נדודי שינה - טיפול וריפוי טבעי



נדודי שינה - רקע כללי

התרומה של השינה לבריאות האדם היא חיונית ביותר. השינה חיונית למוח ולגוף. שינה שמופרעת משפיעה על התפקוד המנטאלי והפיזי של האדם. כמות השינה הדרושה משתנה מאדם לאדם ויורדת עם הגיל. תינוק צריך 14 שעות שינה, ילד בן 5 צריך 12 שעות שינה, מבוגר צריך 7-9 שעות שינה (נשים צריכות יותר שעות שינה מגברים). שינה הפחותה מ - 7 שעות ביממה למשך שנים עלולה להוות סיכון לתמותה ממחלות כמו מחלות לב, שבץ וסרטן. קשישים נוטים לישון פחות בלילה אך יש יותר תנומות במשך היום.

שלבי השינה:
1. REM - שינה שבה תנועות העיניים מהירות, בשלב זה חולמים.
2. NREM - שינה ללא תנועות עיניים מהירות, אשר מתחלקת ל - 4 שלבים, משלב 1 שינה קלה עד לשינה עמוקה.

חשיבותה של שינה מספקת היא בעיקר בבריאות לטווח ארוך. בשינה יש הרבה תהליכים פיזיולוגיים, שהחשוב בניהם הוא הפרשת הורמון הגדילה שנקרא גם "ANTI AGING HORMONE" והוא מדמה חידוש רקמות, חידוש כבד, בניית שרירים, פירוק מאגרי שומן וויסות רמות סוכר בדם, הוא בעצם עוזר בהפיכת תאי שומן לשרירים. תהליך פיזיולוגי נוסף המתרחש בשינה הוא ניקוי רדיקלים חופשיים במח, השינה מתפקדת כאנטיאוקסידנט למח. רב האנשים מסוגלים לשרוד מספר ימים ללא שינה בלי תופעות לוואי, אך באופן כרוני חוסר שינה נראה כמאיץ תהליכי זקנה של המח. שליש מהמבוגרים סובלים מהפרעות שינה חולפות או קבועות, כאשר בגיל מבוגר יותר השלב הרביעי של השינה נעלם והשינה מופרעת, דבר אשר גורם למתחים רבים למרות שמדובר בתהליך טבעי.

10% מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה | אינסומניה כרונית
50% סובלים מסימפטומים של נדודי שינה | אינסומניה בשלבים מסוימים בחיים.
חסר שינה או הפרעה במחזור היממה יכולים לגרום לפגיעה חמורה בתפקוד היומיומי.

ישנם 2 סוגי נדודי שינה

1. נדודי שינה המאופיינים בקשיים בהרדמות.
2. נדודי שינה המאופיינים ביקיצות תכופות ולרוב גם יקיצה מוקדמת - אנשים הלוקים בהפרעה זו מדווחים על שינה בלתי מספקת בעומקה, במשכה או ברעננות שאחריה.

הסיבות לנדודי שינה

• נדודי שינה יכולה להיות ראשונית או משנית לבעיות נוספות כמו: חרדה, כאב פיזי, כאבי
ראש, תרופות, צריכת מזונות מסויימים וכו'.
• כמחצית מהנבדקים במעבדות שינה סובלים מהתופעה בשל גורמים נפשיים.
• תרכובות שונות במזון, במשקה או בתרופות יכולות להפריע לשינה נורמלית
• הפרעה ברציפות השינה - ע"י פגם אורגני בקוצב היממה או סביבתית עקב נתק גרויים העולים.
• בעיות אנדוקריניות – היפרתירואידיזם – יכול לגרום להפרעות שינה.
• מצב של רפלוקס (החזר האוכל מהקיבה לוושט) יכול לגרום להפרעות שינה.
• אי ספיקה לבבית יכולה לגרום להפרעות שינה.

טיפול קונבנציונאלי בנדודי שינה | אינסומניה

מכיוון שגורמים פסיכולוגים ופיזיולוגיים תורמים רבות לנדודי שינה כדאי לטפל בהם לפני שפונים לתרופות. הבעיה הרפואית השכיחה ביותר היא נטייתם של רופאים להמליץ לעתים קרובות מידי על תרופות לשינה או על נוגדי חרדה (בנזודיאזפינים). בטיפול חשוב לאבחן את סוג ההפרעה ולטפל בה. יש לקחת בחשבון גורמים נפשיים ולטפל בהם לפני נטילת תרופות. התייעצות ושיטות שונות להפגת מתחים הם אמצעים יעילים מאוד. בנוסף, התרופות מאוד ממכרות וגורמות לתופעות לוואי כמו: ישנוניות במשך היום, הפרעה בקצב היממה, ירידה בזכרון, ירידה בשיווי המשקל ובשלב מסויים הן מפסיקות להשפיע ויידרש מינון גבוה יותר.


נדודי שינה - טיפול נטורופתי טבעי

מכיוון שישנן סיבות רבות לנדודי שינה , תפקידו של הנטורופת במסגרת הטיפול הנטורופתי, לאבחן מה המקור לנדודי השינה, ולפי האבחנה לקבוע את תכנית הטיפול. בעזרת תפריט תזונתי, פורמולת צמחי מרפא, תוספי מזון ותרגול טכניקות הרפיה, ניתן לפתור את הבעיה.

עיקרי הטיפול הטבעי בנדודי שינה | קשיי שינה

1. טיפוח השינה.
- אימוץ שעות קבועות של שינה ויקיצה בבוקר גם בסופי שבוע.
- להקפיד על חדר חשוך, שקט ומאוורר.
- יש להקפיד שאותו חדר ישמש אך ורק לשינה ולפעילות מינית ולא לאכילה, צפייה בטלויזיה, קריאה וכו'.
- יש לדאוג לוילון אטום על מנת למנוע כניסת אור יום.
- אטמי אוזניים
- כריות מתחת לברכיים ובמתניים המיוחד לאלו הסובלים מכאבי גב.
- לדאוג לא לבצע פעילות גופנית לפני השינה.
- שינה על הגב.

