מניעת סרטן השד - הגישה הנטורופתית



על פי סטטיסטיקה עכשווית, אחת מתוך 9 נשים בישראל יחלו בסרטן שד. אחוז זה עלה בהדרגה, למרות ההתקדמות הרפואית. עם סטטיסטיקה מאיימת שכזו יותר ויותר נשים מעוניינות לדעת כיצד ניתן למנוע סרטן שד. מעטות המחלות שמעוררות אימה ופחד כמו סרטן, והטיפולים שהרפואה המערבית מציעה כגון הקרנות, ניתוח, כימותרפיה – לרוב חסרונותיהם עולים על יתרונותיהם ויעילותם הרפואית מוטלת לא אחת בספק. כיום טיפול המניעה היחיד שקיים ברפואה הקונבנציונלית הינו לקיחת תרופה בשם טמוקסיפן. כבר בשנות ה -80 ניתנה תרופה זו כמניעה לנשים עם סיכון גבוה לסרטן שד כגון נשים שנמצא אצלם מוטציה בגן BRCA1. לנשים אלו סיכון של 85% לחלות בסרטן השד. אך לצד הטמוקסיפן תופעות לוואי רבות כגון נזק עיני (ניוון המקולה), דכאון, נטיה ליצירת קרישיות יתר, תופעות מנופאוזה, סיכון גבוה לסרטן כבד ואסטמה.

הקשר בין אחוז חולות סרטן השד לאורח החיים הוא ברור ולא משתמע לשני פנים. בתרבויות בהם אחוז השומן במזון נמוך ועיקר התזונה מושתתת על פירות, ירקות ודגנים מלאים, אחוז סרטן השד נמוך מאוד. דוגמא לכך היא נשות המזרח הרחוק. תזונה מסורתית מזרחית מקושרת עם סיכון נמוך לסרטן שד. תזונה ים תיכונית מסורתית מקושרת עם סיכון בינוני והתזונה המערבית מקושרת עם סיכון מאוד גבוה. הבעיה היא שחוקרי הרפואה המערבית לא מסתכלים על התמונה השלמה כי אם מחפשים תרופת פלא, מרכיב אחד,תשובה אחת, שתהווה פתרון אולטימטיבי.ההכוונה הנטורופתית למניעת סרטן שד מציעה מספר דרכים:

1. צריכת מזונות דלי שומן רווי בפרט ושומן בכלל.
2. צריכת מזונות עשירים בסיבים, בעיקר ליגננים.
3. צריכת מזונות בעלי פעילות אנטי סרטנית כגון ירקות ממשפחת המצליבים, סויה, עגבניות, ירקות ופירות עשירים באנטי אוקסידנטים.
4. אכילת כמה שיותר מזון אורגני וצמצום החשיפה לחומרים כימיקלים.
5. פעילות גופנית שבועית – כדרך לשמירה על משקל תקין.
6. הפסקת צריכת אלכוהול.
7. שמירה על משקל תקין.
8. החשפות מבוקרת לשמש לצריכת ויטמין D


צריכת מזונות דלי שומן רווי בפרט ושומן בכלל

המפתח לקשר בין שומן לסרטן שד הוא כנראה אסטרוגן. שומן מעלה משקל גוף ומעלה את מספר תאי השומן בגוף. תאי שומן מפרישים אסטרוגן. אסטרוגן גבוה בגוף הוא גורם סיכון משמעותי לסרטן השד. עודף שומן גוף מתזונה עשירה בשומן גורמת לקבלת ווסת מוקדמת, עוד גורם סיכון לסרטן השד. כל מחזור ווסתי גורם לחשיפה נוספת לרמות גבוהות של אסטרוגן. התזונה המומלצת למניעת סרטן שד היא הורדת כל מוצרי החי: בשר, עוף, ביצים, מוצרי חלב, חמאה וכולי. המקורות היחידים לשומן המומלצים הם דגי ים צפוני ושמן זית בתולי מכבישה קרה. לגבי שמן קנולה אין מספיק מחקרים לכאן או לכאן. אכילת סיבים מרובה מעלה נפח צואה ותכיפות יציאות. דרך הצואה הגוף מפריש אסטרוגן ובכך שומר על רמות תקינות של אסטרוגן בגוף. כאשר השימוש באסטרוגן,בגופנו, מסתיים, מופרש האסטרוגן למיצי המרה, מיצי המרה מופרשים למעיים ומשם החוצה דרך הצואה. אך ישנו אנזים במעיים שהופך את האסטרוגן לאקטיבי וגורם לו להספג שוב לזרם הדם. סיבים תזונתיים מפריעים לאנזים זה ומונעים ספיגה חוזרת של אסטרוגן.


