הכנת הגוף להריון



בעולם מושלם והגיוני בני האדם ידאגו לבריאותם יום-יום מיום היוולדם עד יום מותם. מי לא רוצה לחיות חיים מלאים, ללא חולי, בהרגשת חיוניות ובריאות אופטימאלית?

מסיבות רבות של חוסר מודעות, תאוות אכילה, שאיבה לחיי יומיום אינטנסיביים, שפע של אוכל בעולם המודרני ועוד, רבים מאיתנו בוחרים לא לדאוג לבריאותם, או לדאוג לבריאות באופן חלקי, אך לא באופן אופטימאלי. אנחנו יודעים שפעילות גופנית היא חשובה לבריאות הגוף, ושאכילה מרובה של סוכר, בצקים שמנים ובשר שמן הם לא בריאים, אבל הרבה פעמים הידיעה אינה מספקת על מנת לעבור מידיעה לעשייה, או יותר נכון במקרה זה - למניעה.

מניסיון של שנים כמטפלת, אני יכולה להעיד כי ישנם מצבים מסוימים בו האדם מוכן לעשות כל מאמץ לבריאות אופטימלית. מצבים אילו הם בדרך כלל, לצערי הרב, כשמתפרצת מחלה, ומצב הבריאות, אותו רובנו לוקחים כמובן מאליו, נפגע. אדם שחייו תלויים על חוט השערה יהיה מוכן לעשות ה-כ-ל על מנת להציל את עצמו. אדם שסובל סבל רב באופן יומיומי יהיה מוכן לעשות ה-כ-ל על מנת להפטר מהסבל. אך טבע האדם הוא לקבל את מצב הבריאות כמובן מאליו ולא לטפח בריאות זו.אחד המצבים בהם אישה מוכנה לעשות שינוי באורח חייה הוא כשהיא מתכוונת להיכנס להריון. משהו משתנה בתודעת האישה כשהיא נמצאת במצב בו היא מבינה שהבחירות שהיא עושה, המשפיעות על גופה, משפיעות לא רק עליה, אלא על המתנה הכי גדולה שהיא תקבל בחייה – על תינוקה. אם בעבר היה נפוץ שנשים מעשנות ימשיכו לעשן גם בהריון ובהנקה, כיום זה כבר יוצא דופן, ונשים רבות מפסיקות לעשן, כי דובר כל כך הרבה כמה עישון מזיק לעובר. כיום יותר ויותר נשים מודעות שהרגלי חיים קלוקלים משפיעים על ההריון והעובר. ולכן, תקופת הקדם כניסה להריון מביא הרבה פעמים את האישה לחפש כיצד היא תוכל להביא את גופה למצב הבריאות האופטימאלית, כך שהקליטה, ההריון והלידה יהיו ללא סיבוכים ומחלות.

אם כך, "הכנת הגוף להריון" צריכה להיעשות כל חיינו, מכיוון שההכנה פירושה שאיפה לבריאות אופטימאלית. תקוותי היא שאישה שמתחילה בהכנת גופה להריון תסגל לעצמה חלק או את כל אורח החיים הבריא ותזכה לחיים בריאים, ארוכים וחיוניים. במידה ואישה לא החלה את תהליך הבריאות האופטימאלית לפני שנים, 3-4 חודשים לפני הכניסה להריון הוא זמן טוב להתחיל.

 