2. רמות גלוקוז בלילה: רמות נמוכות בדם במשך הלילה הן סיבה חשובה לנדודי שינה, בעיקר מסוג SMI. הגלוקוז מהווה מצע לאנרגיה ולכן המוח תלוי בו מאוד. ירידה ברמות הגלוקוז בדם מעודדת התעוררות בעקבות שחרור של הורמונים מווסתי גלוקוז כמו: אדרנלין, גלוקגון, קורטיזול והורמון הגדילה. במסגרת הטיפול הנטורופתי לומד המטופל לווסת את רמות הגלוקוז בדם.

3. סרוטונין – סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטור במח – אמצעי קידום חשוב של שינה. הסינתזה של סרוטונין במח תלויה בזמינות חומצות אמינו וויטמינים מסוימים. על ידי תזונה ותוספי מזון ניתן לווסת את רמות הסרוטונין במוח.

4. הורדת מזונות מעוררים מהתזונה המגרים את פעילות המוח ובלוטת האדרנל.

5. תסמונת רגליים חסרות מנוחה ורתת שריר עוויתי לילי – זהו גורם משמעותי לאינסומניה. מאופיין בדחף בלתי נשלט להזיז את הרגל בשעת יקיצה. כמעט לכל הסובלים מתופעה זו יש גם רתת שריר עוויתי לילי (NOCTURNAL MYOCLONUS) הפרעת עצב-שריר שמאופיינת בהתכווצויות נשנות של קבוצת שרירים אחת או יותר, בד"כ ברגל, בשעת השינה. כל עווית כזה נמשך פחות מ – 10 שניות.

6. רגיעה, הכנת הגוף והנפש לשינה - המטופל לומד טכניקות הרפיה יעלות וכן נעזר בצמחי מרפא מרגיעים לפני שינה.

7. פעילות גופנית - פעילות גופנית משפרת את המצב הכללי של המטופל וגם מעודדת שיפור באיכות השינה.


שאלות ותשובות אודות הטיפול הנטורופתי - נדודי שינה | אינסומניה

שאלה:
אני סטודנטית בת 21. מזה כשבועיים יש לי נדודי שינה. כלומר, אני הולכת לישון בממוצע ב-1 בלילה ונרדמת רק ב-3 ולפעמים 4 לפנות בוקר. בעיה זו לא הייתה קיימת אצלי בעבר. לא קיימת אצלי התופעה הזו? מה אני יכולה לעשות על מנת שהיא תיפתר?
תשובה:
על מנת לעזור יש להבין מאיפה נובעת הבעיה: האם את נמצאת במתח גבוה מהרגיל? נדודי שינה יכולים בהחלט לבטא מתח. אולי את בחופשה ויכולה לישון עד מאוחר וכך השתבש מעט מחזור השינה? האם ישנן הפרעות אחרות בשבועיים האלה? הפרעות עיכול, כאבי ראש, כאבי בטן, בעיות מחזור וכו'? חשוב לאבחן ממה נובעים נדודי השינה ובזה לטפל.

שאלה:
מהו סרוטונין וכיצד הוא עוזר לנדודי שינה?
תשובה:
סרוטונין זה הורמון במוח המווסת בין השאר את מצב הרוח. מחסור בו יכול לגרום לדיכאון, נדודי שינה, כאבי ראש ועוד. הסרוטונין פועל יחד עם הורמונים אחרים כגון דופאמין ונורפינפרין ליצירת "איזון נפשי". יצירת הסרוטונין במערכת העצבים המרכזית תלויה בין השאר ברמות הטריפטופאן (סוג של חומצת אמינו - שזו אבן יסוד של חלבונים) בדם. רמות טריפטופאן נמוכות מובילות לכמות נמוכה של סרוטונין במח. ארוחה עתירת חלבון מביאה להקטנת קליטת הטריפטופאן וארוחה עתירת פחמימות גורמת להעלאת קליטת הטריפטופאן, וזאת מפני שחלבונים אחרים מתעכלים במקום הטריפטופאן. זאת הסיבה מדוע מומלץ לאכול מזונות עשירים בטריפטופאן יחד עם פחמימות מורכבות. בנוסף, האינסולין (הורמון המשתחרר לאחר אכילת פחמימות) עוזר לשמירה על הטריפטופן בגוף. סיבה נוספת להמלצה על אכילת פחמימות מורכבות היא שרמת סוכר טובה בדם (לא גבוהה מידי ולא נמוכה כמובן) מביאה לאיזון הורמונלי ולתחושה טובה באופן כללי, ולאנשים הסובלים מחוסר איזון רגשי חשוב במיוחד איזון זה של רמת הסוכר בדם - אנשים הסובלים מדיכאון, חרדות, מתח רב, הפרעות נפשיות, היפראקטיביות וכו'.


מחקרים רפואיים אודות הטיפול הטבעי - נדודי שינה | אינסומניה

תסמונת "הרגליים חסרות המנוחה" והקשר לנדודי שינה
מחקר המראה כי תסמונת הרגליים חסרות המנוחה גורמות לנדודי שינה

טיפול בעזרת צמחי מרפא לבעיות שינה
ולריאן כצמח מרפא יעיל להשראת שינה ולאיכות השינה

עוד מחקר על יעילות צמחי מרפא בטיפול בנדודי שינה
יעילותם של צמחי מרפא בטיפול בנדודי שינה


לילך נהרי-נטורופתית מומחית