הקשר בין שחלות פוליציסטיות לסוכרת

 

שאלה
לאחר שתקופה ארוכה לא קבלתי מחזור סדיר אובחנתי על ידי גניקולוג כבעלת שחלות פוליציסטיות. הרופא אמר שאין מה לעשות חוץ מלקחת הורמונים והוא המליץ לי על גלולות. בנוסף,הרופא שלי סיפר לי על התיאוריה של הרגישות לאינסולין ועל עודף סוכר שכנראה יש לי כחלק מתופעת השחלות הפוליציסטיות. למה הוא התכוון? האם אני סובלת מסוכרת?



תשובה

שחלות פוליציסטיות הינם ההפרעה ההורמונלית השכיחה ביותר אצל נשים. על מנת לאבחן שחלות פוליציסטיות צריך להיות קיים חוסר ביוץ כרוני, שיעור יתר, השמנה ואקנה, טסטוסטרון גבוה בבדיקות דם ובמבנה לפחות בשחלה אל של ציסטות רבות בשחלה. כיום יותר ויותר מחקרים מראים כי שחלות פוליציסטיות הינה הפרעה מטבולית הקשורה גם למטבוליזם של סוכר. האמת היא שתנגודת לאינסולין היא הסיבה העיקרית להיווצרות שחלות פוליציסטיות. אצל נשים הסובלות משחלות פוליציסטיות רמות הסוכר והאינסולין יהיו גבוהות מהנורמה. כשרמות האינסולין גבוהות מהנורמה נוצר גירוי לייצור מוגבר של טסטוסטרון וכתוצאה מכך נוצר שיבוש של המערכת ההורמונלית. מצב זה עדיין אינו מגדיר אותך כחולת סוכרת אבל את בהחלט ברמות סיכון לכך.



טיפול נטורופתי יעיל לאיזון רמות סוכר בדם ולאיזון את המערכת ההורמונלית

במסגרת הטיפול הנטורופתי הראייה היא שלמה ועל מנת לבנות תכנית טיפול מלאה נלקחים בחשבון כל הפרמטרים - עודף משקל, אקנה, רמות סוכר, תדירות קבלת ווסת וכולי. לכל אלו נותן הטיפול הנטורופתי מענה כשהמטרה היא איזון המערכת ההורמונלית, בין השאר על ידי איזון רמות הסוכר. אחת מגישות הטיפול בבעיה זו הינה אכילה של מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, כפי שמומלץ לסכרתיים. בין השאר מותאמת למטופלת פורמולת צמח מרפא שמטרתה לאזן את רמות הסוכר בדם ולאזן את תפקודה של המערכת ההורמונלית. שחלות פוליציסטיות נגרמות עקב רמה גבוהה של הורמון הנקרא LH, שמופרש מהשחלה ומעט מידי מהורמון הנקרא פרוגסטרון. ישנם צמחי מרפא מצוינים לאיזון המערכת ההורמונלית, כגון, שיח אברהם - צמח מרפא בטוח לשימוש שנחקר רבות לטיפול בשחלות פוליציסטיות. לסיכום, שילוב נכון של תזונה מתאימה עם צמחי מרפא ותוספי תזונה יכול לאזן את רמות הסוכר ולפתור את בעיית השחלות הפוליציסטיות.


הטיפול המשולב לסוכרת ושחלות פוליצסטיות כולל

תזונה: עם אינדקס גליקמי נמוך לשיפור הרגישות של התאים לאינסולין והפחתת רמות אינסולין בדם
צמחי מרפא ותוספי תזונה: לאיזון רמות הסוכר ואיזון המערכת ההורמונלית
פעילות גופנית: לשמירה על משקל תקין ואיזון רמות הסוכר בדם