תזונה נכונה ובריאה לקראת כניסה להריון

תזונה בריאה הינה תזונה המשיגה את מטרתה – להקנות לגוף את כל צרכיו כדי לקיים בריאות אופטימאלית. תזונה בריאה בהכרח כוללת מניעה של מזונות מזיקים ואכילת כמויות מאוזנות כדי שלא ייוצר עודף. ההנחיות הללו מומלצות לנשים בריאות:
ירקות – תזונה בריאה חייבת להיות מורכבת מירקות. ירקות צריכים להופיע בכל ארוחה והם יכולים להיות בכל הצורות האפשריות – טריים, מבושלים, מאודים, בתנור, מוקפצים וכולי. רבות נאמר לטובת הירקות והיום זהו קונסנזוס שירקות הם בריאים – הם עשירים בויטמינים, מינרלים, פלבאנואידים (המכילים נוגדי חמצון עתירי עצמה), סיבים תזונתיים ההכרחיים לתקינות המעי בפרט והגוף בכלל. בנוסף, הם משביעים, מכילים כמות קטנה של קלוריות, וכמעט אינם מכילים סוכר או שומן.
מבנה מערכת העיכול של האדם דומה למבנה מערכת העיכול של חיה צמחונית – המעי הדק ארוך מאוד, על מנת לעכל תכולה גבוהה של סיבים, והמעי הגס בנוי כיסים-כיסים, על מנת שהצואה המתגבשת, עשירת הסיבים, תגרוף את דופן המעי,תגרום לדחיפת הצואה קדימה לפי הטבעת ותנקה את המעי. אכילה מעטה של סיבים, כפי שהיא שכיחה בעולם המודרני, גורמת לבעיות רבות. מעצירות כרונית ועד לסרטן מעי גס. סיבים תזונתיים קיימים בכל מזון מן הצומח, ולכן חשוב לצרוך מזונות מן הצומח כגון:

פירות
כמו ירקות, עשירים בויטמינים, מינרלים ופלבנואידים, נהדרים כחטיף, להשביע רצון למשהו מתוק, זמינים לאכילה (לא דורשים בישול או חימום)

דגנים מלאים
מוצרים מחיטה מלאה (לחם, פסטה, בורגול, קוסקוס וכולי) נמצאים כיום בכל סופרמרקט. חיטה מלאה עשירה במיוחד בויטמיני B, בנוסף לתכולת הסיבים הגבוהה. דגנים מלאים נוספים – אורז מלא, גריסים, שבולת שועל, כסמת, דוחן וקינואה.

קטניות
שעועית, אפונה יבשה, עדשים, סויה, חומוס ופול. הקטניות עשירים בסוג של סיבים מסיסים בעלי יתרונות רבים במיוחד, בין השאר מניעת עצירות, מניעה של כולסטרול גבוה ומניעה של אסטרוגן גבוה (שמגן מפני סרטן שד).

שומנים בריאים
שומנים הינה קבוצת מזון שהושמצה רבות. כיום מדברים הרבה על ששומן מזיק. זה נכון שאכילה מרובה של שומן רווי, הנמצא בבשר, עוף, מוצרי חלב וביצים, מזיקה, אך אסור לשכוח שיש סוגי שומן שחשובים מאוד לגופינו ומומלצים לאכילה –שמנים בריאים הם שמן זית מכבישה קרה ושמן קנולה מכבישה קרה, מקורות טובים לשומן נמצאים באבוקדו, טחינה משומשום מלא ושקדים ואגוזים לא קלויים. השומן החשוב ביותר לאישה ההרה ולתקינות התפתחות העובר הינו אומגה 3. חומצת שומן זו הינה חומצת שומן חיונית ולכן אנו חייבים לקבלה דרך המזון. לרוב התזונה המערבית דלה באומגה 3. אומגה 3 נמצאת בדגי הים הצפוני, בשמן קנולה מכבישה קרה, אגוזי מלך וזרעי פשתן.

ממה מומלץ להמנע?
חשוב שהתזונה תהיה נקייה וטרייה, ללא מזונות מעובדים. מזונות מעובדים הם מזונות שעברו תהליך חיתוך, חימום, כתישה והוספת חומרי טעם וריח במפעל. ולכן לרוב אוכל מוכן ו\או קפוא אינו מומלץ.


פעילות גופנית כהכנה לקראת הריון

פעילות גופנית חשובה בכל גיל. הגוף שלנו בנוי משרירים, גידים ועצמות שזקוקים לנוע. ההמצאה ההרסנית ביותר שהמציא האדם הייתה הרכב. בעולם המודרני הפעילות היומיומית בדרך כלל אינה כורכה בתזוזה ויש לזה השפעה בכל רמות הגוף – מהשמנה ועד דיכאון, מאיזון מערכת עיכול ועד איזון הורמונאלי. כיום יותר ויותר מחקרים מוכיחים את החשיבות הפעילות הגופנית: לבריאות הנפש, להורדת רמות כולסטרול, לאיזון לחץ דם, למניעת סוכרת, לטיפול בהשמנה ועוד ועוד. רוב המחקרים הראו כי כדי לקבל את יתרונות הפעילות הגופנית מספיק לעשות 3 פעמים בשבוע פעילות אירובית כלשהיא לפחות לחצי שעה. זה יכול להיות הליכה, נסיעה על אופניים, שחייה וכולי.

