כאבים בבטן התחתונה • אבחון וטיפול טבעי



כאבים בבטן התחתונה יכולים לנבוע מסיבות רבות - זאת מכיוון שאזור הבטן התחתונה כולל כמה מערכות. על מנת לתת מענה מדויק ופתרון נכון לבעיה יש למצוא קודם כל את הגורם על ידי תהליך אבחון.
מטרת האבחון לאתר את הגורמים לכאבים והליך זה מבוצע על ידי תשאול קליני, בדיקות דם ואם יש צורך צילום – תלוי על פי עצמת הכאב, מיקומו ועוד. כאבי בטן תחתונה יכולים להיות כרוניים ולהופיע לאורך זמן ובעוצמות משתנות. בכל מקרה של כאב אקוטי בבטן תחתונה יש לפנות לטיפול רפואי.

כאב אקוטי הינו בדרך כלל חמור בעוצמתו, מתמיד, פתאומי, לעיתים מלווה בבחילה והקאה, לעיתים מלווה בחום גבוה.


כאבים בבטן התחתונה כחלק מבעיות עיכול עליונות כגון דלקת בקיבה -גסטריטיס, חיידק הליקובקטר ועוד - אנא לחצו כאן לקריאה נרחבת על הגורמים, תסמינים ודרכי הטיפול


גורמים עיקריים לכאבים בבטן התחתונה


כאבי בטן הקשורים לתוספתן - אפנדיציטיס

התוספתן הוא המשך היוצא מהמעי הגס, מעין צינור ללא מוצא. תפקידו בגוף לא ברור לחלוטין אך משערים כי יש לו חלק חשוב בהגנה על המעי מפני חיידקים ווירוסים. דלקת בתוספתן נגרמת כשיש חסימה בתוספתן ונוזלים לא יכולים להתנקז החוצה.

דלקת זו יכולה לגרום לכאב עוצמתי ופתאומי בבטן התחתונה בצד ימין, מה שדורש טיפול רפואי מיידי. במצב זה הטיפול היחיד הוא ניתוח להוצאת התוספתן.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים להופעת גזים

גזים הם תופעה שכיחה. כמות מסוימת של גזים נפלטת כל יום מהמעי בעקבות פעילות חיידקית תקינה במערכת העיכול. מצב של ריבוי גזים יכולה לגרום לכאבי בטן ואף לכאבים עזים ביותר (כמו צירי לידה, תחושה של לחץ בחזה וכולי) ברוב המקרים הגזים המרובים אינם מעידים על בעיה חמורה אלא קושי בפירוק וספיגה של מזונות. ניתן בבדיקת אולטרסאונד לבדוק אם יש ריבוי גזים במעי.


סיבות שכיחות לגזים


תזונה

גזים יכולים להיגרם כתוצאה מתזונה לקויה וגם מצריכת מזונות מסויימים אשר יש קושי בפירוק שלהם במערכת העיכול כגון: קטניות, ירקות ממשפחות המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון, צנונית, קולורבי) ועוד.


טיפול טבעי בכאבי בטן תחתונהטיפול נטורופתי בכאבי בטן תחתונה


אי סבילות ללקוז
אי סבילות ללקטוז הסוכר שבחלב לא מתפרק ולכן לא נספג במעי ובאי סבילות לפרוקטוז סוכר הפרוקטוז, לרוב מגיע מאכילת פירות, לא מתפרק ולא נספג במעי. בשני המצבים הסוכר שלא התפרק מתפרק על ידי חיידקי המעי וכתוצאה מכך גורם לתסיסה וגזים. אי סבילות ללקטוז או פרוקטוז ניתן לאבחן בבדיקת נשיפה.


עצירות
גזים יכולים להיות תסמין המלווה לעצירות. כשאין תנועתיות תקינה של המעי ואין התרוקנות תקינה מצטברים גזים במעי. במקרים יותר נדירים גזים יכולים להיות תסמין למחלה של מערכת העיכול כגון קרוהן.


