תרופות סבתא להקלה על צרבות

 

שאלה [מתוך פורום התמיכה של אתר טבע הריפוי]

אני סובל מזה מספר חודשים מצרבות המגיעות בשעות שונות במהלך היום ודי מטרידות אותי. הצרבות יכולות להיות גם קשות עם בחילות וכאבים.

עשיתי את כל הבדיקות ולא מצאו כלום. הרופא המליץ לי לקחת נקסיום ואני מרגיש שהוא מפחית לי קצת את התסמינים אבל לא עד הסוף.

אני מנסה לשמור על תזונה נכונה ומשתמש מידי פעם גם בטאמס או רני כדי להפחית את הצרבת. קראתי שיש גם תרופות סבתא שיכולות לעזור בהקלה על צרבות.


ניווט מהיר:
מה זה צרבת
מהם הסיבות לצרבות?
האם טאמס עובד כמו נקסיום?
תרופות סבתא להקלה מהירה
הפתרון היסודי לצרבות


תשובה

תרופות סבתא לצרבת זה כינוי נחמד לכמה אופציות מהירות להקלה על צרבת שמופיעה בפתאומיות. בגדול צרבת מתרחשת כאשר מסיבה כזו או אחרת תכולת מזון ביחד עם מיצי קיבה עולים בחזרה לכיוון הגרון דרך הוושט.

מיצי הקיבה חזקים מאוד על מנת שיהיו מסוגלים ל"עכל" ולפרק את המזון אותו אנו אוכלים. לעומתם ריריות הוושט הן ריריות מאוד עדינות.

שורה תחתונה: כאשר מיצי הקיבה החומציים באים במגע עם הריריות העדינות של הוושט, הם צורבים אותן ומכאן הכאב החזק.


מה יכול לגרום לצרבות?


הסיבות לצרבת הן רבות ויכולות להיות קשורות למספר גורמים אשר חשוב לזהות ולהתמקד בהן בטיפול:

• תזונה לקויה
• עישון ואלכוהול
• תרופות
תת חומציות [היפוכלורידריה]
• סטרס גבוה
ריפלוקס או דלקת בקיבה


תזונה לקויה

הגורם המרכזי לצרבות, במרבית המקרים, הוא תזונה לקויה. מן הסתם ככל שאנו מתבגרים מערכת העיכול נחלשת ולכן הרגישות שלנו למזון עולה.

מה שאנחנו יכולים לאכול בגיל 20 לעיתים לא תקף מעל גיל 40 והלאה. כמובן לא מדובר על כל אחד אולם במרבית המקרים זה משפיע.

הקיבה שלנו יודעת לעכל כמויות מסוימות של מזון וככל שהמזון הוא קשה יותר לעיכול כך יגדל העומס והחומציות אשר עלולים להיות הרקע לצרבות.

עישון ואלכוהול

עשן הסיגריות ואלכוהול גורמים לריפיון של שריר הוושט אשר אחראי על סגירת המעבר בין הוושט לקיבה ובכך מונע מאוכל וחומציות לעלות לכיוון הוושט.

כאשר שריר זה רפוי הוא מאפשר לחומציות לעלות לוושט וליצור צרבות ובהמשך אלו עלולות להתפתח לדלקות וכיבים.

תת חומציות - היפוכלורידריה

ישנם מצבים בהם החומציות בקיבה יורדת עקב סיבות שונות ומצב זה עלול לעורר גם הוא צרבות. למרות שנדמה לכאורה שמיעוט חומציות לא אמורה לעשות זאת.

סטרס גבוה

נתקלתי במקרים רבים של צרבות שהיו על רקע של סטרס בלבד. זהו מצב מתסכל מאחר וקשה להאמין שמתח יכול לגרום לתסמין שכזה ובעוצמות גבוהות.

אולם כך הדבר והדרך להתמודד עם צרבות מהסוג הזה הוא בעיקר על ידי איזון מערכת העצבים והפחתת רמות המתח הגבוהות.

