כולסטרול גבוה • כיצד לאזן בדרך טבעית



כולסטרול גבוה - רקע כללי

דיסליפידמיה הוא מצב של יתר כולסטרול / כולסטרול גבוה ו/או יתר טריגליצרידים בדם, מצב זה מתבטא ברמה גבוהה בדם של LDL , VLDL [מולקולות שומן] ונחשב גורם סיכון לטרשת עורקים ומחלות כלי דם כלליים.

ההגדרה הסטנדרטית של כולסטרול גבוה הינה כולסטרול כללי (TOTAL CHOLESTEROL) מעל 200, למרות שרופאים רבים טוענים שמעל 180 נחשב בעייתי.

ישנן מיתוסים רבים סביב נושא הכולסטרול ובמיוחד סביב התרומה של תזונה לאיזון כולסטרול, האם רמת הכולסטרול במזון מהווה בעיה או שמא ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ייצור מוגבר של חומצת שומן חשובה זה? כל התשובות בהמשך.. [מידע מתומצת בקליפ להלן]


2 דקות על טיפול טבעי בכולסטרול גבוה


עודף כולסטרול היא בעיה שקטה. היא גורמת לטרשת עורקים ועלולה להוביל למחלות לב מסכנות חיים. דיסליפידמיה מופיעה לרוב ללא תסמינים מובהקים. זו הסיבה לחשיבות המעקב אחר רמות הכולסטרול בבדיקות דם תקופתיות.

רמות גבוהות של כולסטרול בדם משוייכת לתסמונת המטבולית - משפחה של מצבי בריאות הקשורות אחת לשנייה ומשפיעות אחת על השנייה ברמות שונות. תסמונת מטבולית מוגדרת כהופעה של מספר מצבים בהם:

• כולסטרול גבוה בדם
• יתר לחץ דם
• סוכרת סוג 2
• כבד שומני
• טריגליצרידים גבוהים בדם
• השמנת יתר
• חומצה אורית גבוהה


טיפול טבעי לגסטריטיס


גורמים נפוצים לכולסטרול גבוה

ישנם מספר גורמי סיכון מוכרים ברקע לבעיות כולסטרול גבוה. השכיחות של גורמי הזיכון משתנה מאדם לאדם. להלן גורמי הסיכון השכיחים ביותר:

• תורשה - נטייה גנטית
• הרגלי תזונה והשמנה
• מחלות מטבוליות נוספות
• נטילת תרופות שונות
• טריגליצרידים גבוהים בדם
• עישון
• מין [שכיח יותר אצל גברים]
• גיל [מעל גיל 60 לרוב]
• סטרס


השומנים הנישאים בדם

כילומיקרונים

נושאים את השומנים מהמעי דרך הלימפה לדם ומשם לרקמות. אחרי שפרקו חלק מהטריגליצרידים הם עוברים לכבד ומכילים בעיקר טריגליצרידים.

VLDL

חלקיקי ליפידים מיוצרים בכבד ומכילים בעיקר טריגליצרידים, מעט כולסטרול ומעט פוספוליפידים (אחרי שפרקו את הטריגליצרידים הם הופכים ל LDL).

LDL

נוצר משיירי VLDL מכיל בעיקר כולסטרול, נקלט ע"י הכבד. חלקיקי LDL נוטים להתחמצן ולשקוע בדופן העורק, תאי מקרופאגים, תאים בולעניים השייכים למערכת החיסון, מגיעים למקום על מנת לפנות את המשקע. בפעולה זו הם הופכים לקצף, מגדילים את הפלאק ומזרזים תהליך טרשתי.

HDL - הכולסטרול הטוב

נוצר בכבד ובמעי ומכיל בעיקר כולסטרול , מכיל יחסית כמות גדולה של חלבונים. HDL אינו מתחמצן. הוא מונע יצירת פלאקים (חסימה של העורק) ע"י הוצאת כולסטרול מכלי הדם, ולכן נחשב "הכולסטרול הטוב".

טריגליצרידים

הטריגליצרידים נישאים ע"י הכילומיקרונים. הטריגליצרידים שמיוצרים בכבד נישאים ע"י VLDL. רמה גבוהה של טריגליצרידים גורמת לטרשת עורקים.


