דיכאון ואומגה 3



כמעט שליש מהמטופלים בדכאון לא מגיבים לטיפול התרופתי הקיים. מחקרים אפידמיולוגיים מראים את הקשר בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 לבין ירידה בסמפטומי דכאון. ההשערה היא כי הפתופיזיולוגיה של המחלה מקורה בהעברת סיגנלים משובשים ברמת התא. נמצא כי חומצות שומן מסוג אומגה 3 מאזנים שיבושים אילו דרך פוספוטדילאינוזיטול, חומצה ארכידונית ועוד.במחקר שנערך למצוא את הקשר בין צריכת שמן דגים להפרעות ביפולריות, המשתתפים נרשמו לקבוצות אחרי שחילקו אותם לפי מין ושימוש בליתיום. נמדדו תכיפות ההתקף וכן 4 קריטריונים המראים את חומרת המחלה. המחקר היה כפול סמיות עם קבוצת פלסבו.

מטרת המחקר היתה לבדוק האם חומצות שומן מסוג אומגה 3, המשפיעות על הסיגנלים העיצביים כמו ליתיום, אכן פועלות כמאזנות מצב רוח בחולי ביפולר. משך המחקר 4 חודשים, מספר הנחקרים 30. קבוצה אחת קיבלה 9.6 גרם ליום של אומגה 3, הפלסבו קיבלה שמן זית בנוסף לטיפול הרגיל . תוצאות המחקר הראו כי לקבוצה שצרכה אומגה 3 היתה תקופת רמיסיה ארוכה יותר מלקבוצה השניה. בנוסף, כל קרטריון אחר שנבדק, קבוצת האומגה 3 היתה יותר טובה מהקבוצה השניה.(1)במחקר נוסף נבדק מתן EPA בחולים בדיכאון. מחקר זה כלל 70 מטופלים עם דיכאון שלא הוטב מתרופות אנטי דכאוניות. המחקר היה כפול סמיות עם קבוצת פלסבו.קבוצה אחת קיבלה EPA 1,2 או 4 גרם ליום למשך 12 שבועות, בנוסף לתרופות הרגילות. ההערכה של המטופלים נעשתה על ידי 3 מדדי הערכה: המילטון, מונטגומרי אסברג ובק.

התוצאות היו: 46 (88%) מתוך 52 מטופלים שקבלו EPA ו-14 (78%) מתוך 18 מטופלים שקבלו פלסבו, השלימו את 12 השבועות. הקבוצה שקבלה EPA הראתה תוצאות טובות משמעותיות לפי שלושת מדדי ההערכה. המסקנות היו כי מתן 1 גרם EPA יעיל בחולי דיכאון שהתרופות הקונבנציונליות לא עזרו.(2)מחקר נוסף בדק את הקשר בין צריכת דגים, דיכאון והתאבדות באוכלוסיה הכללית.

נאסף מידע על צריכת דגים, דיכאון ונטיות התאבדות באוכלוסיה. נבחרו בצורה אקראית 3004 אנשים בגילאים 25-64. נשלחו שאלונים ו-1767 אנשים ענו. דכאון נקבע על פי מדד בק. אדם נחשב לאוכל דגים לעיתים קרובות אם אכל לפחות פעמיים בשבוע דגים.