כיצד מטפלים בכאבי בטן על רקע גזים?


 גזים מרובים במערכת העיכול עלולים להיות ביטוי למערכת עיכול חלשה בה ישנו בקושי בפירוק וספיגה של המזון. ניתן לקשר את כאבי הבטן לגזים על ידי תשאול קליני. אם במקביל לכאבי הבטן יש גם גזים ואחרי שחרור הגזים יש הקלה בכאבי הבטן – זה מחזק את האבחנה שהגזים הם הגורמים לכאבי הבטן.

גישה נטורופתית מומלצת לטיפול בגזים כוללת התאמה של תכנית תזונתית קלה לעיכול אנטי דלקתית במטרה לשפר את תהליכי הפירוק והספיגה. תזונה מסוג זה מסייעת להוריד את עומס ממערכת העיכול מצד אחד, ומסייעת לחזק ולשקם את תפקוד מערכת העיכול מצד שני.

בנוסף לתכנית התזונתית לטיפול טבעי בגזים מותאמת גם פורמולת צמחי מרפא במטרה לשפר את כושר הפירוק והספיגה של המזון במעי, לעודד תנועתיות תקינה במעי ובנוסף לצמחי המרפא יש פעילות קרמינטיבית – סופחת גזים, אשר עוזרת להקלה על כאבי הבטן.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים למחלות מעי דלקתיות כגון קרוהן קוליטיס


קרוהן וקוליטיס הן מחלות אוטואימוניות של מערכת העיכול. במחלות אילו מערכת החיסון תוקפת את ריריות מערכת העיכול וגורמת לדלקתיות ברירית. בקרוהן הרירית יכולה להיות מודלקת מהפה עד לפי הטבעת ובקוליטיס הרירית המודלקת היא במעי הגס.

דלקת זו עלולה לגרום לתסמינים שונים כגון שלשול, צואה דמית, גזים, ובין השאר גם לכאבים בבטן תחתונה בעיקר בזמן התקף. אבחון המחלה נעשה על ידי ביופסיה הנלקחת בבדיקת קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה.


טיפול נטורופתי לכאבים בבטן התחתונה על רקע קרוהן וקוליטיס


הטיפול הנטורופתי בקרוהן וקוליטיס כולל התייחסות מקיפה לכל היבט היכול לסייע בהפחתת התסמינים ושמירה על מצב רימסיה (מצב ללא התקפים) וזאת על ידי הפחתה מקסימלית של רמת הדלקתיות בגוף, שיקום ותמיכה במערכת העיכול במטרה לשקם ולרפא את ריריות הקיבה הפגועות עד כמה שניתן (תלוי בעוצמת הפגיעה).

הטיפול לקרוהן וקוליטיס בקליניקה כולל התאמה אישית של תכנית תזונתית מקיפה המכילה מיפוי של כ-700 סוגי מזון לסיוע בשיקום ריריות המעי, מזונות בעלי פעילות אנטי דלקתית וכאלו המהווים תמיכה וסיוע לשגשוג חיידקי מעי טובים ויצירת פלורת מעי מאוזנת. בנוסף לתכנית התזונה אנו משלבים בטיפול פורמולות צמחי מרפא בעלי פעילות אנטי דלקתית ספציפית למעי, בעלי פעילות תומכת ומשקמת את המעי ובעלי פעילות מאזנת מערכת חיסון.


כאבים בבטן התחתונה על רקע של צליאק


צליאק, או כרסת בשמה העברי, היא מחלה בה מערכת העיכול מייצרת נוגדנים כנגד חלבון הגלוטן – חלבון הנמצא בדגנים מסוימים כגון חיטה, שעורה ושיפון. הנוגדנים הם חלק ממערכת החיסון.

כשריריות המעי באות במגע עם חלבון הגלוטן - הנוגדנים תוקפים את החלבון וכתוצאה מכך נוצרת דלקת בריריות המעי. דלקת זו יכולה להתבטא גם בכאבי בטן תחתונה. תסמינים נלווים יכולים להיות שלשול, גזים ועייפות על רקע אנמיה.

