

• הרכבת קרום התא ואחראי על גמישותו
• חומר מוצא להורמונים סטרואידיים (הורמוני מין, הורמוני סטרס)
• אבן בניין בייצור ויטמין D וייצור מלחי מרה


חסרים ועודפים של כולסטרול

מכיוון שכולסטרול מיוצר בגוף במידה מספקת, לרוב אין בעיה של חסר כולסטרול. כולסטרול נמוך מאוד בדם יכול להיגרם בכוונה תחילה על ידי תרופות ממשפחת הסטטינים המומלצים לחולי לב. המלצה זו של הורדת רמות הכולסטרול הכללי לחולי לב נפוצה ביותר כיום כחלק מטיפול במחלות לב וכלי דם. מכיוון שהכולסטרול הינה מולקולה חיונית בעלת תפקידים רבים בגוף, הורדה חדה של רמות הכלסטרול יכולות ליצור נזק ותופעות לוואי רבות. עודף כולסטרול היא תופעה נפוצה ביותר בעולם המודרני והיא תוצאה של אורח חיים לקוי - תזונה עשירה בשומן מן החי, רמות מתח ולחץ כרוניים שמשפיעים על ייצור הכולסטרול בגוף וחוסר פעילות גופנית. אמנם הכבד הוא המייצר את רוב הכולסטרול בגוף, אך כמויות גבוהות של שומן רווי מאיצות בכבד לייצר עודף כולסטרול ומכאן הקשר בין תזונה לייצור כולסטרול.


המלצות צריכה של כולסטרול

מומלץ להמעיט וניתן אף להמנע לחלוטין מצריכת כולסטרול מהתזונה. מומלץ לאכול תזונה עשירה בסיבים תזונתיים מן הצומח שעוזרת לגוף להיפטר מעודפי כולסטרול.


מקורות במזון לכולסטרול

מולקולת כולסטרול נמצאת במזונות מן החי בלבד וכאמור מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכה.

 


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..




התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.