פיטוכימיקלים במזון | מידע מפורט

 

פיטוכימיקלים רקע כללי

פיטוכימיקלים נמצאים בכל חלקי הצמח והם הצובעים את הצמח. יש להם השפעות מיטיבות רבות על גוף האדם:

• אנטיאוקסידנטים חזקים ביותר
• השפעה על התמיינות תקינה של התא ובכך מניעת סרטן
• עליה בפעילות אנזימי דטוקסיפיקציה ובכך תורם לניקוי הגוף מרעלים
• חסימה של ייצור נטרוזאמינים (רעלים)
• השפעה מיטיבה על מטבוליזם של אסטרוגן וכולסטרול
• השפעה מיטיבה על הסביבה בקולון, במעי. השפעה על הפלורה
• שימור שלמות התוכן התוך תאי
• שמירה על תיקון DNA פגום
• ירידה בהתמיינות תאים, ולכן הורדה לסיכון לחלות בסרטן
• הפעה מיטיבה על תהליכים דלקתיים

ישנם סוגים רבים של פיטוכימיקלים: פלבנואידים, איזופלבונים, איזוטיאוציאנטים, קרטנואידים, אליום, פוליפנולים, מונוטרפנים ומעכבי פרטאזות. בכל קבוצה יש תתי קבוצות.


פלבנואידים

חומרי הצבע הנמצאים באופן טבעי בעולם הצומח. הם נוגדי חימצון חזקים ביותר בטבע והשפעתם חזקה יותר מלקיחת ויטמינים ומינרלים בודדים (כגון E, בטא קרטן, C וסלניום) ויותר ספציפית. הם עובדים על רקמות שונות ועל אנזימים ואיזואנזימים (תת קבוצה) הפלבנואידים צובעים בעיקר פירות ופרחים. תפקידם לשמור על הצמח מפני גורמי חימצון. יש למעלה מ 4000 מינים של פלבנואידים שונים. לפלבנואידים כושר אנטי דלקתי, אנטי אלרגי, אנטי וירלי, אנטי קרצינוגני (סרטני). כתת קבוצה של הפלבנואידים יש:

• קוורציטין
• ברומלין
• אנטוציאנידים

קוורציטין
לקוורציטין צבע כתום צהבהב והוא הפלבנואיד עם ההשפעה הפעילה ביותר. הוא אנטי דלקתי ואנטי אלרגי מאוד חזק. קוורציטין קיים בעיקר בבצל אך הוא נמצא גם באוכמניות, שעועית ירוקה, משמש, תפו"ע, פול ירוק. תה ירוק ועוד.

ברומלין
הינו אנזים מעכל חלבון שמקורו באננס. השפעות הברומלין: סיוע בעיכול יעיל, מכיל אנזימים מעכלי חלבון ומסייע לפירוק יעיל של חלבונים, השפעה אנטי דלקתית (בעיקר יחד עם קוורציטין) – מסייע בקיצור תהליכי דלקת וסילוק חומרי פסולת, מוריד קרישיות יתר בדם, דילול הפרשות ליחתיות וסילוקן, פעילות נוגדת חימצון, הגברה של פעילות אנטיביוטית, האצה של ריפוי פצעים, כושר במניעת גידולים סרטניים

אנטוציאנידים
שמו היותר מוכר של פיטוכימיקל זה הוא פיקנוגנול שמקורו מעץ האורן הצרפתי. הוא נמצא גם בזרעי ענבים, פירות יער, כרוב סגול, קליפת עץ הלימון, קליפה פנימית של פרי הדר, רימון, תה ירוק, יין אדום ושוקולד. כתוסף ניתן לרכוש אותו כפיקנוגנול או זרעי ענבים. כמו כן ניתן למצוא אנטוציאנידים בתוספים כגון תמצית תה ירוק, ג'ינקו בילובה, אקיבין ווקסיניום לאנטוציאנידים יש 2 יתרונות גדולים כנוגדי חימצון:

1. המבנה הכימי שלהם מאפשר להם להתמזג אל ממברנת התא ולעבוד ישירות כנוגד חמצון על ממברנת התא. הנזק הראשון של הרדיקלים החופשיים הוא בחמצון ממברנת התא.
2. לאנטוציאנידים יש יכולת הגנה מפני רדיקלים חופשיים גם מסיסים בשומן וגם מסיסים במים.