אבחון צליאק נעשה על ידי בדיקת נוכחות נוגדנים בבדיקת דם וביופסיה הנלקחת מהמעי בבדיקת קולונוסקופיה. הטיפול הוא המנעות מוחלטת ממזונות המכילים גלוטן. במסגרת הטיפול הנטורופתי אנו מתאימים תכנית תזונתית נטולת גלוטן מאוזנת ועשירה במרכיבים חיוניים לשמירה על בריאות תקינה ומערכת עיכול מאוזנת.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים למחלת הסעיפים - דיוורטיקוליטיס


טיפול טבעי בכאבי בטן תחתונהטיפול נטורופתי בכאבי בטן תחתונה


דיוורטיקוליטיס - דלקת חיידקים במעי הנוצרת עקב בעיה מבנית של המעי. דיורטיקולוזיס הינו מצב בו דפנות המעי נחלשות ויוצרות כיסים. בכיסים אילו יכולה להצטבר פסולת העלולה להוות מצע לחיידקים.

שגשוג החיידקים גורם לזיהום, דלקת במעי וכאבי בטן חזקים במיוחד. מצב זה מצריך טיפול אנטיביוטי. האבחנה לדיוורטיקוליטיס נעשית על ידי קולונוסקופיה – בבדיקה זו מאבחנים את מבנה הכיסים במעי. בזמן התקף של דלקת האבחנה נעשית על פי תשאול, בדיקה פיזית ובדיקות דם.

טיפול נטורופתי לכאבים בבטן התחתונה ודיוורטיקוליטיס
במסגרת טיפול נטורופתי ניתן למנוע את ההתקפים החוזרים של הדלקת במעי על ידי התאמה של תכנית תזונתית וצמחי מרפא. מטרת התכנית התזונתית לעודד תנועתיות תקינה של המעי, התרוקנות מלאה ובכך מניעה של הצטברות פסולת במעי. צמחי מרפא מותאמים אישית יכולים לעודד פעילות תקינה של המעי וכן לתמוך ביציאות תקינות וסדירות ובניקוי רעלים ושיירי פסולת מהמעי.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים לתסמונת מעי רגיש


תסמונת מעי רגיש (רגיז) היא שם כולל לשלל תסמינים הקשורים למערכת העיכול כגון כאבי בטן, גזים, נפיחות, שלשול או עצירות. אבחנה זו ניתנת בעיקר על ידי הרופא לאחר שנשללו אבחנות אחרות.

במסגרת הטיפול הנטורופתי נעשה תהליך אבחנה נוסף על מנת להבין את מקור הבעיה במערכת העיכול. הגורמים לתסמונת מעי רגיש עלולים לכלול חוסר איזון במצב נפשי (מתח, דכאון, חרדה), בעיות שונות של פירוק וספיגה של המזון ו\או אי סבילות למזונות מסוימים.

טיפול נטורופתי לתסמונת מעי רגיש
במסגרת הטיפול הנטורופתי ניתן להשיג מענה טוב לתסמונת המעי הרגיש. ראשית יש חשיבות לאבחן את מקור הבעיה ולאחר מכן נבנית תכנית טיפול רחבה שמטרתה לשקם ולאזן את מערכת העיכול. לרוב תכנית הטיפול מורכבת מתכנית תזונתית היפואלרגנית על מנת למצוא את הגורם לאי סבילות למזון.

בנוסף מותאמים צמחי מרפא התומכים באיזון ושיקום מערכת העיכול. במקביל מותאמת תכנית לניהול המתח והפחתת הסטרס.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים לעצירות


עצירות מוגדרת כאשר אין יציאה יומיומית ו\או כאשר יש יציאה המלווה בחוסר תחושת התרוקנות. בעצירות, לרוב היציאה קשה, קטנה, יבשה, מלווה בכאב או אי נוחות. כאבים בבטן התחתונה יכולים להגרם מחוסר התרוקנות.

