חלבון - מידע כללי

 

רקע כללי אודות חלבון

החלבונים הם אבן הבניין של כמעט כל היצורים החיים על פני כדור הארץ. כל החלבונים בנויים מאותם אבני יסוד - חומצות אמינו, שחלקן מיוצרות בגוף וחלקן יש לצרוך מהמזון, ולכן הן נקראות חומצות אמינו חיוניות. רוב המזונות מכילים חלבון ברמה זו או אחרת. כשאנו אוכלים חלבון הוא מתפרק במערכת העיכול לחומצות אמינו. מחומצות אמינו אילו הגוף משתמש לבנייה לפי צרכיו.


תפקידים של חלבונים

• חומר בנייה עיקרי של התא
• חלבונים מרכיבים אנזימים, הורמונים, נוגדנים
• חלבונים נושאים מרכיבים חיוניים בגוף כגון שומן, חמצן ועוד
• חלבונים הינם ספקי אנרגיה במצבים מסוימים


חוסרים ועודפים של חלבון בתזונה

סביב החלבון יש הרבה מיתוסים ורוב האנשים חושבים שחלבון הוא אב מזון עיקרי שהגוף זקוק לו בכמות גבוהה, בעיקר בגיל הגדילה. האמת היא שחלבון הוא האב מזון (יחד עם שומנים ופחמימות) ממנו גוף האדם זקוק להכי פחות. גם בגיל ינקות, תקופה בה הגדילה היא דרמטית, האב מזון העיקרי לו זקוק הגוף הוא שומן ולא חלבון. בעולם המודרני יש צריכה עודפת של חלבון, ואדם מערבי ממוצא צורך פי 3-4 מההמלצה היומית לחלבון. עודף חלבון, בעיקר חלבון שמקורו מן החי, מהווה גורם סיכון למחלות רבות כגון אוסטאופרוזיס, אי ספיקת כליות, גאוט, מחלות לב וכלי דם ועוד. כל עוד יש צריכה קלוריות יומית מספקת, קשה מאוד להגיע לחסר חלבון, כי הרי חלבון קיים בכל מזון, גם מן הצומח.


המלצות צריכה של חלבון

לפי ה- RDA Recommended Dietary Allowances, קצובת הצריכה היומית המומלצת, שנקבע על פי נסיון מחקרי, הינה 0.8 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף. ניתן להגיע לכמות זו בקלות בתזונה, ובעיקר יש לשם לב שהצריכה היומית אינה עולה את הכמות המומלצת.


מקורות במזון לחלבון

מקורות מרוכזים לחלבון (אינם מומלצים) הם מזונות מן החי - בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב
מקורות עשירים לחלבון מן הצומח - קטניות כגון שעועית, עדשים, אפונה, סויה, חומוס וכן אגוזים, שקדים
מקורות נוספים לחלבון - ירקות, בעיקר עלים ירוקים, דגנים כגון חיטה, אורז, גריסים, שיפון, שיבולת שועל ועוד
קבוצת המזון הדלה ביותר בחלבון הינה פירות

 


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..




התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.