הסיכון להיות בדכאון והסיכון שיהיו נטיות התאבדותיות, שניהם היו ברמה פחותה יותר באילו שצרכו לעיתים דחופות דגים. נלקח בחשבון בשכלול מין, גיל, מצב משפחתי, השכלה, תעסוקה, עבודה, מקום מגורים, מצב כלכלי, בריאות כללית, עישון, צריכת אלכוהול, שתיית קפה, פעילות גופנית.
מחקר זה תואם עם מחקר נוסף הנעשה על 265,000 יפנים שהראה קורלציה בין צריכת דגים באופן יומיומי וסיכון לדיכאון. (3) במחקר הנערך ביוון נחקר הקשר בין רמת חומצות שומן מסוג אומגה 3 ברקמה שומנית לבין דכאון. במחקר השתתפו 247 מבוגרים בריאים (146 גברים ו- 101 נשים). מספר המשתתפים שסיימו את המחקר עם כל המידע הדרוש עליהם היה 139.
רמת דיכאון הוערכה על ידי מבחן זונג.
התוצאות היו: בעלי דכאון קל היו בעלי רמות נמוכות בצורה משמעותית של DHA מאשר אלו שלא היו בדיכאון. המסקנות, יחד עם תוצאות של מחקרים אחרים, הראו כי יש קשר הפוך בין צריכת DHA מהמזון לבין דיכאון.
השערת מחקר זה לגבי התוצאות היתה שידוע כי שמן דגים מעכב סינתזה של ציטוקין, ויתכן שדרך זה הוא מונע דכאון. (4)
במחקר שבדק את הקשר בין צריכת אומגה 3 לבין תמותה מאנגינה פקטוריס,הומלץ ל: 452 גברים בצורה רנדומלית לאכל דגי ים צפוני או ללא המלצה כלשהיא. ספקו קפסולות שמן דגים למי שלא היה מעוניין לאכל דגים. צריכת דגים ומצב רוח הוערך לפני תחילת המחקר ובמשך 6 חודשים. רוב הגברים (83%) הוערכו על ידי מבחן דרוגטיס. הקבוצה לה הומלץ לאכל יותר דגי ים צפוני, אכן צרכה יותר.
התוצאות הראו כי רמת החרדה והדיכאון לא היתה שונה בין הקבוצה שצרכה יותר דגי ים צפוני, לזו שצרכה פחות. מסקנות המחקר היו כי המחקר מראה כי צריכה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 באנשים ללא סמפטומים דכאוניים לא משפיעה על מצב הרוח.(5)

מסקנות:

המחקרים הראו כי קיים קשר בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 לבין ירידה בסמפטומים של דכאון. קשר זה קיים גם כשחומצות השומן מגיעות דרך המזון וגם כתוסף. ההשפעה החיובית מתחילה מצריכת גרם ליום.
הועלו כמה השערות לגבי הקשר בין דיכאון ואומגה 3: אומגה 3 ידועה כמייצבת את ממברנת התא השומנית, ובכך דואגת לממברנה להשאר גמישה ויעילה. ממברנת תא שמתפקדת בצורה יעילה משפיעה על מערך קבלת מסרים ומכאן, בין השאר, שינוי במצב הרוח. הועלתה גם השערה שחומצת שומן זו מדכאת סינטזה של ציטוקין, ואולי זו הסיבה לשינוי במצב הרוח.
חשוב לציין כי למעט מחקר אחד, בשאר המחקרים לא שכללו בתוצאות סיבות אחרות שיכלו להשפיע על מצב הרוח כגון מין, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול, מצב כלכלי, יחסים חברתיים ועוד. שיכלול זה חשוב מאוד בנושא דיכאון, שכן הרבה מרכיבים משפיעים על מצב רוחו של האדם.
עפ"י המחקרים הנ"ל ניתן ללמוד כי קיים קשר בין צריכת אומגה 3 לבין מצב הרוח, וכי תוספת של אומגה 3, בתזונה או כתוסף, יכלה לעזור גם במצב של נטילת תרופות קונבנציונליות.

 


References

 

1. omega 3 fatty acids in bipolar disorder, arch gen psychiatry. 1999;56:407-412
2. a dose-ranging study of the effects of epa in patients with ongoing depression despite apparently adequate treatment wuth standard drugs, arch gen psychiatry. 2002;59:913-919
3. fish consumption, depression, and suicidality in a general population arch gen psychiatry 1999;85:275-291
4. depression and adipose essential polyunsaturated fatty acids, prostaglandins leukt essent fatty acids 2002 nov, 67 (5): 311-8
5. advice to eat fish and mood: a randomised controlled trial in men with angina, nutr neurosci 2003 feb;6(1):63-5

לילך נהרי-נטורופתית מומחית