ריפלוקס וגסטריטיס

אחד הסיבות המרכיות והשכיחות ביותר לצרבות הם ריפלוקס ודלקות בקיבה. במצבים אלו חומציות הקיבה גבוהה ויחד עם חולשה של שריר הוושט גורמים לעליית מיצי עיכול ולצרבת.


ההבדל בין טאמס לנקסיום


יש הבדל מהותי בין אופן הפעולה של טאמס אשר נמכר ללא מרשם לבין נקסיום המחייב מרשם רופא. למעשה טאמס גורם לקיבה להפוך לבסיסית ובכך מפחית את החומציות.

לעומת זאת נקסיום היא תרופה כבדה ומשמעותית יותר אשר נרשמת בעיקר כאשר יש מצבים מאובחנים כגון גסטריטיס, ריפלוקס או כיבים.

הנקסיום ותרופות אחרות מאותה משפחה פועלת על תאי הקיבה ולמעשה מפחיתה את הכמות שלהם ובכך הפחתה של הצרבות.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


תרופות סבתא לצרבת


במקרים בהם אין יכולת לעשות שימוש בתוספים ספציפיים אשר מסייעים להקלה על צרבות, ניתן לעשות שימוש בכמה דרכים טבעיות אשר עשויות לסייע.


מים קרים מאוד

יש למלא כוס מים עד החצי ולמלא אותה אח"כ בקוביות קרח. להניח עד שהקרח נמס והמים פשוט הופכים לקרים מאוד.

ללגום לגימות קטנות וקצרות. המים הקרים מכווצים את שריר הוושט ומרגיעים את ריריות הוושט הצורבות.

שקדים טריים לא קלויים או מבושלים

לשקדים יכולת לאזן את חומציות הקיבה ולסייע בהפחתת צרבות. יש ללעוס 2-3 שקדים, רצוי קרים, לא מבושלים או קלויים.

להשרות את השקדים במים פושרים ולאחר כ-20 דקות לקלף את הקליפה החומה שלהם. להניח להתקרר לגמרי ואז ללעוס לאט כאמור 2-3 שקדים.

ליקוריץ

אם יש בבית מה טוב! מציצה של מקל ליקוריץ משחררת את החומרים הפעילים של הצמח ומסייעים באיזון החומציות בקיבה ובהפחתת הצרבת.

חלב קר

החלב הוא בסיסי ולמרות שבצריכה קבועה הוא לא מומלץ הרי למקרי חירום של צרבת אפשר להשתמש בו. פשוט ללגום מעט בכל פעם להפחתת הצרבת.

דייסת שיבולת שועל

גם לשיבולת שועל יכולת טבעית להקל על צרבת פתאומית. יש להכין צלחת דייסה נקייה ללא תוספות, רצוי עם חלב ולאכול.

מיץ כרוב

מיץ כרוב נקי ללא סיבים מכיל רכיבים אנטי דלקתיים שונים וכאלו המסייעים להרגעת ריריות הקיבה. מיץ כרוב אמנם טוב למצבי דלקת אך יכול לסייע גם להקלה על צרבות.


תרופות סבתא לצרבת


כיצד לפתור צרבות באופן יסודי


כל תרופות הסבתא או סותרי החומציות השונים יכולים לסייע בהקלה על צרבות אבל לא ממש יכולות לפתור את הבעיה מהשורש.

הדרך המשמעותית ביותר להביא להחלמה ולהפטר מהצרבות היא להבין את הגורמים ולטפל בהם. מאחר והבעיה יכולה לנבוע מגורמים שונים - לאבחנה במקרים אלו חשיבות גבוהה.


