ריפלוקס תרופות סבתא נפוצות



ריפלוקס יכול להופיע בגילאים שונים ובצורות שונות. לרוב מדובר על בעיה הנגרמת מסיבות הקשורות למערכת העיכול העליונה [פירוט בהמשך].

הביטוי העיקרי של ריפלוקס הוא עליית מיצי עיכול עם תוכן קיבתי לעבר הוושט. ריפלוקס יכול להופיע בצורה זמנית וקלה – בעיקר אחרי ארוחות כבדות, עישון או אלכוהול. כאשר ריפלוקס הופך לבעיה כרונית הוא נקרא GERD

כדאי לזכור: תזונה ואורח חיים משפיעים על רמת החומרה של ריפלוקס


ניווט מהיר:
מה גורם לריפלוקס?
תרומתן של תרופות סבתא
תרופות סבתא לריפלוקס
ממה יש להמנע או לשים לב?
תקצירי מחקרים


ריפלוקס וצרבות


התסמין המרכזי של ריפלוקס הוא צרבת. זאת מאחר ולריריות הוושט אין יכולת הגנה מפני מיצי העיכול החזקים אשר צורבים אותם ומובילים לתחושת הצרבת המוכרת.

חשוב לדעת: לא כל צרבת היא סימן לריפלוקס ולהיפך – ישנם הרבה מצבים בהם צרבות יכולות להופיע לבד מסיבות שונות וכן ריפלוקס יכול להופיע גם ללא צרבות.


ריפלוקס תרופות סבתא


מה גורם לריפלוקס?


הסיבות המרכזיות השכיחות ביותר להופעת ריפלוקס קשורות בצורה כזו או אחרת לתפקוד הקיבה ושריר השוער [שריר הוושט]

• תזונה לקויה
• החלשות של שריר הוושט
• עישון ואלכוהול
חומציות גבוהה בקיבה
• מחלות עיכול כגון גסטריטיס או אולקוס


יעילות תרופות סבתא במצבי ריפלוקס


תרופות סבתא יכולות לסייע במקרים קלים ומקומיים של ריפלוקס. כל רמה אחרת של הבעיה מצריכה התייחסות מעמיקה ומקיפה יותר.

טיפול במצבי GERD או ריפלוקס כרוני מצריך התייחסות לכל היבט המשפיע על תפקוד הקיבה - בעיקר על רמת החומציות ותפקוד שריר הוושט.


מה תרומתן של תרופות הסבתא?


עיקר תרומתן של תרופות ביתיות הוא בהפחתת רמת החומציות בקיבה על ידי פעולה סותרת חומציות. מרבית תרופות הסבתא מכילות רכיבים בסיסיים [alkaline] אשר מסייעות להפחתת חומציות ברמה מקומית ובכך עשויות להקל על תסמיני צרבות.


איזה תרופות סבתא מומלצות לריפלוקס?


למעשה כל סוג מזון אשר יכול לסייע בשינוי רמת החומציות בקיבה יכול להיכלל ברשימה. מספר סוגי מזון בולטים ביכולתם הטבעית להפחתת צרבות ולהקלה על תהליכים דלקתיים.

מזונות אלו טובים באותה מידה לכל שימוש הקשור להקלה על צרבות מכל סיבה שהיא: דלקת בקיבה, אולקוס, חומציות גבוהה ועוד.

• מיץ כרוב [מסחטת מיצים קשה ללא הסיבים]
• מקל ליקוריץ
• שקדים מקולפים לא קלויים או מומלחים
• דייסת שיבולת שועל על בסיס מים


חשוב לזכור כי לא כל סוג מזון משפיע באותה צורה על כל אחד. לכן חשוב לבחון את מידת ההשפעה באופן אישי.


מיץ כרוב:
להכניס 1/2 ראש כרוב למסחטת מיצים קשה. לשתות את המיץ בכמויות קטנות. למיץ כרוב יכולת טובה לסייע למצבים דלקתיים בקיבה כמו גסטריטיס ואולקוס.


מקל ליקוריץ:
ליקוריץ הוא צמח מרפא מוכר ביכולתו האנטי דלקתית והמרגיעה על הקיבה. לקחת מקל ליקוריץ [לא שבבים] וללעוס היטב. כל כמה דקות אפשרי לחתוך את החלק הלעוס ולהמשיך עם חתיכה חדשה.

