אינדקס גליקמי וחשיבותו באיזון רמות סוכר

 

שאלה
שלום, בבדיקות דם לפני כחודשיים גילו כי יש לי רמות סוכר של 105 - הבנתי מהרופא שלי שזה סוכר כבר מסוכן או גבולי ואני חייב להתחיל לטפל בעניין. הסתובבתי קצת באינטנרט ונתקלתי במושג שנקרא "אינדקס גליקמי" שזהו למעשה, ממה שהבנתי, ממד המודד את השפעת האוכל שאנו אוכלים לרמות הסוכר שלנו בגוף. המשכתי לנסות לברר אבל אז קצת התבלבלתי ולכן אני פונה אליך בבקשה של עזרה ואודה לך מאוד אם תוכלי להבהיר לי מה החשיבות של אינדקס גליקמי לאלו הסובלים מסוכרת סוג 2 ואם זה משהו חשוב? האם גם לאנשים שלא סובלים מסוכר גבוה בדם כדאי להשתמש או להתייחס להמלצות שיש במדד של האינדקס.



תשובה

אינדקס גליקמי הינו המדד של רמות הסוכר בדם לאחר אכילה של סוכר או פחמימה. כשאנו אוכלים מזון המכיל סוכר, המזון מתפרק בקיבה ובמעי נספג כגלוקוז - סוג של חד סוכר. ככל שהספיגה של הסוכר מהמזון מהירה יותר, כך האינדקס הגליקמי גבוה יותר. ככול שהאינדקס הגליקמי גבוה יותר, כך תתלווה למצב זה הפרשה מרובה של אינסולין על מנת להכניס את הסוכר לתאים. מצב כרוני וקבוע של אכילה של מזונות עם אינדקס גליקמי גבוה מובילה להצפה בדם של אינסולין וכתוצאה מכך לירידה ברגישות התאים לאינסולין. הירידה ברגישות קולטני התאים לאינסולין היא מרכז הבעיה של סוכרת סוג 2.



לאינדקס גליקמי יש חשיבות מכרעת בטיפול ומניעה בסוכרת סוג 2

אך יש לו גם חשיבות רבה מאוד לאנשים בריאים שרוצים לשמור על משקל תקין ולהמנע מסיבוכי עודף משקל ומחלת הסוכרת. במסגרת הטיפול הנטורופתי יש חשיבות רבה לתפריט עם אינדקס גליקמי נמוך. ההנחיות התזונתיות הנטורופתיות מתייחסות בראש ובראשונה לאינדקס גליקמי של מזונות אצל חולי סוכרת. יש לי המון נסיון עם חולי סכרת שאיזנו את הסוכרת על ידי שימת דגש על מזונות בעלי אינדקס גליקמי נכון. בבניית תפריט תזונתי חשוב לא רק להמליץ על מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך אלא גם על שילובי מזון שיפחיתו עוד יותר את עליית הסוכר בדם ועל ידי כך יגרמו לאיזון רמות הסוכר בדם. במסגרת הטיפול הנטורופתי אנו עושים שימוש גם בצמחי מרפא שמטרתם לאזן רמות סוכר, הכוונה לפעילות גופנית והורדה במשקל לפי הצורך.


הטיפול הנטורופתי יעיל ביותר לטיפול בסוכרת סוג 2 והוא כולל

תזונה: אינדקס גליקמי נמוך ושילוב מזונות מתאימים, חיזוק הגוף, איזון והפחתת רמות סוכר
תוספי תזונה וצמחי מרפא: לאיזון רמות סוכר, הפחתת החשק למתוק, הגברת רגישות התאים לאינסולין, ירידה במשקל
פעילות גופנית: לאיזון רמות סוכר ושמירה על משקל תקין, הגברת כושר העמידות הכללית של הגוף