חשוב מאוד שאישה המתכננת הריון תתחיל בפעילות הגופנית לפני הכניסה להריון. שמירה על כושר לקראת ההריון והלידה יניבו הריון תקין ומאוזן ולידה קלה יותר. הרבה שנים היה מיתוס שבזמן הריון אסור להתאמן. כיום ידוע שמיתוס זה שגוי ושפעילות גופנית מומלצת. לכן כדאי כבר לפני כניסה להריון לאמץ פעילות גופנית קבועה ומתונה, ולאחר מכן ולהתמיד איתה לאורך כל ההריון.


הרפיית מתח והפחתת לחץ לקראת הריון

כיום ישנם מחקרים רבים הבודקים את ההשפעה של רמות מתח גבוהות על כניסה להריון ועל בריאות העובר. מתח הינו תגובה השרדותית של הגוף הנקראת "הלחם וברח". הגוף פיתח מנגנון הישרדות שכשאדם נמצא בסכנה. בזמן סכנה יש לפעול מהר על מנת לשרוד. לדוגמא, אדם שמותקף על ידי חית טרף, יש לו 2 ברירות לפעולה – לברוח מהחיה או להלחם בחיה. בכל מקרה התגובה צריכה להיות מהירה. ולכן, במצב זה כל המשאבים של הגוף וכל האנרגיה מתמקדת בפעולה הנ"ל. דם, שבזמן מנוחה נמצא בחלק המרכזי של הגוף, עובר לגפיים, הלב פועם בחוזקה להזרים דם ולהיות מוכן לפעולה. הורמוני סטרס כגון אדרנלין מופרשים לזרם הדם. בשלב זה מערכת העיכול מפסיקה לעכל והפרשה של חומצה הידרוכלורית פוחתת. מצב זה הינו הכרחי כשעלינו לפעול מהר. הבעיה מתחילה כשהמצב הזה הוא מצב כרוני: כשרמת המתח בגוף כל הזמן גבוהה, כל הגוף עובד ב"טורים" גבוהים . בסופו ל דבר המתח התמידי גורם להחלשות הגוף, לשחיקה של המערכת ההורמונאלית ופגיעה במערכת העיכול, החיסון ועוד. אנשים רבים בעולם המודרני חיים במתח יומיומי. הורדת רמות המתח הינה קריטית לשמירה על הבריאות. פעילות גופנית היא דרך אחת לשחרר מתח מהגוף. ניתן לעשות פעילות גופנית אירובית כגון הליכה או שחייה, יוגה ופילטיס תורמים להורדת מתח. בנוסף, תרגול טכניקות הרפיה כגון דמיון מודרך ומדטציה מוריד את רמת המתח.


ניקוי רעלים מהגוף כהכנה לקראת הריון

ניתן לעשות תכנית ניקוי בזמן מוגבל, על מנת לנקות את הגוף מרעלים. תכנית זו בייחוד מומלצת למי שלקחה גלולות זמן רב או למי שאינה מרגישה בשיאה מבחינה בריאותית. תכנית זו נמשכת בן שבועיים לשלושה ויש לעשותה בליווי נטורופת. במידה ויש מחלה כרונית ברקע אסור לעשות תכנית ניקוי אלא באישור וליווי של נטורופת ובהתאמה אישית. תכנית הניקוי כוללת תזונה חד גונית ללא הגבלת כמויות. ניתן לעשות את התכנית התזונתית בוריאציות שונות ולכן חשוב להתאים באופן אישי למטופל את התכנית. התזונה תכלול אך ורק מזונות מן הצומח: ירקות, פירות, דגנים מלאם בלבד, קטניות, אגוזים ושקדים לא קלויים, תבלינים טבעיים ולשתייה מים או חליטות צמחים. מומלץ בייחוד להשתמש בכורכום שמנקה את הכבד ובחליטות סרפד בעלות פעולה משתנת ומנקה. עם התזונה מומלץ לשלב פעילות גופנית קבועה. במקרים מסוימים מומלץ לקחת צמחי מרפא שעוזרים בפינוי הפסולת מהכבד, לימפה וכליות – אך זאת רק לאחר הנחיה של נטורופת.


לילך נהרי-נטורופתית מומחית