הצואה נשארת במעי הגס, גורם ללחץ וכאב. לרוב כאב מסוג זה ישתחרר לאחר יציאה תקינה. עצירות היא סמפטום בפני עצמו ויכול להגרם מסיבות רבות. זו תופעה שכיחה בעולם המודרני וזאת עקב תזונה דלת סיבים וחוסר פעילות גופנית.

סיבות נוספות לעצירות היא שינויים הורמונליים אצל נשים (הריון או גיל מעבר), מצב נפשי (מתח,דכאון), תופעות לוואי של תרופות (תרופות פסיכיאטריות למשל), במקרים נדירים חסימת מעי.

הטיפול הרפואי לעצירות כאשר ברקע כאבים בבטן התחתונה הם תרופות משלשלות מסוגים שונים לרוב בשם יש הטיה כלשהיא למילה לקסטיבי =משלשל. החיסרון של תרופות לקסטיביות (משלשלות) הוא בכך שהם עלולות לגרום, לאחר נטילה קבועה - מצב הקרוי מעיים עצלות.

למעי יש תנועתיות טבעית של כיווץ ושחרור - תנועה זו (פריסטלטיקה) היא המניעה את המזון והצואה קדימה והחוצה מהגוף. תרופות משלשלות גורמות לדילול הצואה לרמה מימית ובכך הצואה יוצאת בכוח המשיכה ומפחיתות את הצורך בתנועת המעי ומיתרות את תפקוד המעי. לאורך זמן תנועתיות המעי הולכת ונחלשת והתלות בתרופות המשלשלות גובר.


טיפול טבעי בכאבי בטן תחתונהטיפול נטורופתי בכאבי בטן תחתונה


טיפול נטורופתי לעצירות
מרכז הטיפול הנטורופתי בעצירות הוא לאפשר תנועת מעי תקינה תוך הגדלת נםח הצואה והגברת העצבוב לאורך המעי על מנת לאפשר שיקום תפקודי של המעי ובכך הגברת היכולת להניע ולהוציא את הצואה בדרך טבעית ונכונה. טיפול לעצירות כולל היבטים תזונתיים בשילוב מזונות עשירים בסיבים וכן מזונות אנטי דלקתיים וכאלו המסייעם להגברת הפרשות ולהגדלת נפח הצואה. לצד התזונה אנו עובדים על הפחתת סטרס כדי לעזור בהרפיית שרירים והרפייה כללית העוזרת לשפר את תנועתיות המעי. בנוסף, אנו משלבים בטיפול צמחי מרפא אשר יכולתם המרכזים בשיפור תנועתיות מעי. כמו כן הצמחים מעודדים הפרשה תקינה של מיצי מרה ואנזימי עיכול המגבירים פירוק וספיגה תקינים של מזון וכתוצאה מכך מקדמים יציאה תקינה. מטרת הטיפול הנטורופתי לפתור את הבעיה מהשורש ולתת מענה לשיקום המעי לטווח האורך.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים לבעיה מכנית


בקע מפשעתי
בקע מפשעתי נוצר עקב החלשות של דופן הבטן. חולשה זו יכולה להיות מולדת או עקב הזדקנות. באזור החולשה יכול המעי להידחס וכתוצאה מכך נוצרת במקום נפיחות. לעיתים הנפיחות אינה מופיעה עם כאב אך כשיש כאב הטיפול הוא ניתוחי. הכאב לרוב מתגבר בפעילות גופנית ונעלם עם מנוחה ושכיבה. במידה וחלק מהמעי נכלא בחלל הבטן המצב דורש ניתוח בהול מכיוון שיכולה להיות פגיעה באספקת הדם למעי.

