ויטמין ‏B2‎‏ - ריבופלאבין | מידע מפורט

 

רקע כללי אודות ויטמין ‏B2‎‏

ויטמין‏ B2‎‏ עמיד בפני חום אך מתפרק באור (פוטופובי). ויטמין‏ B2‎‏ נמצא כקו-אנזים במזונות.‏
אגירת ויטמין‏ B2‎‏: אגירה יכולה להספיק עד 5 חודשים (נאגר באברים פנימיים).‏
הפרשת ויטמין‏ B2‎‏: דרך הכליות - כמות ההפרשה תלויה במידת הרוויה של הרקמות.‏ ממקור טבעי - צובע את השתן בצבע צהוב פלורסנטי.‏
ספיגת ויטמין‏ B2‎‏: מעי דק.‏

 

תפקידי ויטמין‏ B2‎‏

•‏ מרכיב חשוב בשני קו-אנזימים חשובים בתהליך יצירת אנרגיה: ‏FAD‏ (פלאבין, אדווזין) ו ‏FMN‏.
•‏ הפיכת טריפטופאן לניאצין - ‏B3‎‏.‏
•‏ מעורב במטבוליזם של ח' אמינו, ח' שומן ופחמימות.‏
•‏ חיוני לגדילה.‏
• מפעיל את ההפיכה של פרידוקסין ‏B6‎‏ לקו-אנזים.‏
•‏ תפקוד תקין של ציטוכרום ‏P-450‎‏ תלוי בריבופלאבין (קשירה).‏


סימני חסר בויטמין‏ B2‎‏

• פיגור בגדילה בילדים – בד"כ המחסור ילווה בתת תזונה של מזונות אחרים.‏
•‏ סימנים ספציפיים קלים.‏
• עיניים – מגרדות, שורפות ואדומות.‏
•‏ לשון – דלקתית, נפוחה וסגלגלה.‏
•‏ שפתיים – מבוקעות.‏
•‏ עור שמנוני, בעיקר בפנים, בחזה ובכתפיים.‏

סיבות לחסר בויטמין‏ B2‎‏

• אלכוהוליזם.‏
•‏ בעיות ספיגה ושלשולים ממושכים ‏‎(IBD)‎‏.‏
•‏ שימוש ממושך בגלולות למניעת הריון.‏
•‏ שימוש בתרופות פסיכיאטריות נוגדות דיכאון – מעכבות הפיכת ריבופלאבין לקו-אנזים.‏


מקורות במזון לויטמין‏ B2‎‏

חי – בשר, עוף, דגים, ביצים, חלב ומוצריו (במצב הקו-אנזים)‏, גרעינים, דגנים מלאים, ירקות ירוקים, ירקות עליים. לרוב יגיע במזון כקו-אנזים.

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.