ויטמין B3 ‎ - ניאצין | מידע מפורט

 

רקע כללי אודות ויטמין ‏B3‎‏

גזרותיו של ויטמין B3 : ניאצין, ניאצינאמיד, ח' ניקוטינית, ניקוטינאמיד. (לגוף יש יכולת להפוך ניקוטינאמיד לח' ‏ניקוטינית ע"י ניקוטינאמידז, ההיפך לא אפשרי באופן ישיר).‏ ויטמין B3 - ניאצין אינו נהרס בחום ואינו רגיש לאור.‏ ספיגת ויטמין B3 - ניאצין: דיפוזיה, מעי דק.‏ הפרשת ויטמין B3 - ניאצין: כליות.‏


תפקידי ויטמין B3 - ניאצין

מרכיב בקו-אנזימים משמעותיים במטבוליזם של הגוף, ‏NAD‏ - גליקוליזה, מעגל קרבס, מטבוליזם ‏של חומצות שומן, והפקת אנרגיה.


מצבי חסר של ויטמין B3 - ניאצין

פלגרה - מחלת חסר של ניאצין. רקע - בעיית ספיגה/בעיית מעיים/תזונתי המחלה נפוצה באוכלוסיות הניזונות על בסיס תירס בדרום אמריקה, שם ויטמין B3 פחות זמין.‏ הסימנים הראשונים יהיו - חולשה, אפטיה, העדר תאבון - יכול לגרום לאנורקסיה.‏


מקורות במזון לויטמין B3 - ניאצין

• טריפטופאן (ח' אמינו) כל 60 מ"ג = 1 מ"ג ניאצין – ההמרה מתבצעת בכבד ובכליות.‏
• סינתזה מינורית ושולית ע"י הפלורה של המעיים.‏
•‏ מזון – בוטנים, שומשום, קטניות, אברים פנימיים (בעיקר בשר אדום וכבד), שמרי בירה.‏
ירקות ופירות דלים בניאצין. גם מוצרי חלב דלים בניאצין אבל עשירים בטריפטופאן. ‏בתירס יש כמות גבוהה של ניאצין אך 90% לא זמין מבחינה ביולוגית ואף יש בו ח' אמינו ‏שמתחרה עם טריפטופאן על הספיגה במעי.‏


רעילות בשימוש ויטמין B3 - ניאצין

בכמות של מעל 2 גר' יש רעילות המתבטאת בפגיעה בכבד, עליה ברמת הסוכר בדם והפרעות ‏קצב לב.‏ ‎הופעת אודם על העור, המלווה בחום ותופעות נוספות כמו: בחילות והקאות.

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.