טיפול טבעי לגסטריטיסלילך נהרי - טיפול טבעי לדלקת בקיבה


צרבות על רקע דלקת בקיבה


גסטריטיס היא מצב בו ישנה רמה של דלקתיות כזו או אחר בריריות הקיבה. ריריות הקיבה בנויות בצורה כזו שיש להן ציפוי הגנה מפני מיצי העיכול החומציים והחזקים.

במצבי דלקת הגנה זו נפגמת והריריות חשופות למגע עם חומציות הקיבה - מצב זה יוצר גירוי גבוה ותהליך דלקתי מוגבר.

לעיתים הדלקתיות נגרמת עקב שגשוג של חיידק בשם הליקובקטר פילורי (Halicobacter filori). לעיתים מקור הדלקת בקיבה הוא על רקע תזונה לקויה, סטרס גבוה וכו'.

חלק מהתסמינים של גסטריטיס עשויים להיות צרבת ברמה כזו או אחרת, יש מטופלים המתלוננים על צרבות קשות וחזקות המגיעות לעיתים עד לאוזניים בתחושת הכאב.

אחרים מדווחים על צרבת הבאה לידי ביטוי בתחושת שריפה חזקה באזור הקיבה. במקרים אלו תרופות סבתא לצרבת פחות יעילות ויש צורך לפעול בצורה יסודית ומעמיקה יותר במטרה לפתור את הצרבת מהשורש.

שורה תחתונה: גסטריטיס היא דלקת ברירית הקיבה והגורמים לה יכולים להיות שונים - תזונה היא הכלי הטבעי המרכזי להחלמה.


טיפול נטורופתי לגסטריטיס


הטיפול בגסטריטיס הוא יחסית פשוט והוא מכוון בעיקר להפחתת הגירוי של ריריות הקיבה והגברת התהליכים האנטי דלקתיים, על מנת לאפשר לריריות להחלים.

איך גורמים להפחתת הגירוי של הריריות? בטיפול נטורופתי לגסטריטיס אנו משלבים תכנית תזונה, צמחי מרפא, הפחתת סטרס, אם יש צורך ועוד.

בנוסף לתזונה, פורמולות צמחי מרפא ספציפיות המכילות רכיבים אנטי דלקתיים וכן רכיבים היכולים לסייע בהגנה על ריריות הקיבה וכן לסייע לאזן חומציות.

צמחי המרפא מסייעים בנוסף לחיזוק מערכת החיסון - פעולה אשר תורמת גם היא לתהליך ריפוי הגסטריטיס. לצד התזונה וצמחי המרפא, במידה ויש סטרס, אנו מתאימים תכנית להפחתת לחצים.

שורה תחתונה: שילוב תחומי טיפול שונים מאפשר התייחסות רחבה ויסודית לבעיית הגסטריטיס והצרבות ובכך מאפשר החלמה מהירה ויסודית המטפלת בשורש הבעיה.


טיפול בצרבת על רקע דלקת בוושט


אזופגיטיס היא דלקת בוושט אשר לרוב נגרמת עקב תופעה הקרויה ריפלוקס - זהו מצב בו מיצי העיכול עולים חזרה לכיוון הוושט וגורמים לצריבה חזקה של הריריות.

צרבות כרוניות קשורות לרוב לתהליך הנקרא ריפלוקס. צרבת כרונית לאורך זמן יוצרת גירוי גבוה של ריריות הוושט העלולות להיפגע ולגרום לתהליך דלקתי הקרוי אזופגיטיס.

כמו גסטריטיס גם למצב זה יש טיפול טבעי פשוט יחסית הכולל אותו רעיון - הקטנת חומציות הקיבה, הפסקת עליית מיצי העיכול לוושט והפחתת הרמה הדלקתית בריריות עצמן.

שורה תחתונה: צרבות כרוניות עלולות להוביל לדלקת בוושט. הטיפול הנטורופתי לאזופגיטיס כולל תזונה נכונה, צמחי מרפא וכל היבט אחר העומד ברקע להופעת הדלקת בוושט.


אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..