תפקידים עיקריים של כולסטרול בגוף

1. מרכיב ממברנות תאים
2. משתתף בייצור מלחי מרה
3. מרכיב ויטמין D
4. חומר מוצא להורמונים סטרואידלים
5. אחראי למעטפת עצבים


טיפול טבעי להורדת כולסטרול גבוה

הסיבה לכולסטרול גבוה ולטריגליצרידים גבוהים בדם היא קרוב לוודאי אכילה מרובה של שומן רווי (שמקורו ממזונות מן החי) בכמות גבוהה מידי לאורך שנים רבות. כמו כן, הרגלי חיים קלוקלים כגון חוסר פעילות גופנית, עישון ומתח רב – כולם תורמים לרמות שומנים גבוהות בדם. ההמלצה לאדם בריא הינה לצרוך 30% מכלל הצריכה הקלורית שומנים בתזונה. שומן רווי, המצוי ברב המזונות מן החי, מעלה רמות כולסטרול.לעמת זאת, שומן חד בלתי רווי גורם להורדת כולסטרול וטריגליצרידים.


חשוב להבין כי כשני שליש מהכולסטרול מיוצר בגוף. אמנם שומן רווי מהווה חומר מוצא ליצירת הכולסטרול בכבד, ולכן מומלץ להימנע ממנו, אך רמת שומנים גבוהה בדם מראה על תפקוד לקוי של הכבד שיש לאזנו. בנוסף להכוונה התזונתית איזה שומנים מומלץ לאכול, חשוב שהתזונה תהיה עשירה בנוגדי חמצון. נוגדי חמצון מונעים חימצון LDL ומונעים את ההיצמדות לדופן העורקים., ובכך מונעים את יצירת הפלאק הטרשתי. במסגרת טיפול טבעי בכולסטרול גבוה מבחינת נטורופתית, שמים דגש לשינוי אורח חיים.


טיפול טבעי לגסטריטיס


הטמעת שינויים באורח החיים כגון תזונה מושכלת, ניהול והפחתת סטרס, הגברת זרימת דם ואיזון חיסוני - עשויים להוביל לשינויים דרמטיים במדדים מטבולים שונים בהם כולסטרול, סוכרת 2, משקל עודף, יתר לחץ דם ועוד. מסגרת הטיפול כוללת התאמה מדוייקת ואישית של תכנית תזונה, צמחי מרפא וכלים להפחתת סטרס.


שאלות ותשובות נפוצות


שאלה:

האם נכונה הטענה ששמעתי, שירקות ושורשים כתומים גורמים לירידת כולסטרול גבוה?
תשובה:
ירקות ושורשים כתומים חשובים לנו מהרבה סיבות אך הם לא כל כך מורידים את רמת ה כולסטרול הגבוה אלא מפחיתים את רמת חמצונו ! ישנם רבים בעולם הרפואי הטוענים שמניעת חמצון ה כולסטרול חשובה לא פחות מהורדת רמותיו. בגישה כוללת נרצה לאכול פחות כולסטרול ושומן רווי ויותר סיבים תזונתיים. בנוסף, לפעילות הגופנית השפעה חשובה על רמות הכולסטרול ה"טוב" לעומת ה"רע"

שאלה:

ברצוני לדעת מה יכול להוריד כולסטרול גבוהה וטריגליצרידים מלבד תזונה נכונה

תשובה:

פעילות גופנית אירובית היא ה-טיפול לשומנים בדם, היא עושה נפלאות ובלעדיה קשה לקדם כל אופן טיפול אחר. בנוסף, פורמולת צמחי מרפא המאזנת את תפקוד הכבד תעשה את העבודה. כל זאת, כמובן, ביציאה מנקודת הנחה, כי תזונתך מאוזנת

שאלה:

אמי בת 72 עם רמת טריגליצרידים 354. האם שינוי בתזונה יכול להוריד את הרמה ? פעילות גופנית ? תוספי מזון ? דרך אגב היא מעשנת כבדה -אני לא יודעת אם זה קשור ...

תשובה:

שינוי תזונתי לרוב מספק בהורדת רמות גבוהות של טריגליצרידים. בניגוד לרמות גבוהות של כולסטרול, קל להוריד רמות גבוהות שלטריגליצרידים על ידי שינוי תזונתי. לעישון אין קשר ישיר לרמת גבוהות של טריגליצרידים, אבל בהחלט הוא גורם סיכון של מחלות לב וכלי דם.


מחקרים רפואיים - כולסטרול גבוה

הקשר בין אומגה 3 ורמות שומנים בדם
מחקר המראה כי נטילת אומגה 3 מורידה רמות שומנים בדם

אגוזי מלך והשפעת על רמות שומנים בדם
מחקר המראה כי אכילת אגוזי מלך מהווה הגנה כנגד מחלות כלי דם והורדה של רמות כולסטרול גבוה

תזונה והורדת כולסטרול גבוה

מחקר העוסק בקשר בין דיאטה ים תיכונית והורדת רמות כולסטרול גבוה