איך תגיעי מוכנה יותר ללידה שלך?


מאת: רחל שפיץ, נטורופתית מוסמכת R.na


הלידה היא חוויה עוצמתית ומדהימה, המקום בו מתבטאים מירב הכוחות הנשים והאימהיים שבנו. איך היית רוצה להגיע אליה? בתחושה של מוכנות נפשית ופיזית שתאפשר לך להיות שם ולחוות את הלידה בתור משהו שלך או בתחושה של תעשו בי מה שאתם רוצים העיקר שזה יגמר?כשאני מסתכלת על כל התהליך של הריון ולידה והאמהות שבאה בעקבותיה ברור לי שלא לחינם יש תשעה חודשים בין ההתעברות ללידה, זהו זמן לעכל את הענין, להפנים את העובדה שאני הולכת להיות אמא, והכי חשוב להתכונן לקראת האירוע המשמעותי הזה ולהגיע אליו הכי מוכנה שאפשר. וכמו בכל תחום בחיים, מוכנות תוביל להצלחה, להרגשת שותפות ולתחושת שייכות מעצם הלידה.

מוכנות ללידה מורכבת ממספר גורמים.

• מצב בריאותי תקין לפני הכניסה להריון.
• מצב בריאותי תקין במהלך ההיריון.
• שמירה על כושר גופני במהלך ההיריון.
• הכנה נפשית ללידה.
• הבנת תהליך הלידה ורצון להיות שותפה בו.


מצב בריאותי תקין במהלך ההריון

אשה בהריון יכולה להרגיש בבריאות מיטבית בזמן זה, ואין זה הכרח להרגיש כמו בשפעת ארוכה במהלך כל ההריון ולהיראות בהתאם. אם אשה לא מרגישה במיטבה בזמן ההריון מומלץ שתפנה לטיפול אישי שיאפשר לה להגיע למקום הזה.כדי להגיע לבריאות תקינה יש להקפיד על תזונה נכונה ונבונה, באותה מידה שלא נמלא את האוטו שלנו בשמן מלוכלך במקום בדלק שמתאים לו, כך גם חשוב לאכול אוכל שיתן לגוף שלנו את מה שהוא זקוק לו. כמו שהזכרתי במאמר בנושא הצרכים התזונתיים בזמן ההריון, חשוב לאכול אוכל מזין שיכיל את כל אבות המזון ונקי מרעלים כדי לאכול בשביל שניים מבחינה איכותית ולא כמותית.בגוף רווי מרעלים שבאים מאוכל לא טוב ומכמויות מוגזמות של סוכרים, יהיה צורך לפני הכל לנקות ולסנן את הרעלים החוצה, דבר שידרוש את כל המאמצים לכיוון הזה ולא יאפשר להתרכז בשאר הדברים.ולמעשה אשה המגיעה ללידה כשגופה נקי מרעלים עקב התזונה הנקיה שהיא אוכלת, תאפשר לגוף שלה להתפנות מהצורך התמידי בניקוי הגוף והדם ולהתרכז בלידה והתאוששות ממנה.גורם משמעותי נוסף המשפיע על הבריאות הוא המודעות להרגשה, וההבנה שצריך לשים את עצמך במרכז ולהשקיע בבריאות שלך. חשוב להיות בהקשבה עצמית, ובמודעות לכך שההיריון דורש כוחות ולהתאים את קצב החיים למציאות השונה שבה את נתונה. מומלץ לנוח יותר, לעבוד פחות ולהשלים עם העובדה שהדגש כעת מושם על הדברים החשובים באמת שהם, הבריאות שלך ושל התינוק שלך. לפעמים זה אומר לוותר לעצמך קצת ושהבית יהיה פחות מתוקתק ומסודר, ולפעמים זה אומר פשוט להפסיק את הכל ולנוח באמצע היום .אם תהיי מודעת לעצמך ולמצב הגופני שלך, תטפלי בבעיות עוד כשהן מתחילות ולא תזניחי את הטיפול בעצמך, תרגישי בריאה יותר במהלך ההריון ותגיעי ללידה בצורה טובה ונכונה יותר.