חסימת מעי
חסימת מעי גורמת לכאבים חזקים ופתאומיים ודורשת טיפול רפואי מיידי. הסיבות לחסימת מעיים הם בין השאר הידבקויות המעי במידה ויש היסטורית עבר של ניתוחי בטן, גידולים באזור המעי, בקע מפשעתי, דלקת כרונית (על הטיפול הוא לרוב ניתוחי – תלוי בהתאם לאבחנה. רקע מחלת מעי דלקתית).


כאבים בבטן התחתונה הקשורים לדרכי שתן


דלקת בדרכי שתן
דלקות דרכי שתן הם תופעה שכיחה יחסית, בעיקר אצל נשים. רוב הנשים חוות לפחות פעם בחיים דלקת בדרכי השתן. הדלקת נגרמת בעקבות חיידק (לרוב e-coli) המשגשג בדרכי השתן או בשלפוחית השתן וגורם לדלקת.

הדלקת מובילה לתסמינים שונים כגון צריבה וכאב בזמן הטלת שתן, תחושה של דחיפות להטלת שתן וריצה מרובה לשירותים עקב לחץ על שלפוחית השתן. תסמינים מתקדמים יכולים להיות דם בשתן, חום וצמרמורות והם מעידים לרוב על חומרת הדלקת. כאב בבטן תחתונה אופייני למצב של דלקת בדרכי שתן אך לרוב יופיע עם תסמינים נוספים שצוינו לעיל. הטיפול הרפואי בדלקת דרכי שתן הוא אנטיביוטיקה. מצב זה נהפך בעייתי כשהוא חוזר על עצמו מסיבות שונות.

במצבים של דלקות כרוניות חורות ונשנות יש יתרון לטיפול הנטורופתי מאחר והא מעיוד לספק מענה מניעתי ארוך טווח וכן לטיפול אקוטי מידי בדלקת. נטילה חוזרת של אנטיביוטיקה יוצרת חולשה של מערכת החיסון וכתוצאה מכך החיידק יכול לחזור ולשגשג בדרכי השתן.

מטרת הטיפול הנטורופתי היא למנוע את חזרת הדלקת על ידי חיזוק מערכת החיסון, חיזוק המנגנונים הטבעיים של דרכי השתן מפני החיידק ועל ידי פעילות אנטי חיידקית ספציפית. צמחי מרפא אנטי חיידקים וצמחי מרפא המונעים השתרשות ושגשוג חיידקים מותאמים באופן אישי למטופל. בנוסף, התאמה של תכנית תזונתית לחיזוק מערכת החיסון ויצירת סביבה עוינת לחיידקים בדרכי השתן חשובה הן לתהליך המניעה והן לטיפול בזמן דלקת.

כאבים בבטן התחתונה ודלקת בכליות
ישנן סיבות רבות לדלקות בכליות. כרוניות ואקוטיות, זיהומית או אוטואימוניות. לרוב דלקת בכליות תופיע עם תסמינים נוספים והכאב יהיה דרמטי. ניתן לאבחן דלקת בכליות על ידי בדיקות דם ותסמינים. במצב של דלקת בכליות יש לפנות לטיפול רפואי.


כאבים בבטן התחתונה הקשורים למערכת רבייה


מצבים רפואיים מסוימים באיברי הרבייה עלולים לגרום לכאב בטן תחתונה. בכל המקרים אילו מקרים אקוטיים, הכאב חד ופתאומי ויש לפנות במהרה לטיפול רפואי:

תסביב שחלתי
כשציסטה נוצרת בשחלה גורמת לשחלה להסתובב סביב עצמה. מצב הגורם לכאב רב. הטיפול הוא הוצאת הציסטה על ידי לפרסקופיה בהקדם על מנת למנוע נזק לשחלה.


טיפול טבעי בכאבי בטן תחתונהטיפול נטורופתי בכאבי בטן תחתונה


תסביב אשך
מצב בו האשך מסתובב סביב עצמו בשק האשכים. מלווה בכאב רב באיזור האשכים. יש לפנות במצב זה לטיפול רפואי.

