חלבון מלא וצמחונות

 

שאלה
אני בת 32 ובשנים האחרונות שניתי לחלוטין את הרגלי התזונה שלי. מתזונת ג'אנק של בעיקר לחם לבן עם ממרח ועוגיות עם קפה התחלתי לאכול בריא ולשים לב למה שנכנס לי לפה. בעקבות זה נחשפתי לכול הגישה הטבעונית ומאוד התחברתי לזה ועכשיו אני טבעונית. אמא שלי מאוד נלחצת מזה שאני לא אוכלת חלבון מן החי והיא אומרת שחסר לי חלבון מלא. קראתי על שילוב של דגנים עם קטניות לקבלת חלבון מלא. האם טבעונים צריכים לאכול תמיד דגנים בליווי קטניות על מנת לקבל חלבון מלא?

 

תשובה

הטבעונות היא טרנד שסוחף את העולם ובמיוחד את ארצנו. הרצון להתרחק מתעשיית המזון למשהו טבעי יותר ונכון יותר נוגעת בהרבה אנשים. לא כול מי שאוכל אוכל טבעוני אוכל בהכרח בריא. טבעונים יכולים לחיות על פיתות ובורקס תפוחי אדמה. טבעוני שאוכל בריא, כלומר, מעשיר את תזונתו בשפע של ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים, אוכל מזון מגוון וטרי, תזונתו מאוד מאוזנת והוא מוריד לעצמו את הסיכון בצורה דרמטית לרוב המחלות הנפוצות בעולם המודרני. יש הטוענים מנגד כי לטבעוני חסרים תזונתיים. המרכיב היחיד שקיים רק בחי ולא זמין לאדם מהצומח הוא ויטמין B12, אותו צריך בכמויות קטנות, ויש אף טוענים שחיידקי המעי שלנו מייצרים אותו בכמויות קטנות.

תאוריה של השלמת חלבון צמחי, או תאוריית החלבון המלא, שאותה פתחה פרנסיס מור לפה בשנות השישים, התבססה על כך שביצה נחשבת כחלבון אידיאלי לאדם. לפה ניסתה להוכיח לעולם בעזרת ספרה שאם כולנו נאכל מזון צמחי לא יהיה רעב בעולם כי יהיה מספיק מזון לכולם. מכיוון שהביצה נחשבה לחלבון אידיאלי, והחלבון הצמחי נחות ממנה, לפה הראתה ששילוב של דגן וקטניה מניב את אותו כמות חומצות אמינו. הביסוס שחלבון ביצה הוא אידיאלי נעשה בעקבות מחקרים שנעשו על חולדות, לא על בני אדם. בכך שלפה קראה לחלבון הביצה חלבון אידיאלי, היא שמה באור שלילי חלבון צמחי שכאילו הוא חסר, לא מושלם.

בשנות השמונים הוציאה לפה ספר נוסף שבו היא מביעה דיעה שונה. היא הצטערה על כך שבנסיון להראות כי יש חלופה טובה לאכילת מזון מן החי, היא האדירה את המיתוס כי חלבון מן החי הוא אידיאלי והכרחי לאדם. בספרה החדש היא טוענת כי תזונה בריאה ומגוונת נותנת את כל חומצות האמינו שהגוף צריך והדאגה לצירופי מזון אינה הכרחית.

לסיכום, אין סכנה בלהיות טבעוני אם עושים זאת נכון!


לילך נהרי-נטורופתית מומחית