שמירה על כושר גופני במהלך ההריון

היום רווחת הטענה שלידה פעילה ומלאה בתנועה קלה יותר ואורכת פחות זמן. וכדי להגיע ליכולת לנוע בזמן הצירים ולהיות אקטיבית בזמן הלידה חשוב להכין את הגוף לכך. שמירה על כושר גופני במהלך כל ההריון תעזור לאשה ההרה להרגיש יותר טוב עם עצמה, פחות בדכאון ובמצבי רוח משתנים ולהכין את הגוף שלה למה שהלידה דורשת ממנו. כמובן שחשוב לעשות את הפעילות הגופנית באופן הדרגתי שלא יפגע בעובר ובהכוונה של איש מקצוע המבין בתחום של תנועה בזמן ההריון. תחומי פעילות גופנית מומלצים: יוגה, פלדנקרייז, פאולה, עמידת כריעה, נענועי אגן, הרפית שרירים, תרגילים המפעילים את שרירי הבטן אך לא מעמיסים עליהם כובד, הליכות ושחיה, תרגילי נשימות

מס' תרגילים לדוגמא:
• ישיבת כריעה- קחי שרפרף והצמידי אותו לקיר, שבי עליו בפיסוק רגלים, כשכף הרגל נוגעת באופן מלא ברצפה,והפנים שלך מופנות לקיר, וכעת עברי לעמידה זקופה תוך הישענות על הקיר. עשי את התרגיל מס' פעמים עד שתרגישי שאת מצליחה להיעמד מבלי להישען על הקיר.
• סיבובים על כדור לידה- שבי על כדור לידה ועשי עם האגן סיבובים מימין לשמאל ומשאל לימין, וקדימה ואחורה.
• פתיחת עצמות האגן- שכבי על הגב באופן הבא: הישבן צמוד לקיר והרגלים מורמות למעלה בזוית ישרה וצמודות אף הם לקיר.עברי כעת בין המצבים הבאים מבלי לזוז מהקיר: הרגלים בפיסוק, הרגלים צמודות אחת לשניה באופן שכף רגל אחת נוגעת בשניה (מעין מחיאת כפים עם הרגלים), הרגלים מונחות בזוית ישרה וצמודות זו לזו. בצעי תרגיל זה לפני השינה מס' פעמים. אם הגב כואב מומלץ להכניס שמיכה מקופלת בקשתית- החלק הקעור שבגב התחתון.
• עמידת שש- תרגיל מעולה לזמן הצירים- עמדי בעמידת שש ידיים קדימה והישענות על כל הירכיים -החלק שמתחת לברך. כעת השעני את כל הכובד שלך כלפי אחורה, הישבן מונח כעת על הרגליים, וחזרי למצב הקודם.


