תחושת אובדן שליטה ופחד להשתגע

 

שאלה
אני בת 26, סטודנטית בטכניון שנה ג'. אני נמצאת עכשיו בתקופת בחינות מלחיצה מאוד ויש המון לחץ סביב קבלת ציונים גבוהים. בתקופת המבחנים האחרונה נתקפתי התקף חרדה שהתאפיין בעיקר בדפיקות לב מואצות, סחרחורות, הזעה מוגברת, תחושה שאני מאבדת שליטה וקושי לנשום. מאז יש לי מצבים שהחשיבה שלי מעורפלת, אני מרגישה מבוהלת, קשה לי להתרכז ויש לי מין תחושת פחד להשתגע. כל הדברים האלו מלחיצים אותי עוד יותר וזה פוגע בתפקוד היומיומי שלי, אפילו שקלתי לעזוב את הלימודים בגלל זה. פגשתי רופא שהמליץ לי לקחת אסטו להרגעה לתקופה ארוכה וכדור ששכחתי את שמו להרגעה מידית. האם יש משהו טבעי שיכול להפחית לחץ ותחושת אובדן שליטה?

 

תשובה

על פי מה שאת מתארת נכנסת לתקופה מאוד לחוצה בחייך. הלחץ היה כנראה כבד מנשוא ולכן התחלת להרגיש אותו פיזית בגוף. כל הסימפטומים שאת מתארת הם סימפטומים מוכרים של חרדה, כפי שציינת. במצב זה בהחלט אפשר לטפל בדרך טבעית ויעילה. חרדה היא הפרעה שכיחה והיא ההפרעה הכי קלה לטיפול ולאיזון מההפרעות הנפשיות, כך שאת יכולה בהחלט להיות אופטימית. ראי את זה כגל ענק הסוחף אותך, אך הגל הזה יעבור, את עדיין תהיי את, עם כל היכולות שלך, ותמשיכי בחייך. אנחנו צריכים רק לדאוג שתהיה חזקה ותעמדי איתן עד שהגל יעבור. פחד להשתגע ותחושת אובדן שליטה מוכרים ונפוצים אצל אנשים רבים החווים חרדה. פחד להשתגע נובע מההרגשה של שמיטת הקרקע מתחת לרגליים ומתחושת אובדן השליטה. דפוסי חשיבה, התנהגות וחוקיות שהייתה קיימת וברורה לך מאז שאת זוכרת את עצמך כביכול משתנים וזה מאיים מאוד על העצמיות שלך. כשאת מפחדת להשתגע את בעצם מפחדת לאבד את מי שאת. אני יכולה להרגיע אותך – זה לא יקרה. זו פשוט תגובה חריפה למצב הלחץ בו את נמצאת. כרגע המסגרת הלימודית הדורשנית ומבנה האישיות שלך גרם לך להגיע למצב לחץ כל כך גבוה עד שהיה בלתי נסבל מבחינתך והפך לחרדה. הדרך הכי טובה לטפל במצב זה הוא קודם כל להוריד את הלחץ. מקורה של החרדה הוא לחץ גבוה. בהיעדר לחץ החרדה לא מתקיימת. מבחינה זו הגישה הטיפולית גם מתמקדת בהפחתת הלחץ. ישנם עשרות דרכים לעשות זאת הן ברמה הקוגנטיבית והם ברמה ההתנהגותית. הניסיון הטיפולי שלנו מלמד כי שילוב של פעילות גופנית עם צמחי מרפא מספק מענה מאוד יעיל להפחתת לחץ, חרדה וכל תסמיניה. טיפול ביופידבק גם מאוד יעיל למצבים אלו. אז מה עליך לעשות? התחילי לעסוק בפעילות גופנית אירובית. אם את לא בכושר התחיל בהליכה. נסי לעלות את הדופק עם הזמן על מנת להגיע לפעילות מאומצת לאורך זמן. חשוב להגיע לפעילות של לפחות 30 דקות כ 4-5 פעמים בשבוע. בזמן פעילות גופנית הגוף מפנה את הורמוני הסטרס והלחץ כגון אדרנלין וחומרים מרגיעים משתחררים. לפעילות גופנית השפעה עצומה על מצב הרוח! ראי זאת כתרופה הטבעית הזולה ביותר ובין היעילות שבהן להפחתת מתח וחרדה.


צמחי מרפא יעילים בהרגעה הפחתת מתח וחרדות ואיזון מערכת העצבים

במקביל לפעילות הגופנית, צמחי מרפא מצויינים להרגעה מידית ולהפחתה מהירה של תחושת החרדה ובכך מסייעים מאוד בתהליך ההשתחררות הכללית מהחרדה. צמחי המרפא פועלים בצורה ישירה ועדינה על מערכת העצבים, הם מרפים שרירים ומרגיעים כללית. בין צמחי מרפא אשר נחקרו ונמצאו יעילים לאיזון מערכת העצבים ולהרגעה אפשר לציין את הוולריאן, טיליה וליקופוס. התכונות המרכזיות של צמחים אלו הם: הרגעה ושיקום עדינים של מערכת העצבים, שחרור והרפיה של מתחים וכיווצים בגוף, שיפור תהליכי חשיבה ותפקוד נפשי. היתרון הגדול של צמחי המרפא, מעבר לכך שהם טבעיים כמובן, הוא שהם אינם ממכרים וללא תופעות לוואי כלל.


לסיכום, הטיפול הטבעי להפחתת חרדה כולל

פעילות גופנית
הרגעה כללית של הגוף, העלאת מצב רוח, שחרור הורמוני לחץ, שיפור זרימת דם.

צמחי מרפא
הרגעה ישירה של מערכת העצבים, הרפייה ושחרור כיווצים ומתחים בגוף, שיפור תהליכי חשיבה, שיפור זרימת דם, חיזוק כללי.


לילך נהרי-נטורופתית מומחית