תזונה נכונה ותרומה בריפוי מחלות

 

התזונה הנטורופתית שמה דגש על אכילת מזונות שלמים ואורגניים, במידת האפשר, כטיפול במצבי חולי. ידוע היום כי תזונה מלאה, עשירה בויטמינים ומינרלים ודלה במזונות מעובדים, הינה תשובה יעילה להרבה מצבי חולי ובעיות בריאותיות נפוצות. תזונה נכונה היא אחד מכלי הטיפול המשמעותיים של הנטורופת. מאות מחקרים מכל רחבי העולם מוכיחים את יעילות הגישה התזונתית הנטורופתית. מצבי חולי רבים ונפוצים בעולם המערבי כגון מחלות לב, סוכרת סוג 2, טחורים, מיגרנות, תופעת גיל המעבר, עצירות, דלקות קיבה, לחץ דם גבוה ועוד נרפאו במסגרת הטיפול הנטורופתי, ללא תופעות לוואי לא רצויות או סיבוכים.

היסטוריית התזונה
היפוקרטס, אבי הרפואה, כתב: "תנו למזונותיכם להיות לתרופותיכם ולתרופותיכם להיות מזונותיכם". המלצה זו חשובה כיום כמו שהיא הייתה חשובה ביוון העתיקה. מזון היה מרכיב עיקרי ברפואה בתרבויות עתיקות והמשיך להיות כך במשך דורות רבים. חליטות צמחים למיניהם, מרק לצינון, מיץ שזיפים לעצירות וקרקרים לשלשול – כולם "תרופות" ידועות.

 

התזונה בעולם המודרני

לפי אלפי שנים סוגי המזון היו שונים מאוד ממה שאנו אוכלים כיום בעולם המודרני. בעיקר המזון היה פשוט יותר. בדורות האחרונים, תודות לטכנולוגיית המזון המתפתחת, אנו רואים יותר ויותר מזון מוכן ומהיר, שעבר עיבוד, והוא נמכר בקופסא, פחית, שקית הקפאה ועוד. תעשיית מזון זו מגלגלת מיליארדים של דולרים כל שנה. מדפי הסופרמרקט עמוסים בעוגיות, ממתקים וחטיפים עתירי סוכר,שימורים, אוכל מוכן, שומן ומלח.


התזונה המודרנית עתירת שומן, קלוריות ריקות, דלת ויטמינים, מינרלים ופחמימות מורכבות:
האדם הממוצע בעולם המודרני צורך 42% מכלל הקלוריות שומן, שמהם 26% מקורם בשומן רווי והשאר משומן בלתי רווי, לעמת ההמלצה לאכול 30% שומן כשרק 10% משומן רווי. בעולם המודרני צורכים 22% מכלל הקלוריות מפחמימות מורכבות (כגון דגנים מלאים וקטניות), 6% מסוכרים טבעיים כגון דבש ופירות ו 18% מפחמימות מזוקקות כגון לחם לבן ומוצריו, כאשר ההמלצה היא שלפחות 48% מהקלוריות שאנו צורכים מקורם אמור להיות מפחמימות מורכבות וסוכר טבעי. יתרה מזאת, המזון המעובד מגיע בליווי תוספות מלאכותיות כגון צבעי מאכל וחומרי שימור. כיום עלו היצרנים על "גל" הבריאות, וכשיווק הם מוסיפים למזון המעובד ויטמינים ומינרלים סינטטיים, שספיגתם בגוף נמוכה ביותר אם בכלל . המזון נמכר כעשיר בויטמינים ומינרלים למרות שתכולתו המקורית, שהייתה עשירה במרכיבים אלו, נעלמה עקב תהליכי העיבוד השונים.


אינספור מחקרים מראים את הקשר בין התזונה המודרנית ובין מחלות הנפוצות בעולם המודרני כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן, השמנה ועוד. תפקידה של התזונה הנטורופתית הוא להחזיר את הגוף לאיזון במידה והמחלה התפרצה, ואף חשוב יותר, מניעת מחלות על ידי אימוץ אורח חיים נכון על פי כללי תזונה נבונה.

 

תאוריית המעיים הדולפים

הגישה התזונתית הנטורופתית גורסת כי רוב המחלות נגרמות מבעיות עיכול אשר גרמו לסביבה רעילה בגוף. כשהגוף רווי רעלים אותם אינו יכול לפלוט החוצה, בריאות וחוזק הגוף "נחלשים" וסימפטומים של מחלות שונות צצים. שינוי תזונתי הינו מרכיב עיקרי בשינוי מהלך המחלה, בעיקר בעולם המודרני, בו המזון המעובד הוא מקור להרבה רעלנים. נטורופתיה מפנה בהרבה מצבי חולי אצבע מאשימה לתקינות המעיים. במונחים נטורופתיים קיים מצב של "מעיים חדירות".


המעיים שלנו לוקחות חלק מורכב בסילוק רעלנים. תפקיד זה נעשה על ידי הפרשות של המעיים של מתווכים חיסוניים כגון IgA ותאים לבנים של מערכת החיסון (לימפוציטים). תהליך זה נתמך על ידי הכבד, דרכו עוברים כל המרכיבים הנספגים במעיים בדרכם לתאי הגוף. בכבד נעשים תהליכים נוגדי חימצון חזקים כנגד הרעלנים הנספגים במעיים. תפקוד מעיים תקין ומניעה של ספיגת רעלנים חשוב ביותר על מנת למנוע עומס על הכבד. במצב של מעיים חדירות, רעלנים ומולקולות לא מפורקות חודרות את המעיים וגורמות לשפעול של מערכת החיסון. שפעול זה בא לידי ביטוי בסימפטומים שונים כגון מגרנות, אסטמה, אטופיק דרמטיטיס ועוד.
מעיים חדירות נגרמות עקב חוסר יניקה בגיל הינקות, הכרת מזונות מוצקים בצורה בלתי מבוקרת לתינוק, שימוש מרובה בתרופות, אכילה יומיומית של אותו סוג מזון ומזהמים שונים במעיים.
הפתרון הנטורופתי למצב זה הוא בעיקרו תזונתי – תמיכה תזונתית בכבד, צריכה גבוהה של נוגדי חימצון דרך התזונה ודיאטת אלימינציה ואתגר.

 

דיאטת אלימינציה ואתגר

דיאטה זו הינה כלי חשוב ביותר בידי הנטורופת. מטרת דיאטה זו היא לאבחן איזה מזון גורם לתגובה אלרגית אצל המטופל. תגובה אלרגית יכולה לבוא לידי ביטוי במיגרנה, אסטמה, אטופיק דרמטיטיס, ראומטואיד ארטריטיס, מחלות מעי דלקתיות ועוד. בדיאטה זו מוריד הנטורופת את כל המזונות החשודים כאלרגנים מתזונת המטופל. לאחר תקופה בה המטופל חווה שיפור משמעותי של הסימפטומים, מאתגרים את הגוף בכל סוג מזון בנפרד כדי לבדוק אילו מסוגי המזון בעיתיים. את המזון הבעייתי מורידים מהתזונה למשך לפחות שנה, כדי ליצור דה-סנסיטיזציה (תת רגישות) לאותו מזון


אינדקס ערכים תזונתיים מרוכז