לעיסת הליקוריץ מייצרת כמות גדולה יותר של רוק [saliva] אשר הוא בסיסי ומכיל רכיבים אנטי דלקתיים ואנטי חיידקיים. הרוק מסייע גם לרכך את המזון ובכך מאפשר לקיבה לעבוד בצורה קלה יותר על ידי הפרשה פחותה של חומציות.


שקדים מקולפים:
להשרות מספר שקדים לא קלויים ולא מומלחים בקערת עם מים פושרים – עד שהקליפה של השקד מתרככת וניתן להסירה.

לקלף את הקליפה וללעוס 2-3 שקדים בפה היטב למשך 2-3 דקות מבלי לבלוע. כמו עם מקל הליקוריץ גם לעיסת השקדים באיטיות משחררת כמויות גדולות של רוק לפה ואח"כ לקיבה.


שיבולת שועל:
לקחת 4 כפות שיבולת שועל דקה ולהניח בסיר קטן. להוסיף כוס מים נקיים [עדיף מינרליים לא מהברז] – להביא לרתיחה ולבשל על אש קטנה 1-2 דקות. לקרר מעט ולאכול – אפשרי להוסיף מעט קינמון.


טיפול טבעי לריפלוקסטיפול נטורופתי לריפלוקס


תרופות סבתא שיש לשים לב לפני השימוש


ישנם פרסומים שונים על תרופות סבתא לצרבת וריפלוקס אשר כוללות המלצות שונות שיש לבחון אותן בצורה קפדנית יותר בעיקר על השפעתן האישית בהקלה על צרבות.

סודה לשתייה
למרות הפעילות הבסיסית של סודה לשתייה היא עלולה להיות בעייתית בצריכה בכמות גבוהה ו/או בשימוש לאורך זמן. מעבר לכך שסודה לשתייה היא חומר מעובד ולכן ההעדפה היא לעשות שימוש במזונות טבעיים.


לעיסת מסטיק
הרעיון מאחורי לעיסת מסטיק הוא למעשה ייצור מוגבר של רוק [saliva] אשר מכיל רכיבים המסייעים לריכוך המזון והוא מעט בסיסי.

הבעיה היא בבחירת סוג המסטיק – רובם מכילים ממתיקים מלאכותיים אשר מזיקים לקיבה ולכן עדיף ללעוס מקל ליקוריץ או שקדים במטרה לייצר כמות רוק גבוהה יותר.


לעיסת ג'ינג'ר
שורש ג'ינג'ר נחשב לצמח מרפא נפוץ ושימושי ביותר בעיקר לבעיות עיכול כגון בחילות, גזים ונפיחות. הג'ינג'ר חריף בטעמו ולכן הוא עשוי דווקא לגרום לצרבות בשימוש נרחב. יש לבחון באופן אישי כיצד צריכת הג'ינג'ר משפיעה.

ג'ינג'ר הוא תרופה ביתית נפוצה לבעיות כמו בחילות ובטן חמוצה, אך עדיין לא ברור אם זה באמת יכול לעזור עם תסמיני צרבת מדי פעם. למעשה, מחקרים שונים העלו כי צרבת היא סימפטום של צריכה מוגברת של ג'ינג'ר.


חלב
חלב הוא בסיסי מטבעו – תכונה זו עשויה להקל בצורה שטחית על צרבות. הבעיה הגדולה עם חלב הוא הרכב השומנים הרוויים והחלבון אשר עלולים לגרות עוד יותר את ריריות הקיבה, בזמן העיכול ובכך להגביר תסמיני ריפלוקס כגון צרבות.


סיכום


ישנן מספר תרופות סבתא טבעיות העשויות להקל על מצבי צרבת. חשוב לבחון כל סוג מזון באופן אישי מבחינת הטעם, התאמה ומצב בריאותי אישי.

תרופות סבתא נועדו להקלה וטיפול ראשוני במקרים קלים של צרבות או ריפלוקס. כאשר הבעיה היא כרונית או מורכבת יותר יש צורך להתייחס בכלים טיפוליים יותר יסודיים.


תקצירי מחקרים


ג'ינג'ר והשפעתו על בריאות האדם: סקירה של 109 ניסויים מבוקרים אקראיים
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019938/


השפעת לעיסת מסטיק ללא סוכר על ריפלוקס
https://www.researchgate.net/publication/7519637_The_Effect_of_Chewing_Sugar-free_Gum_on_Gastro-esophageal_Reflux



אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..