ויטמין B5 - חומצה פנטטונית | מידע מפורט

 

רקע כללי על ויטמין B5

ויטמין B5 - חומצה פנטטונית לא נהרס באור. קיים כמעט בכל המזונות ולכן חסר בו לא שכיח.‏ בישול הורס בין 15-50% מהוויטמין בבשר ובעיבוד ירקות נהרסים בין 39-80% ממנו.‏


תפקידי ויטמין B5 - חומצה פנטטונית

•‏ מרכיב ב - ‏CoA‏ (בנוי מכמה מולקולות שהמרכזית היא ‏B5‎‏) הנחוץ לייצור כולסטרול, ‏סינתזת הורמונים סטרואידים, נחוץ להפוך וויטמינים ‏D, A‏ לפעילים, מעורב בתהליכים ‏ביוכימיים, ביניהם: הפקת אנרגיה, גלוקונאוגנזיס (ייצור עצמי של גלוקוז), ייצור/פירוק ‏חומצות שומן.‏
•‏ סינתזת הורמונים סטרואידים, אצטיל כולין והמוגלובין.‏


סימני חסר לויטמין B5 - חומצה פנטטונית

נדיר. עיכוב בגדילה, נזק לבלוטת האדרנל ‏‎(Addison)‎‏, בעיות פוריות (קריטי), הפרעות בעור, ‏


רעילות
בצריכה של מעל 10 גר' ביום.‏


מקורות ‏במזון לויטמין B5 - חומצה פנטטונית

ויטמין B5 נמצא בריכוזים גבוהים ב: קטניות, כרובית, ברוקולי, דגנים מלאים, סלמון, כבד, בטטה, עגבניות, טונה, ‏בקלה, דבש מלכות. מגוון מזונות: שמרי בירה, כבד, ירקות, בשר, ביצים.‏

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.