הריון מחוץ לרחם
הריון שהתפתח בחצוצרה במקום ברחם עקב הצרות או חסימה של החצוצרות. הזרע פוגש את הביצית בחצוצרה, שם מתרחשת ההפריה של הביצית והיא מתחילה להתחלק. אם ישנה הצרות בחצוצרה הביצית המופרת לא מצליחה לרדת לרחם, ממשיכה להתפתח בחצוצרה וגורמת לדימום וקרע של החצוצרה. מצב זה מתאפיין בכאב חד בשבועות הראשונים של ההריון ויכול להיות מלווה בדימום. במצב זה יש לפנות מיד לרופא המטפל.


מצבים נוספים היכולים לגרום לכאבי בטן תחתונה


כאבים בבטן התחתונה ודלקת באגן (מחלות מין)
דלקת באגן משמעה דלקת באיברי האגן הכוללים שחלות, חצוצרות ורחם. דלקת זו נגרמת לרוב מחיידקים שונים, השכיחים הם כלמידיה וגונוריאה, אך יכול להיות גם מוירוס או פטריה. זיהומים אילו נכללים כמחלות מין מכיוון שהם מועברים במגע מיני.

מצב זה שכיח יותר אצל בחורות צעירות. חוץ מכאב בבטן תחתונה ישנם תסמינים נוספים כגון הפרשות עם ריח חריף, ירוקות, כאבים בזמן קיום יחסי מין, אי נוחות בזמן מתן שתן. בבדיקות דם ניתן לאבחן המצאות דלקת. הטיפול הרפואי הוא אנטיביוטיקה במידה והמזהם הוא חיידק. המניעה כי טובה היא לקיים יחסי מין בטוחים על ידי שימוש בקונדום או דיאפרגמה.

כאבים בבטן התחתונה וכאבי מחזור
כאבי מחזור, או בשמם המקצועי "דיסמנוראה" הם תופעה שכיחה מאוד, בעיקר בגיל הצעיר. הסיבה העיקרית לכאבי מחזור היא התכווצות הרחם כחלק מתהליך פינוי תאי הרחם המתים ודימומם מחוץ לנרתיק. מה שמשפיע על עוצמת כיווץ שרירי הרחם אילו הורמונים מקומיים בשם פרוסטגלנדינים. הורמונים אילו נוצרים מחומצות שומן מסוימות שאנו אוכלים במזון.

אם המזון עשיר בחומצות שומן רוויות וחומצה ארכידונית יווצרו יותר פרוסטגלנדינים המשפיעים על ההתכווצות חזקה. במידה והתזונה עשירה בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 יווצרו פרוסטגלנדינים המעודדים הרפיה ומפחיתים את עוצמת הכיווץ. במסגרת הטיפול הנטורופתי אנו מתאימים תכנית תזונתית אשר תגביר את יצירת הפרוסטגלנדינים העובדים על הרפיית שריר הרחם. בנוסף, יש צמחי מרפא התומכים במערכת ההורמונלית ועוזרים להפחתה של הכאב על ידי הזרמת דם תקינה לרחם והרפיית הכיווץ.

כאבים בבטן התחתונה ואנדומטריוזיס
כאבי מחזור חזקים יכולים להיות משניים לבעיות אחרות. אחת הבעיות הללו הינה אנדומטריאוזיס. אנדומטריאוזיס הינה בעיה מולדת שבה תאי הרחם צומחים במקומות אחרים בגוף, לא רק ברחם. מצב זה מתרחש עוד בחיים העובריים של התינוקת. במצב זה שכיח שתאי הרחם יצמחו בחצוצרות, שחלות, חלל הבטן ואף באיברים רחוקים יותר. בזמן מחזור תאי הרחם נושרים.

