טיפול לבטן נפוחה וגזים

 

שאלה
אני בת 28 ומזה כחודשיים אני מרגישה נפיחות בבטן כאילו יש לי כדור שלא יורד והתחושה גם מה זה לא נעימה ומוזרה. זה קורה לי בעיקר אחרי ארוחת צהריים ולפעמים יש לי קצת גזים. מה הסיבות לבטן נפוחה ככה והאם אני יכולה לעשות משהו מבחינת האוכל כדי שזה לא יקרה לי? שמעתי שאם שותים הרבה חלב זה יכול לעשות נפיחות בבטן ואני אוהבת מאוד מוצרי חלב במיוחד גבינות לבנות וקוטג'. מה לדעתך אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה.. האם עלי להפסיק עם מוצרי החלב?

 

תשובה

בטן נפוחה הינה סימפטום ויכולה לנבוע ממגוון של בעיות. על מנת לפתור את הבעיה יש כמובן לאבחן מה מקור הנפיחות. במקרים רבים יש שילוב של כמה סיבות שיוצרים עומס על מערכת העיכול. הגורמים שיכולים לגרום לעומס על מערכת העיכול כוללים מאכלים שמעוררים גזים כגון קטניות וירקות ממשפחת המצליבים, של הרגלי אכילה לקויים כגון אכילה מהירה, לעיסה חלקית של המזון, אכילת מנות גדולות, אכילת פירות על קיבה מלאה (גורם להתססת המזון בקיבה), שתיית הרבה מים עם הארוחה (מדלל את מיצי הקיבה ומפריע לעיכול) ולעיסת מסטיקים או שתיית שתייה מוגזת (מכניס אויר למערכת העיכול). בנוסף, נפיחות בבטן יכולה לנבוע מהפרעות במערכת העיכול כגון שגשוג קנדידה במעי, חסר של חיידקים פרוביוטיים ובעקבות כך פלורה לא תקינה (עקב צריכת אנטיביוטיקה או תזונה דלה בסיבים תזונתיים לאורך זמן), היפוכלורידריה (חומציות נמוכה בקיבה, מה שמתבטא בכבדות ונפיחות אחרי כל ארוחה אך בעיקר אחרי אכילת חלבונים), מחלות מעי דלקתיות וכיוצ"ב.


הטיפול הנטורופתי בנפיחות בבטן יעיל ביותר

הטיפול מותאם באופן אישי לאחר תשאול מקיף ואבחון שורש הבעיה. אם את מרגישה נפוחה אחרי כל מה שאת אוכלת, ואין סימפטומים נוספים ברקע, יתכן ומדובר בתת חומציות של הקיבה ולכן יש לטפל במצבך על ידי חיזוק מערכת העיכול. חיזוק מערכת העיכול נעשית במסגרת הטיפול הנטורופתי על ידי תזונה קלה לעיכול, המאפשרת למערכת העיכול להתחזק ולהשתקם, צמחי מרפא שמעודדים פירוק יעיל וספיגה תקינה של מזון ותוספי תזונה שתומכים בפלורת מעי מאוזנת. לאחר שמערכת העיכול תתחזק, המזון יתעכל וייספג בצורה יעילה ותחושת הנפיחות תעלם. בנוסף, אם יש קשר בין אכילת מוצרי חלב לנפיחות בבטן, יתכן ואת סובלת מאי סבילות ללקטוז, כלומר, מחסור האנזים לקטז שמפרק את הקלטוז, הסוכר שנמצא בחלב. כשהלקטוז אינו מתפרק במעי הוא מותסס וגורם לנפיחות. כחלק מתזונה קלה לעיכול יש להימנע גם ממוצרי חלב. אבחון שורש הבעיה והתאמת תכנית טיפול מדויקת מאפשרת טיפול יעיל ומוצלח.


לסיכום, הטיפול הנטורופתי בנפיחות בבטן כולל

תזונה: קלה לעיכול, מחזקת מערכת עיכול
צמחי מרפא: מחזקי מערכת חיסון, מעודדי ספיגה
תוספי תזונה: משפרי ספיגה, מחזקי פלורת מעי