מרק אפונה וקארי • טיפול בכבד שומני • מתכון בריא



כיצד מסייע המתכון לטיפול בכבד שומני:
שום ובצל מכילים נוגדי חימצון חזקים במיוחד והם ידועים כאנטיביוטיקה של הטבע. הם מסייעים לחיזוק מערכת החיסון וטובים לסיוע בניקוי רעלים מהכבד. גם הכורכום נחשב לאחד המזונות הבריאים בעיקר בשל החומר הפעיל אותו הוא מכיל בשם כורכומין אשר מוכר ביכולתו האנטי דלקתית וריבוי נוגדי החימצון אשר יחדיו טובים כחלק מטיפול בכבד שומני בכל דרגה. קראו בהמשך פירוט על כל סוג מזון וכיצד הוא תורם לתהליך ריפוי כבד שומני.

בקצרה: מזונות עשירים בנוגדי חימצון ורכיבים אנטי דלקתיים טובים כחלק מתזונה נכונה לטיפול בכבד שומני


טיפול טבעי לכבד שומניטיפול נטורופתי לכבד שומני


רכיבים:
9 כוסות מרק צח מירקות‏
‏2 כוסות אפונה צהובה יבשה‏
כוס בצל מגורר או טחון
‏2 שיני שום כתושות ‏
כפית אבקת קארי
חצי כפית כורכום
כף גרגירי פלפל שחור
‏12 ניצני ציפורן‏
עלה דפנה
כפית גרגירי חרדל
‏2 כפות מיץ לימון‏
פלפל שחור טחון
מעט מלח טבעי
כוסברה קצוצה לעיטור

אופן ההכנה:
יוצקים לסיר גדול את המרק. מוסיפים שעועית, בצל, שום, קארי וכורכום. מכניסים את גרגירי הפלפל, ציפורן, עלה דפנה וגרגירי חרדל לחיתול בד דק או חתיכת כותנה וקושרים טוב. ‏מכניסים לסיר ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה, מכסים ומבשלים במשך ‏שעה, רק עד שהאפונה מתרככת. מוציאים את הבד עם התבלינים, סוחטים טוב את כל ‏הנוזלים. מקררים את המרק ובמעבד מזון טוחנים לתערובת חלקה. ‏מחזירים את המרק לסיר. לפני ההגשה מחממים היטב, ומוסיפים את מיץ הלימון. טועמים ומתקנים את התיבול במלח ובפלפל. ניתן לקשט בכל צלחת עם מעט כוסברה מעל.‏ ניתן לשמור במקרר עד יומיים.


מרק אפונה בריא לטיפול בכבד שומני


מה מומלץ לאכול כשיש כבד שומני


כבד שומני מאופיין בריכוז גבוה של שומנים בתאי הכבד עצמו (מעל כ-10% שומן ממשקל הכבד כבר נחשב ככבד שומני). הכבד הוא איבר המסוגל לשקם את התאים של עצמו -אך עד גבול מסויים. תזונה נכונה היא הכלי הטיפולי המרכזי והכמעט בלעדי לטיפול בכבד שומני בדרגות ראשונות. תכנון התזונה חייב לקחת בחשבון מצב בריאותי כולל התייחסות לבעיות רקע כגון משקל עודף, סוכר בדם, כולסטרול ועוד - אם קיימים. כמו כן חשוב לבצע התאמה תזונתית לדרגת הכבד השומני בו מטפלים. בגדול נהוג לחלק את הכבד השומני ל-4 דרגות אשר כל אחת מאופיינת בצורה שונה מבחינת הפגיעה בתאי הכבד עצמו. תזונה לטיפול בכבד שומני חייבת להכיל ריכוזים גבוהים של נוגדי חימצון וכן חומרים אנטי דלקתיים שונים, כמו כן חשוב כאמור לוודא כי התכנית התזונתית מותאמת למצבי רקע.


כיצד סוגי המזון במתכון טובים לכבד שומני


בצל ושום טובים לכבד שומני
צמד המזונות, מהנפוצים בעולם, אשר משמשים בסוגי בישול רבים, מכילים חומרים אנטי דלקתיים וכן נוגדי חימצון חזקים. רכיבים אלו חשובים לתמיכה בפעילות הכבד על ידי סיוע בניקוי רעלים טובה יותר, שמירה על שלמות התאים, סיוע בהגברת התגובה החיסונית והורדת תהליכים דלקתיים. כל אלו חשובים כחלק מטיפול נטורופתי טבעי בכבד שומני וכן למצבי הרקע, אם קיימים, כגון סוכרת סוג 2, כולסטרול, משקל עודף ועוד.

כורכום וכבד שומני
הכורכום מכיל חומר פעיל בשם כורכומין. אשר בשנים האחרונות הפך לפופולרי בעיקר בגלל מחקרים רבים אשר הראו את יכולתו האנטי דלקתית. יכולת זו של הכורכומין תורמת לטיפול בכבד שומני על ידי הפחתת תהליכים דלקתיים וכן סיוע בשיקום תאי הכבד והפחתת רמות השומן שבו. חשוב לציין כי תוספי כורכומין רבים מכילים איכות חומרים ירודה ולכן אינם מומלצים. בכל מקרה של צורך בצריכת כורכומין עדיף תמיד לקבל פורמולת צמחי מרפא מותאמת אשר מכילה ריכוזים גבוהים בהרבה מכל מוצר מדף של כורכום וכן בעלי איכות גבוהה לאין שיעור.

כיצד אפונה מועילה לכבד שומני
אפונה עשירה בסיבים תזונתיים והיא בעלת ערך גליקמי נמוך. מה שהופך אותה למזון חשוב לטיפול באיזון רמות סוכר בדם. זהו מצב אשר לרוב עשוי להשפיע בצורה ישירה על כבד שמוני ברמה כזו או אחרת. אפונה מכילה גם מינרלים וויטמינים שונים היכולים לעודד פעילות אנטי דלקתית מתונה תוך תמיכה במערכת החיסון. פעולות אלו תורמות להגברת יעילות הטיפול טבעי בכבד שומני וגם למצבי רקע כגון עודף משקל במיוחד.


טיפול טבעי לכבד שומניטיפול נטורופתי לכבד שומני


האם ניתן להבריא מכבד שומני?


בדרגות הראשונות בהחלט כן. זהו מצב הפיך לחלוטין וניתן על ידי טיפול מסודר להחזיר את תפקודי הכבד לקדמותם. גם בדרגות מתקדמות, בהם מעורבת דלקתיות והצטלקויות של הכבד, יש חשיבות למנוע החמרה ולכן בכל מצב תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא יכול רק לתרום ליכולת ההתמודדות עם דרגת הכבד השומני בה נמצאים.


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..