האם יש קשר בין כולסטרול לסוכרת מסוג 2

 

שאלה
אני בן 65 וחולה סוכרת סוג 2 מזה כבר כמה שנים, מאוזן עם תרופות. בנוסף, אני לוקח תרופות לאיזון כולסטרול שגם מזה אני סובל כמה שנים. קראתי לא מזמן כי מאוד חשוב לי לשמור על רמות כולסטרול נמוכות כשיש סוכרת במקביל. אשמח לדעת האם זה נכון? ואם כן – מה הקשר בין רמות כולסטרול וסוכרת? וכיצד אני יכול להוריד או להקל על הבעיות האלו?



תשובה

יש בהחלט קשר ישיר בין סוכר גבוה לכולסטרול גבוה. ראשית, שניהם מעידים על בעיה מטבולית בגוף ושניהם הם חלק מתסמונת הנקראת "התסמונת המטבולית" הכוללת גם יתר לחץ דם, חומצה אורית גבוהה ועודף משקל. אנשים שרמות הסוכר שלהם לא מאוזנות נמצאים בסיכון גבוה יותר לכולסטרול וטריגליצרידים גבוהים בדם וכן לנזק של כלי הדם. רמות גבוהות של סוכר בדם גורמות לנזק דפנות כלי הדם ולעידוד דלקתיות, מה שמוביל להתקדמות התהליך הטרשתי העומד מאחורי מחלות לב וכלי דם. בנוסף, הסיבוך העיקרי של מחלת הסכרת הינו מחלות לב וכלי דם. סכרת מגבירה בצורה משמעותית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, פי 2-3 מאדם שאינו חולה בסוכרת. על פי מחקרים אחרונים, הסיכון לשבץ מכפיל את עצמו ב-5 השנים הראשונות המטופלות בסוכרת מסוג 2. אך יש לכל זה גם חדשות טובות: על ידי שינוי אורח חיים, במסגרת טיפול נטורופתי, ניתן להוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולאזן את רמות הסוכר.



מכיוון שסוכרת סוג 2 וכולסטרול גבוה הם ביטוי של אותה בעיה, הרי שהפתרון הוא אחד לשניהם. זו הסיבה גם מדוע צמחי מרפא שמאזנים רמות סוכר בדם משפיעים גם על רמות השומנים בדם. התזונה הלקויה, שמעודדת עלייה חדה ברמות הסוכר היא גם אותה תזונה שמעודדת עלייה של כולסטרול. הפתרון לבעיה זו כולל שינוי תזונתי שמטרתו לאזן את רמות הסוכר בדם על ידי מניעה של עליות חדות ברמות הסוכר. בנוסף, מטרת התזונה לנקז את הכבד מעודפי השומן על מנת שהכבד לא ייצר עודפי כולסטרול. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, ללא מזון שומני ועשיר בפחמימות פשוטות, יאזן את המצב. בנוסף, ישנם צמחי מרפא מצוינים למצב זה שיעבדו בכמה רמות. צמחי מרפא כגון חילבה, מלון מר וג'ימנמה הינם צמחי מרפא נחקרים ביותר שנמצאו יעילים לא רק לאיזון רמות סוכר אלא גם לאיזון רמות כולסטרול.


לסיכום, טיפול נטורופתי יעיל לאיזון רמות סוכר וכולסטרול כולל

תזונה: עשירה בסיבים תזונתיים ובמרכיבים תזונתיים שמאזנים רמות סוכר וכולסטרול
צמחי מרפא: מאזני רמות סוכר ומנקזי כבד להורדת רמות כולסטרול
תוספי תזונה: לאיזוו רמות סוכר והעלאת רגישות התאים לאינסולין
פעילות גופנית: לשמירה על משקל תקין ומניעה של כולסטרול וסוכר גבוה