הכנה נפשית ללידה

נסי לצייר לעצמך תמונה שבה את מגיעה לחדר הלידה, נינוחה ורגועה, מלאה בכוחות נפש ושלווה והכל מתנהל על מי מנוחות. האם לא היית רוצה שככה תראה הלידה שלך? זמן ההריון הוא זמן המועד לתהפוכות הנפש ומצבי רוח משתנים, עקב השינויים הקיצוניים בהורמונים. לעיתים הלידה וכל הכרוך בחוסר מודעות שבה מובילים לפחדים המלווים את האשה במהלך כל ההריון. ולמעשה הכל מתפרץ החוצה בבת אחת בלידה, עם יציאת התינוק מבטן האם יוצאות גם כל התחושות שהיו חבויות קודם ולא ניתן להם מקום. ומאידך ההריון והלידה הינם מצבים שיכולים לחבר אישה לעצמה ועצמיותה, ולגרום לה לטפח את הנשיות שבה. המענה לשאלה אלו כוחות יבואו לידי ביטוי בזמן הלידה תלוי במידת המוכנות של האשה ללידה ומידת המודעות והביטוי של הרגשות בזמן ההריון. טיפול נכון יכול לעזור לאשה להתמודד עם הפחדים ולהגיע ללידה ממקום מוכן וקשוב יותר למי שהיא באמת.דרך טיפול טובה לזמן הריון היא דימיון מודרך. שיטה זו כוללת שימוש בסמלים כדי לדמיין את השינויים שהמדמיין רוצה שיתרחשו בגופו. למשל, אפשר לדמיין שכאב קיים נמס ומטפטף כמו נוזל חם דרך האצבעות. זוהי שיטה מאוד אישית ועל המתרגלת לבחור את הסמלים בעלי המשמעות בשבילה. באמצעות שיטה זו ניתן להשפיע על התת מודע ועל המצב הנפשי שאדם נמצא בו. ושיטה זו יכולה לעזור למטופלת להרגיש טוב עם עצמה ולחוות את הנשיות שלה טוב יותר.עוד על ההשפעה של דימיון מודרך על הכנה ללידה בקישור הבא: http://www.dulot.co.il/nlp.asp
דרך נוספת הינה שימוש בפרחי באך. פרחי הבאך הם תמציות הומיאופתיות של פרחים שהתגלו ע"י ד"ר באך שמשפיעות על הנפש וגורמות לדברים לצאת החוצה. פרחי הבאך מותאמים באופן אישי לכל מטופלת לאחר תשאול מקיף, ומותרים לשימוש בכל זמן.


הבנת תהליך הלידה ורצון להיות שותפה בו

פחד נובע מדבר לא ידוע, ככל שהמודעות לגבי מה הולך לקרות בכל שלב גוברת, הפחדים הולכים ונמוגים. קורס הכנה ללידה טוב הוא קורס שגורם לך להבין את תהליך הלידה מבלי להכניס אותך לפחדים מסיפורי לידה של נשים אחרות. מומלץ שגם הבעל יעבור קורס כזה או לפחות שיבוא למפגש אחד כדי שיוכל לדעת באיזה שלב את נמצאת ולעודד אותך. לקורס הכנה ללידה תפקיד חשוב בעיקר בלידות ראשונות על מנת לדעת לקראת מה הולכים, אך גם בלידות הבאות יש לפעמים צורך לשוב ולהזכיר, את התנוחות הנכונות, את אופן הנשימות ואת תרגילי היציבה השונים.

מטרות קורס הכנה לידה:

• לתת לאשה כלים להתמודד עם הצירים.
• להמליץ על תרגילים מתאימים כהכנה ללידה.
• לתת ליולדת מושג על שלביה השונים של הלידה.
• לעזור ליולדת לדעת מתי להגיע לבית החולים.
• ללמד את האשה איך להיות כמה שיותר פעילה במהלך הלידה.
• לתת מושג על משככי הכאבים השונים- יתרונות וחסרונות של כל אחד.
• להוריד את הפחד מהלא נודע שקיים בלידה.

יוזמה ברוכה נוספת בתחום היא הכנת תוכנית לידה - כל אשה כותבת איך היא רוצה שתראה הלידה שלה, ובעזרת המחשבות שלה מובילה את עצמה לשם. אני רואה בזה חשיבות מרובה קודם כל בגלל עצם החשיבה החיובית וההזמנה של דברים טובים ודבר שני בגלל המעורבות של האשה בלידה שלה והרצון לקחת חלק בענין. אשה שותפה בלידה היא אשה פעילה בלידה, שמרגישה וחווה את היופי ועוצמה של הלידה.


רחל שפיץ, נטורופתית מוסמכת, R.na
בוגרת מסלול 4 שנתי במכללת רידמן ירושלים. עברה התמחות בפרויקט למען הקהילה בשכונת רמות בירושלים. מעבירה חוגים וסדנאות בתחומי הבישול הבריא, עיסוי תינוקות ,הריון ולידה. מטפלת במרפאת טבע הריפוי בירושלים ומעבירה הרצאות במסגרות שונות.