זרחן - Phosphorus | מינרל - מידע מפורט

 

זרחן הוא מינרל חיוני למבנה ותפקוד הגוף. נפוץ מאוד וקשה למצוא חסר.‏


תפקידים עיקריים של זרחן

• משתתף ביצירת עצמות, שיניים וממברנות, יש ל זרחן חשיבות למוליכות החשמלית שבין ‏התאים, בגלל היותו מרכיב ביצירת ממברנות. מנגנון - גורם להפרשת ‏PTH‏ שהוא אחראי להפרשת זרחן מהגוף וליציאת סידן מהעצם.‏
• משפעל ויטמינים מקבוצה ‏B‏ לקו-פקטור ובכך מעלה את האנרגיה.‏
• מהווה חלק ממולקולת ‏ATP‏ ולכן חשוב ביצירת אנרגיה.‏
• משתתף בסינתזת חומצות גרעין ‏DNA, RNA‏.‏


סימני חסר בזרחן

מאוד נדיר. בלבול מנטלי, חולשה, אובדן תאבון, עצבנות, קשיים בדיבור, עמידות ירודה לזיהומים, ‏רככת עצמות.‏


רעילות

רעילות: במינונים של מעל 1 גר' ביום: שלשולים, הסתיידויות איברים ורקמות רכות, פגיעה בספיגת ברזל, ‏אבץ, סידן, מגנזיום.‏
מחקרים קליניים מראים שחוסר איזון מתמשך בין זרחן/סידן גורם לאוסטאופורוזיס.‏


מקורות במזון לזרחן

זרחן נמצא בכל מזון. בשר, דגים, שמרים, מוצרי חלב, משקאות קלים, מזון מעובד, דגנים מלאים, מוצרי סויה, ‏אגוזים, שקדים, ביצים, פירות יבשים, קטניות, סומסום, גרעיני דלעת וחמניה.‏

 

אינטראקציה עם מינרלים אחרים

•‏ חייב לבוא באיזון עם מגנזיום וסידן - הדבר החשוב ביותר לגבי מינרל זה.‏
‏• כשיש חסר משמעותי בזרחן יש צורך להשלים אותו עם אשלגן, אבץ ומגנזיום, כי מצאו ‏שתמיד החסרים הנ"ל יגיעו ביחד.‏
• ויטמין ‏D‏ מעלה אפקטיביות של זרחן

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.