קרטנואידים

יש קבוצה של למעלה מ 400 קרטנואידים, רק ל 30-50 מהם פעולה שדומה לויטמין A. הקרטנואידים הם קבוצה של פגמנטים שנמצאים בטבע. מאפיין אותם שהם מסיסים בשומן, כל אורגניזמים בטבע שמעורבים בפוטוסינטזה מכילים קרטנואידים. המקור שמבצע הכי הרבה פוטוסינתזה בטבע הוא אצות ים. לפוטוסינתזה דרושים קרטנואידים כדי להגן מפני החימצון. מקורות תזונתיים לקרטנואידים: ירקות ופירות ירוקים כהים וכתומים, אצות, קטניות, זרעים, סלמון. קרטנואידים פעילים עקריים: אלפא קרוטן - (גזר, דלעת, קישוא), בטא קרוטן – אנטי אוקסידנט (גזר, עלי גפן, בטטה, כרוב), קריפטוקסנטין (פלפל אדום, מנגו, מנדרינות, אפרסמון), לוטאין (כרוב, תרד, לפת, חסה, ברוקולי), ליקופן – מגן מפני סרטן הפרוסטטה (עגבניות, אבטיח, אשכולית אדומה), לוטאין – מונע דגנרציה של העין (דלעת, קישוא, ברוקולי, כרוב ניצנים) וזיאקסנטין (תירס, אפרסמון, תרד).


פיטואסטרוגנים

פיטואסטרוגנים מוגדרים כמשפחה של תרכובות מצמחים שדומים מבחינת מבנה לאסטרוגן של יונקים שנקרא אסטרדיול ואשר הם יכולים לחקות את פעולתו בגוף. הם יכולים להקשר לרצפטורים (קולטנים על גבי התא) של אסטרוגן מסוג ER-alpha ובאפיניות גדולה יותר לרצפטורים ER-beta . (ER= estrogen receptor). פיטואסטרוגנים נמצאים במזונות רבים, אולם בסויה ומוצריה הם נמצאים ברמה הכי גבוהה. לדוגמא: פיטואסטרוגנים ממוצא של הכרוביים שהם כרוב, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים ואחרים, נמצאו במיוחד ממתינים את פעולת האסטרוגן. החומר הפעיל ביותר בהם הוא דיאינדולימתאן מקבוצת האינדולים. מחקרים אפידמיולוגים יצרו את העניין בסויה, ראו שבמדינות שצורכות הרבה סויה ומוצריה יש שיעורים נמוכים של סרטן, אוסטאופרוזיס, סמפטומים של גיל המעבר ומחלות לב. איזופלבונים הינם תת קבוצה של פיטואסטרוגנים והם המדוברים ביותר. יש 2 איזופלבונים עיקריים: ג'ניסטין ודיזאין. האיזופלבונים במוצרי סויה נמצאים בריכוז הגבוהה ביותר במיסו, בפולי סויה והכי פחות בחלב סויה וטופו.

מרכיבים נוספים הקיימים בסויה:
מעכבי פרוטאזות – אנזימים מפרקיו חלבון, ההשערה שמרכיבים אלו תורמים לפעילות האנטי סרטנית של הסויה ליגננים – בעלי אפקט פיטואסטרוגני. נמצאים בעיקר בזרעי פשתן, כמו כן ב: אצות ים יבשות, קטניות, סובין של דגנים, דגני בוקר מלאים, ירקות ופירות. פיטוסטרולים – בעלי יכולת לקשור כולסטרול במעי ואז הספיגה לדם נמוכה. קומסטאנים – נמצאים בריכוז מאוד גבוה בסויה, בעלי פעילות פיטואסטרוגנית. הריכוז הגבוה ביותר נמצא בנבטי מש. ספונינים – בעלי פעילות אנטיאוקסידנטית ואנטי מוטגנית (נגד תהליכים סרטניים) קושרים כולסטרול ומלחי מרה וגורמים להם לצאת מהגוף חומצה פיטית – אנטיאוקסידנט חזק, פעילות נוגדת סרטן.

כיום ישנם תוספים רבים המכילים פיטואסטרוגנים שונים. מחקרים רבים מזהירים מפני נטילת תוספים אלו ואין לאדם עדיין מספיק ידע לקבוע מה הסכנה בלקחת פיטואסטרוגנים בצורה מרוכזת. השימוש היעיל ביותר במרכיבים אלו הם דרך התזונה, כפי שזה נעשה במזרח הרחוק במשך אלפי שנים והוכיח את עצמו כיעיל מפני סרטן שד, סימפטומים גיל המעבר וכולי.

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.