תאי הרחם הנמצאים ברחם נושרים ומתנקזים מחוץ לגוף דרך הנרתיק. תאי הרחם באנדומטריאוזיס הממוקמים בחלל הבטן לא יכולים להתנקז מחוץ לרחם והם יוצרים דלקת וכאב. מצב דלקתי כרוני יכול לפגוע גם אח"כ ביכולת הפריון. במסגרת טיפול נטורופתי המטרה לנהל את המחלה בצורה יותר טובה, לצמצם את התגובה הדלקתית ואת הכאב ולמנוע בעיות פריון וזאת על ידי התאמה של תכנית תזונתית אנטי דלקתית וצמחי מרפא המאזנים ותומכים במערכת ההורמונלית - שילוב זה נמצא יעיל ויכול לסייע לשפר את איכות החיים ואת תפקודה של המערכת ההורמונלית.


כאבים בבטן התחתונה על רקע זיהומי


זיהום במעי
מחלה ויראלית\חיידקית\אמבות – זיהום במעי הוא מצב שכיח הקורה לכל אדם לפחות פעם בחייו. הזיהום יכול להגרם מוירוס, חיידק או אמבה, לרוב מועבר על ידי אכילה או שתייה של מזון מזוהם או מגע בשיירי צואה עקב הגיינה לקויה. חומרת הזיהום משתנה ממזהם למזהם. כשמדובר בוירוס קל הגוף יודע להתמודד עם המזהם והמחלה עוברת מעצמה. בזיהום חיידקי (מה שנקרא הרעלת מזון) הטיפול הוא לעיתים אנטיביוטי – תלוי בחומרת התסמינים. ובזיהום של אמבה הטיפול תרופתי.

התסמינים השכיחים בנוסף לכאבי בטן תחתונה הם שלשול, הקאה ולעיתים חום גבוה וגזים. ישנם מצבים בהם יש זיהומים חוזרים במערכת העיכול. מצב זה מעיד על חולשה עיכולית ובמסגרת טיפול נטורופתי ניתן מצד אחד לחזק את מערכת העיכול ומצד שני לפעול ישירות נגד המזהם. צמחי מרפא בעלי פעילות מחטא יכולים למגר את המזהם במעיים ובתמיכה של תכנית תזונתית ניתן לשקם את מערכת העיכול ולמנוע זיהומים בעתיד.

הרפס זוסטר
וירוס ההרפס זוסטר שייך למשפחת ההרפס וכשהוא מתפרץ הוא עלול לגרום לדלקת בקצות העצבים. הוירוס יכול לתקוף אזורי עצבים שונים בגוף – מהראש עד הבטן. במידה והוירוס תוקף את העצבים המעצבבים את חגורת הבטן, התפרצות הדלקת יכולה לגרום לכאבי בטן תחתונה.

עד מהרה יופיעו באזור הכאב שלפוחיות אופייניות להרפס. הטיפול הרפואי הוא על ידי תרופה לקיצור משך ההתפרצות ומשחה למנוע זיהום בנגעים. לאחר שהשלפוחיות מגלידות בדרך כלל נשאר כאב עצבי שנמשך לאורך שבועות ואף חודשים. במסגרת טיפול נטורופתי ניתן להתאים צמחי מרפא בעלי פעילות אנטי דלקתית העוזרים לשיקום מהיר של קצות העצבים ולהפחתת הכאב.



אודות לילך נהרי ND | נטורופתית מוסמכת

מטפלת בקליניקה פרטית מזה כ-20 שנים. מתמחה בטיפול בדרכי עיכול עליונות, תסמונת מטבולית, הורמונלי ועוד. בוגרת בית הספר לרפואה משלימה קמפוס תל אביב בנטורופתיה. הרבליסטית מוסמכת [טיפול בצמחי מרפא] וכן מוסמכת בביופידבק שלב ב' [ניהול והפחתת סטרס]. משך כ-10 שנים מרצה בכירה במכללת רידמן לרפואה משלימה וכן במגמת נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכון וינגייט


לילך נהרי - נטורופתית מוסמכתלילך נהרי נטורופתית מומחית


אולי יעניין אותך גם..