צריכת מזונות עשירים בסיבים, בעיקר ליגננים

תפקיד נוסף וחשוב יש לקבוצת סיבים מסוימת בשם ליגננים. הליגננים נמצאים בדגנים מלאים ובזרעים. במעי האדם משנות הבקטריות את צורת הליגננים. צורה זו ניתנת לספיגה. אחרי ספיגה הליגננים מפריעים לפעילות האסטרוגנית, פועלים כטמוקסיפן טבעי, ללא תופעות הלוואי כמובן. הצורה היעילה ביותר לצרוך ליגננים, חוץ מתזונה עשירה בזרעים ודגנים מלאים, היא להוסיף לתזונה זרעי פשתן טחונים. הוספה קבועה של יותר מ 2 כפיות ביום עלולה להפריע במטבוליזם של B6.
כרובית, ברוקולי, כרוב וכרוב ניצנים שייכים למשפחת המצליבים. כולם מקושרים למניעת סרטן. נמצא כי הם מכילים מרכיב בשם אינדול-3-קרבינול (indole-3-carbinol) המשפיע על המטבוליזם של אסטרוגן. מרכיב זה מטה את האסטרוגן לנתיב מטבולי בו הוא סביל. למשפחת המצליבים מרכיבים נוספים אנטי סרטניים כגון סולפורפאן, מרכיב המשפעל אנזימים שעושים דטוקסיפיקציה. כמו כן הם מכילים חומצה גלוקרית המשפיעה על הגוף להפריש חומרים נוגדי סרטן. נשים שתזונתם עשירה במוצרי סויה הן בעלות סיכון נמוך יותר לסרטן שד. הסויה מכילה גניסטאין (הנמצא גם בתלתן אדום), מרכיב המונע יצירת כלי דם חדשים. גידולים זקוקים לכמויות דם גדולות, ויתכן שזה הסבר אחד מדוע הסויה יעילה. יש חוקרים הטוענים כי מרכיב זה בעל פעילות אוקסידנטית. גניסטאין ומרכיב נוסף, דאידזאין, הינם פיטואסטרוגנים. חוקרים מאמינים כי פיטואסטרוגנים פועלים כטמוקסיפן ללא תופעות הלוואי – מונעים מאסטרוגן להקשר לרצפטורים.


צריכת מזונות בעלי פעילות אנטי סרטנית

עגבניות מכילות אנטי אוקסידנט חזק בשם ליקופן. ירקות ופירות בעלי צבעים כהים מכילים מרכיבים אנטי אוקסידנטים חזקים בעלי פעילות נוגדת סרטן.


מזון אורגני

בין השנים 1976 ו-1986 חלה ירידה במקרי סרטן השד בישראל למרות עליה בצריכת שומן רווי, אלכוהול ומיעוט צריכת ירקות ופירות. לנשים צעירות מגיל 45 ירדו אחוזי הסיכון ב 30%! החוקרים מצאו כי יש קשר בין נתונים אילו לבין העובדה שאסרו בתחילת תקופה זו את השימוש במדבירים כגון הקסכלורוסיקלוהקסן ולינדן ובנוסף לכך היתה ירידה חדה בשימוש ב DDT. כל שלושת המדבירים מקושרים לסרטן ול DDT יש פעילות אסטרוגנית. אכילת מזון אורגני זה עסק יקר מאוד. על מנת להפחית את החשיפה למדבירים יש להמנע מבשר, חזיר ועוף, הנחשבים על ידי ה national academy of science כמזונות עשירים ביותר במדבירים. כמו כן אכילת דגי ים צפוני במקום דגי בריכות ונהרות יורידו את כמות החשיפה. מוצרי מזון מודברים מאוד שמומלץ לאכול אותם אורגני הם: עגבניות, תפוחים, חסה, גזר, חיטה, פולי סויה וענבים.


פעילות גופנית

על פי מחקרים נראה כי פעלות גופנית מגינה על נשים מפני סרטן השד. החוקרים מאמינים שהקשר בין חוסר פעילות גופנית וסיכון מוגבר סרטן שד הוא אסטרוגן. מתבגרות פעילות גופנית בעלות אחוז שומן נמוך ולכן הווסת הראשונה מופיעה מאוחר. לפני מאה זו בנות היו מקבלות את הווסת הראשונה כמה שנים אחרי הזמן שמקבלות בנות כיום. בנות בעולם השלישי מקבלות ווסת בגיל 16 ורק בגיל 19 נכנסות להריון למרות קיום יחסי מין ללא אמצעי מניעה. בעולם המערבי שבו התזונה עשירה בשומן רווי ורמת חוסר הפעילות גבוהה, הווסת מופיעה בממוצע כבר בגיל 12. הופעת ווסת חושפת את גוף האישה לרמות גבוהות של אסטרוגן – ככול שהופעת הווסת מוקדמת, כך האישה נחשפת ליותר אסטרוגן. למרות שאסטרוגן מופרש מהשחלות, תאי שומן מפרישים גם אסטרוגן. לנשים עם אחוז שומן נמוך יש רמות אסטרוגן נמוכות יותר.


אלכוהול

עדיין לא נמצא הקשר המחבר בין סרטן שד לצרכיה מוגברת של אלכוהול. מחקרים מראים כי נשים שצורכות אלכוהול באופן קבוע בעלות סיכון גבוהה יותר לחלות בסרטן שד. יתכן כי הקשר הוא שנשים שצורכות אלכוהול באופן קבוע הן גם נשים שפחות מודעות לתזונתם, אוכלות הרבה שומן רווי ולא עוסקות בפעילות גופנית.


שמירה על משקל תקין

על פי הדברים שנאמרו עד עכשיו, זה ברור מדוע משקל תקין חשוב במניעת סרטן שד:
1. עודף שומן הוא תוצאה של תזונה עשירה בשומן רווי
2. עודף שומן לרוב מלווה בחוסר פעילות גופנית
3. תאי שומן מפרישים אסטרוגן
4. עודף שומן בילדות מקושר לקבלת ווסת מוקדמת ולכן חשיפה מוקדמת לאסטרוגן.


ויטמין D

מחקרים רבים מראים את הקשר בין מניעת סרטן לבין רמת ויטמין D. חשיפה מבוקרת לשמש מעלה את רמות ויטמין D ויכולה להוות מניעה לסרטן השד.


לילך נהרי-נטורופתית מומחית