גזים - אצל תינוקות ומבוגרים - טיפול וריפוי טבעי



גזים אצל תינוקות - Colic

גזים אצל תינוקות הינו אחד המצבים המתסכלים ביותר להורים. התינוק בוכה שעות למרות שאינו רעב, החיתול הוחלף, ואין סיבה נראית לעין לסבל שלו. למרות שמקובל לקרוא למצב זה גזים, לאו דווקא הגורם לכאב הוא גזים אלא עוויתות במערכת העיכול. מאפיין מצב זה בכי צורמני והתינוק יכווץ את גופו ויביא את ברכיו לכיוון הבטן. עוויתות במערכת העיכול אצל תינוקות מתחילים בגיל שבועיים, השיא הינו בגיל 3 חודשים, בדרך כלל זה עובר עד גיל 4 חודשים. הסיבות לעווית במערכת העיכול אינן חד משמעיות . ההשערות הן:

• העוויתות הם כתוצאה מתהליך בשלות מערכת העיכול.
• אלרגיה לחלבון החלב בסוגי תרכובות המזון לתינוקות השונים, במידה והתינוק אינו יונק.
• רגישות יתר לרעשים וקולות חדים בסביבת התינוק, סביבה לא רגועה.
• אויר עודף במערכת העיכול עקב אכילה לא נכונה, אכילת יתר, חוסר שיהוקים, אכילה מבקבוק.

לעיתים התקף עוויתי יכול להיגמר ביציאה או בשחרור גז. לעיתים רחוקות מצב זה הוא סימן לבעיה בריאותית חמורה של חסימת מעיים. בדיקת רופא יכולה לאשש מצב זה. אם התינוק בוכה שעתיים רצוף, יש לשלול מצב של חסימת מעיים או בעיות אחרות כגון דלקת אוזניים ועוד.


גזים אצל מבוגרים - Flatulence

גזים הינם תופעה טבעית לחלוטין, אך כשכמות הגזים מרובה, זה גורם לאי נוחות רבה ואף לכאב. אנשים רבים סבורים, שלא בצדק, כי גופם מייצר כמות גדולה מדי של גזים. מרבית האנשים מייצרים בין חצי ליטר לליטר וחצי גז מדי יום, ופולטים גזים עד 14 פעמים ביום.


מצבים היכולים לגרום לריבוי גזים

בליעת אויר
כל אדם בולע כמויות קטנות של אוויר בזמן האכילה או השתייה. עם זאת, אכילה מהירה, שתייה מהירה, לעיסת מסטיק, עישון או שיניים תותבות שאינן מותאמות היטב לפה עלולים לגרום לבליעת כמויות גדולות יותר של אוויר. הדרך הרגילה שבה נפלט האוויר שנבלע והגיע לקיבה היא באמצעות שיהוק או גיהוק. שאר הגז עובר אל המעי הדק, שם הוא נספג חלקית בגוף. כמות קטנה של אוויר עוברת גם אל המעי הגס ונפלט דרך פי הטבעת.

פירוק מזון לא מעוכל
בשל מחסור (או העדר) במספר אנזימים, יש פחמימות שהגוף אינו מסוגל לעכל ולספוג במעי הדק. דוגמא לכך היא העדר אנזים הלקטז המפרק את הלקטוז, סוכר החלב. מצב זה נקרא אי סבילות ללקטוז. במקרים כאלה עובר המזון הבלתי מעוכל אל המעי הגס, שם הוא מפורק (על-ידי חיידקים שאינם מזיקים ומהווים חלק מהפלורה הנורמאלית במעי) למימן, דו-תחמוצת הפחמן וכן, אצל כשליש מבני האדם, גם מתן. בסופו של דבר נפלטים גזים אלה מן הגוף דרך פי הטבעת. יש לציין, מרבית סוגי המזון המכילים פחמימות עלולים לגרום לגזים. שומנים וחלבונים, לעומת זאת, גורמים מעט גזים.

מערכת עיכול רגיזה
עוויתות במערכת העיכול עקב בעיה רפואית כלשהיא

אי סבילות למזון
מבחינה נטורופתית, גזים יכולים להיגרם עקב אי סבילות למזון מסוים. אותה אי סבילות יכולה להיות מלווה גם בכאבי בטן, אי נוחות, כבדות אחרי האוכל, נפיחות ועוד.

ריבוי פעילות חיידקית
עקב לקיחת אנטיביוטיקה או תרופות אחרות


הטיפול הנטורופתי בגזים אצל תינוקות

• שינוי התזונתי של האם המניקה – הורדה של כל המזונות הנחשבים יוצרי גזים.
• המלצה לאם המניקה לשתות חליטות צמחים המרגיעות את מ. העיכול וסופחות גזים.
• נענוע של התינוק – נסיעה במכונית, עירסול, נדנוד, הליכה במנשא.
• מציצה של אצבע או מוצץ.
• להשכיב את התינוק עם הבטן על כרית חמה או בקבוק חם.
• מתן פרוביוטיקה – חיידקים ידידותיים העוזרים בבשלות המעי.
• מסג' עם כיוון השעון בבטן התינוק עם שמן קיקיון (CASTOR OIL)

 

הטיפול הנטורופתי בגזים אצל מבוגרים

המרכיב הכי חשוב במסגרת הטיפול הנטורופתי הינה האבחנה הנטורופתית. זאת נעשית לאחר תשאול מקיף של המטופל ולקיחת אנמנזה מדויקת. יש לשלול מצב של מחלה כרונית כגון מחלת מעי דלקתית. במידה ויש מצב של אי סבילות למזון – בדרך כלל הוא ילווה ברמות נמוכות של חומצות קיבה (HCL). מצב זה, הנקרא היפוכלורידריה, יגרום למזון לא מפורק להגיע למעי הדק. שם, מרכיבים גדולים מידי יספגו בזרם הדם והגוף יגיב אל מרכיבים אלו כאלרגן. כדי לבדוק מהו המזון האלרגני יש לעשות "דיאטת אלימינציה ואתגר", דיאטה בה מורידים לתקופה את כל המזונות החשודים כאלרגנים ולאחר שיפור בסימפטומים מאתגרים את הגוף עם כל אלרגן מהמזון לחוד כדי למצוא אילו מהמזונות גורם לבעיה.


שאלות ותשובות אודות הטיפול הנטורופתי בגזים אצל תינוקות / מבוגרים

שאלה:
שמעתי שתוספת של חיידקים פרוביוטיים עוזרת למצבי גזים. מה זה החיידקים האלה ואיך הם עוזרים?
תשובה:
פרוביוטיקה זו מילה כללית לאוכלוסיית החיידקים ה"ידידותיים" הנמצאים (במצב תקין) במעי האדם, ועוזרים לבריאות מערכת העיכול. ל-אצידופילוס זה שם של זן אחד של אותם חיידקים, כמו גם לקטובצילוס, ל-ביפילוס, ל-ביפילוס-לונגוס, ל-קזאי. חיידקים אלה ניזונים מסיבים-תזונתיים, כאשר שאריות העיכול של הסיבים הופכות למזון נפלא לתאי הגוף המהווים את דופן המעי וכך שומר על בריאות המעי. הם מוספים ליוגורטים שמוגדרים "ביו", לתוספי מזון (בכמוסות), ל"אקטימל" וכו'. באופן טבעי הם קיימים ביוגורט, ירקות וכו', אך מאחר ואנחנו מפסטרים את היוגורט ושוטפים טוב את הירקות - הם אובדים בחלקם הגדול. לעיתים ה"פלורה של המעי" (אוכלוסיית החיידקים בה) איננה מאוזנת, מה שיכול לקרות מסיבות שונות:
1. זיהום חיידקי / ויראלי / פטרייתי במעי אשר בו משתלטת אוכלוסייה עוינת של מיקרובים על המעי ודוחקת את האוכלוסייה התקינה. דוגמא: קלקול קיבה, קנדידה, אמבות וכו'.
2. תזונה דלת סיבים - שכיח מאוד בעולם המערבי אשר תזונתו מורכבת מקמח לבן, ביצים, בשר ומוצרי חלב, סוכרים, שומנים וכו' - מוצרים דלים בסיבים, במקום ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות - העשירים מאוד בסיסים תזונתיים. דיאטה דלת סיבים הורסת את פלורת המעי.
3. אנטיביוטיקה ותרופות אנטי-פטרייתיות - הורגים לא רק את החיידקים ה"רעים" אלא את כל מה שחי במעי. כאשר הפלורה אינה תקינה יש בעיות עיכול היכולות להתבטא בעצירות, כאבי בטן, ובהחלט מגזים.


שאלה:
שלום רב, מה ניתן לעשות למניעת גזים?
תשובה:
חשוב מאוד לדעת מה גורם לגזים. האם הם מלווים למזון מסוים שעתה אוכל? האם יש גם כאבי בטן\שלשול\עצירות? גרד בפי הטבעת? האם אחרי הארוחה אתה מרגיש כבדות? מה הטעם המועדף לך (חמוץ\מתוק\מר\מלוח)? במסגרת תשאול מקיף הנטורופת מברר מהי תזונתך ומהו מצבך הבריאותי על מנת לאבחן את מצבך ולפי כך מתאים לך תכנית טיפול מלאה. בינתיים - ישנם תבלינים סופחי גזים שאותם כדאי לאכול עם ארוחה , כגון, זרעי שומר (שנותנים במסעדות הודיות לאחר הארוחה למשל) קימל טחון, ג'ינג'ר. נסה ללעוס חופן זרעי שומר או שתה כפית קימל טחון עם רבע כוס מים אחרי הארוחה.

שאלה:
למה קטניות ובייחוד שעועית עושים גזים?
תשובה:
הקטניות הם למעשה זרע. הם עשירות בחלבון ועטופות בקליפה של תאית.
השילוב הזה הופך אותם לאתגר:
א. גופנו אינו מסוגל לעכל תאית.
ב. חלבון הוא מזון כבד לעיכול בפני עצמו (יותר מפחמימות).
התוצאה היא מזון אשר גם אם לעסת אותו טוב, הוא יושב בקיבה 4-5 שעות,תוסס, ומשחרר חומרים מכילי גופרית.
לבעיה זו יש מספר פתרונות שיכולים לסייע:
1.ללעוס טוב.
2.לאכול משהו חמוץ או מר ליד - לעורר את המיצים המעכלים.
3.כפית קימל טחון אחרי האוכל.
4.הנבטת הקטניות הופכת אותם ליותר קלי עיכול.
5. השרייה במים למשך הלילה לפני בישול (שפיכת מי ההשריה ושטיפת הקטניות שוב)
הרתחת הקטניות ושפיכת מי ההרתחה שוב ושוב עד לקבלת מים צלולים אחרי ההרתחה.. זה שווה את זה כי הקטניות הם אוצר של ויטמינים, מינרלים וחלבון





אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..